muzikus.cz na

facebook twitter
přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraRivera Quiana 212

17.11.2003 | Autor: Tomislav Zvardon | sekce: pro muzikanty - testy

Rivera Quiana 212

Rivera Quiana 212

Vážení a milí kolegové, další z řady modelů americké firmy Rivera je tentokrát 50W kombo s označením Quiana. Původně jsem si myslel, že půjde pouze o větší a možná zkušenější sestru R-55 (test z minulého čísla), ale mýlil jsem se. I když mají určité společné sourozenecké rysy, povahu, jak to ostatně bývá, mají trochu odlišnou. A tak musím dát za pravdu otci obou sester Paulu Riverovi, že všechny jeho děti (mám na mysli samozřejmě jednotlivé modely zesilovačů) mají přece jen odlišný charakter a tak trochu talent na něco jiného. I když je všechny spojuje několik společných rodinných rysů, a to především skvělé provedení, přizpůsobivost a určitá osobitost a temperament.



Rivera Quiana 212

Rivera Quiana 212

Provedení a možnosti
Rivera Quiana 50 212 je celolampové (5x 12AX7A a 2x 6L6GC) 50wattové kombo osazené dvěma dvanáctipalcovými, osmiohmovými reproduktory Celestion GT12 Vintage 30. To vše je schováno do šasí vyrobeného z pevné masivní překližky s úžasným vintage designem o rozměrech 23,3 cm x 37,3 cm x 30,5 cm a hmotnosti něco málo přes 30 kilo, což dělá bohužel z celého komba pořádného macka. Quiana se tedy nejspíš může stát takovým tím "černým Petrem", který leží při vykládání z dodávky úplně na konci a nikdo se k němu moc nemá. Ale nebojte se nic, seňor Rivera kombo opatřil mimo jiné i dvěma úchyty z boku, a nějaký ochotný nejlépe bubeník, se vždycky najde. Bohužel tuto větší váhu a rozměry je třeba brát jako daň za dva repráky, které ve finále za sebou na pódiu určitě oceníte. Pokud by vám to bylo přece jen málo, nabízí kombo samozřejmě ještě možnost připojení dalšího externího boxu.
Dalším standardním vybavením, tak jako u všech River, je efektová smyčka s možností nastavení úrovně sendu i returnu, dále line out a připojení pedálu. Zde je dodáván stejně jako u modelu R-55 nožní třítlačítkový ovladač F7. (více test R-55). Užitečnou funkcí může být určitě i výběr ze dvou módů koncového zesilovače, a to "vintage" nebo "modern" (tlačítko na zadním panelu). Mód "modern" pracuje v tzv. pentodovém režimu oproti "vitage", který "maká" v režimu triodovém. To se ve finále samozřejmě projeví na výsledném zvuku. V módu "modern" je zvuk spíše čistší, brilantnější a průraznější, možná nápaditější s většími výškami oproti "vintage" módu, kde se samozřejmě díky triodovému režimu sníží výkon koncového stupně, a tón je spíše (dá se říci) méně ostrý, sladší a temnější.
Quiana nabízí celkem dvě možnosti vstupu, buď tzv. High Gain nebo Low Gain (test R-55). Celá sekce předzesilovače je pak rozdělena na dva zcela zvukově odlišné kanály, které pracují ve dvou různých režimech. Takže se dá říci, že nám combo nabízí čtyři různé zvukové cesty. Kanál 1 je určen spíše ke zkresleným zvukům a disponuje trojicí potenciometrů korekcí (basy, středy, výšky) a ovladači Master a Volume, jimiž ovlivňujete hlasitost a velikost zkreslení. Ovladač Master je opatřen navíc systémem push/pull. Pomocí povytažení toho ovladače aktivuje druhý mód kanálu 1 tzv. Boost. Kanál 2 je naopak předurčen spíše čistým nebo crunchovým fenderovským zvukům. Korekce jsou shodné s kanálem jedna až na to, že frekvenční rozsah, nebo abych byl přesnější, střed výšek a středů můžete změnit opět pomocí systému push/pull na předurčených ovladačích (popsáno test R-55). Aby toho nebylo málo, i tento kanál má dva módy. Ten druhý si nazvala rodina Riverů Ninja boost a aktivujeme ho opět povytažením ovladače Master. Poslední tři ovladače jsou určeny tentokráte pro oba kanály dohromady. Je zde opravdu excelentní pružinový Reverb a ovladače Presence a Focus/Warm (opět pušpul), které poslouží ke konečné frekvenční úpravě zvuku. Tady bych se zmínil právě o ovladači Focus/Warm, který je jakousi exkluzivní specialitou některých typů zesilovačů Rivera. Jeho pomocí můžete měnit charakteristiku odezvy reproduktoru a tím nastavit zvuk jak zavřeného, tak otevřeného kabinetu. Do jisté míry tím samozřejmě můžete měnit tvrdost výsledného zvuku nebo řekněme sladkost a průraznost tónu.


