ProCo Deucetone RAT - krysí distortion

ProCo Deucetone RAT - krysí distortion
ProCo Deucetone RAT - krysí distortion

Rok 1978 se zapsal do hudební historie nejen tím, že například vyšla výborná alba You`re Gonna Get It od Toma Pettyho, Glow od Bonnie Raitt nebo prvotina Prince, ale i tím, že americká firma ProCo přišla se svým unikátním kytarovým zkreslením, nazvaným jednoduše RAT. Mnoho kytaristů dodnes nedá dopustit na zvuk krabičky, která stojí někde v půli cesty mezi distortionem a fuzzem. Oblíbenost pedálu dokládá i to, že společnost ProCo v průběhu desítek let přišla s novými modifikacemi (RAT II, Turbo RAT...) či reedicemi (Vintage RAT...), které dodnes používají tisíce kytaristů na celém světě. V roce 2003 se katalog "ratů" rozrostl o další model - DeuceTone RAT, který jsem dostal s pětiletým zpožděním na test.

DeuceTone RAT je distortion se dvěma separátními analogovými kanály. Na každém z nich si lze vybrat ze tří zvukových možností. Kromě režimů Vintage, Turbo (jde o známé starší modely ProCo RAT), které jsou na obou efektech stejné, lze na kanálu A přepnout navíc do polohy Rat Dirty a na kanálu B do režimu Rat Clean.

Krabičku lze použít jak ve stereo režimu, tak i kaskádově - jeden kanál za druhým. Výrobce přikládá k této novince také nákresy nastavení potenciometrů, jak je používají slavní kytaristé, kteří na ProCo RAT hrají (například David Gilmour, Jeff Beck, Carlos Santana, Brian May...).

 

Jak to vypadá?

Zjednodušeně lze říci, že DeuceTone Rat vypadá, jako dva srostlé Turbo RAT. Vlevo je kanál A, který má kromě spínače tři potenciometry Distortion, Filter a Volume. Shodně vypadá i pravý kanál B. Zepředu efektu pak najdete kromě zdířky na adaptér i dva tahové přepínače a výstupy Out a vstupy In, pro každý kanál zvlášť. Jediný rozdíl mezi stranou A a B je v tom, že v kanálu A lze přepínat třetí polohu s názvem Dirty RAT, kdežto v kanálu B lze navolit funkci Clean RAT. Jinak polohy Turbo a Vintage mají oba stejné.

Odšroubováním krytu ve spodní části efektu můžete nejen vyměnit baterii, ale také se podívat do "vnitřností krysy". Na první pohled vypadá zapojení Vintage RAT a Turbo RAT stejně, jako je tomu na původních modelech. Navíc potěší zjištění, že oba nožní přepínače jsou 3PDT - tedy True Bypass, stejné jako používá ve svých efektech například Fulltone. Další předností je, že výrobce celý efekt vložil do pevného kovového pouzdra, čímž je prakticky "nezničitelný".

 

Jak to hraje?

Zvuková nezaměnitelnost RAT tkví v unikátním "naprdnutém" zvuku, jehož charakter lze ovládat velmi citlivým knoflíkem filtr. Jen milimetrové pohyby dokážou razantně omezit vysoké či nízké frekvence. Díky "tučnému" zkreslení s bohatými basy používali efekt často hráči na kytary se singly (například Jeff Beck).

Přesto, že firma přišla během desítek let s různými vylepšeními, zvukový charakter "ratů" se nikdy razantně nezměnil. Spíše se vždycky posouval k jinému frekvenčnímu pásmu, což je patrné i z přepínání jednotlivých modů na modelu DeuceTone. Jen pro pořádek - efekt jsem testoval přes aparáty Marshall, Fender a Vox s kytarami Fender (Telecaster) a Gibson (SG, Deluxe).

 

Turbo RAT

Ze všech poloh na DeuceTone Rat je právě "turboratovský" zvuk nejprůraznější a nejhlasitější. Má to za následek dostatek konkrétních a pevných středů. Výborně zněl přes fendery se singly i přes gibsony s dvoucívkovými snímači. Daly se na něj nastavit pěkné crunchové doprovody i sólové zvuky. Při stažení clony RAT směrem k basům pak zněl kobylkový snímač přímo santanovsky.

 

Vintage RAT

Po přepnutí do polohy Vintage RAT se efekt o něco ztlumil a ubyly středy, naopak mírně přibyly basy. Tento pocit jsem měl i po dorovnání hlasitosti. Zvuk byl sice měkčí a teplejší, ale díky absenci středů na něm zněly gibsony trochu zahuhlaně, a to i po otočení filtru doleva. Tato změna naopak prospěla singlovým snímačům, které s Vintage RAT hrály příjemně kulatě, a to i během sól přes kobylkový snímač.

 

Dirty RAT

I režim Dirty RAT ubral na hlasitosti. Rovněž se zmenšilo i zkreslení, které se charakterově posunulo od distortionového typu Turbo a Vintage RAT spíše ke konkrétnějšímu a pevnějšímu overdrivu. Krabička v této poloze spíše vzdáleně připomínala Boss OD1 než své předchůdce. Výborně se efekt v této kombinaci osvědčil jako "nakopávač" lampových aparátů.

 

Clean RAT

Po přepnutí do režimu Clean RAT už nebyla po overdrivu ani památka, natož pak po roztřepeném distortionu. Z RAT se najednou stal nakopávač podobný například MXR Mikro Ampu. Navíc skvěle zesiloval sólové zvuky zkreslené jinými krabičkami.

 

Jak to použít?

DeuceTone Rat je velmi variabilní kytarový efekt, jehož všechny možnosti snad ani kytarista nevyužije. Pokud chcete, můžete například využívat jen jeden z efektů nebo lze každý kanál zapojit přes jiný aparát. Samozřejmě jdou kombinovat i oba kanály dohromady a na každém z nich si pak můžete zvolit jednu ze tří zvukových možností. Záleží už jen na vašem vkusu. Každopádně vám garantuji, že se nebudete nudit.

A co říci závěrem? Zřejmě neexistuje klasický zvuk rockové kytary, který byste s DeuceTone RAT nenakroutili. Najdete na něm vše, od crunchu až po moderní hi-gain či psychedelický fuzz. Záleží už jen na vás, zda vám bude DeuceTone RAT vyhovovat. Já jsem byl spokojen!

 

Info:

DeuceTone je kytarový distortion efekt, který v sobě ukrývá dvě nezávislé efektové jednotky - kanály. Doporučená maloobchodní cena je 5990 Kč včetně DPH.

 

Plus:

zvuk

variabilita

true bypass

konstrukce

 

Mínus:

snažil jsem se, ale nic mi nevadilo...

 

Technická specifikace:

vstupní impedance: 1 MΩ

výstupní impedance: 1 kΩ

ovládání: Distortion, Filter, Volume pro každý kanál

konektory: Input Jack, Output Jack (pro každý kanál); vstup pro adaptér

maximum Gain: 60 dB

napájení: 9V baterie, DC adaptér PRS-1 (není součástí dodávky)

rozměry: 79,4 x 103,2 x 127 mm

váha: 1,5 Kg

A kanál: Turbo RAT, Vintage RAT, Dirty RAT

B kanál: Turbo RAT, Vintage RAT, Clean RAT

Psáno pro časopis Muzikus