Peterson StroboStomp 2 - profesionální stroboskopická ladička

Peterson StroboStomp 2 - profesionální stroboskopická ladička
Peterson StroboStomp 2 - profesionální stroboskopická ladička

Jestli rádi ladíte a našli jste v tom i jisté zalíbení (i já mám pro něj slabost) nebo jen hledáte ladičku, která něco umí, vydrží a má třeba ještě něco málo navíc, tak určitě zbystřete, protože tahleta krabička je opravdu pro fajnšmekry.

Dříve než se koukneme na zmiňovanou krabičku, pokusím se zde v kostce shrnout něco o firmě. Firma Peterson má za sebou bohatou historii. Byla založena již před šedesáti lety. Její zakladatel Richard Peterson se narodil v roce 1925 v Chicagu jako mladší ze dvou bratrů. Již od dětství jej fascinovaly varhany. Ve třicátých letech se začal zajímat o rádia a další elektronické přístroje a později nastoupil do americké armády jako radista. Po definitivním rozhodnutí, že se bude živit jako stavitel varhan, zakládá Haygren Organ Company, která se zabývala výrobou kostelních varhan. Byl první, kdo začal používat nezávislé oscilátory. V roce 1951 potkává Dona Leslieho, s kterým se stali doživotními přáteli a spolutvůrci (wah-wah pedál). Brzy nato začala fungovat také spolupráce s Gulbransen Piano Company of Chicago, kde získal Peterson licenci na používání této značky pro výrobu domácích varhan. V roce 1957 vyvinul Peterson jako první na světě tranzistorové varhany pod touto značkou. Mezitím vyvinul v polovině padesátých let první ladičky, modely 150 a 200, a to původně pro svoji vlastní potřebu při ladění varhan. V roce 1964 se dostala na trh první komerčně dostupná ladička – model 70. Přestože byl středem Petersonova zájmu vývoj přístrojů spojených s hudbou, vyvinul v roce 1965 bezpečnostní alarm Hound Dog. V roce 1968 přišel na svět model 400, první snímací ladička, která se stala světovým standardem pro ladění kapel, orchestrů, sólových hudebníků i výrobců hudebních nástrojů. V roce 1971 vyvinul první record/playback systém pro společnost Gulbransen zaznamenávající elektronická data. Později byl adaptován na první digitální přehrávač pro píšťalové varhany. Během 70.–90. let firma rozvíjela elektronické, digitální a computerové know-how v tomto oboru. Od konce devadesátých let se firma soustředí na pomocné vybavení a software, byly uvedeny projekty Virtual Strobe Tuner a ICS-4000 Pipe Organ Control System. Rok 2001 byl ve znamení modelu VS–1 Virtual Strobe Tuner, prvního z řady přenosných příručních ladiček. K dnešnímu dni byly vyvinuty vylepšené modely jako VS–II, V–SAM, StroboStomp, StroboStomp2, StroboFlip a StroboRack. Dále firma vyvinula počítačový, vysoce precizní ladicí software StroboSoft. Dnes Peterson pokračuje v inovacích, středem jeho zájmu je zákaznický servis a věrnost nekompromisní kvalitě. Více o historii společnosti se dočtete na internetových stránkách.

 

Popis

V podstatě lehká, ale téměř robustně, nicméně elegantně působící krabička, s vkusně zapasovaným displejem. Tak to je StroboStomp2 od firmy Peterson. Když ji vezmete do ruky, tak vás hned napadne, že je, díky své váze, z umělé hmoty, ale nenechte se zmást. Je kovová. Tedy krom krytu baterie (9 V), který je trochu netradičně umístěn z pravé strany krabičky, a samozřejmě krytu displeje, který je taky z plastu a je protažen až k místu, kde je zasazen footswitch. Hned pod displejem jsou ještě umístěna dvě nenápadné tlačítka k nastavení a ovládání ladičky. Za svoji nízkou váhu vděčí StroboStomp2 hliníku, z něhož je vlastní krabička odlita, a je to opravdu znát. Je to vlastně první věc, která mě u něj takříkajíc vyloženě praštila přes nos. Zezadu krabičky je pak ještě vstup a výstup pro kabely nástroje (Metal Neutrik 1) a XLR výstup. Dále pak vstup pro adaptér a navíc devítivoltový výstup k napájení další krabičky! Přiznám se, že jsem se s tímhle ještě nesetkal, a tahle věc mi přijde jako vynikající nápad. Ale jelikož nejsem krabičkový maniak, tak je možné, že mi tato vychytávka ušla, ale v každém případě není zrovna často k vidění. Ještě se vrátím k umístění baterie, protože pod baterií jsou umístěna další tři hejblátka, kterými se dají měnit či využít další možnosti této krabičky, a já při své „bystrosti“ docela dlouho hledal, kde vůbec jsou. Ale šlo jen o moji klasickou neřest ušetřit si čas zbytečným čtením popisků a návodů, takže zhruba po cca čtvrt hodině hledání a poté pozorném prostudování manuálu jsem je našel. Mimochodem je to napsáno a vysvětleno i zespod krabičky, ale to jsem zjistil ještě o něco později...:-)

