Presonus StudioLive 16.0.2 - nejmladší a nejmenší z řady pultů StudioLive

Presonus StudioLive 16.0.2 - nejmladší a nejmenší z řady pultů StudioLive
Presonus StudioLive 16.0.2 - nejmladší a nejmenší z řady pultů StudioLive

Přírůstek od firmy Presonus se jmenuje StudioLive 16.0.2. a jedná se o digitální mixážní pult, který je určen jak pro živá vystoupení, tak své uplatnění najde i v menších nahrávacích, produkčních nebo domácích studiích. Předpoklady k tomu má vskutku dobré, ale nepředbíhejme, pěkně popořadě.

Sourozenci

Presonus StudioLive 16.0.2 přichází jako nejmladší a nejmenší z řady pultů StudioLive. Firma Presonus vyprodukovala StudioLive 24.4.2, který získal oblibu u řady uživatelů, nezahálela a vyslala na trh další, menší model StudioLive 16.4.2, který si získal také hodně příznivců. Mohlo by se zdát „usne na vavřínech“, ale opak je pravdou. Jako třetího brášku přivedla na svět StudioLive 16.0.2, model, kterým se přiblíží i méně náročným uživatelům, kteří ke své práci nepotřebují nutně velký pult, ale vyžadují kvalitní zařízení s velkou užitnou hodnotou, intuitivním ovládáním a skvělým zvukem. Musím doplnit, že všechny tři modely StudioLive disponují podobnými vlastnostmi, kvalitou, uživatelským rozhraním i celkovou filozofií.

 

Vlastnosti 16.0.2

StudioLive 16.0.2 je digitální mixážní pult (32bitový systém, plovoucí desetinná čárka), který má celkem osm monofonních (Mic/Line) analogových vstupních kanálů, plus další čtyři stereofonní analogové vstupní kanály (Line / nebo chcete-li, další mikrofonní kanály), tedy celkem dvanáct mikrofonních vstupů třídy Class A (nebo případně šestnáct linkových vstupů), s firemními patentovanými předzesilovači XMAM (ke své práci používají vyšší napájecí napětí 30 V, oproti 15 V, které se standardně používají pro nízkofrekvenční techniku, a jsou tvořeny diskrétními součástkami, což má velký vliv na zvukové vlastnosti).

 

Na každém vstupním kanále se nachází Fat Channel, což je kompletní „channel strip“, který se skládá z kompresoru, ekvalizéru (třípásmový semiparametrický), noise gatu, limitéru, HPF filtru, možností otočení fáze, panorámy a volby fantomového napájení. Tenhle arzenál virtuálních procesorů vám ušetří nemalé finanční prostředky za nákup dalšího „outboardového“ vybavení.

 

Dále jsou zde čtyři aux sběrnice (možnost Post/Pre), dvě interní 32bitové efektové jednotky. První je vyhrazena pro reverb, druhá pro delay a obě jsou programovatelné a s řadou presetů. Na Main (hlavním) výstupu se nachází 31pásmový grafický ekvalizér. 16.0.2 disponuje také FireWire audio převodníkem (24 bitů/48 kHz) díky kterému je možno všech šestnáct vstupních kanálů nahrávat do počítače, a také je posílat zpět do pultu - luxusní zvuková karta.

 

Díky rozsáhlé softwarové výbavě (Windows i Mac OS) lze jednak nahrávky ze StudioLive snadno a intuitivně pořizovat (nahrávat) a editovat, ale také i samotný pult pomocí tohohle softwaru ovládat přímo z počítače (Presonus zdarma dodává programy Capture, Virtual StudioLive a Studio One Artist). 16.0.2. disponuje také MIDI rozhraním (které na jeho předchůdcích 24.4.2 a 16.4.2 nenaleznete), které rozšiřuje ovládání celého pultu (ovládání jednotlivých scén, efektů, tap tempo atd.). StudioLive je možno také ovládat bezdrátově z iPadu (bohužel není součástí dodávky).

