přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukNeumann TLM 102 - … malej, ale šikovnej

5.11.2011 | Autor: Ondřej Jirásek | sekce: pro muzikanty - testy

Neumann TLM 102 - … malej, ale šikovnej


Podobně jako mezi auty patří německá značka Mercedes k nejlepším, u výrobců mikrofonů tvoří německý Neumann rovněž špičku. Řadí se prostě mezi ty top a existuje velká skupina uživatelů, která jej oddaně a bezvýhradně za jasnou jedničku uznává.

Stačí si připomenout dnes legendární výrobky - studiové vlajkové lodi Neumann U 87 Ai či U 89 Ai, řadu KM 180 - miniaturní pomocníky uznávané pro snímání komorních a orchestrálních těles, především symfonických, ale i novější elektronkový mikrofon M 149 Tube nebo digitální D-01 s výstupem na AES/EBU. Firma se pyšní perfektním vyrovnaným zvukem a vysokou mechanickou kvalitou svých high-end výrobků pohybujících se obvykle ve vyšších cenových relacích.

Ovšem ani automobilový průmysl a ani Mercedes se nevyhnuly spotřebnímu tlaku na cenu. Přicházejí auta méně kvalitní, ale prostě levnější. A přetahují zákazníky. Pokud chce značkový výrobce obstát, musí pokrýt i výrobky v nižší cenové kategorii, ale nesklouznout a udržet si kvalitu.

Takto je firmou Neumann propagován produkt z řady TLM s číslem 102. Dozvíme se, že velkomembránový kondenzátorový mikrofon je určený do nahrávacího studia a rozhlasu, ale velkou měrou také pro tzv. home recording. Má posloužit jak při nahrávání zpěvů a mluveného slova, tak i při záznamu nástrojů, ať už jde o bicí, kytarové aparatury či dechové nástroje. Díky zmenšení rozměrů se zmenšila i jeho cena, a to při zachování kvality, vlastní značce Neumann. Jak je to ve skutečnosti?

Neumann TLM 102 - … malej, ale šikovnej


Mechanické vlastnosti

Na první pohled si droboučký mikrofon zachovává vše dobré od svých starších rodinných členů - je pevný, s tvrdým odolným tělem i mřížkou, v dobrém slova smyslu prostě festovní. Nemusíte se bát, že když se o něj nechtěně otřete krkem kytary, zůstane v těle mikrofonu prohlubeň.

Elastické zavěšení mikrofonní kapsle má eliminovat nežádoucí mechanické ruchy. Když jsem uchycení porovnal se stejným systémem (poťukáváním na stojan) značky Røde, Neumann obstál překvapivě velice dobře. Díky pružnějšímu uchycení či nižší hmotnosti? Jestliže ovšem porovnáte kontaktní uchycení v kroužku s uchycením v tzv. košíku, košík prostě vyhrává - odtlumí několikanásobně více. Proto pozor, v případě práce s TLM 102 buďte uvědomělí a kopejte v extázi do stojanu co nejméně a nebo si dokupte košík EA 4!

Krycí mřížka má kromě ochrany kapsle sloužit i jako pop-filtr pro odstranění retnic při snímání zpěvu a mluveného slova. I zde nejde jen o proklamaci, ale o skutečnost. Zařízení dokáže odchytnout a eliminovat relativně silné nárazy vzduchu. Na straně druhé ale nemohu posoudit, zda by při alternativním odstranění vnitřní mřížky zněl signál ještě o chloupek brilatněji, jasněji. Jedná se ale o zásah do konstrukce mikrofonu a kromě ztráty záruky uživatel riskuje i změnu zvukové charakteristiky.

Zvukové vlastnosti

Neumann TLM 102 obsahuje velkomembránovou mikrofonní kapslí s ledvinovou směrovou charakteristikou. Zkratka TLM je akronymem “transformerless microphone”, volně přeloženo jde o mikrofon bez transformátorů. Díky tomu nabízí čistší zvuk a nižší hladinu šumu. Pokrývá frekvenční rozsah od 20 do 20 000 Hz. Pokud si ovšem prohlédneme jeho parametry blíže, zjistíme, že na 20 Hz vykazuje značný pokles, který se vyrovnává až kolem 70 Hz, opačně okolo 6000 Hz narůstá mírný zdvih a začne klesat okolo 13-14 000 Hz. Zesílení právě tohoto spektra zaručuje čistotu a srozumitelnost lidského hlasu.  

Mikrofon s napájením 48 V a XLR konektorem se chlubí rovněž výbornými parametry maximálního akustického tlaku - tzv. hladinou SPL až 144 dB.

Měření na třech hudebních vzorcích

TLM 102 jsem vyzkoušel a analyzoval na třech hudebních vzorcích - kytarovém, baskytarovém a bicím (basovém tom-tomu). Při nahrávání jsem nastavil na zvukové kartě frekvenci 96 000 Hz, hloubku 24 bitů. Výsledky jsem vyhodnotil spektrálním grafem v programu Sound Forge.

Neumann TLM 102 - … malej, ale šikovnej


Elektrická kytara Fender Telecaster, kombo Vox VT30 v utlumené “mrtvé” místnosti, čistý zvuk, barré akord G dur. Mikrofon snímal ze vzdálenosti cca 25 cm na jádro reproduktoru (viz obr. 1: postavení mikrofonu u kytarového komba).

Subjektivní pocit: Neumann TLM 102 zachytil zřetelně všechny tóny v akordu, žádný šum, rychlý náběh, oproti velkomembránovým mikrofonům vyšší třídy zní (logicky) o chlup vybledleji, tj. méně jadrně či sytě.

