Positive Grid BIAS Head - Kytarová modelingová hlava s koncákem

Kytarová modelingová hlava s koncákem

Testovaná hlava se připojuje do partičky značek Kemper, Fractal Axe a Line6. Umí modelovat aparáty, navíc umožní zvuk konfigurovat na úrovni komponent, podobně jako při konstrukci reálného zesilovače. Snad proto je uváděn v prospektech jako „nejuniverzálnější aparát na zemi“.

 

Další hlava na holení...

Testovaná hlava Positive Grid nabízí modelování aparátů. Kromě noise gate neobsahuje žádné efekty, ani reverb, jde skutečně jen o hlavu. Takže kytara,kabel, a už se to mydlí.

Lze ji připojit k počítači nebo mobilu (iOS, Android, Windows), díky čemuž můžeme manipulovat s presety tam a zpět, podrobněji měnit nastavení zvuků, a také využít setsakra pokročilou věcičku: modelování skutečného aparátu funkcí Amp Match. Hlava může ale normálně pracovat bez počítače. Díky velkému množství ovládacích knoflíků si lze se zvukem pohrát po libosti.

Je úžasné sledovat, jak postupuje snaha výrobců jít po nově vyznačené cestě, kterou vytyčil Line6, význačný milník představuje Fractal a pomyslný horizont (v současné době) představuje Kemper. Spatřuji zde kreativitu celé party lidí (techniků, návrhářů, muzikantů, marketingu), kteří k té samé věci přistupují pokaždé úplně jinak. Při testování Positive Gridu se ukazuje, že opět lze vymyslet něco nového a přitom smysluplného. A tohle mě baví.

Positive Grid BIAS Head - kytarová modelingová hlava
Positive Grid BIAS Head - kytarová modelingová hlava
Positive Grid BIAS Head - kytarová modelingová hlava
Positive Grid BIAS Head - kytarová modelingová hlava

Popis

Hlava má sympaticky malé rozměry, design je klasické konstrukce, působí čistě a přehledně. Čelní stěně vévodí mřížka (skrz kterou není nic vidět), dole pak je ovládání a vstup na kytaru. Ovládací knoflíky jsou kovové, nekloužou, plynule se s nimi otáčí. Jsou hodně vystouplé, což je príma na ovládání. Ale tím i současně zakrývají popisky: Ty jsou dobře čitelné, jenom když máme oči přímo naproti aparátu, což není skoro nikdy. Mají na sobě pouze nenápadný trojúhelníček, takže pokaždé trvá, než poznáme, jak jsou natočené. A o situaci ve zhoršených světelných podmínkách ani nemluvě. Dále na panelu najdeme několik decentních přepínačů a modrých signalizačních kontrolek. Tomu všemu vévodí červené magické retro oko.

Nahoře je velké kožené madlo. Vzadu máme spoustu samic: MIDI, výstupy, efektová smyčka, USB, Direct Out (je stereo, lze posílat signál se simulací kabinetu i bez ní), footswitch, dokonce i výstup na sluchátka. Vypínač je bohužel také vzadu, umístění vpředu by bylo rozhodně praktičtější.

 

Koncepce

Na obě řady potenciometrů lze pohlížet okem jednoduché logiky: Dolní řada, to je klasický aparát (Gain, ekvalizér, Presence, Volume, Master volume). Horní řada slouží pro nastavení vlastností zvuku (modelování). Ta je dále rozdělena do pěti sekcí, každá odpovídá jednotlivé části v konstrukci klasického aparátu: předzesilovač, koncák, trafo a kabinet.

První sekcí je Preset, kde vybíráme zvuk, respektive model. Pro přehlednost máme pět kategorií (Glassy, Clean, Blues, Crunch, Metal) a v každé z nich pět zvuků, celkem jich tedy máme v hlavě na výběr 25. Máme tedy dost prostoru na uložení vlastních zvuků. Ale nejde si dobře pamatovat, kde máme který zvuk uložený. V takových chvílích postrádám displej, nebo alespoň dedikovaný nožní pedál. S připojeným mobilem anebo PC problém odpadá. Umístění presetů je plně na nás, takže si můžeme klidně do Clean dát nějakou tu pilu a naopak. Druhou sekcí je Preamp, kde nastavujeme počet stupňů elektronek a míru zkreslení. Následuje sekce Power Amp. Zde volíme třídu zesilovače (A, A/B atd.) a míru zkreslení. Následuje ovladač Custom, který ovládá libovolný parametr, který zvolíme; továrně je nastavený noise gate. Jdeme na poslední sekci Cabinet Simulator, kde zapneme/vypneme simulaci reproboxu a nastavujeme její „míru“ (což zní trošku podivuhodně :-)). Skvělou možnost je nakopírovat si vlastní bednu s využitím IR odezvy (to je to, s čím pracuje třeba Kemper). Program pracuje se standardním formátem wav.

