přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

bicíMasterwork Custom a Troy - dvě řady činelů tureckého výrobce

11.02. | Autor: Matěj Kubíček | sekce: pro muzikanty - testy

Masterwork Custom a Troy - dvě řady činelů tureckého výrobce


Dvě modelové řady odlišného stylového určení, jedna čistě rocková, druhá univerzálnější a spíše inklinující k něžnějším stylům. První se prodává v sadě a zákazník už nemusí nic dalšího řešit, druhá nabízí celou řadu modelů, mezi kterými je třeba vybírat. Obě zajímavé a vysoce použitelné a obě momentálně v mých rukou!

Průběh testování

Podmínky zápůjčky byly poměrně štědré, činely jsem měl pak dispozici na dva měsíce a stihl jsem je tak vyzkoušet jak ve zkušebně a ve studiu, tak na pódiu, od malých klubů po kulturáky a openairy, a v širokém spektru stylů. Díky poměrně velké paletě modelů jsem dokázal takřka všechny situace pokrýt, i když občas bylo nutné dohodit něco ze své osobní sbírky; ovšem pokud bych měl vybrat jednu univerzální sadu, byl by to problém. Řada Troy je skutečně určena spíše do hlasitější kytarové muziky, naproti tomu Custom jsou široce použitelné nástroje, ovšem v hlasité hudbě se již můžou ztrácet a některé modely crashů byly zvukově poměrně specifické, což znamená, že je vhodné je doplnit něčím univerzálnějším. Zcela univerzální sada ovšem pochopitelně neexistuje, takže toto neberte jako kritiku, spíše přátelské upozornění. Všechny činely jsou ručně vyráběné, což znamená, že i mezi několika kusy toho samého modelu mohou být znatelné rozdíly, takže, jak připomínáme stále, ideální je vybírat osobně.

Řada Troy

Začněme pěkně od toho levnějšího, ať je kam stoupat. Řada Troy obsahuje pouze čtyři modely, 14” hihat, 16” a 18” crashe a 20” ride. Nemožnost výběru je v tomto případě ovšem možná i plusem, protože sada je myšlena jako startovní a potenciální majitel se alespoň nemusí rozhodovat o něčem, čemu třeba příliš nerozumí. Pokročilý bubeník si pak k sadě může dokoupit další kousky z jiné řady a získat tak širší paletu zvuků. Povrchová úprava je brilliant a zvukově jsou činely spíše výše laděné, průrazné a konkrétní. Charakterem připomínají například činely Zildjian A Custom nebo Sabian AAX. Slitina použitá při výrobě je standardní a nejpoužívanější bronz B20, tedy 80 % mědi a 20 % cínu. Tři činely, které jsem měl k dispozici (sada bez 18” crashe) k sobě zvukově seděly pěkně a jediné, co by mi snad chybělo, je právě onen dokoupitelný 18” crash. Společnou vlastností činelů Troy, která mi přišla na mysl jako první při hraní bez kapely, je jistá zvuková chudost, jasné ladění bez alikvotního šumu. Ovšem tato vlastnost se proměnila ve výhodu ve chvíli, kdy jsem činely použil v kytarové kapele. Jasné ladění má za následek to, že činely prolezou stěnou ostatních nástrojů, aniž by bylo nutné z nich vymlátit duši a aniž by zahlcovaly akustický prostor zbytečným přezněním. Činely pak znějí zdánlivě hlasitě i při menší intenzitě hry, což je k nezaplacení v malých klubech. Pro rockera hledajícího kompletní sadu, která bude fungovat dohromady a za dobré peníze, jsou činely Troy zcela ideální.

Řada Custom

Pro moje ucho jsou činely Custom oproti řadě Troy obrovský skok nahoru a jedná se o plnohodnotné profesionální nástroje. Ovšem upozorňuji, že jsem příznivcem tenkých, hluboko laděných a frekvenčně bohatých činelů (což se odrazilo i ve výběru testovaných kusů); kdo chápe jako měřítko kvalitního činelu Paiste 2002, ten se mnou asi nebude souhlasit. Obzvláště crashe jsou skutečně temné a špinavé (zvukově), mají atmosféru, ale není to nic do metalu. Každopádně opět se jedná o poměrně soudržnou a ucelenou řadu - hihat a ride jsou univerzální činely, crashe spíše do klidnější hudby a pouze 18” china trochu vybočovala svou hlasitostí. Protože se nejedná o sadu, ale výběr jednotlivých kusů, nebudu dále plýtvat obecnými slovy a podíváme se na konkrétní modely.

