Red Sound MF.10 G66 - nový kytarový FRFR reprobox

Red Sound MF.10 G66 - nový kytarový FRFR reprobox
Red Sound MF.10 G66 - nový kytarový FRFR reprobox

Tak lehké připomenutí na úvod, s jakou zkratkou máme tady co dočinění - FRFR volně přeloženo je frekvenčně vyvážený reprobox, který přenáší velmi přesný (rovný) signál a je určen pro použití s různými modelingovými pre-ampy, jako jsou například Line 6 Helix, Kemper, Neural DSP nebo legendární Fractal Audio.

Postupně se na trhu objevují noví výrobci těchto reproboxů, a to díky nárůstu popularity modelingových pre-ampů. Tyto reproboxy jsou velmi

univerzální a můžete je použít nejen pro kytaru a baskytaru, ale i pro klávesy a zpěv, nebo je lze díky vyrovnané frekvenční charakteristice použít i jako studiové monitory. Většinou si lze vybrat mezi aktivními (s vestavěným koncovým zesilovačem) a pasivními verzemi.

Je potřeba si, ale uvědomit, že FRFR  reproboxy nebudou hrát nikdy jako klasické kytarové reproboxy, jejich hlavním úkolem je přenést přesný „nasnímaný“ zvuk, který vychází už jako konečný výsledek něčeho, co uslyší posluchač, například z PA systému. Benefitem pak je, že slyšíte to, co se přenáší do sálu nebo jaký zvuk nahráváte, a nemá na to až tak zásadní vliv, v jakých podmínkách hrajete, tak jak to bývá u klasických reproboxů snímaných mikrofony, kde záleží na mnoha dalších faktorech. Výsledkem je hlavně stabilita a věrný přenos zvuku.

Pro ortodoxní příznivce kytarových reproboxů je dobrou zprávou, že existují FRFR boxy, které svým vzhledem jsou podobné klasickým kytarovým reproboxům. Některé firmy jdou, ale i jinou cestou mezi ně patří i italská firma Red Sound, která se specializuje na FRFR boxy a do jejich produkce spadají i dvě řady boxů, které byly vyvinuty speciálně pro distributora Fractal Audio pro evropský trh - firmu G66 -, a to ve spolupráci s italským kytaristou Marcem Fantonem, který se modelingem zabývá už mnoho let a na jeho kanále YouTube https://www.youtube.com/c/MarcoFanton můžete shlédnout celou řadu tutoriálů. To ale primárně neznamená, že tyto boxy jsou určeny pouze pro pre-ampy od firmy Fractal, ale jsou univerzální pro jakoukoliv jinou značku modelingových pre-ampů. Dva typy nabízených reproboxů se odlišují typem reproduktorů, výkonem, rozměry a hmotností. Menší model Elis.8, z jak z názvu vyplývá, je osazen osmipalcovým koaxiálním reproduktorem spolu s jednopalcovým výškovým reproduktorem. Druhý box, kterým se budeme zabývat, je jeho o něco větší sourozenec MF.10, rovněž s koaxiálním reproduktorem od stejného výrobce firmy SICA/Jensen o průměru deset palců, opět včetně jednopalcového driveru.

Obě řady reproboxů můžete koupit jak v pasivní, tak v aktivní verzi, nebo jako bundle - obě bedny najednou, kde je navíc v ceně propojovací kabel s konektory speakon (lze použít i běžný kabel s konektory jack-jack), takže můžete začít hrát rovnou i ve stereu. Pojďme se blíže podívat na model MF.10.

Red Sound MF.10 G66 - nový kytarový FRFR reprobox
Red Sound MF.10 G66 - nový kytarový FRFR reprobox

