přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukNedá se s ním telefonovat ani fotit!!!

28.6.2004 | Autor: Daniel Andel | sekce: pro muzikanty - testy

Nedá se s ním telefonovat ani fotit!!!

Nedá se s ním telefonovat ani fotit!!!

Když se před pár lety objevila první digitální nahrávadla, mnozí z nás po nich mlsně pokukovali - a u toho většinou z důvodu omezeného rozpočtu zůstalo. Leč technika se zdokonaluje, elektronika zlevňuje a miniaturizace stále pokračuje tempem, o němž se nám ještě nedávno ani nezdálo. Kam celý vývoj spěje, nám již dnes může nastínit kapesní studio Zoom PS-04.



Nedá se s ním telefonovat ani fotit!!!

Nedá se s ním telefonovat ani fotit!!!

V krabičce o rozměrech 85 x 133 x 36 mm a váze 160 g, jíž pohodlně zasunete do standardní náprsní kapsy, máme k dispozici čtyřstopé nahrávací studio, automatického bubeníka a basáka, efektové zařízení včetně kytarového a basového amp simulátoru, ladičku, mikrofon, nízkošumový mikrofonní předzesilovač, mix, sluchátkový zesilovač a masteringový procesor. Podívejme se tedy na jednotlivosti postupně.

Nahrávání
Veškerá data, tedy jak audio, tak různá nastavení jednotlivých projektů, jsou zaznamenávána na paměťovou kartu Smart Media (sice se již jako typ dále nevyvíjí, zato je však relativně levná). Přístroj se dodává s jednou 32MB kartou, na kterou se vejde v nejlepší kvalitě cca 14 a v úsporném režimu (nižší kvalitě) až 32 minut záznamu. Na trhu jsou běžně k dostání SM karty s 128 MB (na internetu se objevují i 256 MB), poměr kapacity karty a časů záznamu jsou zhruba v přímé úměře.
Do PS-04 lze současně připojit jeden stereo linkový vstup a jeden univerzální mono vstup pro nástroj nebo mikrofon - citlivost tohoto vstupu lze nastavit otočným potenciometrem vedle vstupního jacku. Současně lze nahrávat vždy nejvýše dvě stopy, přičemž lze navolit, který vstup bude do které stopy nahrán. Jedním ze zdrojů signálu může být též vestavěný citlivý mikrofon, jenž má sice k profesionálnímu studiovému daleko, ale kvalita snímání je nad očekávání dobrá. Navíc je možno softwarově zvolit jeho citlivost ve dvou stupních - Hi a Lo. Nízká citlivost je vhodná pro nahrávání koncertu nebo zkoušky - na zkoušce stačí pohodit PS-04 do kouta na židli, spustit nahrávání a rachotit. Tam, kde se běžný kazeťák s automatikou zahltí a z nahrávky je slyšet jen chrčení, leze z PS-04 nečekaně kvalitní a čitelná nahrávka. Pro připomenutí, kdo co vlastně na zkoušce hrál, naprosto ideální. Navíc stačí během zkoušky svůj ještě nedokonalý part na několik taktů vynechat, na cestě domů třeba v autobusu si příslušnou část zkopírovat jinam, vystřihnout, nakopírovat několikrát za sebou, pak k tomu svůj part zkoušet, a nakonec přihrát.
Vysoká citlivost je naopak vhodná pro akustické hraní a hlas, přičemž není nutno se k mikrofonu kdovíjak přibližovat, citlivost je skutečně vysoká.
Každá ze čtyř audio stop má k dispozici deset tzv. virtuálních stop (tejků). Lze tedy třeba jeden z nástrojů nahrávat několikrát, a pak vybrat pro mix ten nejlepší "tejk". Hotový materiál lze mezi stopami i tejky libovolně přesouvat, kopírovat a mazat. Nechybí ani velmi důležitá funkce "bounce", kdy je možno dvě až čtyři stopy sloučit do jednoho nebo dvou tejků a uvolnit tak stopy pro další dohrávky. Toto lze činit prakticky donekonečna a nahrát postupně třeba celou filharmonii :-D.
Pro domácí nahrávání je často, hlavně pro opravy partů, používána funkce "punch in/out" čili vstoupení do nahrávání v nějakém místě a jinde zas vystoupení. U PS-04 si můžete tato místa navolit a také si nechat pouštět nahrávku dokola před a po těchto místech. Pak jen spustíte nahrávání a zkoušíte tak dlouho, dokud se vám tato část nepovede správně.