 

Co se týká faderů StudioLive 16.0.2, jsou nemotorizované (60 mm), absence motorů je vyřešena podobně jako u starých (dobrých) pultů SSL, kdy se vám na obrazovce zobrazily uložené hodnoty a vy jste postupně „dotahovali“ na aktuální hodnotu. Zde obrazovku nahrazují stupnice z LED diod. Abyste mohli se svými klienty komunikovat, StudioLive má, stejně jako všechny „dospělé“ pulty, systém Talkback. Samozřejmostí je připojení lampičky (12 V, 0,5 A). Celý pult je snadno přenosný, a ani v domácím studiu nebo na pódiu vám nezabere příliš místa. Vejde se do rackové skříně. K přehlednosti jeho ovládání přispívají nejen dva displeje, ale také barevné podsvícení a logické rozvržení všech ovládacích prvků. Jak sami vidíte, tenhle dle rozměrů malý pult toho nabízí poměrně hodně.

 

Design, mechanické zpracování

StudioLive 16.0.2 je vyveden v kombinaci barev stříbrná a modrá, podsvícení tlačítek je oranžové, případně červené a LED diody v sloupcové stupnici, stejně jako menší LED displej jsou červené. Informační popisky jsou bílé barvy. Co se týká mechanického zpracování, nemohu nic vytknout, vše fungovalo správně, tak jak má, nikde se nic neviklalo, nebo naopak nedrhlo, fadery chodily příjemně hladce a v tichosti. Celý pult působí velmi solidním dojmem, jeho kovové šasi naznačuje, že by měl vydržet i hrubější zacházení kolegů bedňáků.

 

Popis, pracovní plocha

Ovládání je navrženo přehledně a intuitivně, a pokud už máte aspoň nějakou předchozí zkušenost s podobným zařízením, snadno se budete orientovat i bez manuálu.

 

Pokud se podíváme na pracovní plochu odshora, nalezneme dvanáct otočných regulátorů zisku (Trim) na vstupních kanálech (čtyři stereofonní vstupy využívají jeden Trim pro oba kanály), pod nimi se nachází srdce celého pultu, a tím je Fat Channel (který obsahuje každý vstupní kanál. Fat Channel je rozdělen do sekcí: jako první je High Pass Filter, který aktivujete příslušným tlačítkem, frekvenci „odříznutí“ nastavujete potenciometrem nad ním. Vizuální kontrolu navolené frekvence zajišťuje stupnice z LED diod nad potenciometrem. Podobně je to i v dalších sekcích. Další sekcí je Gate (opět aktivace tlačítkem, potenciometrem Treshold, vizuální kontrola LED stupnice). Třetí sekcí je kompresor, který obsahuje čtyři potenciometry (Treshold, Ratio, Response a Gain), tlačítko aktivace, tlačítko Auto (pokud je tlačítko Auto aktivní, kompresor využívá přednastavené časové hodnoty Attack 10 ms a Release 150 ms), vše, co nastavíte je také vidět pomocí čtveřicesloupců z LED diod.

Presonus StudioLive 16.0.2 - nejmladší a nejmenší z řady pultů StudioLive
Presonus StudioLive 16.0.2 - nejmladší a nejmenší z řady pultů StudioLive

Následuje sekce parametrického ekvalizéru, který je rozdělen na tři části (Low, Mid, High), a každá z nich obsahuje aktivační tlačítko (On), tlačítko Shelf (shelving filtr), dvojici potenciometrů (Freq a Gain) nad kterými je dvojice LED metrů pro optickou kontrolu. Za sekcí ekvalizéru ještě následuje Limiter, který se aktivuje opět tlačítkem, které se nachází pod sekcí kompresoru (jeho prahová hodnota je na 0 dBFS nekonečno : 1). U sekce kompresoru také naleznete aktivační tlačítko Post Dig Out, díky kterému můžete (v případě připojení StudioLive skrz FireWire k počítači) posílat vstupní audio signál do počítače po FireWire sběrnici post EQ a post dynamicky, tj. zpracovaný, v opačném případě jde signál do počítače pre. Půjdeme-li v sekci Fat Channelu o něco níž, nalezneme potenciometr Pan (panorama) s řadou LED diod, která je situovaná vodorovně s označením L a R. Směrem doprava následují tlačítka obrácení fáze a aktivace fantomového napájení. Vedle nich je sekce Channel, která obsahuje tři tlačítka (Copy, Load a Save), jelikož nastavení Fat Channelu lze ukládat a vyvolávat, případně kopírovat, vše se realizuje těmito tlačítky. Napravo ještě naleznete jednoduchý LED displej, který signalizuje aktuální navolený kanál a je označen jako Selected Channel. Jen podotknu, že Fat Channel je dostupný na všech vstupech StudioLive. To je vše, co se týká Fat Channelu, který svojí přehledností hodně usnadňuje práci. Vše potřebné je okamžitě k dispozici a není nutno se nikam „doklikávat“ skrz Menu.

