Mesa/Boogie Road King II

Mesa/Boogie Road King II
Mesa/Boogie Road King II

Tento neuvěřitelně všestranný kytarový zesilovač je plný nejširšího arzenálu tónů, který by měl uspokojit kytaristu jakéhokoli hudebního stylu. Zvuky, jako vintage, blues, zářivě čistý, british, american hi-gain, nejsou pro tento zesilovač žádný problém.

Má k dispozici čtyři kanály, ke kterým je možné přiřadit různé kombinace tří dvojic lamp na koncovém stupni a tím i upravit výkon. Dosáhnout tak můžete výkonu padesáti, sto nebo sto dvaceti wattů pomocí pěti kombinací dvou dvojic lamp 6L6 a jedné dvojice EL34. Dále je možné směrování různých kanálů přes výkonovou sekci do různých reproduktorových kabinetů.

 

Čím se liší od první verze?

Road King II je oproti verzi I významně aktualizovaný. Myslím, že impulzem pro tuto aktualizaci byly uživatelské recenze. Z již tak vynikajícího zesilovače vyvstal zesilovač významně lepší než původní model. Vylepšené jsou hlavně kanály 1. a 2., kde je lépe nastavena zvuková rovnováha mezi Clean/Fat a Tweed/Brit. První tři jsou odvozené ze série Lone Star a Brit ze série Stiletto. Dále byl aktualizovaný reverb, který je též převzat ze série Lone Star. Změnily se rovněž efektové smyčky. Originál Road King měl jednu paralelní a jednu sériovou efektovou smyčku. Road King II má nahrazenou paralelní za sériovou, tudíž má sériové smyčky dvě. Další významnou změnou je nahrazení spínače pro automatického bubeníka za spínač Mute smyčky ladičky, který je umístěn na footswitch a přeruší signálovou cestu zesilovače pro tiché ladění.

 

Ovládání

Po vybalení z krabice, mě jímala hrůza při pohledu na tolik knoflíků, přepínačů, kontrolek a zdířek, ale po pěti minutách prohlížení mi bylo vše jasné i bez uživatelského návodu. Vše je velmi přehledné a intuitivní. Pro vytvoření zvuků je potřebné nejdříve začít na zadním panelu zesilovače. Každý jednotlivý kanál obsahuje: možnost výběru koncových lamp a dvou sériových smyček, usměrňovače Tube Tracking nebo Diod Tracking – patentovaný systém Recto Trackung, nastavení hlasitosti reverbu a výstup do reproduktorových kabinetů.

 

Přepínání koncových lamp zprostředkuje patentovaná technologie Progressive Linkage – nezávislé propojování tří dvojic lamp. Pomocí pěti kombinací můžete navolit 2 x 6L6, 2 x EL34, 4 x 6L6, 2 x EL34/2 x 6L6 a 2 x EL34/4 x 6L6. Zvolená kombinace je jasně indikována LED diodami na předním ovládacím panelu.

 

Zesilovač je vybaven dvěma usměrňovacími lampami 5U4, díky nimž je upravován proud tekoucí do výkonových lamp. V případě zapojení všech lamp dochází k automatickému usměrnění pomocí křemíkových diod, díky kterým dosáhneme požadovaných sto dvaceti wattů výkonu. Tube Tracking je řízen podle zvolené kombinace koncových lamp, kdežto nastavení Diod zaručí použití křemíkových diod v jakékoli kombinaci, a to i při zvolení jedné dvojice koncových lamp. V režimu Diod Tracking je zvuk průraznější, jasnější, má rychlejší basy a pevný atak. Režim TubeTracking má jemnější charakter, asi jako vintage zvuk ze šedesátých let. Používané nastavení usměrňovačů je rovněž indikováno na předním ovládacím panelu.

Zadní panel zesilovače dále obsahuje šest jack výstupů reproduktorových kabinetů, rozdělených do sekce A a B, kde lze na každém kanálu třípolohovým přepínačem A, B, A/B nasměrovat požadovaný kanál na různé reproduktorové kabinety. Jsou samozřejmě roztříděné podle impedance. Slave Out s ovladačem výstupní úrovně umožňuje poslat již zesílený signál například do dalšího zesilovače.

