PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí

PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí
PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí

Vypadá to jako reprobedna, ale není to reprobedna. Co je to, milé děti? V krásném hornatém Švýcarsku u firmy PSI Audio si pohráli s prostorovou akustikou a úspěšný výsledek této hry nyní prodávají. A mně byla svěřena ta čest osahat si jej a svoje dojmy vám na těchto stránkách zprostředkovat.

Jedním ze stěžejních problémů akustiky v nahrávacích studiích a akustiky v prostoru vůbec je vznik stojatého vlnění na basech. Na rozdíl od středních a vysokých frekvencí se vzhledem k větší délce vlny basy tlumí mnohem obtížněji. Závěsy je nepožerou, koberce nepohltí, molitanové jehlany nerozptýlí. A tento přístroj s tím dokáže něco udělat.

 

AVAA, jak zní jeho typové označení a zkratka popisující jeho funkci, tedy Active Velocity Acoustic Absorber, je určen k potlačení stojatého vlnění ve středním a menším uzavřeném prostoru na basových frekvencích od 15 do 150 Hz. Je tedy určen k instalaci nejčastěji do nahrávacích a režijních prostor, kde na střední a vyšší frekvence už byly použity tlumicí prvky běžné v prostorové akustice. Stručně a polopatě: AVAA tedy akusticky funguje jako nějaká díra ve zdi směrem do volného prostoru, ale efektivně mnohem větší, než jsou samotné rozměry tohoto absorbéru. Ekvivalentní rozměry takové „díry“ se pohybují v závislosti na frekvenci a akustice prostoru v rozmezí od 5 do 25 m2, přičemž skutečná aktivní plocha absorbéru je asi 0,2 m2. Zvukoví odborníci na internetu hovoří o aktivní basové pasti. Je to vlastně takový subwoofer naruby.

AVAA přibližně funguje tak, že k frekvencím, které jsou v prostoru, vyzařuje tentýž zvuk v protifázi. Ale kdyby to bylo až tak jednoduché, prodával by takové přístroje asi kdekdo. Věci mají nejedno technické úskalí, které tvůrci AVAA dokázali vyřešit. Zřejmě proto takhle pracuje pouze na nízkých kmitočtech, protože vlnová délka a fázové poměry na vyšších akustických frekvencích už takový zásah neumožňují.

Přibližně podobně pracují taky aktivní tlumiče hluku, jež se dělají třeba pro komunikaci v letadlech. Ale tam věci značně zjednodušuje fakt, že ty tlumí hluk jenom v malých uzavřených sluchátkách, uvnitř nichž jsou prostorové a fázové poměry jednodušší, a proto mohou tlumit mnohem širší akustické spektrum.

 

Popis vnější

Na první pohled AVAA připomíná středně velkou odposlechovou reprobednu, jenom za mřížkou nekouká membrána reproduktoru. Má tvar pětibokého hranolu, symetrického podle svislé osy, přičemž jeho přední dvě stěny jsou zaoblené, lehce vykloněné ven. Jediné ovládací prvky jsou na zkosené zadní stěně z černěného hliníku. Na ní je nahoře síťový vypínač, pod ním síťová pojistka a přepínač pro dvojí napětí v síti. V dolní polovině je pak hřídelka potenciometru pro ovládání citlivosti přístroje, úplně dole pak logo se švýcarskou vlaječkou. Kromě toho je plocha zadního panelu připevněna několika ocelovými šroubky. Přední dvě stěny tvoří průzvučná ocelová mřížka a ostatní, kromě té úzké zadní, jsou z MDF (medium-density fibreboard), tedy z lepší dřevotřísky, nalakované hrubým tvrdým černým lakem. Na spojnici čelních stěn je asi ve dvou třetinách výšky zelená LED dioda indikující zapnutý stav. Na spodní straně jsou nalepené nízké oblé nožky.

Pro lepší začlenění do různých interiérů se AVAA vyrábí i v bílém provedení.