Zvuk
Díky perfektně reagujícím korekcím a dvěma barevně naprosto odlišným kanálům nabízí Quiana opravdu široké spektrum zvukových možností. Je tedy asi dobré mít předem aspoň malou představu o svém zvuku, jinak se stanete zajatci všech ovladačů a budete neustále otáčet, "pušpulovat" a přepínat, až se z toho zblázníte. Kanál 2 je do jisté míry dost podobný s R-55, takže opět teplý a tlustý, nádherně skleněný fenderovský tón, který skvěle reaguje na atak pravé ruky. Výborně se mi například hrálo technikou trsátko prsty. Dává možnost nastavit opravdu od zcela čistého sladce líbezného tónu až po agresivně znějící chrunch. Vše skutečně závisí na tom, jak aparát nastavíte, zda aktivujete Ninja Boost, jaký si vezmete nástroj, a také jakým způsobem budete hrát.
Ještě bych se vrátil k Ninja Boost, jen aspoň pro malou představu. Aktivování tohoto módu dostane podobnou reakci, jako kdybyste dali před kombo Tube Screamer, jen s tím rozdílem, že zde není tón tak "chlupatý". Máte větší možnost nastavení výsledné barvy a samozřejmě dynamiky.
Oproti dvojce kanál 1 nabízí spíše zkreslené a chrunchové zvuky. Pokud neaktivujete mód boost, dostanete z komba skvělý tlustý, spíše vintage rockový, zvuk s velice zpěvným tónem a opět úžasnou dynamikou. Opět i zde hodně zaleží na výběru nástroje a na nastavení všech korekcí včetně úrovně zkreslení. Mně osobně nejvíce sedělo spojení s Fenderem. S použitím Gibsonu nebo obecně humbuckerů lze vymáčknout z Rivery skvělý hardrockový zvuk, např. a la Led Zeppelin, Black Sabath atd. Pokud aktivujete mód boost, o dost se zvětší zkreslení a při nastavení maximální úrovně ovladače Volume už je to "slušná pila". Pokud si pohrajete s úrovní zkreslení a korekcemi, vyždímáte z komba skvělý, plný a šťavnatý moderní zvuk použitelný snad od hard rocku až po metal či hard core. Vše samozřejmě při nestále zachované zřetelnosti a dynamice tónu.
Nerad bych srovnával několikrát zmíněnou R-55 s Quianou, ale stejně mi to nedá. Rozdíl ve výsledném tónu je dán jednak koncovými lampami 6L6 oproti EL34 na R-55, většími možnostmi korekcí (ovladač focus) a samozřejmě dva Celestiony Vintage 30 udělají taky své. Možná, že je to jen můj dojem, ale na Quianu se mi hrálo o něco lépe. Tón není až tak tvrdý a dá se říci, že je o něco sladší a hodnější. Ale to může být jen můj subjektivní pocit.

Závěr
Kdybych to měl vše na závěr shrnout, předností Quiany je především její univerzálnost, přizpůsobivost, skvělé zvukové vlastnosti, a hlavně profesionalita po všech stránkách. Tomu však odpovídá i poněkud vyšší cena něco kolem 76 000 tisíc. Pokud však hledáte opravdu skvělý zvuk a maximální výbavu, budete spokojeni. Tento model se také vyrábí v několika různých variantách, například jako samostatná hlava, 100W kombo nebo padesátka osazená jedním 12" reprákem. Vše potřebné včetně zvukových ukázek můžete samozřejmě najít na www.rivera.com.


info
Rivera Quiana 50 212 je 50wattové celolampové kytarové kombo. Jeho cena je 78 400 Kč.
plus
provedení
zvuk
korekce
univerzálnost
minus
na pedálu chybí možnost aktivace Reverbu
hmotnost
na naše poměry přece jen vyšší cena


Psáno pro: časopis Muzikus 2003/10

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Rivera-Quiana-212~17~listopad~2003/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.