Meinl Byzance Foundry Reserve - ručně tepané profesionální činely

Modelová řada Byzance je vlajkovou lodí Meinlu, čítající stovky modelů vyráběných ručně v Turecku. Nyní se dočkala dalšího přírůstku do své již tak velkolepé nabídky. Činely Byzance Foundry Reserve zaujmou na první pohled čistým designem a hlubokou texturou a na první poslech perfektně vyváženým a vyladěným zvukem.

Meinl Byzance Foundry Reserve - ručně tepané profesionální činely
Meinl Byzance Foundry Reserve - ručně tepané profesionální činely

Jedná se o nástroje určené spíše do jemnějších stylů od jazzu přes funk po pop nebo lehký rock. A pokud půjdeme napříč jen těmito lehčími styly, jsou tyto činely poměrně univerzální. To je asi to hlavní, čím vystupují ze sáhodlouhé řady dalších modelů v rodině Byzance: Mají svůj osobitý charakter, ale jejich „ego“ není všechno, umějí se (při troše šikovnosti bubeníka) přizpůsobit hudební situaci, vyplnit prostor, zapadnout. Což je problém mnoha jiných nástrojů, které jsou perfektní pro určité konkrétní použití, ale slabé při většině ostatních použití. Když jsem do auta nakládal krabici s činely určenými k testování, trochu mě překvapilo vědomí toho, že hodnota té krabice je asi dvakrát větší než hodnota vozidla samotného. Cena těchto činelů není zrovna nízká, nicméně během několika následujících týdnů jsem činely vyzkoušel ve všech možných situacích a nabyl jsem přesvědčení, že za tu cenu prostě stojí.

 

Žádná sériovka

Úplně prvním dojmem není samotný vzhled činelů, ale velmi pečlivý způsob zabalení. Žádná průhledná igelitka s logem, ale samostatná krabice, ve které jsou kromě bezpečně uloženého nástroje také rukavice, paličky a certifikát. Vypadá to krásně. Vzhled samotných činelů není o nic méně luxusní. Zlatavě bronzová barva s tmavými letokruhy od soustružení a důlky od tepání a nenápadné označení modelové řady (logo firmy je pouze na spodní straně nástroje) dává jasně najevo, že se nejedná o žádnou strojově vyráběnou sériovku. Zespoda pak na každém činelu naleznete ručně napsanou gramáž.

 

Mezi firemní hráče Meinlu patří i několik Čechů, i když řadu Foundry Reserve spíše nevyužijí, protiže většina se totiž pohybuje v různých odnožích metalu. Kromě Miloše Meiera z Dymytry jsou to také Martin Pelc (Škwor), Petr Hataš (Modern day Babylon), Ondra Die (Inferno), Veronika Lukešová nebo perkusista Miloš Vacík.

 

Sada jako taková

Než se dostaneme k jednotlivým modelům, tak bych rád ztratil několik slov o celé sadě a její evaluaci. Snad nikdy jsem tak výrazně nevnímal rozdíl mezi hodnocením samostatně stojících (visících) jednotlivých nástrojů a na druhé straně jejich zapojením při živém hraní v rámci celé sady. Stává se, že člověk zkouší jednotlivé samostatné modely, pak si jeden koupí, a když ho ve zkušebně přidá do sady, najednou vůbec nefunguje tak, jak si představoval. Když jsem činely Byzance Foundry Reserve poprvé vybalil a jednotlivě oťukával, tak první myšlenka byla, že sice vypadají pěkně, ale za ty peníze znějí trochu vykuchaně, prázdně, nekompletně. Obzvlášť silný byl ten pocit u hi-hatek. Střih: Celou sadu činelů mám navěšenou u soupravy. Najednou všechno dává mnohem větší smysl. Jednotlivé modely se pěkně doplňují, i při rychlém střídání nástrojů je každý úder slyšet, hi-hatky se vyvažují s ridy tak, že dohromady perfektně vyplňují spektrum vyšších frekvencí, a přitom se vzájemně nepřehlušují. Začíná se mi to líbit. Další střih: Přidávám činely do soupravy v rámci hraní s kapelou. A v tu chvíli je teprve jasně vidět, jak dokonale vymyšlené jsou. Vše výše napsané platí i při kombinaci činelů s ostatními hudebními nástroji. Prosadí se, jsou jasně artikulované a zároveň tvoří příjemný polštář, přitom ale nepřehlušují jiné frekvenčně vysoko položené nástroje. Ještě jasněji se to ukáže v místnostech se špatnou akustikou, kde obvykle činely silně přispívají k celkové zvukové „kouli“, ovšem nikoliv v tomto případě. Prostě nebyla to láska na první pohled, ale taková, která sice potřebuje uzrát, ale pak je mnohem silnější.