 

I když v Avianu máme akustiku režie dost dobře vychytanou, přece jen se vždycky nějaký prostor k vylepšení najde. Protože podlahu tvoří dřevěné trámy a prkna, funguje jako jakýsi sekundární rezonátor a v některých místech je zbytečně moc basů. Byl jsem zvědav, jestli aktivní basstrap AVAA od PSI Audio zafunguje. Čekal jsem, že budeme nastavovat, kalibrovat..., ale nic takového. Prostě jej zapnete, nastavíte míru „požírání“ basů, a je vymalováno. Tím ale vše nekončí. Tak jako ve všem, co se týká akustiky, musíte i pro AVAA najít nejlepší místo. Po chvilce hledání jsem došel k logickému závěru, že nejlépe je „dusit“ basy v rohu nebo u stěny. AVAA už má své stabilní místo v rohu místnosti, kde ničemu nepřekáží a vizuálně se tam i hodí. Jen bych potřeboval šupnout ještě jeden za sedačku pro poslech muzikantů. Časem jistě k zatím solitérovi přibude i bráška.

Roman Jež (zvuková i hudební režie, postprodukce Avian Recording Studio)

 

Jak to hraje..., vlastně potlačuje

Je potřeba si uvědomit, že funkce tohoto zařízení nespočívá v tom, že nějak hraje, ale že požírá to, co hraje na basech kolem něj. Nelze očekávat, že absorbér vás těchto frekvencí úplně zbaví a z kostela udělá akusticky sklad prádla. Míru pohlcení basů lze nastavit jeho ovladačem citlivosti na zadní stěně. Absorpční efekt je výraznější jednak v akusticky špatně vytlumených prostorách rezonujících na basech, kde ale pro středy a výšky už něco funguje. Mnohokrát vysmívané orientační tlesknutí napoví hodně. Přestože takhle hluboké basy by měly být všesměrové a prostorově nelokalizovatelné, efekt zařízení se projevuje víc před přední mřížkou než za jeho zadní stěnou. Zřejmě proto je doporučováno stavět jej do rohu, nebo alespoň ke stěně. Má to svůj důvod. Přístroj je čistě analogový, a nemá tedy žádnou latenci (čili zpoždění) a není taky potřeba jej nějak kalibrovat. Jediným ovládacím prvkem je zmíněný regulátor citlivost na zadní straně přístroje.

 

Závěrem

Vzhledem k poměrně vysoké ceně přístroje asi nelze předpokládat, že si něčím takovým budete vylepšovat domácí poslechovou akustiku, i když proč ne, můžete. S uplatněním se počítá nejspíš u profesionálních studiově akustických záležitostí, především v nahrávacích studiích a režijních nebo poslechových prostorech. Dost pomůže v relativně malých objemech, kam se už velká pasivní basová past (například poskládaná z rezonančních panelů) prostě nevejde. A spíš než k zásadnímu vnímání akustiky daného prostoru pomůže tam, kde vám například kvůli málo zatlumenému nahrávacímu nebo režijnímu prostoru přeznívá něco hodně basového, co by přeznívat nemělo, například velký buben. Je to technicky velice zajímavá záležitost, se kterou se ale běžný živáček asi málokdy setká, takže je dobře, že si tu o ní mohl aspoň něco přečíst.

 

Info:

Aktivní absorbér basových frekvencí v pásmu od 15 do 150 Hz.

Cena je 62 390 Kč.

 

Plus:

jednoduché nastavení bez kalibrace

zajímavé řešení

 

Mínus:

ovládání na zadním panelu (v rohu hůř přístupné)

vyšší cena

 

Technická specifikace

frekvenční rozsah absorbce 15 až 150 Hz
systém analogový
rozměry 424 x 509 x 300 mm
hmotnost 13 kg
barva graphite black nebo polar white
materiál MDF
napájení 115/230 V; ±10 % (50–60 Hz)

https://shop.disk.cz/avaa-c20-graphite-black--psi-audio-/

https://www.psiaudio.swiss/avaa-c20-active-bass-trap/

PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí
PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí
PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí
PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí
PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí
PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí
PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí
PSI Audio C20 AVAA - aktivní absorbér basových frekvencí
Psáno pro časopis Muzikus