Reaper a BIAS FX - DAW a simulace kytarových zesilovačů a efektů

Reaper a BIAS FX - DAW a simulace kytarových zesilovačů a efektů
Reaper a BIAS FX - DAW a simulace kytarových zesilovačů a efektů

Reaper a BIAS FX

Kytara na cestách

Redakce dobře ví (ví, pozn. red.), že s následujícími řádky jsem se potýkal. Pokud čekáte klasickou recenzi nahrávacího prostředí a modelování kytarového zvuku, není to v tomto textu. Rozhodl jsem se jinak: popsat svoje roční zkušenosti s používáním tohoto spojení a motivace, které mne k tomu vedly (redakce i toto ví a schvaluje, pozn. red.).

Testoval jsem na desktopu Intel i3 (4 GB RAM) a hlavně laptopu Intel i7 (8 GB RAM). Šlapalo to na obojím srovnatelně. Většinou mám jednu stopu sw bicích, dvě tři kytary a basu, případně klávesy v MIDI a audio interface Presonus Audiobox 22VSL.

 

Hned zpočátku také říkám, že ve značné výhodě u používání těchto softwarů je ten, kdo umí anglicky. A v neposlední řadě už ve svém věku nechci mít na kompu ilegální software. Do mého hodnotového světa patří i to, že chci finančně podporovat skupinu nadšenců v tom, aby mohli dělat to, co jim jde. Ostatně pokaždé, když stanovuji vstupné na koncert naší kapely, doufám, že lidé jako já existují.

 

Proč to dělám? (Protože si myslím, že vím, co chci. :-))

Stále jsem toho názoru, že pro mě jako amatéra nemá smysl si budovat plnohodnotné domácí studio. Tím myslím prostředí, ve kterém bych byl schopen produkovat nahrávky uplatnitelné na trhu. Na takové věci si raději stále zajdu do opravdového studia. Ušetřený čas a peníze pak mohu věnovat tomu hlavnímu - hraní na kytaru a skládání.

 

Bylo to právě cvičení a skládání, co mě nakonec vedlo k rozhodnutí začít se domácím nahráváním zabývat. Snažím se po celou dobu tento svůj cíl neměnit a mít jej při svých rozhodnutích na zřeteli. Tím myslím to, že vím, že špičkové nákladné vybavení je super, že kytara se dá sejmout třeba třemi mikrofony apod. V tuto chvíli mě to ale nezajímá. To proto, že chci vlastně jen dvě věci, dvoje využití. Pro sebe chci prostředí, ve kterém mohu cvičit techniku a imaginaci. Pro kapelu chci prostředí, ve kterém mohu skládat, a postupně to můžeme doladit.

 

To obnáší tři základní věci a dvě okolnosti: bezbariérovost, rychlost a jednoduchost. Víme všichni, ty že dvě okolnosti - odhodlání cvičit a múza ke skládání - jsou plašší než laň za úplňku.

 

Reaper a Positive Grid přímo těží z YouTube. Což sice není taková sranda jako sledovat youtubery, ale může to pomoci. Oba produkty mají výtečnou komunitu, takže všechny problémy - asi dva - jsem vyřešil na diskusních fórech. Co mi ale pomohlo nejvíc, byly volně přístupné videokurzy jak přímo pracovat s Reaperem a využívat jeho plný potenciál. I proto mi přijde ok relativně malou částku zaplatit a software podpořit.

 

Protože mám rodinu a průměrný byt, dodávám ještě další okolnosti: Chci tohle všechno mít po ruce i ve dvě ráno, kdy už konečně všichni spí. A v žádném případě nechci, aby se probudili a vyplašili mě od skládání a cvičení. Drále je to to, že jsem často na cestách, chci tedy mobilní řešení, ke kterému mi stačí vlastně jenom zvukovka a kytara. Zajet si na chatu otavit zesilovač, dát před reprák SM57 a celý víkend skládat je super. Tak super, že je to bonus, který se mi přihodí málokdy. Znáte to taky.

 

Reaper

Reaper.fm je freeware a nebo velmi levný (používám licenci za šedesát dolarů) DAW. Má pro mne hned několik výhod, ale možná že pro vás to budou nevýhody. To je třeba vyzkoušet. Je to rychlý a relativně jednoduchý software. To má asi každý rád. Já ale za výhodu považuji i několik dalších věcí:

 

Zaprvé je to možnost upravit si téměř vše dle sebe. Tím myslím hlavně ergonomii, klávesové zkratky apod. Střídám desktop a laptop (ten převažuje), tedy různé monitory, včetně obou monitorů společně. Je fajn si udělat svoji ergonomii. Další výhodou, kterou vidím, je volná dostupnost docela podrobných instruktážních videí. S nahráváním a mícháním začínám, průvodce mi ušetří hodně času. Třetí výhodou je, že i freewarová verze je dostatečná na to, aby mi stopy dotvářeli spoluhráči a nemusel jsem je k tomu nějak zvlášť školit. Na druhou stranu jsem nezaznamenal problém při sdílení práce s těmi, kdo pracují s jinými DAW.

 

Speciálních pár řádek bych věnoval dvěma podstatným prvkům. V rámci Reaperu jsou dodané i základní VST. Jsou tedy hodně spartánské, nečekejte grafické orgie. Jenže pro mne jako začátečníka je super pochopit jasně a zřetelně principy efektů. A tady je to všechno dost jasné a nic nepřebývá. Pro mne jako kytaristu je podstatný i VST REAverb, IR Loader - pokud si chci vyzkoušet kytarové impulsy jiných výrobců.

