Morley MTAW - kvalitně navržené a provedené kvákadlo Michaela Amotta

Morley MTAW - kvalitně navržené a provedené kvákadlo Michaela Amotta
Morley MTAW - kvalitně navržené a provedené kvákadlo Michaela Amotta

Americká firma Morley má kvákání v krvi. Patří ve světě už k dlouhodobým a osvědčeným výrobcům všech možných pedálových kytarových efektů, ale tím prvním, který se při zmínění jména firmy nabízí, navždy zřejmě zůstane právě kvákání. Právem.

Třeba virtuózní Steve Vai má v současné nabídce firmy hned tři pedály (dva wah a jeden volume), jména George Lynch, Mark Tremonti, nebo Kiko Luoreiro jsou v kytarově (či Cliff Burton v baskytarově) kvákajícím světě také dostatečně známá. Michael Amott z Arch Enemy je další kytarista, jehož signovaným wah pedálem se budeme v dnešním testu zabývat.

 

Popis

MTAW, jak zní zkratka pedálu Michaela Amotta, patří mezi pedály Morley, které jsou o poznání menší než legendární široké placky z dřívějších let. Ani celé chodidlo se na pohyblivou horní plochu nevejde. Na funkci to však nemá nejmenší vliv, a tak naši pozornost u tohoto pedálu (v pětisetkusové limitované edici) upoutá především poněkud morbidní povrchová úprava v podobě krvavých cákanců na původně bílém povrchu krabice. Je to zřejmě Michaelovo gusto, v podobném duchu se odehrávají i vizuální kreace některých jeho kytar. Kvákadlo ale jinak sympaticky zůstává kvákadlem, tedy jednoúčelovým, jednoduchým pedálem s napájecí 9V zdířkou a vstupem pro kytaru vpravo, s výstupem vlevo a s výrazně modře svítící LED diodou v aktivním stavu. To je vše, žádné další funkce, dokonce žádné nášlapné spínače, žádné potenciometry ani ozubené hřebeny, princip je optoelektrický. Horní plochu udržuje pružina ve výchozí basové pozici „na patě“ a efekt se aktivuje, byť jen mírným, pohybem plochy pedálu. Sympaticky působí i jednoduše odnímatelný kryt šachty pro 9V baterii na spodní straně krabice. Samotný pedál, tedy jeho pohyblivá plocha sloužící k ovládání nohou, je na horním i dolním kraji vhodně zdrsněna a zvyšuje tak bezproblémový kontakt s podrážkou umělcovy obuvi.

 

Konstrukce

Samotná krabice přístroje je tvořena masivním plechem ohýbaným do robustně a sebevědomě působícího skeletu, troufajícího si i na řádně krmené rockery. Jestli dobře chápu výše zmíněný optoelektrický princip samotného kvákání, jedná se o jakýsi senzor reagující na světlo, jehož zdroj je překrýván jakousi zástěnou, což má za následek měnící se hodnoty elektrického odporu. Mechanicky se pedál po uvolnění vrací do polohy „na patě“ a elektricky se v tom samém okamžiku přepíná do režimu bypass. Ačkoliv se v technickém popisu zmiňuje termín „true tone bypass“, nejedná se o true bypass v klasickém významu, bez napájení krabice nehraje.

 

Fenomén označení „true bypass“ svádí k zasvěceným debatám jeho odpůrců i zastánců. Morley v drtivé většině svých pedálů používá bypass, který vlastně není až tak „true“, a přímo na svých stránkách odkazuje na zajímavý názor: http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html.

 

Zvuk

Před zapojením je, myslím, dobré se alespoň zhruba porozhlédnout, v jakém prostředí Michael své signované kvákadlo používá. Pak je zřejmé, že se jedná především o higainově nakreslené zvuky, a z toho plynou i některé vlastnosti pedálu MTAW.

Po zapojení se signál ve stavu bypass nijak nemění. Ani frekvenčeně, ani dynamicky, buffer „průchozího“ zvuku je kvalitní. Při použití na čistý zvuk se v začátku dráhy, tedy od basů, nic moc neděje, výraznější efekt wah se objevuje v prostřední a horní třetině rozsahu. Pro tajemně temnější barvy kvákajících kytarových funkerů bude asi vhodnější se porozhlédnout jinde. Ale v řádně zkresleném zvuku tedy MTAW nic neztratí na svém masivním projevu, v začátku dráhy s nenápadným, spíše jakoby filtrem ovlivněným zvukem, který postupně čím dál víc razantněji ve středových frekvencích vylézá k výraznému prosazení nakváklého pásma. Efekt wah je tak nejzřetelnější v sólových pasážích, kde se snadno prosazuje, ztlustí jednotlivě hrané či vytahované tóny. Výborná je reakce i v samém kraji „horní úvratě“, kdy nepřejde k problematicky tenkým a pískově zrnitým výškám. Zvuk v této poloze nemizí, a ačkoliv je dominantně ve vysokých frekvencích, je pořád tlustý, výrazný, a pokud se to tak dá říci, i hutný. Malou nevýhodou se může zdát nemožnost „opuštění“ pedálu zastaveného na určité frekvenci (například pro obsluhu dalších nožních efektů), kdy pružina plochu pedálu po opuštění obsluhující nohy stlačí do výchozí pozice „na patě“, ale pro někoho to naopak může představovat výhodu. Pro hodně nakreslené zvuky je MTAW vhodnou a kvalitní variantou efektu wah.

 

Info:

Morley MTAW, pedál wah Michaela Amotta, je jednoduché, ale kvalitně navržené a provedené kvákadlo, vhodné především pro hutně zkreslené kytarové zvuky. Cena je 8932 Kč.

 

Plus:

kvalitní projev zkreslených zvuků v celém rozsahu

potencionálně bezporuchový provoz

okamžitá aktivace bez rušivých lupanců

kvalitní buffer

 

Mínus:

Kvákadlo se vrací do výchozí pozice „na patě“.

 

Technická specifikace

napájení 9V baterie nebo adaptér 9 V DC/300 mA
spotřeba 9 mA
rozměry 174 x 114 x 64 mm
hmotnost 1 kg

 

Web

https://www.morleyproducts.com/mini-michael-amott-wah/

Psáno pro časopis Muzikus