PCM Native Reverb - balíček dozvukových pluginů od Lexiconu

PCM Native Reverb - balíček dozvukových pluginů od Lexiconu
PCM Native Reverb - balíček dozvukových pluginů od Lexiconu

Sněhurka měla sedm roztomilých trpaslíků, PCM Native Reverb Plug-in Bundle má zase sedm parádních dozvukových modulů. Nabídnout tyto legendární algoritmy k dispozici ve formě plug-inů udělalo nepochybně radost většině uživatelů DAW, protože Lexicon patří v oblasti dozvukových procesorů již po dlouhá léta nepochybně k tomu nejlepšímu, co se dá na trhu studiového vybavení pořídit.

Stejně jako postavičky z pohádkové říše, můžete i vy v programových aplikacích DAW nyní nabídnout zpívajícím Sněhurkám od každého „trpaslíka“ něco jiného. Jednotlivé plug-iny jsou charakteristické rozdílnými algoritmy, jejichž řadu tvoří následující simulace: dozvuková komora (Chamber), tři typy koncertního prostředí (Hall, Random Hall a Concert Hall), dvě imitace dozvukových desek (Plate a Vintage Plate) a nechybí ani nabídka menších místností (Room) určená především pro postprodukční účely.

 

Základní obsluha jednotlivých plug-inů je tak prostá, že už ani jednodušší být nemůže - Lexicon i v tomto novém prostředí ctí stejná pravidla jako u svých hardwarových procesorů: maximální jednoduchost pro užívání nekvalifikovanými uživateli (kam patří většina muzikantů) a maximální flexibilita pro ty, kteří ji vyžadují. Celá obsluha se totiž dá shrnout do jediné věty: Vyber si požadovaný typ dozvuku, najdi si nějaký vhodný preset, a pokud si ho budeš chtít upravit k obrazu svému, můžeš začít! K dispozici jsou stovky výborně nastavených uživatelských programů, a jestliže bude mít někdo potíže najít ten pravý, měl by se nad způsobem své práce vážně zamyslet.

 

Instalace a získání licence

Instalaci z přiloženého CD není třeba popisovat, vše funguje bez problémů pro obě počítačové platformy. Pro provoz PCM Native Reverbu je zapotřebí provést autorizaci na základě zakoupeného licenčního kódu, bez kterého budete algoritmy oživovat marně. Ten se neukládá do počítače, ale na speciální klíč s rozhraním USB nazývaný iLok (Amíci vyslovují „áj lak“). Prázdný klíč se dá zakoupit kolem tisícovky a jeho výhodou je nejen možnost užívání na libovolné DAW, kde je balíček nainstalován, ale také to, že na něm můžete mít uloženo přes sto dalších licencí od firem, které využívají tento způsob ochrany proti softwarovým pirátům. Jistou nevýhodou je zase to, že ztrátou klíčku se dostanete do obdobných problémů, jako když jezdíte autem - nenastartujete a nepojedete.

 

Přehledné grafické prostředí

Hned po otevření základního okna máte přístup ke všem důležitým funkcím, stejně jako u dozvukových a efektových PCM procesorů Lexicon. Kromě názvu vybraného algoritmu s nabídkou příslušných kategorií (Preset Category) je okamžitě po ruce i výběr nabízených programů (Preset Selector), ze kterého si pouze rozmotáte menu s kompletní programovou nabídkou. Okénko plug-inu je jednoduše a účelně uspořádáno a neroztahuje se zbytečně po pracovní ploše. Horní polovinu modulu zabírají indikační a informační prvky: vstupní a výstupní úroveň, displej zobrazující samotný dozvukový proces v reálném čase a průběh nastavení ekvalizačních filtrů pro počáteční a doznívající dozvukové složky (EQ Window) - jedná se o obdobu nastavení filtrů v prostředí slavných hardwarových modelů (PCM96 a PCM92).

 

Spodní část plug-inového modulu tvoří soustava devíti faderů pro editaci všech základních parametrů aktivního programu (přesná numerická hodnota nastavení je zobrazena nad příslušným faderem). Tlačítkům pro přístup k editaci kompletní parametrové matice a pro porovnání či ukládání nastavení patří spodní lišta. Na pravém okraji modulu je pohotově k dispozici i funkce Help.

