Profesor Doktor Bumbác Rakato Tok

Profesor Doktor Bumbác Rakato Tok
Profesor Doktor Bumbác Rakato Tok

Toužíte po věrném a spolehlivém partnerovi, který vás velejemným způsobem upozorní na váš poslední refrén? Potřebujete plně programovatelný automat, který dovede zahrát i ty nejdivočejší basové linky? Pak čtěte dál.

Firma Roland pod hlavičkou Boss vytvořila už v pořadí třetí generaci - cituji - "perfektního bicího automatu určeného pro jamování, nahrávání a živé vystupování".

Profesor Doktor Bumbác Rakato Tok
Profesor Doktor Bumbác Rakato Tok

Co jste zač, doktore?

Stříbrný vzhled připomíná profesorské šediny zosobňující um a zkušenost. Podsvícený displej a tlačítka, velké kolečko Log Dial. Zapínám přístroj drobným vypínačem na zadní straně vedle knoflíčku volume. Žádné pozdravy a zbytečnosti. Po probliknutí loga rychle naskakuje číslo a název patternu a tempa. Ve spodní řade už netrpělivě bliká tlačítko Intro-Start. Zmáčknu, jak mě navádí samolepka. Po brejku předtaktí přeblikne světýlko na tlačítko Verse A. Slyším rytmus prvního paternu se zvukem basové figury. Dál se neděje nic, jen displej počítá neúnavně čtyři takty pořád dokola. Mačkám Stop a přepínám Manu na Auto. A pak opět Intro-Start. Teď už hraje dvanáctka, jako když ji vyšiješ: vždy po čtyřech taktech každá ze slok A, B a C oddělovaná příslušným přechodem za mohutné podpory optické signalizace. V Edit menu si samozřejmě můžu navolit formu z osmi druhů repetic verzí. Každou verzi zvlášť lze nastavit na polovinu anebo na dvojnásobný počet taktů.

 

Černým kolečkem

Listuji v presetech a procházím nabízené možnosti - Rock Jam, Hard, Heavy, Fast, Swing, Hip-Hop, Street, Funk, Shuffle, Ballad, Country, Blues, Blue Grass, Soul, Fusion, Gospel, Brush, Drum'n'Bass, Techno, New R&B, Bossa, Salsa, Latin, Reggae, Big Band, Jazz Waltz a mnoho dalších... - vždy ale samozřejmě dohraje čtyřtaktí z předchozího presetu. Hromada stylů mnohdy i v sedmi obměnách. Každý v jiném tempu. Zajímavá je verze Jazz Five, hádejte, kterou skladbou je inspirovaná. Mačkám tlačítko Tempo a vytáčím kolečko, které tentokrát ovládá rychlost tempa, a zkouším krajní meze. Opravdu široký záběr. Mačkám levé tlačítko PTN (pozor, jsou dvě) a zase zpátky ovládám "kruháčkem" presety. Chci hledat rytmus v jednom tempu... Nelze. Musím v každém presetu pracně přepínat a nastavovat tempo zvlášť.

Kruhovému ovladači můžu ještě tlačítkem Key Shift přiřadit funkci ladění a "pitchnout" neboli transponovat naprogramovanou basovou linku o dvanáct půltónů (oktávu) nahoru nebo dolů. Velmi chytré a praktické. Když basu nechci, můžu ji "vymjutovat" tlačítkem Mute. Aha? U některých presetů to ale nejde!? V nastaveních však lze vypnout do výstupu basu nebo bicí anebo zapnout obojí (All).

Taktéž ve zvukových a prostorových bankách (Sound Shape a Ambience) listuji šikovným kolečkem v nastaveních a vybírám z šestnácti hezkých možností. V osmi z nich můžu měnit gain, frekvenci a typ ekvalizéru podle sluchu i tabulky. Podobně jsou na tom i změny v nastaveních kompresoru - pásma, attack, ratio, release a komprese. A aby toho ještě náhodou nebylo málo, v písňových a uživatelských presetech zastupuje "točítko" databázi písmen a znaků potřebných k popisu nejenom presetů, ale i nastavení.

