přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

baskytaraRadial Bassbone Tonebone - předzesilovač pro baskytaru

17.1.2014 | Autor: Pavel Jakub Ryba | sekce: pro muzikanty - testy

Radial Bassbone Tonebone - předzesilovač pro baskytaru


Zdravím obec basistů. Rád bych vám zde popsal praktické zkušenosti s výrobkem kanadské firmy Radial, respektive jak jsem se k této značce vůbec dostal. A nepůjde o klasickou recenzi, jak jste zvyklí.

Protože na koncertech hrávám na dvě basy (pražcovou a bezpražcovou) potřeboval jsem nalézt nějakou krabičku na oddělení signálu obou nástrojů, abych neustále nemusel přehazovat kabel z jedné do druhé. Byl jsem se podívat na koncert kapely T4, kde hraje guru české baskytary, můj kamarád a učitel Vláďa Guma Kulhánek. A když jsem mu pověděl, jaký mám problém, a on jen ukázal na podlahu, kde měl malou černou krabičku Big Shot i/o (true bypass instrument selektor) od firmy Radial Engineering, o které jsem vůbec nevěděl, ačkoliv už třicet dva let hraji na basové kytary a dvacet osm let se tím hraním i živím.

Zadal jsem do vyhledávače na netu Radial Engineering, dostal se na jejich stránky a čuměl jak „ryba na háček“. Přes nevelký sortiment výrobků pro basu mě překvapila jména hudebníků první světové ligy, kteří tuto značku používají.

A mezi výrobky jsem, kromě zmiňovaného přepínače nástrojů Big Shot i/o, objevil i basový předzesilovač Radial Bassbone Tonebone, což není jen předzesilovač, ale rovněž také přepínač mezi dvěma nástroji. To by řešilo můj problém. Měl jsem proto velké nutkání si jej vyzkoušet.
Zjistil jsem, že Radial u nás zastupuje firma, která sídlí ve Velkém Meziříčí. Po telefonické dohodě jsem sedl do svého luxusního vozu vyrobeného v zemi „žabožroutů“ a vydal se na návštěvu do Velkého Meziříčí. Chlapci z firmy mě přivítali chlebem a solí, dobrou náladou, chlebíčky, a dokonce nabídli i své ženy, ale já odmítl, protože jsem měl oči jen pro Radial Bassbone, se kterým jsem nakonec domů i odjel.

Přes nevelký sortiment

výrobků pro basu mě překvapila jména hudebníků první světové ligy, kteří tuto značku používají. Jen namátkou například Nathan East (Eric Clapton), Tony Levin (Peter Gabriel), John Patitucci (Chick Corea), Benny Rietveld (Carlos Santana), Victor Wooten (Flecktones), Roscoe Beck (Robben Ford), Fred Mollings (Britney Spears), Will Lee (Letterman show), Al Caldwell (Vanessa Williams) a další a další.

Natěšený jsem doma ihned Bassbone zapojil a očekával nevídané a neslýchané. Čekal jsem, že si nadělám ze zvuku do kalhot, ale... zas takový šok to nebyl. Chvilku jsem litoval, že jsem radši nepřijal od chlapců nabídku manželek, ale tuto myšlenku jsem radši hned zapudil. V té době jsem používal basový předzesilovač MXR a byl jsem s ním celkem spokojený. Radial Bassbone Tonebone mě poprvé oproti MXR nijak nešokoval, a tak milý Radial putoval do skříně s tím, že hraje lépe než MXR, ale zas tak velký rozdíl to není, na to abych si ho pořizoval a dával další peníze do vybavení. Dál jsem hrál koncerty na původní předzesilovač, ale asi tak o dva měsíce později mi to opět nedalo a znovu jsem vytáhl Radial ze skříně a oba přístroje jsme s kamarádem Zdeňkem Klonem, taky basákem, zapojili a spolu se pustili do testování. Časový odstup udělal své. Neměl jsem už tak velké očekávaní, jen jsem se chtěl pro svůj klid utvrdit v tom, že Bassbone mám s poděkováním vrátit.

