Pearl Masters Premium Studio - vylepšené bicí souprava řady Master

Pearl Masters Premium Studio  - vylepšené bicí souprava řady Master
Pearl Masters Premium Studio - vylepšené bicí souprava řady Master

Již jsme si zvykli, že víceméně všechny firmy přicházejí téměř rok co rok s neustálými obměnami a vylepšeními svých sérií. Tak to prostě v moderním světě při každodenním boji o udržení se v sedle chodí.

Některá vylepšení jsou však jenom teoretická a v praxi moc nefungují, nebo bývají i vyloženým krokem zpátky. Proto je třeba ocenit opravdové inovace, a ty se myslím firmě Pearl docela daří. Vylepšená řada Masters, nyní nazvaná Masters Premium, nepřichází s ničím tak zásadním, jako je třeba řada Vision, ale všechny její inovace mají smysl a vlastnosti bubnů zlepšují. Testovaný "shell set" s lakovaným přirozeným povrchem březového dřeva měl rozměry 16 x 20", 14 x 14", 9 x 12" a 8 x 10".

 

Asi tou nejpodstatnější a nejviditelnější změnou oproti klasické řadě Masters je vylepšený způsob zavěšení tom tomů OptiMount, který je nyní podstatně zjednodušený, je vyroben z aluminia (dříve byl masivnější a vyrobený ze zinku) a jeho váha se snížila opravdu o dost. Tom tom je v něm uchycen za dva protilehlé ladicí šrouby, funguje to naprosto spolehlivě a buben se takto stabilně uchycen při hře nehoupe.

 

Další novinkou jsou ráfky - na všech tom tomech i floor tomech jsou odlévané ráfky MasterCast. Díky nim se bubny velmi snadno ladí a ladění lépe drží, zvuk je soustředěnější. Osobně odlévaným ráfkům na tom tomech přednost nedávám, mám raději klasiku běžných ráfků, ale na testované soupravě mi pocitově vůbec nevadily, a při neustálém přelaďování mi vše naopak usnadnily.

 

Nové jsou také nohy basových bubnů a jejich uchycení, držáky nohou kotlů a stahovací háky pro ráfky basových bubnů. Vše je stejné jako u řad Masterworks a Reference. Veškerá mechanika je ke korpusům přichycena co nejmenší plochou ve stylu můstků, vše, co přijde s korpusem do kontaktu, je podloženo plastem. Stahovací háky ráfků basových bubnů jsou vespodu podlepené gumou. Hlavy ladicích šroubů jsou pro ladicí klíč, což se už vlastně stalo samozřejmostí. Držáky nohou floor tomu jsou na principu svírajícího se zámku, což je daleko efektivnější způsob jejich zajištění, protože sevření je na větší ploše. Nohy mají paměťové objímky.

 

Veliká pozornost byla u řady Masters Premium věnována "výfukům" pro únik vzduchu z bubnů, které, jak firma věří, ovlivňují do určité míry hloubku zvuku. S umístěním těchto otvorů se velmi experimentovalo a zvukové zkoušky v Japonsku a v USA prý dokázaly, že zvuk bubnů je opravdu hlubší. Otvory jsou umístěny přesně podle výpočtu - a teď dávejte pozor - poměr 1 : 1,618033898 x hloubka příslušného korpusu. Název výfuků Golden Ratio by měl napovědět, o co jde, prostě zlatý řez, používalo se to už v renesanci, ale já jsem ve škole buď nedával pozor - to každopádně - nebo jsem nejspíš chyběl. Matematiku jsem nikdy v oblibě neměl a takovéhle hausnumero je pro mě sci-fi... Výfuky vypadají každopádně pěkně, jsou zlatě a tlustě olemované, basový buben má hned dva. Jestli skutečně zvuk takto umístěné výfuky prohlubují, jsem neměl s čím srovnat, každopádně všechny bubny (a k mé radosti především buben basový) měly hloubek dostatek.

 

Blány

Remo Ambassador Clear na všech tom tomech i floor tomu fungovaly bezvadně a neviděl jsem nejmenší důvod je měnit. U většiny ne zrovna nejkvalitnějších bubnů je tendence použít například Remo Emperor, Pin Stripe, Evans Genera G2 a podobné dvojvrstvé ekvivalenty, které pomohou basům a hutnosti zvuku. Testované bubny hrály tak přesvědčivě a jejich zvuk byl tak tvárný a razantní, že nebylo třeba žádných podobných úprav.

