Prodipe Pro 5 a Prodipe Pro 10S - šarmantní monitory ze země galského kohouta

Prodipe Pro 5 a Prodipe Pro 10S - šarmantní monitory ze země galského kohouta
Prodipe Pro 5 a Prodipe Pro 10S - šarmantní monitory ze země galského kohouta

Ebenově černé krásky s těžkotonážním "sbasitelem". Recenze aktivních bi-amp monitorů Prodipe Pro 5 a příslušného aktivního subwooferu Prodipe Pro 10S určených jak profesionálům, tak domácím studiím.

V době, kdy již delší dobu pošilhávám po nějakých rovných (rozuměj frekvenčně) bedýnkách k mému obstarožnímu pecku, na kterém si občas hraju na zvukaře, mi přišla nabídka recenzovat studiové monitory opravdu vhod. Sice jsem se za to posléze proklel, neboť čtyři patra s dvěma krabicemi (14 kg a 17,7 kg) byly v parném létě poněkud náročnější téma. Výtah nejel přesně půl hodiny, kdy jsem se s tím rval do schodů, ale hodiny strávené v příjemné a kultivované společnosti zmíněných monitorů mi vše vynahradily.

 

Vybalit, prosím...

Z krabice na mě vykoukla další krabice, respektive dvě krabice v případě satelitů, teprve v nich byly precizně uloženy samotné monitory, silové kabely a manuál. Ten je ve čtyřech jazycích (čeština chybí) pro všechny monitory stejný a velmi stručný. Balení za jedna.

 

Dovolte, abychom se představily...

Na první pohled působí monitory opravdu elegantně. Matový, hladký černý povrch, zlatavá membrána s černým středem středobasových reproduktorů, označení monitoru a konstatování bi-amp monitoring na spodní části příruby středobasového reproduktoru i vcelku decentní logo na přírubě hedvábného výškáče. Ve spodní části přední strany na nás zeje hladový otvor bassreflexu poněkud netradičního tvaru. Monitory působí velmi robustně, spolehlivě, jsou poměrně těžké, což mně přijde sympatické a mám z nich hned dobrý pocit.

Teď už ale pořádně...

 

Satelity

Trochu suchých fakt. Satelity jsou osazeny pětipalcovým reproduktorem s membránou ze skloaramidového kompozitu na gumovém závěsu a palcovým hedvábným tweetrem. Co se týče frekvenčního rozsahu, tam se trochu rozchází manuál se stránkami výrobce, stejně jako s informacemi na webu prodejce, které zřejmě vychází z katalogu IPE Music. Katalog výrobce ovšem obsahuje ještě jiné údaje než jeho web. Věřme ale manuálu, stejné informace nalezneme koneckonců i na zadní straně monitorů. Rozsah je tedy uváděn 45 Hz-22 kHz bez uvedení tolerance. Stránky výrobce uvádí 50 Hz-22 kHz +/-2 dB, což jsou krásné hodnoty. V katalogu, který lze v pdf ze stránek stáhnout, pak najdeme 53 Hz-20 kHz +/- 2 dB. Dělicí frekvence je 3 kHz, strmost výhybky by měla být 18 dB na oktávu, monitor je vybaven subsonickým filtrem na 45 Hz, strmost dtto. Monitory jsou, jak bylo řečeno, aktivní, vybavené 75W zesilovačem (zesilovači). Výkon jednotlivých zesilovačů se nikde neuvádí. Na zadní straně najdete všechny vstupy - tady velmi chválím, je tu vše. Nesymetrický cinch, symetrický TRS (teda jako jack, abychom si rozuměli) a symetrický XLR (kanón, že jo). Dále pak volič napětí, síťový spínač, zástrčka pro silový kabel, krásná modrá diodka indikující zapnutí a dva otočné potenciometry - volume v rozsahu -30 dB až + 6 dB s krokovým chodem, který považuji za velmi dobrý nápad. Krok neuveden. Druhým potenciometrem je korekce výšek, která nabízí čtyři polohy -2 dB, -1 dB, 0 dB a +1 dB. To vše na pro mě poněkud nezvykle zvolené frekvenci 2 kHz. To totiž já považuji za středy :-). Navíc to je pod dělicí frekvencí, tudíž ovlivňuje středobasový reproduktor a ne tweeter, jak je obvyklejší. Nicméně 2 kHz leží víceméně uprostřed důležité oblasti, kde je lidské ucho nejcitlivější, možná to tedy nějaký smysl má. Monitory jsou magneticky stíněné, takže je ve stísněných prostorách svého malého abbey road můžete bez obav připlácnout k monitoru. Zadní stranu tvoří kovová deska, na které nenajdeme žebra chladiče, zřejmě zesilovač tolik netopí (během testování bylo vše, i přes děsivá vedra, ok). Bedny jsou poměrně velké a hlavně hluboké, zřejmě pro plnější, basovější zvuk. Rozměry jsou 291 mm (v) x 196 mm (š) x 228 mm (h). Váha jednoho monitoru je sedm kilogramů. Materiál skříně neuveden.