 

Možnosti zobrazení dozvuku v reálném čase

Šikovnou pomůckou pro optickou kontrolu dozvuku je Realtime Display - můžete ho nechat i vypnutý, pokud vám záleží na minimálním vytížení CPU. Ve svém aktivním režimu nabízí tři způsoby zobrazení: Multiband ukáže dozvuk rozdělený v pěti samostatných, barevně odlišených frekvenčních pásmech, Frequency funguje jako klasický frekvenční analyzér, zatímco Impulse vykreslí dozvukový signál jako impulzní odezvu formou signálové křivky, s jakou se můžete setkat například v audiostopách DAW.

 

Možnosti nastavení výstupní ekvalizace

Velmi praktickou funkcí dozvukových procesorů PCM je nastavení filtrů pro počáteční fázi dozvuku a pro jeho doběh. Touto ekvalizační paletou se u všech presetů otevírá obrovská škála barevných nuancí. U většiny perkusivního materiálu „lexiconoví“ nováčci záhy zjišťují, že ekvalizační možnosti dozvuku často nabízejí v nahrávce mnohem zajímavější varianty než přímá ekvalizace signálového zdroje. Je opravdu překvapující, kolik barevných možností se dá vytvořit prostřednictvím šesti typů filtrů, z nichž čtyři jsou prostou dolní či horní propustí.

 

Pokud vám termín ekvalizace nic neříká, nemusíte si s nastavitelnými parametry v žádném případě lámat hlavu. Je to tak prosté, jako když si půjdete do obchodu koupit triko a v sortimentu vám nabídnou od každého kusu pět barevných variací. Příslušné nastavení filtrů je totiž součástí navolených presetů a jejich editací se mohou zabývat až pokročilejší uživatelé.

 

Základní barevná nabídka presetů vychází z pěti typů různě vymodelovaných filtrů. Například k programu Med Vocal Concert 2 (minimální ekvalizační zásahy) si můžete vybrat variantu Dark (využití dolnopropustních filtrů), variantu Light (HP filtry) a nebo také alternativu Band (zvýraznění určitého frekvenčního pásma) či Notch (potlačení vybraných frekvencí v užších frekvenčních pásmech). Editovat si můžete nejen šířku pásma nebo strmost, ale také frekvenci a další parametry související s účinností filtrace nebo s úrovňovými aspekty. Řada ekvalizačních parametrů má přímou souvislost s nastavením parametrů na editačních faderech, takže EQ zásahy mohou zpětně ovlivňovat i jejich pozice. Vzhledem k tomu, že filtrace probíhá pro počáteční odrazy a pro dozvukovou fázi nezávisle, jsou barevné možnosti nabízených dozvukových algoritmů skutečně nepřeberné a zasluhovaly by nepochybně samostatný článek.

 

Editační fadery

Zhruba polovinu pracovní plochy zabírají fadery pro přímé ovládání až devíti základních parametrů. Mají nad sebou vždy rámeček s názvem nastavovaného parametru a numerickou hodnotou nastavení (do políčka lze zadávat přímé numerické údaje). Některé parametry mají přidané ještě modifikační tlačítko pro speciální funkce.

 

Volbou funkce Edit se na spodní liště objeví tzv. navigační tlačítka, která zajišťují přímý přístup ke všem parametrům příslušného algoritmu. Jejich názvy i počet se u jednotlivých typů dozvuku liší. Například algoritmus Plate má pět navigačních tlačítek, první otevírá stránku Soft Row, která zajišťuje přístup právě k oněm devíti základním funkcím. Jestliže si tuto základní editační „devítku“ chcete sestavit jinak, jednoduše kliknete na modifikační liště na ten parametr, který nepotřebujete a po rozmotání menu se seznamem všech dostupných parametrů ho jednoduše nahradíte parametrem jiným. Plate má kromě Soft Row (výběr do základní devítičlenné skupiny) ještě stránku Input & Mix (pět parametrů), Reverb (devět parametrů), Reflection (pět parametrů) a Echoes (osm parametrů).

 

Vše můžeme tedy jednoduše shrnout takto: V algoritmu Plate, který jsem vybral na ukázku, jsou na výběr tři základní kategorie: Short Plates (celkem třicet presetů), Medium Plates (třicet pět presetů) a Large Plates (celkem třicet pět presetů). Dohromady má tedy tento algoritmus rovných sto presetů, z nichž každý má k dispozici celkem dvacet sedm nastavitelných parametrů. Vždy devět nejdůležitějších je vybráno pro trvalé zobrazení v hlavním okně plug-inu.