Pearl Masters Premium Studio  - vylepšené bicí souprava řady Master
Pearl Masters Premium Studio - vylepšené bicí souprava řady Master

Velký - basový buben

Je vybaven blanami Remo PowerStroke 3 s přední pískovanou blánou s logem a zvuk byl opravdu impozantní, hutný, nosný, a hlavně basový. Musím vzpomenout, že v minulosti byly basové bubny Pearl s basy trochu na štíru, zněly spíše středově, ale to se v poslední době velmi výrazně změnilo k lepšímu. Tento 16 x 20" kopáček nejspíš těží z konstrukce šesti vrstev břízy, a jestli mu na hloubkách přidaly ony dva strategicky umístěné výfuky, tak je to jenom dobře. Blány PowerStroke 3 s tlumicím okružím hrají akorát, buben není třeba ničím jiným tlumit. Ostrost úderu se měnila podle způsobu ladění, nejlépe buben "tlačil" a zněl při ladění nižším, s přední blánou trochu napnutější pro dozvuk. Suma sumárum, velmi příjemný a výrazný velký buben.

 

Tom tomy a kotel

Nabízely opravdu širokou škálu ladění, daleko širší, než je obvyklé. Bříza se vyznačuje říznými výškami, hutnými basy a jakoby zekvalizovaným zvukem, což v kombinaci se šesti vrstvami dává při větší hlasitosti také více možností. Od vyššího ladění typického pro jazz po hodně povolené a mlaskavé blány bubny neztratily výrazný charakter, projekci a zvukovou nosnost. I s délkou tónu - dozvuku - se dalo velmi dobře pracovat, a dala se i ohýbat! Myslím, že tyto bubny se dají velmi dobře a poměrně snadno naladit přesně na typ prostoru, ve které se hráč bude se soupravou nalézat. Podařilo se mi také při napnutějších spodních a povolenějších hracích blánách docílit téměř typického rezonantního zvuku souprav šedesátých let, s kratším dozvukem, ale výrazným atakem a hutným celkovým projevem. Takto univerzální bubny jsou výhra pro univerzální hráče a velmi vhodné jsou, jak napovídá již jejich označení, do studia. Svými zvukovými vlastnostmi se také velmi dobře kromě studia a amplifikované hudby hodí pro vyloženě akustické, neozvučené hraní, protože mají ve zvuku nosnost a prostor. Bylo by velmi těžké soupravě něco vytknout, jde skutečně o špičkový profesionální nástroj. Se soupravou jsem používal nový malý buben Pearl Sensitone Elite 5 x 14" z oceli, který hrál také velmi dobře a bude součástí budoucího testu celé skupiny těchto inovovaných bubínků.?

 

Zlatý řez

Jako zlatý řez (latinsky sectio aurea) se označuje poměr o hodnotě přibližně 1 : 1,618... V umění je pokládán za ideální proporci mezi různými délkami. Zlatý řez vznikne rozdělením úsečky na dvě části tak, že poměr malé části k větší je stejný jako poměr větší části k celé úsečce. Hodnota tohoto poměru je rovna iracionálnímu číslu 1,6180339887 498948... Poměr zlatého řezu lze také pozorovat v přírodě.

 

Info:

Pearl Masters Premium Studio BRP/C-112 je špičkový profesionální nástroj vylepšené řady Masters, vyrobený ze šesti vrstev břízy, s lakovaným přirozeným povrchem. Řada Masters Premium má několik užitečných inovací zlešujících zvukové vlastnosti a snižujících váhu. Cena testované sady je 49 900 Kč. Distributor: Praha Music Center.

 

Plus:

špičkové zpracování do posledního detailu

velmi dobrý zvuk, se kterým se dá pracovat a podstatně jej měnit

nový systém zavěšení OptiMount z aluminia, který značně snižuje váhu

 

Mínus:

nelze nic vytknout

 

Technická specifikace:

rozměry a označení :

basový buben16 x 20" - BRP 2016BX

floor tom14 x 14" - BRP 1414F

tom tom8 x 10" - BRP 1008T

tom tom9 x 12" - BRP 1209T

 

materiál a konstrukce: bříza, šest vrstev

tloušťka korpusů: 7,5 mm

úhel nosných hran: 45°

povrch: přirozený povrch břízy, mnohovrstvý lak

povrch mechaniky: chrom

počet ladících šroubů: 20 a 14" - 2 x 8 šroubů, 10 a 12" - 2 x 6 šroubů

typ mušlí pro ladící šrouby: bridge - můstkovité

ladící šrouby: stainless steel

blány: Remo Clear Ambassador, basový buben Remo PowerStroke 3

ráfky tom tomy a floor tom: odlévané MasterCast

ráfky basový buben: javor

způsob zavěšení tom tomů: OptiMount

Psáno pro časopis Muzikus