 

Nalevo od sekcí Fat Channelu je sloupec funkčních tlačítek řazených pod sebou. První (GEQ) slouží k aktivaci 31pásmového grafického ekvalizéru, který je řazen na hlavním výstupu, a po jeho aktivaci se ovládací prvky Fat Channelu stávají „ovladači“ grafického ekvalizéru (pokud se jakéhokoli knobu dotknete, okamžitě se zobrazí číslo pásma na displeji). FX A a FX B, to je dvojice tlačítek umístěných směrem dolů pod GEQ. Po jejich aktivaci (každého jednotlivě) dvanáct enkodérů Fat Channelu přebírá funkci FX - send level pro každý ze vstupních kanálů na FX A nebo FX B. Stupnice Fat Channelu zobrazují aktuální stav send level u každého kanálu. Směrem níž narazíme na další tlačítka Aux 1, 2, 3 a 4. A opět se jedná o stejný systém ovládání, pokud navolíme jedno ze čtyř tlačítek (Aux 1 až 4), enkodéry Fat Channelu přebírají funkci aktivního Auxu (1 až 4), a opět stupnice Fat Channelu budou zobrazovat send level každého ze vstupních kanálů. Je to celkem jednoduché a přehledné.

 

Následující tlačítka umístěná směrem dolů mají souvislost s takzvanými MultiMode tlačítky, která jsou nad každým vstupním kanálem včetně auxů (je na nich vždy číslo kanálu, případně číslo auxu). Jako první je FireWire Return a pomocí něj můžeme nasměrovat signál z počítače zpět na vstup StudioLive (tak, jako by se jednalo o linkový analogový signál), takže po jeho aktivaci navolíte pomocí MultiMode tlačítek, který kanál (nebo aux) budete chtít takhle routovat. Další funkcí tohoto tlačítka je vkládání plug-in efektu do mixu. Pod ním se nachází tlačítko Solo a myslím, že jeho funkci není nutno dlouze představovat. Tlačítko nacházející se pod tlačítkem Solo se jmenuje Mute a opět stejný systém, jeho aktivací přepnete MultiMode tlačítka do režimu Mute, a pomocí každého z nich pak volíte, který kanál nebo aux budete chtít umlčet. Pod tlačítkem Mute se nachází ještě tlačítko Link, pomocí kterého můžete monofonní kanály spárovat v jeden stereofonní.

 

Směrem vpravo na čelním panelu od sekcí Fat Channelu nalezneme nápis se jménem a logem výrobce, se kterým sousedí konektor pro připojení lampičky. Pokud půjdeme směrem dolů (sekce Master Control), objevíme nevelký, modrobílý grafický displej, který vyobrazuje všechny důležité parametry pultu. Na první pohled může působit jako malý, ale brzy zjistíte, že jeho velikost je dostačující, jelikož díky počtu ovládacích prvků (včetně barevné indikace) nebudete displej využívat tak často. Nicméně jeho čitelnost je dobrá a vždy pohotově a přehledně vyobrazuje editované parametry.

 

Pod displejem se nachází „nekonečný“ otočný knob Value (Master Knob), který slouží k zadávání hodnot parametrů. Po jeho stranách naleznete tlačítka (ve tvaru šipek) Prev a Next určená pro pohyb v Menu celého pultu. Ke stejnému účelu slouží také dvojice tlačítek umístěných ještě více nalevo s názvy Pg Up a Pg Dn a pomocí nich se v Menu pohybujete po stránkách. Menu je navrženo s jednoduchostí a přehledností, a pokud se ze začátku trošku zorientujete, nebude vám později dělat problémy se rychle dostat na požadovanou položku.