Bicí a basa
K dispozici máte sedm různých sad bicích nástrojů, každou po 16 zvucích, a pět typů basových zvuků - pro nenáročná užití si s těmito zvuky naprosto vystačíte. Skladby se programují obvyklým skládáním paternů za sebe, přičemž 342 paternů je předprogramováno a rozděleno do základních hudebních stylů a dalších 164 je prázdných, připravených pro vaše kreace. Jak bicí, tak basu lze programovat krokově nebo dohrávat v reálném čase, případně kvantizovat nebo všechny způsoby různě kombinovat. Při přepnutí do režimu "Rhythm" se PS-04 automaticky přepne funkce čtyř tahových potenciometrů tak, že první ovládá hlasitost bicích, druhý basy, třetí je pro hrubé a čtvrtý pro jemné nastavení tempa. Při míchačce tak máte k dispozici šest stop se šesti ovladači. Tedy stop je vlastně sedm, neboť bicí jsou stereo.



Efekty
PS-04 má celkem k dispozici 93 různých efektů rozdělených do několika sekcí. Pojďme se na ně podívat podrobněji.
Každá stopa má možnost včlenění insert efektu (tedy v sérii zapojeného), send efektu (těch může být několik) a ekvalizace. Třípásmový parametrický ekvalizér je pro každou stopu nezávislý a u každého pásma lze nastavit frekvenci a úroveň ekvalizace v rozsahu ą12 dB.
Insert efekty jsou rozděleny do pěti kategorií: guitar/bass, mic, line, dual a mastering. Guitar/bass efekty mají k dispozici 60 paměťových pozic (50 již předprogramovaných). Nastavit lze parametry u pěti modulů tak jako u "dospělého" procesoru - tříparametrový kompresor, amp. Simulátor s možností volby různých typů beden, reproduktorů, zkreslení apod., třípásmový ekvalizér, modul modulační a zpožďovací (delaye, chorusy, phasery, flangery, tremola, pitch shiftery, kvákadla) a modul výstupní včetně šumové brány (gate). V podstatě se zde skrývá slušný kytarový multiefekt, který lze použít i pro živé hraní jen jako procesor (bohužel ovládání je pro takové použití poněkud nemotorné).
Mikrofonní insert efekt má 30 paměťových pozic (20 předprogramovaných) a je opět rozdělen do modulů. Kompresní modul má na rozdíl od kytarového k dispozici ještě limitér pro hlídání špiček a celkem pět nastavitelných parametrů. Modul předzesilovače má mimo nastavení barvy (k dispozici i nastavení např. pro akustickou kytaru), zvuku a úrovně také deesser pro odstranění nepříjemných sykavek. Třípásmový ekvalizér jako u kytarového insertu, delay/modulation modul je oproti kytarovému obohacen ještě o další možnosti jako ring modulator, talking efekt, doubling a také zajímavý efekt, který mění ladění v závislosti na tempu skladby. Na závěr je opět zařazen Total modul se šumovou bránou.
Pro Line efekt, jenž je určen pro syntezátor nebo digitální piáno, je krom již zmíněných modulů kopresoru, ekvalizeru, delay/modulation a total, obohacen o tzv. Isolator module, který signál rozdělí do tří frekvenčních pásem a každé z těchto pásem je možné zvlášť upravovat.
Dual insert efekt je určen pro dva nezávislé mono vstupy (například dva mikrofony pro stereo nahrávku) a k dispozici je víceméně kombinace již vyjmenovaných modulů.
Zvláštní pozornost zaslouží masteringový insert efekt, jenž jako jediný není na rozdíl od předchozích logicky zařazen ve vstupech, nýbrž na výstupu. Jeho moduly jsou samozřejmě odlišné od předchozích - společný je pouze modul ekvalizace a total. Při masteringu je vždy velmi důležitý kompresor - zde máme k dispozici Multi Comp modul, který podobně jako u Line algoritmu rozdělí signál do tří nastavitelných frekvenčních pásem a každé z těchto pásem umí komprimovat zvlášť.
Modul Normalizer slouží k nastavení úrovně před vstupem do Comp modulu pro zabránění digitálního zkreslení (clippingu). Modul Dimenzion slouží především k nastavení prostoru - například rozšíření stereobáze.
Send/return efekty obsahují klasickou sadu delayů, hallů a chorusů s mnoha parametry - tento efekt se nastavuje pro všechny stopy společně a u jednotlivých stop můžete volit jeho intenzitu.

