NI Massive - sofwarový wavetable syntezátor

NI Massive - sofwarový wavetable syntezátor
NI Massive - sofwarový wavetable syntezátor

Zatím poslední přírůstek do kolekce Synth Line německé firmy Native Instruments vtrhl na trh s energií odpovídající svému ne právě skromně zvolenému názvu. Za pár měsíců od svého uvedení stihl nasbírat již téměř desítku cen, a to včetně těch nejváženějších (mimo jiné M.I.P.A. 2007 v kategorii "Nejlepší softwarový nástroj"). Recenze v zahraničních periodikách se rovněž nesou ve velmi pochvalném duchu, a tak je načase přijít se svou špetkou do mlýna a podívat se Massivu pořádně na zoubek.

Co se instalace týče, nepřináší Massive nic, čím by se odlišoval od svých kolegů. Kromě samostatného použití ho lze nainstalovat i jako plug-in pro formáty VST, DXi, RTAS a Audio Units. Stejně jako ostatní produkty NI je třeba po instalaci provést on-line "odemčení" produktu pomocí utility NI Service Center - ta také vede pod účtem uživatele všechna registrovaná sériová čísla (tj. všechny produkty) a umožňuje ihned stáhnout aktualizace, manuály a podobně.

 

Zběžné ohledání

Letmý pohled na interface Massive mě poněkud vyděsil. Nepřeberné možnosti nastavování čehokoli se zákonitě někde projevit musely a na první pohled tedy objevíte okének, podokének a přepínačů více, než je zdrávo (určitě za tím stojí i snaha mít všechno potřebné na jedné pracovní ploše). Ve snaze vyhnout se zbytečnému pitvání detailů hned na počátku jsem důkladně prošel sekci "Product overview" na stránkách výrobce a rozhodl se zvolit metodu "rozebrání seshora" - tedy začít pěkně od presetů a jejich postupné editace a ničení. Autoři zřejmě podobný postup předpokládají, a tak je k němu Massive dobře uzpůsobený. Stejně jako u všech aktuálních verzí programů od NI slouží k procházení presetů integrovaný KoreSound Browser, díky kterému lze vyhledávat zvuky pomocí rozličných katalogizačních kritérií - mimo jiné typu nástroje, témbru, žánru nebo formy náběhu/doznívání. Intuitivní, rychlá a pro práci s více než čtyřmi stovkami presetů optimální metoda. Stejně jako u nedávno recenzované čtvrté verze Absynthu je ovládání doplněno o osmici takzvaných Macro Controls, pomocí kterých je možné uzpůsobovat zvuk bez nutnosti jeho hlubšího rozebrání. Tyto kontroly jsou pokaždé pojmenovány a přiřazeny různě (obvykle zůstávají zachovány obligátní Cutoff, Resonance a FX Mix), podle charakteru příslušného zvuku. Obsažené presety dobře ukazují přednosti nástroje - průrazné, ostré, složitě se měnící a morphující zvuky.

 

Koncepce a ovládání

NI Massive - sofwarový wavetable syntezátor
NI Massive - sofwarový wavetable syntezátor

"Zvukotvorným" jádrem Massive se stala trojice oscilátorů, doplněná o modulační a šumový oscilátor. Narozdíl od tradičního "analogového" pojetí dávají ale tyto oscilátory daleko širší možnosti nastavení - Wavetable Massivu obsahuje několik desítek různých tvarů vln rozdělených do čtyř kategorií. Pro další oživení zvuku slouží modulační sekce, která umožňuje použití čtyř různých obálek a čtyř LFO. Jak se na nástroj podobného kalibru sluší a patří, je možné přiřadit a modulovat cokoli čímkoli, navíc lze jeden nebo více LFO nahradit sekvencerem, který je nastavitelný v až šestnácti krocích. Massive dále přináší dvojici filtrů (krom klasických LoPass, HiPass a BandPass i pár autorských počinů, např. Scream), dva Insert efektové (BitCrusher, Delay, FreQ shifet) a dva Master efektové sloty (Reverb, Delay, Chorus, Flanger, Phaser, Tube Amp), doplněné o ekvalizér. V součtu je to dostatečné množství parametrů na to, aby se uživatel beznadějně zamotal, a proto se myslím zdá rozumné začínat podobně jako při sportu způsobem "méně je více" - tedy nejprve s jedním oscilátorem a obálkou a postupně si nakládat více.

 

Randomizer

Poměrně veselá "fičurka", překvapivě ukrytá v Global sekci mezi nastaveními tempa pro celý preset a podobnými záležitostmi. Je to vlastně jednoduchá tabulka, pomocí které určíte co (oscilátory, filtry, InsertFX, MasterFX) a do jaké míry (tedy v jakém rozsahu, ale také, zda se může zcela změnit například typ efektu) necháte zvuk "náhodně" pozměnit. Jako výborný nápad se mi jeví funkce Copy/Paste, díky které můžete výsledky randomizace snadno přenášet.

 

Závěr

Massive je zkrátka a dobře syntezátor v pravém slova smyslu a jako takový udělá nejlepší službu těm, kdo touží po tvorbě vlastních zvuků, případně pitvání těch továrních. To o sobě sice tvrdí téměř každý, ale leckomu ke spokojenosti postačí pár standardních bank samplů a Massive je v takovém případě zbytečným "kanónem na vrabce". Žánrový záběr pokrývá prakticky všechny "elektronické" styly hudby, dobré využití najde i u těch, co často tvoří různá intra, jingly a ruchy. Práce s Massive je i docela dobrou cestou, jak s pomocí tutorialů a dokumentace rychle a z gruntu proniknout do problematiky tvorby zvuků. Daní za ultraprůrazný tón a široké možnosti editace je ovšem vysoká hardwarová náročnost - i se strojem z aktuální výkonnostní špičky (Core 2 Duo) se připravte na to, že zatížení procesoru > 50 % dosáhnete dříve, než se nadějete. Autoři si to zřejmě uvědomují, takže je možnost nastavit kvalitu zpracování v rozmezí Eco-High-Ultra. Náročnost na CPU je také jediná věc, která činí v mých očích otázku nasazení Massive pro živé hraní lehce spornou - bude třeba velmi "našlapaný" notebook a jistá dávka osobní odvahy.

 

Info:

Native Instruments Massive je sofwarový wavetable syntezátor s rozsáhlými zvukovými a editačními možnostmi. Jeho cena včetně DPH činí 8890 Kč.

 

Plus:

zvuk

editační možnosti

KoreSound Browser na procházení presetů

 

Mínus:

požadavky na hardware

 

Technická specifikace:

platforma: PC, Mac (včetně Intel-Mac)

požadavky na hardware: PC - CPU alespoň 1,4 GHz, 512 MB RAM; Mac - CPU G4 1,4 GHz nebo Intel Core Duo 1,66 GHz, 768 MB RAM

možnosti využití: stand-alone, VSTi, DXi, RTAS, Audio Units

polyfonie: 16 hlasů

multitimbralita: ne

Psáno pro časopis Muzikus