Vpravo od knobu Value nalezneme tlačítko Tap, které využijete při zadávání časových hodnot souvisejících s tempem dané skladby. Pokud budeme pokračovat v sekci Master Control, narazíme směrem níž na čtveřici tlačítek. Jako první je FX, díky kterému se dostaneme v Menu na stránku s parametry efektového procesoru (Reverb a Delay). Další tlačítko Scene má na starost správu jednotlivých scén. Tlačítkem System se dostáváte do systémového Menu (kontrast, intenzita displeje, nastavení auxů (Pre), digitální synchronizace, MIDI řízení a pod. a také FirmWare). Následuje tlačítko Store (myslím, že není nutno popisovat) a poslední je Recall, které slouží pro vyvolání uloženého nastavení.

Půjdeme-li níže, dostaneme se do sekce Master, která má za úkol ovládat monitorování, Talkback a výstup na sběrnici Solo. StudioLive disponuje vstupem pro externí mikrofon (Talkback), tento vstup je osazen stejným předzesilovačem (Xmax) jako ostatní mikrofonní kanály. K ovládání a routování Talkbacku je zde k dispozici potenciometr (Level), který ovládá celkovou hlasitost mikrofonu (ovladač Trim pro nastavení citlivosti je umístěn na předním panelu), a pod ním trojice tlačítek. Tlačítka Aux 1-2 a Aux 3-4, pomocí kterých navolíme, kam budeme chtít signál z mikrofonu Talkback posílat (samozřejmě je možno zvolit obě tlačítka současně, tj. všechny čtyři auxy naráz). Třetím tlačítkem (Talk) aktivujeme/vypínáme mikrofon Talkback.

 

Směrem doprava se nachází sběrnice Solo, která má stejný počet ovládacích prvků, to znamená potenciometr (Level), kterým nastavujeme hlasitost sběrnice Solo, tlačítkem PFL aktivujeme poslech na sběrnici Solo před Faderem (Pre Fader). Solo na sběrnicích aux je vždy Pre Fader. Dalším tlačítkem AFL aktivujeme poslech After Fader (za Faderem) na sběrnici Solo (tahle možnost není dostupná na auxech). Posledním tlačítkem na sběrnici Solo je tlačítko Sip a z „bezpečnostních důvodů“ je nutné jej pro aktivaci déle podržet, jelikož tahle fukce Solo po aktivaci umlčí ostatní kanály i na hlavních výstupech celého pultu, výjimkou jsou pouze aux send mixy. Samozřejmě pro aktivaci funkce Solo je také nutno mít navolen příslušný kanál pultu.

 

Vpravo od sběrnice Solo, nalezneme sběrnici monitorovou, která umožňuje monitorovat jak hlavní výstupy, sběrnici Solo sběrnici, tak také FireWire Return z počítače. Skládá se z dvojice knobů (Phones/Monitor Level), kterými nastavujeme hlasitost sluchátek/monitorového výstupu (například do režie), dále pak z trojice tlačítek. První, s logem FireWire (FireWire Monitor), slučuje FireWire Return na monitorovací sběrnici (úroveň hlasitosti nastavujeme přímo v DAW v počítači), další tlačítko Solo přiřazuje sběrnici Solo výstupům monitoru a poslední tlačítko Main přiřazuje hlavní výstup mixpultu monitorovacím výstupům.

 

Nesmíme zapomenout na ovládací prvky efektové jednotky. Jsou seřazeny pod sebe do dvou sloupců, první zleva je vyhrazen první jednotce A (FX A), druhý jednotce B (FX B). Ovládací prvky obou jednotek jsou totožné, proto popíšu jen jednu z nich. První je otočný knob (Level), kterým nastavujeme úroveň dané EFX, pod ním se nachází tlačítko Aux 1-4, kterým můžeme směřovat signál z efektových jednotek na všechny čtyři výstupy Aux. Tlačítkem Main určujeme, zdali bude signál z efektových jednotek posílán na hlavní výstup, či nikoli. A jako poslední je zde tlačítko Select, díky kterému můžeme signál z EFX poslat k dalšímu zpracování (dynamika, EQ) do Fat Channelu.