Red Sound MF.10

Jak už bylo řečeno, vyrábí se jak v aktivní, tak v pasivní verzi. Oba reproboxy jsou rozměrově totožné jediný rozdíl je logicky ve váze, ale ten je velmi zanedbatelný. Pasivní verze váží 10,2 kg a aktivní 11,8 kg. Z hlediska přenášení beden něco neuvěřitelného. Přední strana reproboxu je zkosená pod úhlem 15 °, což je benefit pro lepší poslech, ať máte reprobox na zemi, nebo položený na čemkoliv, navíc v případě, že použijete oba najednou, můžete si je rozmístit podle své potřeby. Z vlastní zkušenosti se mi osvědčila kombinace mít jeden před sebou a druhý ze strany, ale to už je na každém hudebníkovi, jaký poslech mu vyhovuje, a tím pádem také jaké rozestavění zvolí na pódiu. Povrch reproboxu je designem podobný, jak jej známe u většiny PA systémů - se zrnitým povrchem v černohnědé barvě. Na zadní straně reproboxu najdeme u aktivní verzi dva vstupy pro pre-amp pro variantu, která umožňuje hrát i ve stereu, ale nemusíte ji využít, záleží na vašem nastavení výstupu z modelingového předzesilovače. Je tady celková hlasitost koncového zesilovače společná pro oba kanály a výstup pro možné zapojení dalšího reproboxu, tentokrát pasivního. Na zadní straně je rovněž vstup pro napájecí kabel a přepínač na zapnutí reproboxu.

 

Reproboxy jsou osazeny reproduktory značky SICA/Jensen, vyráběné v Itálii, kam byla přesunuta a obnovena výroba z USA, kde firmu na výrobu reproduktorů založil již v roce 1927 vynálezce a inovátor Peter L. Jensen, který pocházel původně z Dánska. Jensen Radio Manufacturing Company začala vyrábět reproduktory pro vojenské použití i rádia. V polovině 40. let Leo Fender vyvinul jeden z prvních kytarových zesilovačů a vybral si reproduktory Jensen pro jejich nezaměnitelný tón. Během 40. až 60. let 20. století Fender, Ampeg, Gibson a všechny další velké společnosti vyrábějící zesilovače používaly reproduktory pro hudební nástroje značky Jensen. Jensen ukončil výrobu svých reproduktorů na konci 60. let. Koncem 90. let minulého století zahájil na základě licenční smlouvy italský výrobce reproduktorů SICA Altoparlanti opět výrobu těchto legendárních reproduktorů.

V případě, že použijete oba reproboxy, můžete si je rozmístit, jak už bylo řečeno, na pódiu podle svojí potřeby tak, jak vám vyhovuje ideální poslech ,a můžete, ale nemusíte, si užít stereo poslech. Výkon koncového zesilovače v aktivním reproboxu je 2x 300 W, tady je potřeba se ale na to dívat optikou lampových zesilovačů. Jako ekvivalent výkonu bych přirovnal výkon lampového 50W zesilovače. Co je ale důležité - pocit vyřazování zvuku z jedné bedny by se dál přirovnat ke 2x 12” klasické kytarové reprobedně. Jedním z důvodů, který to způsobuje, je skutečný přesný vyřazovací úhel, který produkuje reprobox i do stran, kam ještě zasahuje jeho vyřazování, a také stále stejně čitelný a konkrétní zvuk, k čemuž přispívá i koaxiální reproduktor bez fázového posunu.

Zvuk je velmi dynamický a věrně přenáší, co je nastaveno v pre-ampu, a zároveň, když je potřeba, plynně přechází i do zpětně vazby. Možná se zdá zavádějící, proč je použitý desetipalcový reproduktor, když ikonou kytarových reproboxů je ve většině případů dvanáctipalcový reproduktor. Přináší to větší benefit, díky němuž jsou odstraněny nežádoucí basové frekvence, ale nenechte se zmýlit - reprobox vyprodukuje basů až až. Pro testování jsem použil dva pre-ampy od firmy Fractal, a to modely AXE III a FM3.

 

Technická specifikace

  

výkon 2x 300 W
reproduktory 2x JSICA/Jensen 10“ vyvinuté ve spolupráci s firmou Red Sound
rozměry 37,8 x 37 x 36 cm
hmotnost

aktivní 11,8 kg, pasivní 10,2 kg

 

Info:

Red Sound MF.10 - G66 Edition je nový kytarový FRFR box, vyvinutý ve spolupráci s Marcem Fantonem, je zcela lineární a kompaktní, poskytuje super stereo zvuk při použití v páru a je ideální pro Axe-Fx a FM3 i další modelingové pre-ampy. Ceny jsou pro aktivní verzi 21 556 Kč a pro pasivní 15 209 Kč.

 

Plus:

zvuk

po zapnutí nešumí

váha

výkon

 

Mínus:

žádné jsem nenašel

 

https://www.redsound.it/rs-mf10-active

Psáno pro časopis Muzikus