Další vymoženosti
Vestavěná chromatická ladička reaguje na všechny vstupy včetně vestavěného mikrofonu a pro přepnutí do režimu ladičky slouží speciální tlačítko, které také současně přemosťuje efekty. Má možnost nastavení buď jako chromatická, nebo kytarová/basová, případně zvolit speciální ladění. Kalibrace je snad samozřejmostí.
Jednotlivé skladby jsou v PS-04 označené jako "projekty" mezi nimiž lze libovolně kopírovat, přesouvat, mazat apod. Lze třeba jen zkopírovat basovou a bicí stopu a přihrát úplně jiné audio. Nechybí možnost vypnutí podsvícení displeje pro šetření baterií - pak vydrží až deset hodin provozu - ověřeno. Podsvícení zkrátí dobu použití cca o polovinu.

Zálohování do počítače
Data z karty lze pomocí adaptéru pro SM karty stáhnout do počítače a dále s nimi pracovat, případně data z počítače nahrát na kartu a zpracovávat v PS-04. Bohužel chybí USB port pro přímé propojení PS-04 s počítačem, což by jistě bylo pohodlnější. Z objemu dat vzhledem k délce záznamu lze usuzovat, že jako vnitřní formát PS-04 bude použit zřejmě MP3. Vzorkovací frekvence záznamu je pro vyšší rozlišení 31,25 kHz, pro nižší rozlišení poloviční.
Trápíte ve studiu sebe i ostatní nedodělaným sólem, nedoučeným partem, nenalezeným zvukem? Přehrajte si již hotové základy na kartu a někde v klidu si svůj part dodělejte a nahrajte - ve studiu svůj nahraný part stáhněte z karty a přidejte k finální nahrávce a je to.

Ovládání a mechanické
provedení

Krabička je z odolného plastu a na první pohled mechanicky celkem bytelná. Trochu nešťastně je však vyřešen společný kryt baterií a karty. Na spodní straně je kryt vystouplý a západka pro jeho držení je malá a měkká. Kryt tak nedrží na PS-04 dost pevně a vypadává například při vytahování z kapsy nebo i při ovládání přístroje v ruce (zespoda totiž držíte PS-04 právě za kryt). Další výtku mám k provedení šachty pro SM kartu - kartu lze do přístroje snadno zasunout, pro vysunutí je okolo karty prohlubeň pro prsty. Konstruktér však počítal zřejmě jen s útlými ženskými prsty, protože mými možná trochu tlustšími prsty bez pomocí tužky se mi kartu vyjmout nepodařilo.
Podsvícený displej je poměrně přehledný. Jen čtyři políčka pro indikaci úrovně jednotlivých stop mi připadají poměrně málo. Tlačítka System, Rhythm, Effect, Play, Rec a Mic též svítí a zlepšují tak přehled o momentálním stavu přístroje. Tlačítko Mic bliká, když je přístroj právě v režimu, kdy je možno nahrávat přes mikrofon (což je většinou). Zmáčknutím tohoto tlačítka se mikrofon aktivuje pro nahrávání - je tak možno začít prakticky kdykoli okamžitě nahrávat bez nutnosti složitého nastavování v menu.
Většinu nastavení PS-04 provádíme čtyřsměrným kurzorovým tlačítkem a kolečkem Jog Dial. Celkové ovládání mi přišlo napoprvé trochu chaotické a málo intuitivní, často jsem musel nahlédnout do manuálu, abych našel, jak se k té které funkci dostanu. Při častější práci s PS-04 si však lze zvyknout.

Závěr
PS-04 toho umí opravdu hodně, s trochou nadsázky mu lze vytknout absenci v úvodu zmíněného telefonování a focení, případně malý výkon vodotrysku. Za cenu 8990 Kč včetně DPH nemá v současné době v této kategorii prakticky žádnou konkurenci. Snad jen drobné nedotaženosti mechanického provedení a komplikovaného ovládání mohou odradit solventnější zákazníky.


info
Zoom PS-04 - kapesní čtyřstopé studio s programovatelnou bicí a basovou jednotkou a efektovým procesorem. Cena 8990 Kč včetně DPH.
plus
veliké množství programovatelných funkcí
kvalita vestavěného mikrofonu a předzesilovače
možnost přenosu dat z a do počítače
kytarový/basový procesor
plně programovatelná basová a rytmická sekce
minus
provedení krytu baterií a karty
komplikované a neintuitivní ovládání
jednoduchý displej s málo informacemi



Psáno pro: časopis Muzikus 2004/05

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Neda-se-s-nim-telefonovat-ani-fotit~28~cerven~2004/

Komentáře

celkový počet: 1

Márty  Zoom PS-04

     
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.