přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

kytaraRadial Classic V9 - overdrive/distortion

28.03. | Autor: Vladimír Dvořák | sekce: pro muzikanty - testy

Radial Classic V9 - overdrive/distortion


Kanadská firma Radial se sídlem ve Vancouveru svými produkty už několik let úspěšně propojuje svět kytaristů, baskytaristů i zvukařů. Na zajímavé výrobky z těchto světů se mnohokrát, a myslím v dobrém, na stránkách tohoto časopisu upozorňovalo, třeba prostřednictvím povedených speaker simulátorů Headload a JDX nebo kytarových a baskytarových předzesilovačů Tonebone, resp. Bassbone.

Classic V9 je podlahový efekt produkující širokou škálu harmonického sycení od jemného přebuzení až k brutálnímu zkreslení. K ovládání slouží čtyři otočné regulátory, tři třípolohové přepínače a jeden nožní spínač aktivace efektu. Vlastní krabici tvoří dva do sebe zapadající sešroubované ohnuté plechy z velmi poctivého a bytelného materiálu. Pedál je nezvykle těžký, k jeho stabilitě na podlaze navíc přispívají dodávané nalepovací gumové „nožky“. Součástí balení naopak není napájecí 9V adaptér, což si při chybějící možnosti napájení 9V baterií žádá další investici do spolehlivého stejnosměrného zdroje. Všechny tři připojovací body jsou umístěny na přední boční hraně pedálu, nejvíc vpravo je vstup, lehce vlevo výstup a napájecí zdířka pro adaptér je zcela vlevo. Barevně je celá krabice v převažující leskle černé barvě, doplněné mdlou modrou s jasně bílým jménem efektu a s poněkud nevýrazným šedým panelem pod ovládacími prvky. Ty jsou naštěstí vybaveny bílými popiskami i škálami, samotné knoflíky mají bílou rysku, takže jsou nastavené pozice i v omezeném světle docela dobře přehledné pro i z výšky hledícího plejera. Na první pohled tedy nic výjimečného, snad až na neobvyklé fixování kabelu napájecího adaptéru. Asi jako ochrana potencionálně nejvíce ohroženého připojovacího bodu a s ohledem na nemožnost napájení vnitřní 9V baterií i jakási eliminace nepříjemných komplikací při výpadcích napájení.

„Vé devítka“ je náhradou za legendární lampový Tonebone Classic, který byl rozměrnější a kvůli 12AX7 „na palubě“ napájený patnácti volty. Zvuk V9 si lze přiblížit v čase 2:24 video odkazu z letošního veletrhu NAMM 2017 https://www.youtube.com/watch?v=wW9wAQinyv0.

Konstrukce
Zamýšlená škála zkreslení je ve své šíři do jisté míry omezena rozsahy použitých otočných ovladačů, a proto je nasměrování do předpokládané míry a charakteru zkreslení usnadněno třemi třípolohovými přepínači. Zleva první z nich High upravuje výsledný zvuk v oblasti výškových frekvencí. Je určen pro přizpůsobení zvuku charakteru použitého zesilovače. Na výběr je rovný průběh, zvýraznění a potlačení výšek. Druhý třípolohový přepínač Mid v základní poloze zachovává, ve dvou dalších skokově posouvá nárůst středových (500 Hz) frekvencí o 7, resp. 12 dB. Zcela vpravo, poslední přepínač, Range charakterizuje přednastavenou míru zkreslení. Radial Classic V9 není se zapojením true bypass.
Blokové schéma znázorňuje konstrukční design, téměř dokonale obrácené zapojení. Po vstupu přes buffer je signál nejprve přizpůsoben funkcí Range do zamýšleného charakteru zkreslení, následně je otočným potenciometrem Drive finálně míra zkreslení doladěna. Pak teprve jsou přepínači High a Mid určeny posuny v oblasti výšek a středů, aby otočné korekce High a Low definitivně frekvenčně doladily výsledný signál. Celková výstupní hlasitost efektu se nastavuje otočným potenciometrem Level.

Zvuk
Při podobných testech se nejprve snažím dosáhnout, co nejvěrnějšího „původního“ zvuku. Tedy zvuku jen neznatelně ovlivněného efektem. V tomto případě to je však celkem obtížné. I v nejnižších nastaveních Range a s Drive na minimu je mírné nakreslení doprovázené navíc evidentním úbytkem basů. Ve srovnání s procházejícím zvukem v modu bypass je pak i hlasitostně slabší i s Levelem na maximu. Tady však velkou roli sehrávají právě otočné korekce High a Low, které mají na výslednou hlasitost významný vliv. A především pomocí Low ji lze i u takto jen lehce zkresleného zvuku korigovat. S narůstající hodnotou Drive však zvuk velmi rychle ožívá i přibývajícími basy. V nejnižší poloze Range je pak ukázkově zachovaná dynamika úhozu a i v nejvyšších nastaveních otočného ovladače Drive je pak možné dosáhnout relativně čistého, ale velmi použitelného zvuku jen ubráním hlasitosti na kytaře. V dalších, vyšších, hodnotách Range, tedy míry nakreslení, se účinek dynamiky do jisté míry, avšak nijak fatálně, omezuje. Přepínač středových frekvencí (pouze do plusových hodnot) pak naznačuje použití pro jednocívkové snímače, pro prosazení sólových partů, apod. Zkreslení Classic V9 je kvalitní, přirozeně doznívající se zpěvným prvkem v sólech. Jako zkreslovač je, myslím, více než nakopávač základního polozkresleného, spíše určen jako kvalitní zkreslená varianta k základnímu čistému zvuku. Kytarám s jednocívkovými snímači navíc může dopomoci k nečekaně masivním a přitom kultivovaným zkreslením.

Info
Radial Classic V9 nabízí širokou paletu různě zkreslených kvalitních zvuků a účinné korekční prvky pro univerzální použití. Cena je 6584 Kč.

Plus
široká nabídka kvalitního zkreslení
dynamika
účinné a přitom přirozené korekce

Mínus
nemá variantu pro bateriový provoz, adapter není součástí dodávky

Technická specifikace
vstupní impedance 220 k͎Ω
výstupní impedance 12 kΩ
napájení 9 V DC (pouze adaptér)
spotřeba 60 mA
rozměry 180 x 100 x 50 mm
hmotnost 800 g


www.tonebone.com/classicv9.php

Psáno pro: časopis Muzikus 2017/07

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Radial-Classic-V9-overdrivedistortion~28~brezen~2018/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.