 

Dvě sériové efektové smyčky umožňují režim True Bypass. Pro každý kanál lze zvolit, kterou efektovou smyčku chcete používat. Jednotlivé smyčky lze spínat pomocí footswitche. Také lze potenciometrem nastavit velikost signálu jdoucího ze sendu efektové smyčky (přizpůsobení správného buzení efektového procesoru či krabiček). Při zapnutí True Bypassu dojde k vyřazení obou efektových smyček ze signálové cesty, dále jsou vyřazeny dvě 12AX7 lampy a potenciometry Solo a Output z předního panelu zesilovače. V tomto případě se z jednoho zesilovače stanou čtyři nezávislé zesilovače s podstatně menším zkreslením. Tato vlastnost bude vyhovovat kytaristům s velmi čistými zvuky. Velmi mě tento režim zaujal. Jen je škoda vypnutých efektových smyček. Používání efektových smyček je taktéž indikováno na předním ovládacím panelu.

 

Dále máte možnost připojit externí footswitche pro všechny čtyři kanály, sepnutí smyček, zvednutí hlasitosti v režimu Solo a sepnutí reverbu.

Pětipolohovým přepínačem manuálně zvolíte buďto kanál nebo použití originálního MIDI kontroléru.

 

Originální KingKontroller je devítitlačítkový. Obsahuje tlačítka pro Channel 1, Channel 2, Channel 3, Channel 4, Tuner Mute, Reverb, Loop 1, Loop 2 a Solo. Je velmi dobře zpracovaný. Tlačítka jsou dostatečně daleko od sebe, jdou lehce a reakce se zesilovačem je dostatečně rychlá. Při přepínání jsem nepostřehl ani lupání relátek v reproduktorech. Aby zvukových možností nebylo dost, tak pod pojistkovým pouzdrem na zádi zesilovače máme dvoupolohový přepínač funkce Built in Variac. Poloha Bold je základní nastavení, které pouští do lamp standardní napětí, zatímco poloha Spongy napětí sníží a tím způsobuje dřívější nakreslování aparátu. V praxi to znamená, že napájecí transformátor má na primárním vinutí odbočku. Transformátor jakoby „změkne“, což má za následek změnu zvuku. Toto nastavení je určeno spíše pro čistý zvuk, který lze snadněji vybudit a mírně zkreslit pouhým stylem hry.

 

Po nastavení zadního panelu, můžeme nastavit panel přední. Ten obsahuje dva pákové vypínače AC Mains (síťový) a HI Volts (Standby), síťovou kontrolku, pod nimi jsou kontrolky zvolené kombinace usměrňovače. Dále dva potenciometry, Solo a celkové hlasitosti. Pod těmito potenciometry se nachází kontrolky zvolených kombinací koncových lamp. No a čtyři řady potenciometrů. Každá řada je pro každý kanál a potenciometry nastavíte Master, Presence, Bass, Mid, Treble a Gain. Uprostřed těchto řad jsou kontrolky sepnutého kanálu a kontrolky sepnutých sériových efektových smyček. U každého kanálu je třípolohový přepínač, kterým můžete zvolit zvukový režim. Kanál 1 má režimy Clean/Fat/Tweed. Kanál 2 má režimy Clean/Fat/Brit a kanály 3 a 4 jsou vybaveny režimy Raw/Vintage/Modern.

 

