Mesa/Boogie Big Block Titan V12 - supervýkonný basový zesilovač s lampovým pre-ampem

Mesa/Boogie Big Block Titan V12 - supervýkonný basový zesilovač s lampovým pre-ampem
Mesa/Boogie Big Block Titan V12 - supervýkonný basový zesilovač s lampovým pre-ampem

Co je nejdůležitější vlastností kvalitního aparátu pro baskytaristy? Jednoznačná odpověď prakticky neexistuje. Jsou určité parametry, na kterých se snad většina shodne. Mezi ně určitě patří výkon, inspirativní zvuk, variabilita a pro mnohé také vzhled.

Dnes již legendární firma Mesa/Boogie přišla na trh s nadupanou novinkou, která by mohla uspokojit všechny požadavky i těch nejnáročnějších hráčů na basové kytary. Mesa Boogie Big Block Titan V12 upozorňuje již svým názvem, evokujícím označení závodního speciálu od nějaké renomované automobilky, že se nejedná o obyčejný basový zesilovač.

 

Výkon

Začněme tedy tím nejdůležitějším, co ho odlišuje od většiny, a to je jeho výkon 1200 W. Toto ohromné číslo je dílem hybridní kombinace lampového pre-ampu (čtyři lampy typu 12AX7) a dvaceti dvou MOSFET koncových tranzistorů.

U basových aparátů platí stejně jako u amerických bouráků, že objem ničím nenahradíš. V našem případě tedy platí pravidlo: výkon ničím nenahradíš! Parametry Titanu V12 jsou dostačující pro všechny možné koncertní varianty, od malých klubů až po velké arény. Velký výkon aparátu, ale vyžaduje citlivé zacházení s ovladačem hlasitosti, o čemž jsem se přesvědčil při jeho prvním vyzkoušení. Nastavil jsem si hlasitost na obvyklou úroveň, na kterou jsem byl zvyklý u mého původního aparátu (u šestisetwattové hlavy to bylo lehce za polovinou aretace) a v dobré víře zahrál první notu. Tlaková vlna, která mě odvála na druhý konec místnosti, mě lehce upozornila, že tady jsou hodnoty výkonu posunuty někam jinam. Poprvé jsem také začal brát vážně upozornění výrobce o správném používání aparátu.

Jenomže k čemu je obrovský výkon bez náležité kvality produkovaného tónu? Dobrý zesilovač nejenom zesiluje, ale především udává barvu, čitelnost a průraznost vašeho zvuku, ať již ve studiu či na koncertě.

 

Kanály

V případě Titanu V12 máme k dispozici dva nezávislé kanály s identickými korekcemi. Každý kanál má regulaci síly vstupního signálu (Gain), korekce basů, pasivní středy, aktivní středy s parametrickým dolaďováním od 200 Hz do 2 kHz, výšky a ovladač celkové úrovně hlasitosti (Master Volume). Ke každému z obou kanálů lze přiřadit lampové zkreslení od jemného, lehce nakřáplého zvuku až k těžkotonážní industriální palbě. V případě, že potřebujeme vypíchnout a zesílit některé naše basové party, je zde k dispozici funkce Solo. Jedním potenciometrem si nastavíme poměr mezi hlasitostí doprovodu a hlasitostí sóla nebo vyhrávky. Pro ovládání těchto zvukových vychytávek slouží pětipolohový footswitch, který je součástí dodávky.

Výhoda dvou nezávislých kanálů je v jejich zvukové variabilitě a možnostech použití. Buď můžeme hrát na jeden nástroj a nastavit si dva různé zvuky; eventuelně čtyři, s přiřazením zkreslení, nebo můžeme mít zapojené dva nástroje najednou, a díky dvou samostatným vstupům (oba vybaveny přepínáním Active/Passive, podle toho, jedná-li se o nástroj s aktivní či pasivní elektronikou) je pohotově během hraní střídat. Při živém vystoupení se nám bude hodit přepínání pomocí Footswitche, ale máme k dispozici i páčky přímo na zesilovači. Praktická věc, pokud jsme ve studiu a nepotřebujeme v reálném čase přepínat mezi zvuky.