Ten den asi byla lepší konstelace, nebo snad vše má svůj čas a v tu chvíli přisel čas pro Radial ke mně domů. Při první zkoušce jsem udělal chybu, že jsem nepostavil doma kompletní aparát, a tím pádem jsem vlastně neslyšel pořádně rozdíl v barvě, šířce a hlavně čistotě zvuku.

Vlastně se mi potvrdil fakt, který je pravidlem, a radím vám, dejte si na to bacha. Lacinější přístroje na první poslech oslní, ale za čas zjistíte, že je to laciná imitace, a přestanou vás bavit. Stejně pak musíte opravdu investovat a skončíte u těch nejlepších značek. Je to jako rozdíl v salámech. Karlův laciný salám „gott-haj“ je dobrý, ale na dražší „uherák“ nemá.

Radial Bassbone Tonebone - předzesilovač pro baskytaru


Kvalitní a špičkový výrobek, kterým Radial Bassbone Tonebone je, se vyznačuje tím, že po zapnutí a hraní ti připadá, že zvuk je hezký a vlastně takový normální, jak by měl být. Rychle si na něj zvykneš a připadá ti přirozený. Vlastně úplně normálka. Překvapení a až „kulturní“ šok nastane v momentě, kdy si na tento „normální“ zvuk zvykneš a krabici vypneš. To je potom takový zvukový rozdíl, kdy okamžitě během sekundy zjistíš, že už nemůžeš vůbec bez toho hrát, a divíš se, jak jsi doposud mohl vůbec existovat.

Od této doby na každém koncertu a nahrávání nejsem nikdy bez tohoto přístroje. Vystupuji jak v klubech, tak divadlech, ale také i na velkých koncertech, mohu se tedy zodpovědné zmínit o vynikajících referencích od zvukařů. Někdy na pódiu jako odposlech používám aparát, ale převážně mám jen in-ear odposlechy a zvuk vždy posílám zvukařům právě jen XLR linkou přímo z Tonebone Bassbone. Zvukaři si pochvaluji přirozeně čistý konkrétní plný zvuk bez jakéhokoliv šumu a nechávají mi šavle na pultu „na rovno“. Zvuková zkouška mé basy trvá chvilku. Stačí zahrát pár sekund a od pultu se ozve: „... stačí, díky, hotovo, nemám co řešit, další.“

Díky tomu, že už dva roky používám Tonebone na koncertech, tak mohu s čistým svědomím napsat, že je to opravdu to nejlepší, na co jsem hrál.

Nyní už konečně k samotnému předzesilovači. Tonebone má dva nezávislé vstupní kanály a vlastně dvojí korekce. První kanál IN-1 má své vlastní Volume, nemá klasické korekce, ale má v cestě přepínač CH-1 Contour, který má tři polohy. První je poloha Flat. V této poloze by barva zvuku, která je na vstupu, měla být i na výstupu. V tomto případě to ale není úplně pravda. Drobný rozdíl tu je. Už jen tím, že signál z nástroje jen projde, stane se barva nástroje kultivovanější. Začátečník to příliš neocení, ale „fajnšmekr“ to slyší a ví. Další dvě polohy jsou Shape 1 a Shape 2. Jedná se o pevně nastavené korekce, kde jsou potlačeny středy - klasické „véčko“. U Shape 1 méně (hodí se na plný fenderovský zvuk) a u Shape 2 více (zvuk na „palcování“ à la Marcus).

Radial Bassbone Tonebone - předzesilovač pro baskytaru


Druhý kanál IN-2 má také své vlastní Volume, ale k tomu ještě klasické a skvěle naladění korekcí High (75 Hz), Mid (470 Hz) a Low (5,5 kHz).
Sám používám pro pražcovou basu kanál IN-1 a polohu Flat a pro bezpražcovou basu kanál IN-2. Ovladači Volume krásně vyrovnám výstupní signál pro zvukaře, který tak nemusí hlídat úroveň zvuku při výměně nástrojů. K přepínání mezi kanály IN-1 a IN-2 slouží nožní přepínač Input Toggle 1-2.