Nastavováním parametrů v jednotlivých sekcích si můžeme se zvukem hrát, jak dlouho je libo, protože těch možností a kombinací je tu téměř nekonečně.

 

Positive Grid nabízí čtyři aparáty (stříbrnou hlavu se zesilovačem a černou bez něho, stříbrný rack se zesilovačem a černý bez něho), čtyři efekty, efektový software a dokonce virtuálního bubeníka X Drummer.

 

Software

K detailnímu nastavení zvuku potřebujeme počítač nebo mobil. A k tomu software. Jeho stažení vyžaduje softwarový klíč (redeem card) dodávaný spolu s hlavou. Ten umožní kompletně detailní nastavení zvuku a hlavně stahovat zvuky z netu. A to je teprve ta pravá síla. Vše je hezky graficky vyvedeno, soft je poměrně přehledný a má rozumně vyvážený poměr efektních obrázků vs. přehlednost.

Bezvadná je možnost grafické editace vzhledu našeho panelu. Můžeme si změnit vzhled mřížky, typ potenciometrů a desku pod nimi i okraj. No a samozřejmě i nápis na zesilovači. Výborná věc pro hračičky.

 

Na YouTube najdeme spousty testů Positive Grid, na jednom vystupuje dokonce Vernon Reid osobně. Při mluvení působí poněkud nesvůj, naopak jeho hra je totálně sebejistá.

 

Ovládání aneb není všechno zlato...

Ovládání hlavy je jednoduché, přehledné, téměř všechno máme po ruce. Ale zároveň se uvnitř skrývá nabušený počítač, nabušená elektronika. A to přináší pár úskalí... Hraji na kytaru, navolím zvuk, , a teď jej chci poupravit, třeba přidat výšky. Protože potenciometry nejsou motorizované ani digitální, zůstávají v poslední natočené poloze. Tedy dojde ke skokové změně zvuku, jakmile něčím pohneme. Dále chybí signalizace nastavení hodnot jednotlivých potenciometrů. Řekněme, že jsem začal otáčet potenciometrem Treble. Zvuk se skokem změnil na hodnotu danou natočením Treble. Od teď už se zvuk mění podle natočení potenciometru. Současně se rozsvítila modrá dioda Save, signalizující, že došlo ke změně v nastavení zvuku. Očekával bych, že když při otáčení potenciometrem projíždím polohou, která je uložená v paměti, signalizační dioda Save zhasne. Tím bych měl kontrolu, že potenciometry jsou natočené podle hodnot uložených v paměti. Bohužel zde není k dispozici žádná podobná signalizace.

Výše uvedené by vyřešil displej (na hlavě nebo třeba na dedikovaném pedálu), LED diody kolem potenciometrů nebo promyšlenější firmware. Nelze vyloučit, že výrobce na něčem podobném už pracuje.

 

Hrajeme

Tovární zvuky jsou dobré, hrají skvěle. Zkreslené i čisté zvuky, vše je bezvadné, hrají přirozeně. A síla aparátu se ještě pozdvihla, když jsem začal stahovat a zkoušet zvuky z netu. Najdeme tu spousty zkreslení i čistých zvuků, ze kterých si nejde nevybrat. Přiznávám, že nakonec jsem rezignoval na nastavování zvuku a jenom jsem stahoval hotové presety a pomlaskával si. Když bylo třeba, stačilo doladit korekce anebo hlasitost.

Zkreslené zvuky zní parádně, jsou pevné, masité, metalové rify se hrnou jako víno. Skvěle reagují na potenciometr volume na kytaře. Zabudovaný noise gate odvádí dobrou práci, i při pořádně zkresleném masu je úroveň šumu více než nízká, a současně tu není znát dýchání zavírání nebo nepřirozené osekávání zvuku. Našel jsem třeba výborný zvuk Bogner Shiva. Pěkně ostrý, nabroušený, zkreslení tlačí jako čert, skvělé na dálnici do pekla, ale i na jiné vypalovačky. Opět skvělá reakce na potenciometr volume na kytaře. Při ztlumení je jenom lehce nabroušený, se zvyšováním se zkreslení dostává do obrátek.