Neumann TLM 102 - … malej, ale šikovnej


Objektivní analýza: Neumann TLM 102 vykazuje nižší vstupní úroveň, spektrum zachycuje vyvážené, plné (viz obr. 2: Spektrum kytara - G dur).

Neumann TLM 102 - … malej, ale šikovnej


Baskytara Fender Precission, kombo Gallien-Krueger Backline 112 v “mrtvé” místnosti, čistý zvuk, tón kontra G, mikrofon ve stejné pozici jako u kytary (viz obr. 3: Postavení mikrofonu u baskytarového komba).

Subjektivní pocit: Neumann TLM 102 zachytil baskytarové kontra G zřetelně, v basech mírně ploše, chybí v něm hučící složky.

Neumann TLM 102 - … malej, ale šikovnej


Spektrální analýza: Mikrofon vykazuje znovu relativně plné a vyrovnané spektrum, (viz obr. 4: Spektrum baskytara - kontra G).

Neumann TLM 102 - … malej, ale šikovnej


Basový tom-tom TAMA v “mrtvé” místnosti, palička s plastovou špičkou, mikrofon cca 15 cm nad blánou blízko ráfku (viz obr. 5: Postavení mikrofonu u basového tom-tomu).

Subjektivní pocit: Neumann TLM 102 s velmi rychlým náběhem nahrál basový tom-tom v celém rozsahu naprosto čitelně, v basech mírně průhledně.

Neumann TLM 102 - … malej, ale šikovnej


Spektrální analýza: Mikrofon pokrývá celý rozsah spektra (viz obr. 6: Spektrum basový tom-tom).

TLM 102 jsem zkoušel prakticky při nahrávání na příčnou flétnu, na pozoun, akustické jumbo, na ženské i mužské hlasy. Všude v různých dynamických rozpětích a z různé vzdálenosti zaznamenal charakter nástrojů a hlasy věrně, transparentně. Bez šumu, bez případných nežádoucích ruchů či praskanců. Snadno se s ním manipuluje, snadno se přenáší i převáží. Pokud preferujete rychlý náběh a zřetelné vykreslení obrysů ve vyšších středech (například rozhlasové vysílání), je to přístroj přesně pro tento účel.

Závěr

Ve třídě cenově nižších univerzálních mikrofonů je Neumann TLM 102 výborným zařízením, které funguje bezpečně a splňuje vše, co očekáváme od mikrofonu v jeho kategorii.

info:
Mikrofon Neumann TLM 102 je určen pro profesionální, ale i domácí studia. Tomu odpovídá jeho design i cena 14 100 Kč.

plus:
je rychlý, bezpečně zachytává všechny složky signálu, a to především ve vyšších středech
má rezervu oproti silnému akustickému tlaku
díky nižší hladině citlivosti bude eliminovat přeslechy nebo nežádoucí ruchy z okolí
je zvukově univerzální
je lehký a snadno převozitelný
je mechanicky odolný

minus:
Díky charakteristice zachytí “o patro” slaběji subbasy a vyšší výšky.Díky nižší citlivosti vstřebá o stupeň bledší barvy jako velkomembránové mikrofony citlivější (sice z kategorie vyšší, ale cenově se docela blížící).
Cena - přestože jde o významnou značku - v rámci studiových “low” mikrofonů máme přeci jen na vybranou z kvalitních nabídek jdoucích poměrně hluboko pod deset tisíc (například Røde či Shure).

Cena tvoří velice důležitý faktor při koupi každého “přístroje”. Uživatel bude pravděpodobně zvažovat, zda značkový mikrofon nižší třídy, anebo raději několik tisíc přidat a jít do produktů rovněž s tradiční značkou (AKG, Shure ad.) v kategorii střední (15-25 000 Kč), či třeba i do tržních nováčků rovněž ve třídě střední. Pro Neumann TLM 102 hraje zaručeně jeho vysoká mechanická odolnost, něco přečká a dlouho tak majiteli vydrží. I kvalitní zvuk, byť univerzálnějšího charakteru. Na druhé straně v dnešní turbulentně se vyvíjející době můžeme očekávat nabídky a výrobky nových generací či i technologií. Potom může mít jiný lacinější výrobek s nižší životností rovněž své opodstatnění.
Inu, milý uživateli, je to na tobě!

Tip: Pokud spojíte Neumann TLM 102 s jiným citlivějším velkomembránovým mikrofonem (TLM 103), TLM 102 s rychlým náběhem zachytí signál a vykreslí jej ve vyšších středech, druhý “pomalejší” a hutnější mikrofon dodá sytější barvu v celém spektru.

akustický systém: tlakový gradientní
směrová charakteristika: kardioidní
frekvenční rozsah: 20-20 000 Hz
citlivost při 1 kHz/1 kΩ: 11 mV/Pa
nominální impedance: 50 Ω
min zatěžovací impedance: 1000 Ω
úroveň šumu podle CCIR: 21 dB
úroveň šumu podle A: 12 dB-A
poměr signál/šum podle CCIR (94 dB SPL): 73 dB
poměr signál/šum podle A (94 dB SPL): 82 dB-A
max. akustický tlak (SPL) při zkreslení:  < 0,5%144 dB
max. výstupní napětí: 13 dBu
napájecí napětí (P48, IEC 61938): 48 V +/-4 V
napájecí proud (P48, IEC 61938): 3,5 mA
konektor: XLR 3M
hmotnost: 260 g
průměr: 52 mm
délka: 116 mm

Psáno pro: časopis Muzikus 2011/02

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Neumann-TLM-102-malej-ale-sikovnej~05~listopad~2011/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.