Natal Birch - poloprofesionální březová bicí souprava

Natal Birch - poloprofesionální březová bicí souprava
Natal Birch - poloprofesionální březová bicí souprava

Co by byla firma Marshall bez Jima Marshalla? Vůbec bychom o ní neslyšeli. Pravděpodobně by stejný osud postihl i firmu Natal původně vyrábějící pouze perkuse, kdyby se jí Jim Marshall jako velmi renomovaný bubeník neujal.

Jednu soupravu z produkce firmy Natal jsem již na strákách Muzikusu uváděl, takže se jen ve zkratce vrátíme k historií firmy. Začala se psát roku 1958. Soustředila se hlavně na výrobu perkusí a již od počátku produkce se stala velmi známou na britských ostrovech. Ale až s příchodem Jima Marshalla se začala soustředit hlavně na výrobu klasických souprav, která měla navázat a využít tradici této firmy. Právě tradice byl jeden z klíčových důvodů pro Jima Marshalla, který se snažil udržet britské dědictví ve výrobě kvalitních bicích.

 

Dnes má firma Natal v portfoliu výroby nerůznější materiály, včetně samozřejmě všech klasických. Jsou to kromě bubingy, ze které byla již zde uvedená souprava v jednom z minulých čísel Muzikusu, také bříza, javor, jasan a ořech. V produkci malých bubnů jsou k dispozici samozřejmě i kovové bubínky z mnoha materiálů, jako ocel, mosaz, bronz a další.

 

Souprava

Souprava, která byla dodaná k testování, byla tentokrát březová. Bříza má, co se týká zvukového charakteru frekvenčních pásem, silné nižší středy a velmi výrazné basy. Na výškách není tak ostrá jako například javor, ale přesto si zachovává dobrý atak a právě díky středům a basům má vřelejší a teplejší charakter tónu než právě javor. Zjednodušeně řečeno je hodnější. Proto bývá i často tento materiál preferován u bubnů při nahrávání. Legendou v tomto oboru se staly bicí Yamaha Recording Custom, samozřejmě z břízy.

 

Tato testovaná souprava od firmy Natal samozřejmě nedosahuje až takových kvalit a zvukových možností jako výše uvedené Yamahy, ale za třetinovou cenu je vhodné o koupi této soupravy uvažovat, jelikož zvukově na tom byla ve výsledku dost slušně, a to zde byly použity pouze tzv. převozky firmy Aquarian. V tomto případě bohužel.

 

Pojďme se tedy podívat na tyto bicí podrobněji. Všechny korpusy soupravy byly ze sedmi vrstev březové dýhy. Je to takový zlatý střed, co se týká tloušťky korpusů. A v tomto případě i velice chytře zvolené a funkční. Všechny jednotlivé bubny soupravy měly navzájem velmi vyvážený zvuk.

 

Je pravda, že s laděním jsem si musel hrát trochu déle, ale to bych spíše přisuzoval použitým převozním blanám. Nakonec se soupravu celou podařilo naladit k mé spokojenosti a třeba basový buben byl opravdu vynikající i s plnou rezonanční blánou, což nemám moc v lásce. Nevýhodou testu bylo, že právě díky blanám těžké porovnat, jak by se zvukově chovala souprava v jiném ladění. Pro mě uspokojivého zvuku jsem dosáhl spíše ve středně nižším ladění tomů. Ve vyšším ladění už začaly bubny postrádat svůj charakteristický březový témbr. Ale věřím, že například při použití blan Aquarian Texture Coated by byl výsledek dobrý.

 

Blány použité na tomech soupravy byly Aquarian Galaxy pískové a rezonanční Zenith. Rozměry soupravy byly: basový buben 22 x 18”, deset ladicích šroubů; snare 14 x 5,5”, deset ladicích šroubů a struník o počtu dvaceti strun; tomy 10 x 8”, 12 x 9”, po šesti ladících šroubech; floor tom 14 x 14”, osm ladicích šroubů.

 

Bubínek

Zastavil bych se ještě u malého bubnu. Ten byl zajímavý tím, že se pomocí polohovatelného napínáku strunění dalo nastavit dvojí napnutí struníku. Přiznám se, že osobně jsem v tom velký rozdíl nepoznal, ale i to bych přisuzoval použitým blánám. V každém případě je to velice praktická věc, která by si našla při živé produkci, a hlavně ve studiu, své využití.

 

Vzpomeňme napříkad custom bubínek Dave Weckla od firmy Yamaha. I když tam bylo použito jiné řešení pomocí dvou struníků. Tato mechanika je standardem u bubínků značky Natal. Zvukově byl bubínek dostatečně průrazný a reakce struníku i při jemnějším hraní na střed blány byla dobrá i v nižších dynamických hladinách. Směrem k okraji to bylo už trochu horší. Ale to se dá řešit zase změnou blány. Velmi pěkný byl rim click. Zde se projevila právě zvuková barva břízy velmi slyšitelně. A i z důvodu, že bříza je basovější, měl úder blána-ráfek (rim shot) velmi příjemný a přitom průrazny zvuk.

 

Barva, hardware...

Březové bubny jsou vyráběny v sedmi různých barevných provedeních, vždy ve vysokém lesku. A běžně jsou nabízeny ve čtrnácti různých konfiguracích. Barva dodané soupravy byla Burgundy Gloss.

 

Jak jsem již psal v minulém testu bubnů Natal z bubingy, mechanika až nápadně připomíná mechaniku firmy DW nebo spíše sesterské PDP. Některé kusy hardware jsou, jak když si je dáte před zrcadlo. Tato souprava je ovšem v základní ceně dodávaná zcela bez mechaniky, pouze s tom holdery, které mají kulové klouby z kovu, což není úplně běžné, jelikož standard je tvrdy plast nebo velmi tvrdá guma. Za zmínění stojí také, co se mechaniky týká, průchozí mušle u bubínku, která má totožný tvar jako u ostatních bubnů. Ale tam jsou vždy použity běžně dvě protilehlé. Právě přímo na mušle je uchycen vlastní držák tomů, tvz. Natal Mouting System. Jedná se o velice stabilní uchycení a je velmi dobře vyřešené, i co se týká volené rezonance korpusu po úderu. Co jsem také ocenil jako velmi praktické, hlavně pro mě jako hráče vyšší postavy, byly dostatečně dlouhé nožičky u floor tomu. Mám ho totiž rád ve stejné výšce jako bubínek a dávám si ho trochu výše.

 

Závěr

Bicí souprava Natal Birch je poloprofesionální sadou splňující i náročnější požadavky. Zvukově nikterak nevybočuje z klasického březového standardu, jen je nutné počítat již na počátku s investicí do nových kvalitnějších blán, které soupravě výrazně pomohou. Zpracování a materiály jsou na vysoké úrovni, čemuž se ani v dnešní konkurenci v této cenové hladině nelze divit. I když standardně je cena této soupravy o několik tisícovek výše.

 

Info:

Natal Birch je poloprofesionální březová bicí souprava. Cena je 26 000 Kč včetně tom holderů.

 

Plus:

zpracování

uchycení tomů

dlouhé nožičky u floor tomu

napínák bubínku

tom holdery s kovovým kloubem

 

Mínus:

Nevyhnutelná nutnost měnit blány pro lepší zvukovou variabilitu

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Dýhy: 7 vrstev
Bass drum: 22 x 18”
Tom: 10 x 8” a 12 x 9”
Floor tom: 14 x 14”
Snare: 14 x 5,5”

 

www:

nataldrums.com/drums/birch

Psáno pro časopis Muzikus