 

Z mého velmi laického, leč uživatelského užívání jiných softwarů (Reason, ProTools či Logic) platí, že Reaper má sice velmi - oproti Reasonu určitě - strohé prostředí, možná pro někoho ne moc uživatelsky příjemné, ale funkčně v tom, co potřebuji, nezaostává. Ve výsledku to šetří výkon počítače a s latencí jsem neměl výraznější problém. A to ani s uživatelsky přívětivějším BIASem FX. Trocha didaktické analogie - když se se škodou Fabia naučíte jezdit v Praze, zvládnete bez větších problémů i lepší auta v méně drsných prostředích. Pro mne je ideální „entry level“ DAW, ale trochu googlení a referencí ukazuje, že i profesionální studia na něm mohou fungovat.

 

Positive Grid BIAS FX

Positive Grid  jsou filosofií a cenou velmi podobné Reaperu, asi i proto v komunitě Reaperu velmi rozšířené VST plug-iny. Zabývají se především modelováním kytarového zvuku, ale mají na trhu již i svou vlastní modelingovou hlavu pro živé hraní. Na jejich stránkách najdete dostatek referencí od zavedených muzikantů (hlavně tvrdších žánrů, což teda třeba já nejsem), takže použitelné to je i pro jiné. Firma nabízí tři hlavní softwarové produkty: simulaci zesilovačů (včetně různých typů lamp, korekcí apod., vlastně si stavíte svůj vlastní aparát - pro mne už trochu hraničí s počítačovou hrou), simulací efektů (o té mluvím zde) a simulaci (opět spíše vlastní stavbu) zkreslovacího pedálu. Sympatické je, že software jde použít i bez DAW, pokud si chcete jenom zabrnkat přes sluchátka a komp.

 

V základní sedmdesátidolarové verzi BIAS FX máte na výběr z několika hlavních aparátů, a to včetně basových a akustických. Od každé skupiny efektů pak máte opět klasické zástupce. Pokud si zakoupíte základní verzi, uprgrade vás vyjde na sto dolarů. Já jsem pro své potřeby - viz úvod článku - vystačil s lehkou verzí. Mezi příjemná překvapení patří těchto pět věcí:

 

Echo

Používám delší dobu echo El Capistan od Strymonu, a je tedy mým referenčním efektem. Zde nabízená simulace páskového echa mi vyhovuje, neboť nabízí dostatek modů a smysluplného (žádoucího) zkreslení. Žádný z parametrů není přehnaný.

 

Reverb

Nejradši mám svůj pružinový reverb z Peavey Classic, ten má ale dvacet osm kilo. Tak při hraní na Hot Amps nebo Victrory Amps (obojí jsou hlavy bez reverbu) používám TC Electronics Hall of Fame Mini. To jsou moje reference. V základní verzi nabízí BIAS FX i stereoreverb nebo simulaci digitálního reverbu jakože známého výrobce, říkejme mu Hugo. Mně však stačila pružina napodobující pedál od Fenderu.

 

Octaver

Můj referenční bod je tady Salvation Mods Vivider, tedy variace na Mu-Tron. V softwaru dostupný oktaver mi v tomto celkem stačí, byť má méně osobitý zvuk, v plné verzi je pak variace přímo na Mu-Tron. Není to plná náhrada, ale milé to je.

 

Tube Screamer

Pokud vás neosloví kreslení přímo v zesilovači, tak toto je dobrá volba. Sice se nekoná chemie dokrmování lamp, ale jako zkreslení samo o sobě mi to základní dynamiku dalo a zatím v digisimulacích, co znám, mi přišlo, že to aspoň trochu jde za rukou.

 

„Dumble“

V základní verzi jsem byl samozřejmě zvědavý na tuto legendu. Jasně, nehrál jsem na to nikdy, ale je to teď můj virtuální aparát číslo jedna - velmi dobře se prosazuje ve výsledném mixu. Ale simulace Voxu (tady srovnání mám) mi také přišla únosná.

 

Mám to tedy tak, že mám svůj virtuální zesilovač a pedalboard docela rychle po ruce, a to i tiše v noci, kdy nikoho nebudím. Potud dobré. Na dema také dobré, některé zvuky (hi-gainové) bych se nebál použít i do podstatnějších nahrávek (reprezentativnějších). Pokud však jde o pocit ze hry, stále vítězí hlava-bedna-mikrofon. Dokreslení živého zvuku digiboardem se v mých uších nezabydlelo.

 

Summa cum laude?

S ohledem na výše popsané plus a moje motivace, hodnotím spojení Reaperu a BIAS FX jako dobrý svazek na cestě za inspirací, cvičením a skládáním. U Reaperu mi přijde cena úplně ok, je tam vlastně „all included“. U BIASu FX jsem přes rok nenašel motivaci k upgradu. Nepomohla ani docela zajímavá a chytrá funkce Tone Cloud, kde si můžete půjčit pedalboard někoho jiného (třeba slavnějšího. :-). Jako efektivní cvičítko, zápisník hudebních nápadů a pomůcka v kapele to máte za celkem asi sto třicet dolarů možná na celý život. To mi vyhovuje. I s chlupama.

 

Repaer

Info:

Základní licence šedesát dolarů, rychlé a lehké DAW s plnou funkčností.

 

Plus:

cena

rychlost

jednoduchost

kompatibilita s jinými prostředími

 

Mínus:

Je třeba umět aspoň trochu anglicky (ale existují mutace do jiných jazyků, možná někdo udělá češtinu)

Spartánské grafické prostředí, ne moc intuitivní.

 

BIAS FX

Info:

Simulace kytarových zesilovačů a efektů, včetně reproduktorů, jako VST i standalone.

 

Plus:

cena

snadnost

zvuk

 

Mínus:

Za tu cenu nevidím.

 

www

www.reaper.fm

www.positivegrid.com

Psáno pro časopis Muzikus