Jak to funguje a co to vůbec umí

Prioritně je tato krabička určená k ladění a musím říct, že to umí skvěle. Ještě jsem se o tom tady nezmiňoval, ale jak již vyplývá z názvu ladičky, nejedná se o klasickou elektronickou ladičku, ale o ladičku stroboskopickou. Stroboskopické ladičky pracují na principu, který využívá interferenci. Interference; interferenční jev – znamená vzájemné ovlivňování, prolínání nebo střetání jevů či hmoty. Nejčastěji se jedná o charakteristickou vlastnost vln. Při jejich pohybu a prolínání se v určitém bodě vzájemně zesilují, zatímco v jiných bodech vzájemně ruší. Indikují rozdíl mezi měřeným a referenčním tónem a dosahují díky tomu opravdu vysoké přesnosti, desetiny, dokonce setiny centů, oproti ladičkám elektronickým, které měří frekvenci tónu a indikují jeho absolutní výšku a rozdíl proti referenčnímu tónu. Jejich přesnost už tak slavná není, jsou to už centy, a pokud jsou to jen jeden či dva, tak je to světlá výjimka, kterých mnoho není. Je určená především k ladění elektrických a elektroakustických nástrojů, jako jsou kytary, basy, housle a podobně. Své příznivce si ale určitě najde i mezi hráči na jiné nástroje díky svým čtyřem nastavitelným uživatelským presetům. Když už jsem u presetů, tak připravených jich tam od výrobce je osmnáct. Jedná se o klasické chromatické ladění, ladění kytary a jeho variace, dokonce je zde i preset pro kytary s kompenzovaným nultým pražcem (tzv. Buzz Feiten Tuning System), dvanáctistrunné kytary, basy, dobra, steel kytary, housle atd. Transpozice u této ladičky není žádný problém. Ještě se vrátím k již výše zmíněným hejblátkům ukrytým pod baterkou. Jimi se dá nastavit, jestli se ladička má po sešlápnutí vypnout, tzv. 100% true bypas režim, nebo do režimu, kdy ladička je zapnutá stále a monitoruje ladění a případným sešlápnutím se přepne do režimu mute, kdy se zvuk vypne. V tomto režimu je také aktivní symetrický canonový výstup. Je vhodný pro akustické nástroje. Pro elektricky zaměřené jedince jej lze použít jako signál pro další aparát, rekordér a podobně. Třetí možností je tzv. Di/Power Save, která simuluje předchozí režim, ale ladička funguje opět pouze v režimu mute. Po vypnutí ladičky se zvuk opět zapne. Pro snazší pochopení, jde vlastně o přepínání mezi výstupy, přičemž v druhém režimu jsou aktivní oba dva. Jinak co se dalšího ovládání ladičky týče, je v celku jednoduché a intuitivní. Slouží k tomu již zmíněná dvě malá tlačítka umístěná hned pod displejem.

 

Závěr

Co dodat... Snad jen to, že je tato ladička vynikající záležitost a své oddané příznivce si dozajista najde. Pokud vám i po naladění nástroje touto ladičkou ladit nebude, doporučuji hledat chybu jinde... Její přesnost a pár dalších „maličkostí“ jsou určitě její silnou stránkou a vlastně jsem ani žádné slabé stránky nenašel. Je to profesionální ladička se vším všudy a tomu odpovídá i cena, která je 5800 Kč.

 

Info:

Peterson StroboStomp2 je profesionální stroboskopická ladička od firmy Peterson, pro elektrické a elektroakustické nástroje. Doporučená maloobchodní cena je 5800 Kč.

 

Plus:

vynikající přesnost ladění

váha a konstrukce

možnost napájení dalších efektů

přehledný a dobře viditelný displej

symetrický výstup

 

Mínus:

snad cena, i když...

špatný přístup k přepínačům pod baterií

nelze nastavit podsvícení displeje, při provozu na baterii je to dost nevýhoda

nic dalšího jsem nenašel

 

Technická specifikace:

rozměry: 12,7 x 9,8 x 5,7 cm

váha: 0,453 kg včetně baterie

napájení: 9 V/DC, 80 mA

přesnost: 0,1 centu

kalibrace: a = 390 Hz až 490 Hz

rozsah: 16 Hz–1975 Hz

vstup: 1 x jack

výstup: 1 x jack, 1 x XLR (symetrický)

vlastnosti: 22 presetů, z čehož čtyři jsou programovatelné

Psáno pro časopis Muzikus