PreSonus AR12 USB - malý mix s velkými možnostmi

Mezi nejpoužívanější mixážní pulty rozhodně patří menší analogové typy s dvanácti až šestnácti vstupy. Hodí se do zkušebny, dají se s nimi ozvučit malé koncerty, hudebníkům hrajícím společně se samply poslouží jako řídicí centrum odposlechového systému a dobře se uplatní také jako základ menšího studia.

Není divu, že tato obchodně velice zajímavá kategorie neušla pozornosti americké značky PreSonus, tedy výrobce, který je v poslední době známý tím, že se snaží mít nějaké to své želízko v ohni téměř v každém lukrativním segmentu retailové ozvučovací techniky. Výrazným specifikem firmy PreSonus je kombinace studiového a „live“ přístupu v konstrukci výrobků a přesně tak tomu je také u nové série malých hybridních mixů StudioLive AR, jejíž prostřední představitel AR12 USB je objektem tohoto testu.

PreSonus AR12 USB - malý mix s velkými možnostmi
PreSonus AR12 USB - malý mix s velkými možnostmi

Co se nabízí?

Na první letmý pohled je koncepce novinky s celkem čtrnácti vstupy, osmi mikrofonními předzesilovači třídy A, hlavní stereo sběrnicí, dvěma monitorovými sběrnicemi Pre, DSP efektovou jednotkou se sběrnicí Post a obvyklými výstupy pro sluchátka a Control Room zcela klasická. Uspořádání konektorů je velmi přehledné a logické, ani méně zkušenému uživateli by tak propojení s patřičnými periferiemi nemuselo činit potíže.

Druhý a pozornější pohled odhalí některé méně typické prvky, jako je USB konektor, který celý mix promění v šikovnou multitrackovou zvukovku 14 in a 4 out, slot pro SD kartu s tlačítky transportních funkcí, jež dále rozšiřují možnosti pultíku o stereofonní přehrávač/rekordér a spínač párování  přes Bluetooth, který přidává bezdrátovou konektivitu s telefony, tablety a notebooky.

Jednotlivé vstupní kanály se od sebe liší výbavou. Nejbohatší škálu funkcí přidělil výrobce prvnímu páru. Ten disponuje mikrofonním vstupem XLR a linkovým/nástrojovým vstupem TRS, inzertním bodem ve formátu TRS, ovladačem vstupního gainu se slušným rozsahem 50 dB, světelným indikátorem vybuzení, přepínačem linkové/nástrojové impedance, Low Cut filtrem a třípásmovým ekvalizérem s laditelnými středy. Nescházejí pochopitelně ani ovladače úrovně signálu v obou monitorových a efektové sběrnici, potenciometr Pan, přepínače Mute i PFL a 60mm fader.

Kanály 3 a 4 jsou vybaveny téměř identicky, schází jim však nástrojový vstup a inzertní bod.

Následuje čtveřice univerzálních kanálů, do kterých lze zapojit buď mikrofon nebo mono- či stereofonní linkový signál. Jejich výbava je opět shodná s předchozími, pouze ekvalizér nemá laditelné středy a rozsah vstupního zisku je o několik decibelů nižší. Poslední stereofonní dvojice 11/12 navíc umožňuje místo analogového pre-ampu využít jako zdroj signálu digitální kanály 3 a 4 z USB vstupu. Pro všechny mikrofonní vstupy je k dispozici globálně spínané fantomové napájení.

Naprosto unikátním všeumělem je poslední stereo kanál 13/14, pojmenovaný Super Channel, který výrobce předurčil a všemožně vybavil pro přehrávání podkladových tracků a „kávo-cigáro-pauzové“ hudby. Tato „šavle“ sice postrádá jakékoliv ekvalizační prostředky, o to bohatší možnosti však poskytuje svou konektivitou. Vedle nesymetrických analogových zdrojů signálu, pro které je zde připravena dvojice konektorů RCA a 3,5mm jack, si poradí také s digitálními formáty, ať už jsou uloženy na SD kartě, v počítači připojeném přes USB rozhraní nebo je přehráváte z telefonu prostřednictvím bezdrátového rozhraní Bluetooth.

Master sekce mixu nabízí DSP efektovou jednotku se šestnácti presety. Najdeme zde slušnou škálu reverbů s různou délkou dozvuku a úrovní difuze, dále nějaké to echo s pevně daným časem a počtem opakování a pro kytaristy navíc chorus. Úroveň efektu se dá pohodlně řídit faderem a mix umožňuje přimíchat efektovaný signál také do odposlechových sběrnic, takže umělec může svůj výkon v monitorech poslouchat s celou parádou.

