PRS SE Kestrel - čtyřstrunná baskytara

PRS SE Kestrel - čtyřstrunná baskytara
PRS SE Kestrel - čtyřstrunná baskytara

V tomto testu vám představím čtyřstrunnou baskytaru s průběžným krkem, která splňuje požadavky baskytaristů hledajících zvuk ve stylu klasických nástrojů Fender Jazz Bass.

Dlouho jsem si zahrával s myšlenkou, zda je možné vyrobit nástroj odlišný designem a konstrukcí, ale přitom znějící jako Fender Jazz Bass. Narazil jsem na pár nástrojů, které se této iluzi přibližovaly, ale nikdy nebyly tak blízko jako PRS SE Kestrel. Kupodivu jediné, co bude některým basistům chybět, je právě klasický design Fenderu. Těmto hráčům ale nebude pomoci, stejně jako mužům ignorujícím ty pravé, hodné ženy, hledajícím pouze vysněné pomíjivé křivky a nablýskanou skořápku. :-)

 

Konstruktéři z PRS nabízejí krom kýženého zvuku ještě něco navíc. Díky průběžnému krku eliminují výskyt tzv. vlků, označovaných také jako „mrtvé body“. Zasvěcení ví, že jde o tóny na hmatníku, které nemají stejnou délku jako ostatní tóny a daleko rychleji „uvadnou“ nebo které rychle přecházejí do jakéhosi podivného flažoletu. Nejcitlivější na vlčí místa je 5.-7. poloha na struně G. Průběžný krk toto zjevně zvládá lépe. Příjemný je i celkový dozvuk nástroje, který si zachovává otevřenost a barevnost tónu a nekomprimuje zvuk tak, jako jiné nástroje s průběžným krkem.

 

Další hlavní odlišností od designu Fender JB je konstrukce a uspořádání hlavy. Ladicí kolíky jsou v umístění 2 + 2. Hlava má sklon, který vytváří potřebný úhel strun za nultým pražcem. Není tedy nutné instalovat různé srážeče pro získání správného úhlu pro vedení strun. I tyto prvky vedou zjevně k lepšímu zvuku, vyrovnanosti tónu, lepšímu pnutí strun vůči krku a hlavě nástroje. Tělo tohoto nástroje má jiné kontury oproti Fenderu JB a je chvályhodné, že konstruktéři měli vůli vytvořit originální tvar, který bude i v souladu s designem elektrických kytar Paul Reed Smith.

 

Konstruktéři nabízejí i instalaci strun skrz tělo, čímž dostaneme trochu agresivnější zvuk a díky delšímu vedení struny i delší dozvuk a větší napětí strun. Osobně protahuji skrz tělo pouze strunu H (tedy u pětistrunných nástrojů). Připadá mi, že struny skrz tělo lehce potlačují „fenderovskou“ barvu tónu. Ať tak nebo tak, na PRS SE Kestrel máte možnost provlečení strun skrz tělo, ale i pouze skrz kobylku. Tento nástroj je shodný se svou předlohou v populárním barevném provedení, tedy Tri-Colour Sunburst, a to v kombinaci s černým pickguardem.

 

Shodu nalezneme i v použitých materiálech. Tedy tělo je vyrobené z olše a je osazeno dvěma singly. Nejde o snímače bezbrumové, ale opravdu o plnohodnotné jednocívkové snímače. Ovládání snímačů je opět totožné jako na Jazz Bassu, tedy 2x Volume a 1x Tone. Krk je sice z pěti kusů a je laminován s proužky ořechu, ale z větší části je, stejně jako u Fenderu JB, z javoru. Hmatník je z palisandru. Na tomto nástroji naleznete nádherné vykládání hmatníku ve tvaru opeřence v různých fázích letu. Konstruktéři PRS vsadili na kvalitní, odlehčené ladicí mechaniky od Hipshotu, které rovněž přispívají k dobrému vyvážení a barvě zvuku. Masivní kobylka je opět od Hipshotu a zajišťuje dobrý přenos mezi strunami a tělem nástroje. Baskytara je dodávána včetně parádního, dobře polstrovaného gig bagu, což je u PRS chvályhodný standard.

 

Zvuk

Jak už mé rozplývání se nad tímto nástrojem naznačuje, jde o opravdu kvalitní baskytaru. Věřím, že kdybychom provedli test naslepo se zavázanýma očima, nerozpoznáte tento nástroj od povedeného Fenderu. Tato baskytara jde navíc za prsty, každý flažolet se vám ochotně ozve a žádný tón neodchází předčasně do věčných lovišť. Při upřednostnění kobylkového snímače dostanete „naprděný“ zvuk à la Jaco Patorius, při hře slapem s oběma snímači naplno vykvetou tóny, za které by se nemusel stydět ani Marcus Miller.

 

Tento nástroj bych rozhodně doporučil hráčům hledajícím kvalitní basu se zvukem povedeného Jazz Bassu. Pokud nevyžadujete klasický design, je tato baskytara to, co hledáte.

 

Víte, že při vývoji baskytar Paul Reed Smith asistoval i legendární baskytarista Gary Grainger?

 

Firma PRS nabízí v řadě SE ještě jeden model s označením Kingfisher. Liší počtem pražců (24) materiálem použitém na těle (jasan) a použitými snímači (humbuckery). Tento model jde zvukově naproti další baskytarové ikoně, Ernie Ball Music Manu. Paul Reed Smith nabízí baskytary i ve svých vyšších řadách vyráběných v USA. Firma na těchto nástrojích pracovala spolu s baskytaristou Garym Graingerem a logicky nabízí jeho signature model. Tyto nástroje byly zjevně předchůdci baskytar PRS SE Kestrel a Kingfisher vyráběných v Koreji.

 

Info:

PRS SE Kestler je čtyřstrunná baskytara s průběžným krkem a jednocívkovými snímači. Na našem trhu se prodává za cenu 19 995 Kč včetně měkkého pouzdra.

 

Plus:

zvuk a zvukové vlastnosti

konstrukce

použité komponenty

cena

gig bag

 

Mínus:

... no mohla by vypadat víc jako Fender Jazz Bass :-)

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

  

Tělo olše
Krk laminovaný z pěti kusů (javor/ořech)
Hmatník palisandr
Snímače 2x PRS Designed Single Coil (SE 4B ‘S’)
Ovládání [url=
Psáno pro časopis Muzikus