Meinl Cocktail Cajon Kit - sada cajonů jako bicí sestava

Meinl Cocktail Cajon Kit - sada cajonů jako bicí sestava
Meinl Cocktail Cajon Kit - sada cajonů jako bicí sestava

Přesto, že je cajon znám již od 16. století, do portfolia svých produktů jej začali výrobci perkusních nástrojů zařazovat teprve asi před dvaceti lety, kdy začal cajon zažívat nejen svoji renesanci, ale v posledním desetiletí se, bych tak řekl, stal věcí nezbytnou.

Dnes si již těžko představíme pouliční muzicírování bez doprovodu na cajon. Navíc cajon sám se stal tak populárním, že si jej začali muzikanti z celého světa postupně upravovat a přidávat na něj i k němu další „udělátka“. Bylo jen otázkou času, kdy se toho chopí i nějaká renomovaná

značka a začne přidávat a kombinovat také.

 

Meinl Cocktail Cajon Kit w. Pickup

Tak zní celý oficiální název této sestavy, kterou si nyní pojďme představit. V krabici, do které by se vešel nafukovací zahradní bazén, je pečlivě naskládána celá sada, kdy každý komponent má svoji krabici nebo aspoň obal. Kdo jste někdy kupovali velký kuchyňský robot, tak mě politujte, neboť chci vidět, jak to budu dávat zpět, abych to vrátil z testu. Ačkoliv možná si to rovnou nechám, a bude klid.

Sada se skládá ze čtyř hlavních částí a příslušenství. Schválně počítejte se mnou: 1x Cocktail Cajon - tedy hlavní, chcete-li basový, Cajon, 1x Snare Tap a 1x Tom Tap a 1x Bongo Cajon Tap. Veškeré komponenty jsou vyrobené z baltské břízy a kombinace černého a bezbarvého laku jim moc sluší. Vybaveny jsou přírubami s úchyty pro připevnění pomocí tzv. L-rod, což je do tvaru písmene L ohnutá hřídelka s podélným vroubkováním, která se standardně používá u bicích nástrojů k připevnění tomů, cowbellů apod. Ty samozřejmě dostanete v příslušenství a po jejich namontování dostanete krásnou sadu bicích takovou, jaká je vyobrazena na fotce.

Snare Tap i Tom Tap od sebe rozeznáte velmi jednoduše, neboť mají na sobě ozvučný otvor zakrytý ochrannou průhlednou mřížkou z netkané textilie. Snare má ten otvor menší a Tom má ozvučný otvor větší. Ono je to v podstatě jedno, jak který použijete, to už si musíte vyzkoušet sami, co vám bude vyhovovat.

Bongo Cajon má tvar kvádru a ozvučné otvory má dva, a to ne náhodou. Uvnitř se skrývá přepážka rozdělující vnitřek na dvě různě velké části, a tak má Bongo Cajon na levé straně vyšší tón než na straně pravé.

Cocktail Cajon má, jak už bylo řečeno, funkci basového cajonu, ale také hlavního pilíře celé sestavy. Pro tento účel je vybaven třemi, strategicky rozmístěnými přírubami, pro uchycení již zmíněných cajon-perkusí. Na spodní hraně z hrací strany, já bych řekl, že zepředu, je další příruba, která slouží pro připevnění šlapky, nebo jak se říká lidově foot pedálu, čímž nám vznikne regulérní šlapák, či jak se říká všem těm basovým bubnům, kopákům, vaškům, a já nevím jaké názvy používáte.

Foot pedál je úplně klasický, jaký znáte z kdejaké bicí sady, ale zde je jedna odlišnost týkající se beateru, nebo zde by se hodilo spíš označení „tlouk“, který na sobě nemá standardní zakončení, ale je osazen zakončením z měkké pěnové pryže a má trochu větší průměr, aby dosedal na ozvučnou desku cajonu větší plochou a měl trochu měkčí dotek a zvuk byl příjemnější. Kdo by si chtěl najít něco víc, tak je to pod katalogovým označením CPB4.