 

Subwoofer

Subwoofer je osazen desetipalcovým reproduktorem, opět s membránou ze skloaramidového kompozitu na gumovém závěsu. Frekvenční rozsah 30 Hz-150 Hz (nebo 36 Hz-50 Hz (!) +/-1,5 dB dle stránek výrobce, prodejce i katalogu... ehm...). Výkon zesilovače je impozantních 225 W (zde panuje výjimečná shoda). Subwoofer je vybaven crossoverem pro případ propojení se satelity. Na zadním panelu najdeme vstupy, výstupy, vstup pro síťovou šňůru, síťový vypínač, ledku, přepínač fáze, potenciometr Volume a potenciometr nastavení crossover frekvence. Tedy, přesně řečeno, low-pass, kterým lze plynule nastavit v rozsahu 50 až 130 Hz nejnižší frekvenci, jíž pustíte do satelitů. Stereo audio signál můžete připojit nesymetricky: 2 x cinch, symetricky: 2 x XLR nebo 2 x jack. Poslat ho dál do satelitů můžete nesymetricky: 2 x cinch, nebo symetricky: 2 x XLR. Nepochopil jsem, proč chybí jacky, ale není to podstatné. Vše, stejně jako na satelitech, přehledně a funkčně uspořádané i popsané. Spokojenost.

Výše zmíněné zmatky ohledně technické specifikace jsem bohužel, nemaje měřicí techniku, nebyl schopen ověřit. Na mé zvídavé e-maily zareagoval jen prodejce, který mě odkázal na distributora, jenž, stejně jako výrobce, nezareagoval. Nemyslím ale, že by to bylo tak podstatné, důležitější je, jak to hraje!

 

Tak už nás zapni!

Ok, jdeme na to. Zvuk je na úplně první dojem velmi lehký, vzdušný, nadýchaný. Konkrétní, s jasnými obrysy, na můj vkus s maličko tvrdými středy, ale nádhernými výškami (no jo, hedvábí). Satelity mají i bez subwooferu celkem dost příjemných, výborně čitelných basů. Nečekejte ale játra trhající tlak, od toho tu máme subwoofer! Monitory znějí rychle, přece jen jsou osazeny "pětipalcem". Reproduktory budou mít zřejmě slušnou účinnost, opravdu tlačí i při nízkých hlasitostech, není potřeba je výrazně budit. Subwoofer jsem nemohl moc otevřít, na místnost zlehka pod dvacet metrů čtverečních je příliš výkonný. V těchto nevhodných poslechových podmínkách se mi zdál maličko nezřetelný, spíš jen hodně tlačil (duněl). Ale to je pravděpodobně otázka prostoru. Vysloveně jsem si lahodil při poslechu akustických nástrojů (kytara, piano, ságo) nebo velmi prezentních (málo nebo vůbec neefektovaných) vokálů.

 

Závěr

Velmi doporučuji je vyzkoušet. Vybavenost a zpracování je na vysoké úrovni (ač by někoho mohlo odradit, že jsou vyrobeny "in China"), záleží tedy jen na tom, zda se vám bude líbit jejich zvuk. V této cenové kategorii mě napadá jako možný konkurent Tapco S-5 a Tapco SW-10, jejichž test naleznete v číslech 05/06 (satelity)

a 09/06 (subwoofer).

 

Info:

Prodipe Pro 5 a Prodipe Pro 10S jsou aktivní monitory a aktivní subwoofer francouzské firmy IPE Music. Jsou určeny profesionálům, a díky příznivé ceně i domácím studiím. Cena je 9390 Kč vč. DPH za pár Prodipe Pro 5 a 9390 Kč vč. DPH za subwoofer Prodipe Pro 10S.

 

Plus:

zvuk

provedení

vybavenost

vzhled

 

Mínus:

zmatky kolem

technických údajů

menší schopnost

artikulace subwooferu

korekce výšek satelitů na 2 kHz - nevyužil jsem ji

Psáno pro časopis Muzikus