Tuto výhodu dvou kanálů samostatně mohou využít i basisti, kteří hrají jen na jeden nástroj. V tomto případě svůj nástroj zapojí do vstupu IN-1 a přepnutím Input Toggle mohou volit mezi IN-1 nebo IN-2, kdy na každém kanálu si mohou nakroutit jinou barvu, jinou hlasitost...
Radial Tonebone má ještě druhý nožní přepínač Boost, který má svůj ovladač (Volume Boost) a  třípolohový přepínač Boost Assion, kterým můžeme volit polohy Loop, Boost a Both. Kombinací těchto tří ovladačů můžeme vybrat ze tří režimů.

1) Nožní přepínač Boost plus třípolohový přepínač Boost Assion v poloze Loop připojí smyčku, kam  zapojíme externí efekty. 2) Nožní přepínač Boost plus poloha Both připojí smyčku, kde použíejeme externí efekty, ale navíc knoflíkem Boost ovládáme hlasitost efektové smyčky. Tuto variantu používám já. Při sólech používám efekty a potřebuji hlasitostí být nad kapelou. 3) Nožní přepínač Boost plus poloha Boost nastaví hlasitostní skok až o osm decibelů, například při sóle. V této poloze je smyčka nefunkční.

Efektová smyčka Loop je tady řešena jen jedním vstupem. Send a Return jsou na jednom stereo jacku, výstup  z Tonebone dostaneme dvěma způsoby. Jeden je klasický Output výstup do aparátu mono jackem a druhý symetrický XLR pro zvukaře s možnosti odpojení země, když je někde špatná elektrika. Výstup na Tuner je opět jack a napájení externím adaptérm 15 V.

Jedno jediné mínus pro mě Tonebone má, a to, že zde není další nožní přepínač na zatlumení, tedy funkce Mute je dle mě řešena absolutně nelogicky. Když bych chtěl zatlumit výstup, tak do výstupu Loop zasuneme zkratovaný stereo jack a v tom momentě nožní přepínač Boost začne fungovat jako Mute, ale tím se vyřadí efektová smyčka. Efekty se potom musí postavit do cesty přímo. Mně toto nevyhovuje, a proto jsem tento handicap vyřešil tak, že jsem ještě před předzesilovač Radial Tonebone Basstone umístil pasivní Radial Big Shot i/o,  který Mute má.

S předzesilovačem Radial Tonebone Basstone jsem velice spokojený. Mám skvělý zvuk a nepotřebuji v současné době hledat něco jiného. Vždyť už jen jména špičkových basistů, které jsem uvedl, o něčem svědčí a garantují kvalitu.

Info:
Radial Bassbone Tonebone je předzesilovač pro baskytaru s možností přepínání mezi dvěma kanály, s kvalitními korekcemi a vícefunkční efektovou smyčkou. Doporučená maloobchodní cena je 6650 Kč.

Plus:
funkce efektové smyčky
naladění korekcí
návykový zvuk

Mínus:
řešení funkce Mute

Technická specifikace:

vstupní impedance: 470 kΩ
výstupní impedance: 10 kΩ, jack
výstupní impedance: 600 Ω, symetrický XLR
korekce Bass: ±12 dB/75 Hz
korekce Mid: +/-10 dB/470 Hz
korekce High: ±16 dB/5,6 kHz
úroveň Boost: až +12 dB
odzemnění: na výstupním XLR pin 1
rozměry: 175 x 108 x 54 mm
hmotnost: 1,06 kg

www:
www.tonebone.com/tb-bassbone.htm

Psáno pro: časopis Muzikus 2013/04

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Radial-Bassbone-Tonebone-predzesilovac-pro-baskytaru~17~leden~2014/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.