Všechny bicí komponenty jsou ještě navíc vybaveny pasivním piezosnímačem s regulací hlasitosti a výstupním 6,3mm jackem. Tím se dostáváme k dalším možnostem této netradičně pojaté sady.

Pozornějším z vás jistě už vrtá hlavou, že se na tuhle sadu zajisté nebude hrát rukama. Kdo chce, tak samozřejmě může, ale slouží k tomu přiložený pár „štětek“ tzv. Husk Brushes SB307, který dostanete k sadě od výrobce. Původně jsem chtěl napsat, že jsou to tenké špejle, ale je to, přátelé, sláma, jejíž délka je 364 mm a svázaná má průměr 23 mm a výrobce uvádí, že patří do kategorie medium. Kolik je tam stébel, vám neřeknu, protože mě přestalo bavit to počítat u čísla 168, a to jsem zdaleka nebyl u konce. Na štětkách jsou ještě gumičky, které posunováním regulují rozplet, a tím samozřejmě zvuk.

 

Věděli jste, že v roce 2001 byl cajon prohlášen peruánským národním kulturním institutem za národní dědictví?

 

Zvuk na sucho

Zde je důležité si uvědomit, k čemu je vlastně celá sada určena. Původní záměr byl používat jej v různých barech, kde by se dalo hrát plně akusticky a kde by jakákoliv klasická bicí sada rušila nebo by se stylově prostě nehodila. Tomu je samozřejmě přizpůsoben finální zvuk celé sady a pro mě hned na začátku nepochopitelná absence struníku, na který jsem zvyklý. Struník není ani ve Snare Cajonu. Myslel jsem si, že by mohl být docela handicap. Ale co, říkal jsem si, dám tomu šanci a předvedu to i ostatním kamarádům, co na to řeknou. Nejlépe je zkoušet přímo naostro, a tak jsem se vydal do hospody, kde máme s kamarády a mým bratrem takové sedánky s kytarou, foukací harmonikou a všemi ostatními drnkacími a foukacími nástroji. Ze začátku jsem byl za exota, protože si někteří mysleli, že jsem si to vyrobil sám. Nicméně se za sadou vystřídalo pár hudebníků a někteří i bubeníci, což bylo dobře, protože já sám bubeník nejsem. Chybějícího struníku si nikdo nevšiml, protože ani nebyl třeba. Upřímně řečeno, struník má význam v cajonu samotném. Ale na tento cajon vlastně díky přírubám nejde ani usednout, takže se na něj jako na samostatný cajon hrát ani nedá. Takže bych řekl, že z hlediska akustiky test dopadl úspěšně.

Zvuk velkého Cajonu je poplatný materiálu na beateru, ale zase není tak dlouhý a dunivý, jak tomu u některých cajonů bývá. Pokud jde o ostatní bicí, tak snare, tom i bonga jsou vlivem použité „slámy“ víc pleskavější a připomínají víc hru klasickou štětkou. Ale i zde samozřejmě záleží na tom, „jak se do toho třískne“.

 

Zvuk „zapojen“

O snímačích, kterými jsou jednotlivé bicí komponenty osazeny, jsem již psal. Rozdělávat nic nebylo nutné, protože je ozvučnými otvory dovnitř dobře vidět. Takže se jedná o klasické piezosnímače, takové ty kulaté, které najdeme všude možně, od ladiček až po triggery na všechno možné. Pravda je, že proč vymýšlet něco již dávno vyzkoušené a vymyšlené. Snímač je zapojen přes potenciometr volume rovnou do výstupu, v našem případě je to 6,3mm jack TS, tedy mono, nesymetrický. A celé snímání je pojato pasivně, takže veškeré předzesílení je potřeba udělat až v dalším zařízení.