Výstupním sběrnicím neschází 60mm fader a funkce Mute s indikací, monitorové lze poslouchat sólově jako AFL. Pokud nepotřebujeme při USB záznamu využívat všech 14 multitrackových kanálů, je možné přes USB volitelně nahrát mixáž v hlavním výstupu jako stereofonní stopu.

K výstupní sekci patří ještě potenciometry nastavující zesílení sóla (PFL/AFL) a úroveň signálu ve sluchátkách a výstupu Control Room.

PreSonus AR12 USB - malý mix s velkými možnostmi
PreSonus AR12 USB - malý mix s velkými možnostmi

Jak to funguje v praxi?

Bez mučení se přiznám, že otestovat v ostrém provozu všechny představitelné způsoby použití takto bohatě vybaveného zařízení se mi opravdu nepodařilo. Ve skutečnosti se mi nabídla pouze příležitost nasadit AR12 USB pro ozvučování mluveného slova s podkladovou hudbou a pro jednoduché akustické vystoupení kytara + zpěv.

V obou případech jsem k plné spokojenosti uplatnil možnost využít jako přehrávač střídavě interní SD kartu a notebook komunikující bezdrátově přes Bluetooth. Příjemné je, že můžete mít všechny zvukové zdroje připojené k Super Channelu současně a přepínači pouze volit, který z nich bude zrovna hrát. Trochu nepříjemné naopak je, že interní SD player uživatele nijak neinformuje o tom, jaký track je zrovna připraven na startu. V playlistu lze pouze přeskakovat pomocí transportních tlačítek o skladbu vpřed a vzad. Pokud však pořadí nahrávek znáte a připravíte si je na SD kartě dopředu, až takový problém to být nemusí.

U mikrofonních vstupů stojí za pochvalu předzesilovače třídy A s opravdu velmi slušnou přebuditelností, jež nějaká ta signálová špička jen tak nerozhodí. Stejně dobře vyladěný je záběr korekcí s téměř dokonalou vazbou mezi tím, co cítíte v prstech a co opravdu slyšíte. Oba tyto prvky pak ve společné kombinaci dokážou zajistit krystalicky čistý, srozumitelný a současně plný zvuk, na který jsme  dříve bývali zvyklí spíše u větších konzolí nesoucích loga mnohem provařenějších značek.

Dalším chvályhodným počinem výrobce je zařazení vysokoimpedančních nástrojových vstupů, které majiteli ušetří nějakou tu tisícikorunu za DI boxy a kytarám akustickým, elektrickým i basovým zaručí průzračné výšky a dynamiku i při přímém zapojení do pultu. Méně chvályhodné je umístění těchto speciálních vstupů zrovna na první kanálovou dvojici. Pouze první dva vstupy totiž disponují také inzertním bodem, ke kterému je možné připojit externí kompresor, jenž bývá obvykle potřebný pro zpracování vokálu. A tak si uživatel musí vybrat - buď připojí kytary přes nástrojový vstup, nebo vokální mikrofony s kompresorem. Mnohem šikovnější by určitě bylo vybavit vysokoimpedančními vstupy některý z univerzálních mono/stereo kanálů 5-12 tak, jak to dělají někteří konkurenční výrobci.

 

Ačkoliv to asi původním záměrem výrobce nebylo, umějí kanály s nástrojovou impedancí při správném nastavení gainu a korekcí vygenerovat docela solidní a s trochou nadsázky i přirozeně znějící zkreslení pro elektrickou kytaru. Pochopitelně to není žádná „maršálská osmistovka s kabinetem Greenback snímaným MD421“, je to však zvuk docela dobře použitelný - třeba v nouzi, když právě v oné osmistovce odejde lampa. Záleží samozřejmě hodně na typu kytary a nastavení ekvalizéru, ale výsledný zvuk překvapivě umí být méně chemický než u některých digitálních kytarových multiefektů a levnějších aparátů. Pokud přidáme ještě chorus, vhodný dozvuk či echo z DSP jednotky, má kytarista vystaráno.

Ke slovu přišla pochopitelně také DSP jednotka. Její presety obsahují ty nejdůležitější dozvukové efekty a jsou obecně docela dobře použitelné, většina z nich však sluší přece jen o něco víc kytaře než vokálu.

Parádně při živém ozvučení funguje nahrávání na SD karty. Pokud je ve slotu karta s volnou kapacitou, stačí pro záznam jen stisknout tlačítko recordingu. Nahrávku z hlavního stereo výstupu je pro další zpracování možné z karty stáhnout v počítači, rychlý kontrolní poslech se dá provést přímo v mixu.

