Randall RH50T - pseudo-čtyřkanálová celolampová kytarová hlava

Randall RH50T - pseudo-čtyřkanálová celolampová kytarová hlava
Randall RH50T - pseudo-čtyřkanálová celolampová kytarová hlava

Když jsem v reklamním sloupku jednoho z minulých čísel Muzikusu nedávno uviděl novinku od americké firmy Randall - celolampovou hlavu - v ceně do patnácti tisíc korun, ihned upoutala moji pozornost. Nyní už se „v plné síle“ dostala na tuzemský trh a je tedy předmětem dnešního testu.

To, že se dá dnes pořídit nová celolampa za takové peníze, je jistě potěšující zpráva zejména pro začínající nebo méně majetné muzikanty, klidně si ale může najít uplatnění i ve „vyšších sférách“. V takové cenové třídě bych zesilovačem jistě nepohrdl i v dobách svých začátků, kdy jsme téměř všichni vlastnili více či méně zdařilé kopie marshallů.

 

Jak se dá očekávat, tenhle Randall je vyroben v Číně, ovšem jinak by asi nebylo vůbec možné k takové ceně dospět, jako újmu na kvalitě to ale zcela určitě nevidím, i adidasky na vašich nohách jsou z Číny.

 

Jak to vypada...

RH50T je padesátiwattová celolampová hlava v provedení v černé kožence se čtyřmi větracími mřížkami v horní stěně. Celý modul předzesilovače a koncového stupně je situován „do stropu“ krabice, jak je vidět přes mřížku na zadní straně. Lampy a ostatní součástky „visí“ hlavou dolů. Nad onou mřížkou najdeme dále na zadním panelu síťovou zástrčku a pojistku, sériové číslo, výstupy pro reprobox (2 x jack 6,3 mm) 4 a 8 Ω, Send a Return konektory efektové smyčky (2 x jack 6,3 mm) spolu s přepínačem její citlivosti a DIN konektor pro připojení nožního ovladače. Na předním panelu najdeme zleva: nástrojové jackové vstupy High a Low, ovladače zkresleného kanálu Gain 1, Gain 2 spolu s jejich ručním přepínačem, korekce Bass, Middle, Treble a hlasitost Level. Čistý kanál má ovládací prvky Level, přepínač Boost (neboli Crunch) Bass, Middle a Treble, sekce masteru nabízí potenciometr k ovládání reverbu a celkovou hlasitost Master. Zhruba uprostřed je umístěn ruční přepínač kanálů, úplně napravo pak dvojice vypínačů Standby a Power, přičemž Power je zeleně podsvícený. Veškerá přepnutí jsou signalizována LED diodami, stejně tak i použití pružinového reverbu.

Lampy v zesilovači jsou od firmy Sovtek a Elektro-Harmonix, v předzesilovači 12AX7 a 12AT7, koncové pak Sovtek 5881 (ekvivalent 6L6).

Za zmínku dále jistě stojí čtyřspínačový nožní ovladač, který je vybaven přepínači: Channel - přepíná čistý a zkreslený kanál, Gain - přepíná mezi gainy 1 a 2 zkresleného kanálu, Clean/Boost - zapíná funkci Crunch pro čistý kanál a Reverb - zapíná a vypíná vestavěný pružinový hall.

 

Jak to hraje...

... no, skutečně dobře. Tak nějak specificky - po svém. Celou dobu jsem přemýšlel, k čemu bych zvuk, zejména zkresleného kanálu, přirovnal. A zjistil jsem, že opět k Randallu - Pro Tube 2000 - asi třináct let starému kombu, které vlastní náš kytarista. Je potěšující, že si firma drží základ svého zvuku stále podobný. Zřejmě si za ním stojí.

 

Zkreslené „zrno“ má příjemný charakter, zvuk je dobře průrazný a nosný, středové pásmo frekvenčně plné. Nenajdeme v něm až příliš jemně vysoký „englovský bzukot“, který někteří kytaristé vyhledávají, jiní ho nemají rádi. Americký sound se opravdu nezapře. Zesilovač si lépe rozumí s méně nabasovanými snímači a zatlumené „šestnáctky“ nemají takovou tendenci se hltit.

 

Přepínání mezi dvěma samostatně nastavitelnými gainy je velké plus, můžeme si tak přednastavit dvě úrovně zkreslení - třeba pro doprovod a sólo. Při sólové hře aparát produkuje tlustý tón, jenž se bude jistě dobře prosazovat v PA systému mezi ostatními nástroji.

 

Čistý kanál mi přijde kvalitativně o něco málo horší, trošku mi v něm chybí onen pověstný fenderovský „twang“. Situace se trochu vylepší použitím přepínače Boost (Crunch), který čistý kanál trochu „nakopne“ a oživí. Jediný ovladač hlasitosti tohoto kanálu je však Gain (zde Level), chybí tedy potenciometr výstupní úrovně čistého kanálu. To může komplikovat situaci, chceme-li nastavit zcela čistý zvuk a k němu dorovnat zkreslený. I z tohoto důvodu je lepší u kytar s alespoň jedním humbuckerem použít na zesilovači méně citlivý vstup Low. Pro ovládání celkové průraznosti zvuku bych v masterové sekci uvítal ještě potenciometr Presence, který rád používám. Vestavěný reverb má velmi příjemnou barvu, pro lehké okořenění hraného projevu přijde jistě vhod. Pro test byl použit box Mesa/Boogie osazený 2 x 12” Celestion Vintage 30 (horizontal) a kytara Fender Stratocaster s humbuckerem Kent Armstrong u kobylky.

 

Závěrem...

Je dobře, že se i někteří známější světoví výrobci rozhodli prolomit ledovou stěnu dostupnosti drahých celolampových aparátů. Spolu s modely Peavey Valve King je Randall RH50T další výrobek, který v cenách kolem patnácti tisíc opravdu hraje, a troufám si tvrdit, že může uspokojit i náročné kytaristy a „hledače zvuků“. Když k tomu všemu přičteme ještě čtyřspínačový nožní ovladač v ceně - tak to je opravdu krásná práce!

 

Info:

Randall RH50T je pseudo-čtyřkanálová padesátiwattová celolampová kytarová hlava v ceně 13 990 Kč.

 

Plus:

design

funkce

provedení

výbava

zvuk

nožní ovladač v ceně

cena

 

Mínus:

méně kvalitní čistý kanál

chybí ovladač výstupní hlasitosti čistého kanálu

chybí potenciometr Presence

 

Technická specifikace:

výstupní výkon: 50 W RMS

vstupní impedance: 68 KΩ nebo 1 MΩ

efektová smyčka: seriová/citlivost/470 KΩ

lampy: 3 x Sovtek 12AX7, 1 x Elektro-Harmonix 12AT7, koncové - 2 x Sovtek 5881

rozměry: 578 x 480 x 288 mm

hmotnost: 21 kg

Psáno pro časopis Muzikus