Oproti lampovým předlohám mi přijde reakce na dynamiku hry omezenější. Ale není to zdaleka tak ploché, jako mají standardní počítačové simulace. Jasně, při zkresleném zvuku není dynamika to podstatné. A upřímně, při prvním zkoušení aparátu jsem to ani nezaznamenal, to až později, když jsem zvuky porovnával a více se soustředil na pocit ze hry.

U čistých zvuků se dá hodně věrně najít klasický „lampáčový“ zvuk. Tovární zvuky jsou parádní, skleněné lampy nebo i tranzistorově. Pěkně hrál třeba preset Dumble, stažený z netu, zvukově příslušný k rodině Two Rock. Dále zmíním třeba Gilmour Stack, který byl parádní nejen na zlidovělé sólo v cihlách ve Zdi.

Čisté zvuky dobře reagovaly na různé snímače, lépe než zkreslené, u nichž je reakce na snímač omezenější. Naopak tu byla méně využitelná práce s volume na kytaře, protože už při malém pootočení se zvuk zeslabil natolik, že nebyl slyšet. Asi hodně záleželo na míře natočení gainu, který je u čistých logicky na malé úrovni. Obecně tedy pro čisté zvuky opět velká pochvala, kromě skvělé barvy je zde i výborná dynamika. Při testu jsem vedle sebe postavil lampáč Two Rock Studio 22 a Positive Grid s nastaveným podobným zvukem. A výsledek byl úžasný: I při přímém porovnání tam je ten pocit, barva i charakter zvuku. Kam jenom ten svět spěje. :-)

Snad jedinou slabou sekcí byly akustické simulace. Vše ostatní dobře odpovídalo očekávání, od čistých a lehce nabroušených po tvrdé a nakreslené pilky a pily.

Přepínání zvuků je bezešvé, je nutné pouze počítat se změnou hlasitosti, danou individuálním nastavením presetů.

 

Pocit, že vše už bylo vymyšleno, je šeredná mýlka. Dokud si budou lidé hrát, za dveřmi bude vždy spousta nápadů, které jenom čekají na své objevení.

 

Efekty

Už jsem uvedl v úvodu, že Positive Grid nemá žádné efekty. Pokud nějaký efekt chceme, je tu efektová smyčka nebo je zařadíme před aparát. Vlastně jediným efektem je zde ekvalizér. Můžeme si zvolit bud grafický anebo v podobě klasického osmipásmového s táhly. Ekvalizér můžeme zařadit do libovolného místa cesty našeho signálu. Takže za předzesilovač nebo až za koncák.

Efektovou smyčku lze provozovat jako sériovou, nebo paralelní. Toto bohužel nelze nastavit individuálně pro jednotlivé presety, stejně nelze určit, aby pro některé zvuky byla vypnutá. Smyčka dle očekávání pracuje jak má.

Dále jsem zkoušel mezi aparát a kytaru zařadit krabičky. Jako první člověk zjistil, že k tomu účelu bylo nejprve potřeba najít vhodný preset. Protože když se zapnula pastička, tak s některými presety zvuk ztratil šťávu, zkreslení bylo tenké, bezbarvé. Ale nebylo problémem najít vhodný čistý preset, se kterým efekty pracovaly fajn, overdrive šlo dle potřeby zapínat a zvuk měl razanci i „drajv“ podle očekávání.

Je to zajímavý přístup. Osobně jsem docela efektový člověk. Ale jako určitou protiváhu mám občas rád prosté zapojení kytara-kabel-aparát. Zpočátku jsem absenci efektů u Positive Gripu bral jako mínus. Ale musím přiznat, že tomu pomalu přicházím na chuť. Je to jen záležitost hry a tvorby zvuku na kytaře. Jakmile tu chybí to naleštění zvuku různými efektíky, přichází víc ke slovu samotná hra na nástroj.