Až dosud jsme probírali možnosti předního panelu. Obraťme nyní pozornost na zadní část, kde se nachází spousta dalších páček a potenciometrů. Máme zde k dispozici vypínatelnou (tzv. True Bypass) sériovou efektovou smyčku. Samozřejmostí je XLR výstup (direct out) s regulovatelnou úrovní pro výstup do mixážního pultu s vypínáním uzemnění a s přepínačem Pre/Post podle toho, zda chceme do pultu zaslat signál předtím, než projde předzesilovačem (Pre), nebo poté, co projde předzesilovačem a efektovou smyčkou (Post). Dále se zde nachází jackové zdířky pro přepínání kanálů 1 a 2, Over Drive kanálů 1 a 2, vstupy A a B, funkcí Solo a Mute pomocí externího master kontroléru (například MIDI). Kdybychom hráli opravdu monstrakci, tak můžeme propojit víc zesilovačů Titan V12 pomocí výstupu Slave Out, opět s regulovatelnou úrovní. K připojení reprobeden jsou připraveny dva výstupy (Speakon) s přepínáním pro režim ve 2 nebo 4/8 Ohm.

 

Rolls Royce?

A jak tenhle basový Rolls Royce hraje? Musím se přiznat, že jsem hrál už na řadu aparátů od špičkových firem v oboru, ale Big Block Titan V12 mě úplně dostal. Čím?

Za prvé, pocit, že máte za zády tak ohromný výkon a potenciál je nepopsatelný. Není důležité využívat pokaždé všech možností, které aparát nabízí (což ani v podmínkách většiny českých klubů nejde), ale už jenom vědomí, co všechno si můžete dovolit, je velice uklidňující a poskytuje vám dostatečný nadhled.

Za druhé, opravdu mě potěšilo fungování a použitelnost korekcí ekvalizéru. I při extrémně nastavených hodnotách se z aparátu ozývá nesmírně muzikální tón, který vás inspiruje, ať už hrajete jakýkoli hudební styl. Výše v recenzi jsem zmiňoval, že ovladače středů jsou rozděleny na pasivní a aktivní. Pasivním potenciometrem se dá středové pásmo pouze přidávat, u aktivního lze ubírat, v aretované poloze má nulovou hodnotu a samozřejmě lze hodnotu přidávat. Pro jemné doladění je zde potenciometr Frequency, který ještě dále upřesňuje středové frekvenční pásmo. Všechny korekce ekvalizéru jsou velmi citlivé, takže i sebemenší pohyb potenciometrem výrazně mění zvuk. Basy jsou konkrétní a ani při maximálním přidání se nezahlcují, výšky mají krásný brilantní zvuk, který neřeže do uší.

Za třetí, lampové zkreslení je neuvěřitelně plastické a hlavně zachovává basový charakter tónu. Osobně se mi hodně líbí velké zkreslení, kdy lze dosáhnout tak hutného zvuku baskytary, že může v kapele nahradit i druhou kytaru. Jinak i lehké nakreslení znatelně rozšíří a zahustí váš zvuk.

Za čtvrté, pro někoho nepodstatné, pro jiného veledůležité, a to je vzhled. Aparát je vyveden v matně stříbrné kovové úpravě. Všechny páčky a potenciometry jsou z kovu, takže působí nezničitelným dojmem. Zesilovač má v racku výšku 3U a z pódia na vás bude svítit krásné fialové oko, které indikuje zapojení. Za páté, uvítal jsem absenci kompresoru. Mám zkušenost, že i u drahých a zavedených značek bývá funkce kompresoru nejslabším článkem. Doporučuji dokoupit kvalitní kompresor zvlášť (nejlépe v rackové verzi), abyste doopravdy využili všech možností, které nabízí.

Zesilovač Mesa Boogie Big Block Titan V12 je určen zejména baskytaristům, které neuspokojí žádný kompromis. Výkon a obrovská škála skutečně prakticky použitelných funkcí vytváří novou samostatnou třídu mezi basovými zesilovači.

 

Info:

Mesa/Boogie Big Block Titan V12 je basový zesilovač o výkonu 1200 W, bohatou výbavou a naprosto nekompromisním zvukem. Nová vlajková loď v modelové řadě basových aparátů legendární firmy. Doporučená maloobchodní cena je 73 900 Kč (basová hlava) respektive 67 500 Kč (do racku).

 

Plus:

výkon

zvuková variabilita

neuvěřitelné lampové zkreslení

pětipolohový footswitch součástí dodávky

vzhled, nízká váha, mechanické provedení

 

Mínus:

lupnutí při vypínání efektové smyčky

Psáno pro časopis Muzikus