Meinl Byzance Foundry Reserve - ručně tepané profesionální činely
Meinl Byzance Foundry Reserve - ručně tepané profesionální činely

A kus po kuse... není třeba

O jednotlivých modelech není nutné se dopodrobna rozepisovat, protože víceméně splňují to, co by od nich člověk intuitivně očekával. Obě hi-hatky mají vrchní činel váhově thin a spodní medium thin a zvukově jsou suché a čisté, byť mají obě oproti vyloženě funkovým rychlým hi-hatkám trochu delší dozvuk. Díky frekvenční čistotě se dobře doplňují s ghost notami na bubínek i s dozvukem ridů a činelů crash. Patnáctka je proti čtrnáctce nepřekvapivě o něco níže laděná, s malinko delším dozvukem, a celkově tedy méně průrazná. Čtrnáctka je čitelnější a univerzálnější, ovšem v obou případech se jedná o široce použitelné nástroje.

Činely ride jsou ve velikostech 20” a 22” a každá velikost má standardní verzi a variantu thin. Váhová kategorie thin je vždy asi o 200 gramů (tedy 10 %) lehčí. Všechny čtyři modely se dají bez problémů crashovat a jejich dozvuk není tak velký, jak by se při jejich velikostech dalo očekávat, což je velmi potěšující. Při hře špičkou paličky je velmi jasně oddělený zvuk samotného úderu a temný podtón dozvuku, takže výsledkem je jasně čitelná artikulace a zároveň příjemný polštář v pozadí. Jinak činely opět splňují to, co by od nich bubeník očekával. Verze Regular mají oddělenější atak (úder) a sustain (dozvuk), varianty thin jsou jednolitější, ale stále dobře artikulované. Dvaadvacítky mají hlubší tón a o něco delší dozvuk než dvacítky, ale nijak výrazně. Nakonec nám zbývá 18” crash, což je jediný crash v sadě. Osobně mám 18” crashe nejraději, protože jsou oproti velikosti 16” dostatečně frekvenčně široké a oproti 20” mají příjemnější a kratší dozvuk, a tento není výjimkou. Jedná se o velmi univerzální činel s rychlým a jiskřivým atakem a krátkým dozvukem, které jsou tak vyvážené, že skvěle vyplňují a přitom nezahlcují. Na můj vkus by v kontextu zbytku sady mohl být o malinko temnější a špinavější, ale ztratil by tak zase trochu své univerzality, takže výrobce zřejmě ví, co dělá. Nutno poznamenat, že se sice jedná o jediný crash v sadě, ovšem jako crashe lze použít i všechny modely ride, které se s touto osmnáctkou velice pěkně pojí.

 

Verdikt

Meinl Byzance Foundry Reserve jsou činely pro fajnšmekry a hudebníky, kteří dokážou myslet komplexně a řešit zvuk celé soupravy a kapely namísto jednotlivých činelů. Celá paráda začíná luxusním vzhledem, ale opravdová krása se skrývá až ve zvuku. Jednotlivé modely se krásně doplňují a z modelů, které řada obsahuje, poskládáte velké množství velmi funkčních sad. Mně se nejvíce osvědčily kombinace 14” hi-hat, 18” crash, 20” thin ride a 22” ride do rocku/popu a 15” hi-hat, 20” ride a 22” thin ride do jazzu, nicméně jakákoliv kombinace dává smysl. Určitě se nejedná o činely do tvrdší hudby, ale pro kohokoliv, kdo se pohybuje spíše v jejích jemnějších vodách, to mohou být nástroje na celý život.

 

Info:

Meinl Byzance Foundry Reserve jsou ručně tepané profesionální činely z bronzu B20 vyráběné v Turecku. Určené převážně pro akustické nebo jemnější hudební styly jako jazz, r ‘n’ b nebo pop.

 

Plus:

vzhled

vyváženost jednotlivých modelů

čistota, ušlechtilost zvuku

Mínus:

v hlasitější/tvrdší hudbě se ztrácejí

 

Ceny

18” crash 10 170 Kč
20” ride 12 790 Kč
20” light ride 12 790 Kč
22” ride 14 790 Kč
22” light ride 14 790 Kč
14” hi-hat 12 790 Kč
15” hi-hat 14 790 Kč

 

https://meinlcymbals.com

Psáno pro časopis Muzikus