 

Na pracovní ploše se nachází celkem sedmnáct faderů. Prvních dvanáct (zleva doprava) je přiřazeno vstupním kanálům a jsou stříbrné barvy (stereofonní kanály jsou přiřazeny pouze jednomu Faderu, proto je jich celkově „pouze“ dvanáct). Směrem doprava je další čtveřice faderů, které jsou přiřazeny čtyřem auxům a jsou modré barvy. Poslední, sedmnáctý, fader je přiřazen hlavnímu výstupu (Main). Co se týká faderů, je jen škoda, že nejsou stomilimetrové.

 

Nad každým faderem se nachází dvojice tlačítek. První, Multimode, mění své funkce v souvislosti s tlačítky Mute, Solo, FireWire, Link (a je u každého kanálu označeno jeho číslem, u auxů je to Aux 1 až 4). Pod ním se nachází tlačítko Select a aktivujeme jím požadovaný kanál.

Na levé straně vedle faderů se nachází sekce Meters, která obsahuje čtveřici tlačítek, která slouží k přepínání stupnic metrů na panelu. Prvním tlačítkem Input přepínáme zobrazení vstupní úrovně signálu (Pre Fader), dalším, Output, volíme zobrazení výstupních úrovní (Post Dynamic, Post Fader, Auxy 1 až 4, Main Out). Třetím volíme zobrazení redukce zisku a je označeno GR. Poslední Locate nám do jisté míry nahradí absenci motorizovaných faderů, po jeho aktivaci zobrazí pozici všech faderů uložených v aktuálně navolené scéně.

Presonus StudioLive 16.0.2 - nejmladší a nejmenší z řady pultů StudioLive
Presonus StudioLive 16.0.2 - nejmladší a nejmenší z řady pultů StudioLive

Přední panel

Na předním panelu nalezneme všechny vstupní a výstupní konektory. Horní řadu tvoří třináct analogových vstupních XLR konektorů, sloužících k připojení mikrofonů. Třináct je jich proto, že je zde i vstup pro mikrofon Talkback (pod ním je také Trimer). Pod nimi naleznete další řadu linkových symetrických konektorů TRS, které slouží jako linkové vstupy do jednotlivých kanálů. U stereofonních kanálů je tahle řada rozšířena o další řadu (která je umístěna níž) stejných konektorů, které jsou určeny pro pravý kanál stereofonního vstupu (pokud chcete zapojit stereofonní kanály pouze monofoně, je standardně levý kanál pro mono). Poslední stereofonní vstupy (13/14 a 15/16) jsou ještě rozšířeny o dvojici konektorů cinch. Co se týká audio výstupů, jsou zde konektory Main Output, samozřejmě symetrické, a jsou jak XLR, tak i TRS (jsou navzájem paralelní i k Mono výstupu, který následuje), a nachází se u nich potenciometr (Level), kterým ovládáte maximální výstupní úroveň hlavního výstupu (+0 až -40 dB). Dalším z výstupů s možností nastavení úrovně (-80 dB až +6 dB, pomocí potenciometru Level) je Mono Output (symetrický XLR) a přenáší součtovou verzi stereo signálu z hlavního výstupu. Jako další zde nalezneme dvojici symetrických TRS konektorů pro Monitor Output a také ve stejném provedení (TRS) čtveřici Aux výstupů. To je, co se týká analogových audio vstupů a výstupů, vše, zbývá jen zmínit dvojici DIN konektorů MIDI systému (IN a OUT), a také dvojici FireWire portů (400). Pro napájení StudioLive je zde standardní Euro konektor, vedle něj je síťový vypínač (Power). a posledním prvkem na předním panelu (kromě jména a loga Presonus) je slot s pojistkou.