 

Stejně jako u hardwarových přístrojů řady PCM, najdete i v tomto prostředí užitečnou funkci Compare pro porovnání editovaného presetu s původním nastavením.

 

Co je při otevírání nových presetů v příslušném algoritmu velice sympatické, to je paměť nastavení poměru přímého a upraveného zvuku při práci s plug-inem zařazeným v inzertu. Při nastavení parametru Mix (například na třicet dva procent) zůstává tento poměr trvale nastavený i při otevírání dalších programů příslušného algoritmu.

 

Ukládání editovaných presetů

Velmi účelné a jednoduché: Po navolení funkce Store se otevře správce programů vytvořených uživatelem (Manage User Presets), kde se editovaný program každého algoritmu ukládá do uživatelské banky. Velmi snadno zde můžete program přejmenovat, nahradit či zrušit.

 

Při otevírání uživatelských programů se nemusíte již do tohoto prostředí vracet, protože User Presets se automaticky objevují jako další kategorie příslušného algoritmu, u které si pohotově rozmotáte menu s vlastními programy.

 

Tento způsob ukládání má oproti ukládání v příslušné programové aplikaci DAW jednu velkou přednost. Uživatelské presety se většinou dají otevřít i v jiných aplikacích nebo platformách.

 

Info:

Lexicon PCM Native Reverb Bundle je balíček profesionálních plug-inů simulujících dozvukové prostředí. Doporučená cena je 33 990 Kč včetně DPH.

 

Plus:

legendární dozvukové algoritmy od Lexiconu konečně k dispozici i v DAW

intuitivní ovládání s obrovskou variabilitou nastavení pro pokročilé uživatele

více než 950 skvěle nastavených presetů

účelně sestavená prostředí pro postprodukci

vynikající výklad k jednotlivým typům dozvuku v manuálu

při přepínání presetů se nemění nastavení parametru Mix

licence je přenosná na libovolnou DAW (iLok)

minimální zatížení CPU

rozumná cena

 

Mínus:

pro změnu typu dozvuku je nutné použít jiný plug-in

EQ nelze editovat myší přímo na grafické křivce

 

počet algoritmů (pluginů): 9, každý má vlastní kategorie a presety

ochrana proti kopírování: iLok - klíč USB

indikace: grafické zobrazení signálu v reálném čase (3 typy), indikace vstupních a výstupních úrovní

přímý přístup k editaci: 9 základních parametrů

přístup k pokročilé editaci: několik stránek parametrů dle typu dozvuku

ekvalizační filtry: 6 typů filtrů nastavitelných zvlášť pro počáteční a pokročilé odrazy

 

Co je to iLok?

Jeden ze způsobů ochrany proti počítačovým pirátům označovaný také jako InterLok vyvinula v roce 2000 kalifornská firma Pace. Jedná se o první protikopírovací systém, který umožňoval uložení více než jediné licence pro příslušné programy (více než sto). Stejně jako některé další systémy hardwarově využívá miniaturní klíč USB osazený slotem pro SIM kartu GSM (Ejhle, kousek mobilního telefonu!), ze které je možné provést danou autorizaci (další možností je internetové připojení).

Ke kritickým připomínkám při využívání tohoto systému patřilo mimo jiné i riziko odcizení či poškození klíče s následnou ztrátou mnoha licencí, jejichž cena se může vyšplhat až k desítkám tisíc dolarů. Právě z těchto důvodů disponuje výrobce několika servisy, které zajišťují výměnu poškozeného klíče včetně obsažených licencí, i když u některých firem dodávajících software je k obnovení licence nezbytný přímý kontakt. Při ztrátě klíče je možné využít tzv. proces RMA, i když podstatně zajímavější je ochrana programem ZDT (stojí zhruba třicet dolarů na rok), kterým lze řešit výše uvedené problémy elegantněji a v podstatně kratších lhůtách. Bližší informace lze vyhledat na iLok.com, seznam podporovaných firem najdete například na en.wikipedia.org/wiki/ILok.

Psáno pro časopis Muzikus