To je vá, ale najednou úplně něco jiného, když si můžete se zvukem pohrát. Žádnou kabeláž sice v příslušenství nenajdete, ale klasických jackových kabelů mám aspoň já doma docela dost. sle jednu věc jsem ještě do placu nedal: Výrobce vám k sadě přibalil krabičku, které říká nevím proč Splitter. Vždycky jsem si myslel, že split je rozdělení, a tedy že se rozděluje směrem od signálu dál. Tady je to obráceně a je to logické. Mám čtyři kabely, které potřebuji sloučit do jednoho. S tím nemám problém. Všechny čtyři kabely, co vám jdou ze sady, zapojíte do krabičky a jeden kabel zapojíte do zdířky označené jako Out a ten pak dáte třeba do komba nebo pošlete zvukaři, ať si s tím dělá, co chce. Zdířek 6,3 mm je na krabičce celkem šest a jedna z nich je označena jako Out. Ostatní jsou bez popisu. Schéma jsem na internetu nikde nenašel, a tak jsem zatáhl rolety, zamkl dveře, aby mě nemohl nikdo vyrušit, a vzal do ruky šroubovák. Říká se, že v jednoduchosti je krása. Každopádně se jedná o šest „natvrdo“ k sobě zapojených konektorů, z nichž jeden dostal výsadu používat označení Out. Vzhledem k tomu, že se jedná „směšovač“ signálu z bicích, a tedy víceméně jednotlivých impulsů, tak asi jo. Je velká škoda, že máme takovou korektní dobu. Já mám zrovna na jazyku jedno krásné slovo, kterým bych označil tohle zapojení, ale nerad bych rozpoutal nějakou orientační válku.

Pravda je, že na výsledku to nikterak nic nemění a tohle zařízení je docela solidní pomocník do kdejakého baru kde není zvukař, který má dostatek vstupů na pultu.

Ještě jsem si dal tu práci a zapojil jsem si do pultu každý výstup zvlášť. Tak pro hračičky jako jsem já dostala celá sada úplně nový rozměr, a potom už záleží na fantazii každého hráče, jak si s tímhle materiálem dokáže pohrát. Každopádně mám pár nových vzorků, které budu používat. A to nemluvím o tom, když by si někdo vzal bicí modul a použil zvuky, které již má nasamplované, a snímače mu sloužily jako triggery. To by všichni koukali, kde se to tam bere.

 

Podtrženo, sečteno

Meinl Cocktail Cajon Kit w. Pickup je velmi povedená sada, která si své uplatnění najde kdekoliv, kam až sahá vaše fantazie. Doufám, že neměl nikdo dojem, že by měla snad suplovat klasickou bicí sadu, od toho tu máme úplně jiné výrobky. Mě potěšilo příkladné řemeslné zpracování, ostatně jak je u značky Meinl zvykem, a zajímavé zvukové možnosti, které jsem nikdy před tím nenašel jinde než v samplech. A tady jsou, a živě. Navíc mě potěšila možnost použít tuto sadu jako triggery.

Nějaké výtky bych měl, ale to jsou malichernosti, které nestojí ani za řeč. Splitter mi bude vrtat v hlavě dlouho. Pokud budu chtít sadu někam přenášet, tak budu ověšen jako vánoční stromeček, pokud si teda nekoupím lodní kufr a zase to budu já, kdo pojede do hospody autem a bude na kofole.

 

Technická specifikace

Obsah balení Pickup Cocktail Cajon

Pickup Tom Tap including L-Rod

Pickup Snare Tap including L-Rod

Pickup Bongo Cajon Tap including L-Rod

SB307 Husk Brushes

TMBP foot pedal

CPB4 pedal beater

splitter

Snímání ano, pasivní piezosnímač
Materiál baltská bříza
Rozměry Bass Cajon 298 x 502 x 298 mm
Rozměry Tom + Snare Cajon 200 x 200 x 50 mm
Rozměry Bongo Cajon 353 x 150 x 118 mm

 

Info:

Meinl Cocktail Cajon Kit w. Pickup je sada cajonů jako bicí sestava. Je osazena snímači pro další zvukové možnosti. Velmi rozmanité možnosti použití. Cena je 13 100 Kč.

 

https://meinlpercussion.com/en/home

Psáno pro časopis Muzikus