 

Shrnutí

Jak sami vidíte, v případě StudioLive 16.0.2 se jedná o poměrně rozsáhlý produkční systém mnoha možností. Nabídne vám (navíc za opravdu přijatelný peníz) poměrně komfortní ovládání, všechny výhody spojené s digitální technologií, jako je možnost si v klidu vše dopředu připravit, naprogramovat, uložit, případně dálkově ovládat i během vystoupení (pomocí MIDI nebo třeba iPadu), samozřejmě skvělou zvukovou kvalitu, interní efektové procesory (odpadají další případné investice), v neposlední řadě z něj máte luxusní šesnáctikanálový audio převodník pro svůj počítač, díky kterému například pořízení multitrackových live nahrávek z koncertů, zkušebny nebo studia bude hračkou (a to zejména i díky dobrému softwaru, který výrobce přidává zdarma).

 

Pracoval jsem se StudioLive nějakou dobu a musím s klidným srdcem konstatovat, že jsem si jej oblíbil, přirostlo mi k srdci jeho intuitivní ovládání, zejména sekce Fat Channelu, která nabízí kompletní zpracování vstupního signálu (jak dynamicky, tak i korekčně), ocenil jsem také připojení StudioLive s počítačem díky FireWire portům, celkové rozměry pultu (opravdu snadná přenosnost), také softwarová výbava se mi líbila, zkrátka musím konstatovat, že jsem na něm neshledal žádné nedostatky, vše opravdu fungovalo stoprocentně tak, jak mělo, nenastaly žádné potíže (ani ze strany softwaru). Zpočátku jsem si na něj musel malinko zvyknout (jelikož jsem navyklý na jiné konkurenční pulty), zejména na filozofii ovládání a rozmístění ovládacích prvků, ale to byla po chvíli hračka a přiznám se, že jsem v mnoha případech ani nepotřeboval číst manuál (který musím opravdu pochválit, takový, navíc v češtině, jsem dlouho neviděl, věty a fráze zde opravdu dávají smysl :-), což nebývá u českých manuálů zrovna zvykem, ale navíc v manuálu naleznete také spoustu rad a tipů, nejen co se týká StudioLive, ale také k problematice snímání, natáčení, nastavení procesorů apod., opravdu chválím), jelikož celý systém mi přijde hodně intuitivní a logicky přehledný.

 

Pokud ke své práci hledáte nějaký menší mixpult, který vás finančně nezruinuje, bude snadno přenosný, budete jej chtít využít pro nazvučení menších akcí, případně zkoušek, nebo jej budete chtít použít ve svém menším nebo domácím studiu, zkuste se poohlídnout také po Presonus StudioLive 16.0.2, myslím, že za to stojí, můžu ho vřele doporučit a myslím, že v případě, že si ho pořídíte, bude vám skvělým pomocníkem při vaší práci či zábavě.

 

Digital Audio

Dynamický rozsah 118 dB

Interní zpracování 32 bitů, plovoucí desetinná čárka

vzorkovací frekvence 44,4 a 48 kHz

A/D/A bitová hloubka 24 bitů

vstupní úroveň pro 0 dBFS -18 dBu

 

System Crosstalk

Input to Output - 90dBu

Sousední kanály -87 dBu

 

Rozměry, hmotnost

Délka 406,4mm

Šířka 400mm

Výška 133,4 mm

Hmotnost 6,8 kg

 

Info:

Digitální mixážní pult s FireWire rozhraním, interními efektovými jednotkami, MIDI systémem a možností dálkového ovládání pomocí počítače nebo iPadu. Je určen jak pro live, tak do menších nahrávacích nebo domácích studií. Cena 31 990 Kč vč. DPH.

 

Plus:

Celková koncepce

intuitivní ovládání

Interní efektové procesory, Fat Channel

Implementované FireWire rozhraní v ceně

Možnost dálkového ovládání

Přiložený software

 

Mínus:

Krátké 60mm fadery

Relativně malý displej

 

Když si uvědomím, jaké jsme ještě v nedávných dobách museli vynakládat finanční prostředky, aby jsme měli aspoň desetinu toho, jaké vybavení dnes obsahuje jediný digitální pult, bez ohledu na fakt, kolik nás ty hardwarové krabice stály úsilí a námahy při stěhování..Uf, jsem rád že tohle je za námi :-)

Psáno pro časopis Muzikus