 

Programování a nahrávání

Jak bývá dobrým zvykem, programování paternu je možné krokem anebo v reálném čase. Pro eliminaci nepřesností při nahrávání bicích a basy můžu použít osminovou, šestnáctkovou anebo až dvaatřicetinovou kvantizaci. Je geniální, že tlačítka bicích nástrojů a basových půltónů jsou dynamická a nastavitelná v obrovském rozpětí od 1 až po 127. Výsledný rytmus tak může dostat velmi přirozené a živé akcenty. I basové lince se dá vtisknout jakákoliv jedinečná a originální pulzace. Vždy však jenom s jedním zvukem.

Samozřejmostí je i nastavení hlasitosti a "stereováhy" u každého nástroje. Bohatě postačující je i kapacita. V uživatelských a písňových presetech lze použít až 250 paternů na jeden song, maximálně však 998 taktů. Do presetu Song můžete kopírovat, vkládat, vyjmout nebo překládat jakoukoli sloku a fill z továrních presetů, anebo naprogramovanou "věc" z uživatelského presetu.

Zmáčknu stop a pouštím skladbu od začátku. Dobrý, a co tak ještě pozměnit konec? Chci skočit na konec, ale...skokem to jaksi nejde! Šipkovými tlačítky to trvá docela dlouho, než se tam dostanu. U dlouhé kompozice je to obzvlášť nepraktické.

V režimu Manu nebo Auto ještě můžete různě "zasmyčkovat" sloky A, B nebo C a v režimu Song v Loop Type dva nebo i víc taktů (Block). Ve finále řadím songy za sebou dle libovůle.

Bicí mašinka má užitečný výstup pro nožní spínač a umožňuje tak v mnoha režimech spouštět a vypínat určenou funkci (verse, patern, song, loop, tap tempo), a mít tak volné ruce pro hraní.

 

No prostě dovede psí kusy

Dr. Rhytm DR-3 není jenom klasický bicí automat, protože toho dovede mnohem víc. Je to velice spolehlivý, užitečný a příjemný společník. Musím s radostí potvrdit, že výraz "perfektní", nacházející se v podtitulu na obalu krabice, je při vší skromnosti opodstatněný.

 

Info:

Dr. Rhythm DR-3, bicí automat určený pro jamování nebo nahrávání, tempo 20 až 260 bpm, 100 továrních presetů, 100 uživatelských a 100 písňových presetů v max. délce 998 taktů nebo 250 paternů na jeden song, 16 zvukových modelů z toho 8 uživatelských, 16 prostorových modelů z toho 8 uživatelských, obsahuje 120 bicích a perkusivních nástrojů a 12 basových nástrojů, 12hlasá polyfonie, MIDI In, DC napájení 6x AA/9 V je přibaleno v ceně, nebo AC adaptérem, cena bez adaptéru je 7330 Kč.

Plus:

výborné zvuky bicích, perkusí a bas

dynamická tlačítka (!)

pestré a skvělé možnosti ambience-prostorových modelů

délka songů

možnosti nastavení a kvalita ekvalizéru a komprese u zvukových modelů

v nastaveních KIT zajímavě nakombinované barvy a poměry basy a malého bubnu - až 100 možností (!)

Mínus:

nelze nastavit stejné tempo při projíždění továrních presetů (!)

některé tovární "filly" postrádají pulzaci paternu ve formě a narušují tak tep rytmu

tlačítkem Mute lze vypínat basu jenom v některých továrních presetech

ve tmě se částečně prosvětlují vedle zapnutých i nezapnutá tlačítka, což je matoucí

poměrně pomalá rychlost při listování šipkovými tlačítky v taktech songu

nemožnost skočit na konec songu - pomocí šipkových tlačítek je to úmorně zdlouhavé (hlavně při delší kompozici)

Psáno pro časopis Muzikus