 

Klonování aparátů

Kapitola sama pro sebe je klonování aparátů funkcí Amp Match. Nebudeme ji zde popisovat, na webu je spousta ukázek, o co jde. Poměrně jednoduchým procesem si můžeme naklonovat svůj aparát. Potřebujeme k tomu zvukovou kartu, mikrofon a určitou porci štěstí. Finální fází klonování je zapojení kytary do aparátu, přes který hrajeme, a mikrofonem snímaný zvuk jde do počítače. Na rozdíl od Kemperu, který do bedny posílá vlastní signál. Celý proces je zjevně vymyšlen dobře, protože to i dobře funguje. Ta zmínka o štěstí znamená, že ne vždy se napoprvé podařilo dosáhnout kýženého výsledku. Chování takto získaného aparátu je zvukově hodně podobné předloze. Nedostaneme i úplně stejné chování, zejména co se týče reakci na jiný typ snímačů a volume na kytaře. Ale v souhrnu jde opět o výbornou věc. Amp Match přináší další level do už beztak nabušeného aparátu.

 

A co takhle srovnání s Kemperem? Anebo s Fractalem Axem? Musíme čtenáře zklamat, jelikož jsme neměli možnost testovat zmíněné mašinky současně, nedovolíme si jenom po paměti říkat, co hraje lépe. Ola Eglund pár videí vzájemnému srovnání věnuje. Na úvod zmiňuje, že neřeší feeling, ale jenom to, jak je zvuk podobný předloze. Závěr? V mixu není rozdíl poznat. Pokud posloucháme stopu samotnou, znějí na 98 % jako předloha (sic).

 

Co se jinam nevešlo

Je zde konektivita Bluetooth, která umožňuje bezdrátové spojení se zařízením s iOS. Dovolím si spekulaci, že to snad od budoucna otevírá cestu i k bezdrátovému pedálu. Žádné kabely, žádné otravné propojování a hledání zdířek.

Je velká škoda, že není k dispozici dedikovaný nožní pedál. Ideálně i s nějakým displejem a několika režimy provozu.

K dispozici je rozsáhlé nastavení MIDI. Bylo by super, kdyby byl nějaký přednastavený balík pro standardní MIDI kontroléry (Rocktron, Behringer...), který by se nahrál, a nemuseli bychom spolu mašinky párovat. Přepínání programů MIDI si můžeme sami přemapovat (číslo kanálu - číslo presetu).

Koncový zesilovač nabízí dostatečný výkon pro domácího cvičení i pro velké pódium. I když jsem po otestování trošku skeptický k udávanému výkonu. Velkou výhodou je, že charakter zvuku je víceméně stejný jak pro malé, tak velké hlasitosti. Tedy něco, čemu se lampáč nemůže rovnat, anžto vždycky potřebuje pořádné „koule“.

 

Závěr

Výrobce říká, že poprvé v historii můžeme nastavovat virtuální komponenty zesilovače namodelované podle původní předlohy. K podobným prohlášením bývám skeptický, pokud nevím, jak to funguje. Positive Grid je na technické údaje hodně skoupý. Dokonce natolik, že níže uvedenou tabulku technické specifikace jsem musel opsat z webu prodejců. Nemluvě o nedostupnosti podrobnějšího popisu, jak to šlape uvnitř.

Ale když zapojím kytaru, je rázem jasné, že není vůbec důležité, jak to funguje. Protože tohle funguje a hraje po čertech skvěle.

 

Info:

Positive Grid BIAS Head je kytarová modelingová hlava, simulující chování jednotlivých komponent zesilovače, umožňující též klonování aparátů. Cena je 35 990 Kč.

 

Plus:

zvuk!

dynamika a pocit ze hry

rozsáhlé možnosti nastavení

Amp Match

sluchátkový výstup

vestavěný koncák

 

Mínus:

žádné efekty

není dedikovaný nožní pedál

vypínač je vzadu

nemá ladičku

mušky v ovládání a designu

chybí displej

efektovou smyčku nelze individualizovat

tech. specifikace

rozměry 31 x 19 x 15 cm
hmotnost 7,7 kg
vstup 1x jack 6,3 mm
efektová smyčka ano
MIDI in/out/thru
USB ano
Bluetooth ano, iOS
výkon 600 W/8 Ω, 300 W/16 Ω
výstupy 1x jack 6,3 mm (4-16 ͎Ω reproduktor), 2x XLR (line out), 2x jack 6,3 mm (line out), 1x sluchátka

 

www

www.positivegrid.com

Psáno pro časopis Muzikus