V praxi

Zavolal jsem svému příteli Mariánu Angelkovi, který se mimo jiné zabývá stavbou lampových zesilovačů. Vzali jsme s sebou kytary Fender Telecaster ’96, Fender Stratocaster ’96, Ibanez MM1, Ibanez SZ720, jež je osazena snímačem Gibson 500, Ibanez RG 450LTD osazenou snímačem DiMarzio Steve Special a PRS Custom 22. K dispozici jsme měli kytarový reprobox Mesa/Boogie Standard 4 x 12” s reproduktory Celestion Vintage 30. Každá kytara na tomto zesilovači měla své specifické vlastnosti, které jsme od nich očekávali. Rozdíly byly opravdu výrazné. Po pečlivém výběru jsme se rozhodli na čisté zvuky použít Fender Stratocaster a na zkreslené Ibanez RG. Některé zvukové režimy jsou na různých kanálech kopírovatelné, proto jsme dva kanály nastavili totožně a přiřadili jim jiné koncové lampy. Jakýkoli zvukový režim s lampami 6L6 měl větší přítomnost basových frekvencí, kdežto s lampami EL34 byl tón jasnější. Presence jsme používali jen málo, protože jejich vliv na zvuk je daný spíše akustikou místnosti, ve které je aparát zkoušen. Režim Clean s EL34 připomínal při polovičním gainu malé zkreslení Marshallu. Fat zvětšil tloušťku tónu režimu Clean při minimálním gainu. Narostly basové frekvence až do té míry, že jsme je museli ubírat. Kanál 1. a 2. se od sebe liší režimy Tweed a Brit. Tweed je opravdu „american vintage“ zvuk. S lampami EL34 byl zvuk trochu měkčí a zúžený. Brit byl velmi odlišný od ostatních čistých režimů. Začalo hrát tělo kytary ve středovýškových frekvencích. S lampami EL34 a s polovičním gainem se objevil zvuk podobný Marshall Plexi. Škoda jen, že v tu chvíli nebyl při ruce Les Paul. Režim Raw byl při malém zkreslení podobný sérii Mark II a III. Za povšimnutí stál i s lampami EL34 při větším zkreslení. Pro blues a klasický rock je tento režim naprostou libůstkou. Vintage režim byl jasným důkazem síly zvuku Dual Rectifieru. Abych se vyhnul zvukové „zablácenosti“, stáhl jsem basové frekvence téměř na nulu. Režim Modern je opravdový drtič Dual Rectifieru. U tohoto režimu se jakoby korekce z Vintage posunuly o kousek nahoru. V kombinaci 4 x 6L6/EL34 začalo opravdové běsnění. Dal jsem přednost menšímu zkreslení, které je použitelné v kilech nu-metalových part.

 

Na tento zesilovač si zahrajete opravdu všechno od Stevie Ray Vaughana až po Limp Bizkit. Jeho zvuky jsou velmi pevné. Být majitelem tohoto zesilovače, jistě bych s každým hraním přišel na něco nového. Je to opravdový všeuměl.

 

Závěr

Sedm zvukových režimů, pět možností výběru koncových lamp, dvě možnosti úrovně napětí lamp, tři různé kombinace výběru reproduktorových kabinetů, dvě sériové smyčky a mnoho dalších možností k dosažení velmi uspokojivého zvuku. Zdá se, že je Road King II nástupcem skvělé série Triaxis. Určitě by neměl chybět v nahrávacím studiu, kde bývají nároky na různá zabarvení kytarového zvuku. Jediná věc, která mi u této série schází, je MIDI ovládání. Myslím ale, že je to obchodní strategie a MIDI ovládání spolu s dalšími vychytávkami se dočkáme v další aktualizaci zesilovače. Teď jde o to, zda to bude série III, nebo verze racková. Necháme se od hochů z Petalumy překvapit.n

 

Info:

Road King II je dnes vlajkovou lodí Mesa/Boogie. Univerzální kytarový aparát navazující na tradici a profesionalitu této firmy. Doporučená maloobchodní cena je 109 000 Kč.

 

Plus:

dílenské zpracování

přehledné ovládání

zvuková variabilita

dvě sériové smyčky

vyrovnané čisté zvuky

 

Mínus:

velká váha

chybí MIDI ovládání

 

Technická specifikace:

výkon: 50–120 W

koncové lampy: 4 x 6L6 a 2 x EL 34

lampy v předzesilovači: 6 x 12AX7

usměrňvač: 2 x 5U4 a křemíkové diody

kanály: 4 (12 režimů)

ekvalizace: nezávislá pro každý kanál (basy, středy, výšky a presence)

Progressive Link: agepropojování koncových lamp

režim síťě: Built in Variac

efektová smyčka: 2 x sériová (True Bypass, Master Level Control)

 

Co znamená rectifier? Je to usměrňovač napětí. Usměrňovačem rozumíme obvod, jehož úkolem je usměrnit napájecí napětí, tedy přeměnit jej ze střídavého na stejnosměrné... A takové je potřeba pro napájení zesilovačů.

Psáno pro časopis Muzikus