V případě, že by někomu stereo nahrávka nestačila, má k dispozici ještě USB multitrackový recording. K němu se dá využít buď vlastní libovolná DAW, ve které se AR12 USB jeví jako standardní zvukové rozhraní se 14 vstupy a 4 výstupy, nebo výrobcem dodávaný záznamový software Capture. Ten připojený mixážní pult detekuje a veškerá nastavení, např. přiřazení kanálů ke stopám či synchronizaci vzorkovací frekvence, provede automaticky. PreSonus tímto způsobem dokázal zjednodušit činnost uživatele opět pouze na stisk tlačítka Record. Takové usnadnění života je při záznamu živých koncertů, kde o různé stresové situace zvukař tak jako tak nemívá nouzi, rozhodně velmi vítané.

Další zjednodušení při následné editaci představuje plně vybavená DAW Studio One, která umí otevřít a zpracovat soubory vytvořené v záznamovém softwaru Capture. Oba programy jsou zdarma součástí dodávky.

Není asi v možnostech jedné recenze postihnout všechny možné způsoby použití mixu AR12 USB. Přesto si dovolím zmínit jednu aplikaci, se kterou se v praxi setkávám poměrně často a pro niž tento hybridní pult přináší velmi elegantní řešení. Jde o situaci, kdy kapela používá živé bicí společně se samplovanými podklady, a bubeník tak potřebuje slyšet ve sluchátkách s podklady také metronom, zatímco signál ke zvukaři musí obsahovat pouze čisté samply. K AR12 je možné připojit počítač s DAW přes USB napřímo, pro podklady použít Super Channel 13/14 a pro metronom kombinovaný kanál 11/12. Čisté podklady ke zvukaři odejdou přes hlavní výstup, který je symetrický (tím se navíc ušetří stereo DI box), zatímco si bubeník namíchá do sluchátek optimální odposlech přes jeden z auxů. Pro celou operaci není potřeba nic jiného než počítač, mix a sluchátka - žádná zvuková karta, DI box, sluchátkový zesilovač, doma zbastlený rozbočovač ani kabely.

PreSonus AR12 USB - malý mix s velkými možnostmi
PreSonus AR12 USB - malý mix s velkými možnostmi

Závěrem

Ačkoliv by se mohlo na první pohled zdát, že je PreSonus AR12 USB poněkud dražší než konkurenční mixážní pulty podobné velikosti, je třeba vzít v úvahu, že v tomto případě nejde pouze o mixpult. Jedná se totiž současně o 14kanálový mix, multitrackovou USB zvukovou kartu, SD přehrávač, Bluetooth přijímač a dvoukanálový DI box, který svému majiteli ušetří peníze za všechna tato vyjmenovaná zařízení a jejich kabeláž.

Jeho výhodou je skutečnost, že dokáže plnohodnotným způsobem řešit několik různých úkolů buď současně - ozvučování a multitrackový záznam během koncertu -, nebo postupně - kdy jednou funguje jako zvuková karta a odposlechové centrum domácího studia, příště poslouží jako mix a rychlý stereo rekordér během kapelní zkoušky a následně se ještě uplatní jako přehrávač reprodukované hudby. Navíc obsahuje šikovný software a ve spojení s ním umí jednoduchou cestou vyřešit mnohé doposud komplikované úkoly. A tím šetří svému uživateli nejen čas, ale také nervy, což je ve zvukařské praxi mnohdy k nezaplacení.

 

Info:

PreSonus AR12 USB je analogový (hybridní) mixážní pult s efektovou jednotkou vhodný pro živé ozvučení i malá studia. Je vybaven multitrackovým USB rozhraním, integrovaným stereo přehrávačem/rekordérem pro SD karty a podporou bezdrátového přenosu Bluetooth. Součástí dodávky je záznamový software Capture a DAW Studio One. Cena 14 590 Kč.

 

Plus:

vše v jednom

jednoduché ovládání

skvělé možnosti konektivity

nástrojové Hi-Z vstupy

mikrofonní předzesilovače

odezva ekvalizéru

 

Mínus:

na bargrafech nelze měřit úroveň PFL

Hi-Z vstupy zabírají kanály s inzertem

 

Technická specifikace

vstupních kanálů 14
mikrofonních předzesilovačů 8
nástrojové vstupy 2
(2x Monitor Pre, 1x FX Post) 3x aux
audio rozhraní 14 x 4 USB
se 16 presety DSP efektová jednotka
pro SD karty Slot
přijímač Bluetooth
Windows, Mac Kompatibilita
Psáno pro časopis Muzikus