14” hihat + 21” ride


Čtrnáctipalcová hihatka se mi na první poslech zdála trochu hlasitá a nekontrolovatelná, ale rychle jsem si zvykl. Je tvořena poměrně silnými činely, a pokud chceme, aby hrála opravdu čistě, je potřeba činely trochu víc přitlačit k sobě, ale výměnou za to získáváme hutný, široký zvuk, který není agresivní a tvoří poctivou výplň a základ zvuku jak bubnů, tak kapely. V tvrdší hudbě by jí asi chyběla výšková průraznost, ale pro cokoliv klidnějšího je skvěle využitelná. Ride činel ve velikosti 21 palců a slušné tloušťce je pro hihatku důstojný partner. Sušší, leč mohutný zvuk se solidním základem, žádné cinkátko. Pupek se velmi pěkně zvukově váže s tělem činelu, i když na můj vkus by mohl být o něco průraznější. Ride a hihat k sobě skutečně pěkně sedí a jsou zárukou poctivého a mohutného základu vašich strhujících groovů.

16 paper thin crash + 18” thin crash


Co se crashů týká, schválně jsem si nechal přivézt co nejtenčí činely, protože mám pocit, že tato poloha tureckým činelům sedí lépe než snaha o vysoký a čistý zvuk, který je charakteristický pro větší tloušťky. Porovnání těchto dvou modelů bylo překvapivé - charakterově jsou dosti odlišné, ale dohromady vlastně fungují. Šestnáctka nabízí velmi kultivovaný, čistý zvuk bez přebytečného šumění, skutečně jen to, co od crashe čekáte, a nic zbytečného navíc. Je ideální do studia nebo do klidnějšího akustického prostředí. Naproti tomu její větší bratříček je špína v nejlepším slova smyslu. Má velmi nezřetelný základní tón se spoustou alikvotů, zvukově má něco z děravých činelů (typu Sabian O Zone) nebo z činelů typu china. Pro hlasitější prostředí je již příliš nekonkrétní, ale v jakékoliv hudbě mimo punk a metal si místo najde. Ideálně bych si u soupravy představoval trojici crashů - dva čisté jako testovaná šestnáctka a k tomu 18” thin jako něco na půl cesty mezi crashem a efektovým činelem. Každopádně je mezi činely překvapivý rozdíl a vzniká zajímavě napínavá kombinace - kráska a zvíře.

Masterwork Custom a Troy - dvě řady činelů tureckého výrobce


9” splash + 18” china

Nakonec nám zbývají dva efektové činely. Devítka splash je částečně podobná šestnáctipalcovému crashi - čistý vzdušný zvuk bez zbytečných pazvuků a plechového doznění, které ju u splashů často přítomné, prototyp splashe, jak má být. Kdo hledá univerzální klasický nástroj, zde jej má, kdo jde naopak po originalitě, raději se asi porozhlédne jinde. Osmnáctipalcová čína jediná z řady Custom trochu vybočuje svým určením. Ve vysoké dynamice, kdy se teprve činel pořádně rozezní a získá ten správný čínový charakter, je už skutečně dost hlasitý, obzvlášť v porovnání s crashi. A v nižších dynamikách (i z důvodu spíše vyšší hmotnosti) činel ztrácí průraznost a vzdušnost číny na úkor zvonového nebo gongového zvuku, jehož příznivcem například já nejsem. O něco kultivovanější by zřejmě byla šestnáctka, záleží pak už na tom, co konkrétně hrajete a hledáte.

Verdikt

Dvě rozdílné sady činelů, dvě použití. Žádný nástroj není univerzální a je potřeba mít alespoň trochu promyšlené, co chceme hrát, a podle toho nástroje pořizovat. Pokud činely správně vybereme a zařadíme, lze je stavět na úroveň nejprestižnějších značek (hlavně řadu Custom; řada Troy má přece jen trochu jiné určení). Tureckých značek je celá řada a činely se vždy liší kus od kusu, takže je třeba být obzvlášť pečlivý při výběru, ale při troše snahy můžeme mít velmi dobrý nástroj za velmi slušné peníze.

Ceny:

Masterwork Troy 12 559 Kč za sadu 14” hihat, 16” a 18" crash, 20” ride.
Masterwork Custom
9” splash 1 929 Kč
14” hihat 5 539 Kč
16” paper thin crash 4 049 Kč
18” thin crash 4 729 Kč
18” china 5 279 Kč
21” ride extra thin 6 119 Kč


Info:
Činely Masterworks řady Troy jsou určeny začínajícím hráčům, kteří si chtějí dopřát solidní kvalitu, nebo pokročilým bubeníkům, kteří nechtějí investovat přes dvacet tisíc do profesionální sady. Jedná se spíše o rockové až metalové činely, které se vyznačují vyšším laděním, průrazným ride činelem a povrchovou úpravou brilliant. Materiál je bronz B20.

Řada Masterworks Custom je určena pokročilým a profesionálním hráčům, čemuž odpovídá i cena (která je ovšem v kontextu jiných značek stále dosti přívětivá). Povrchová úprava je traditional a podobně by se dal popsat i zvuk, který je sušší a méně konkrétně laděný než u řady Troy. Činely se neztratí ani v rocku, ale hlavní použití bude spíše pro pop, jazz, r ‘n’ b a další klidnější styly. Řada Custom je vyrobena z netradiční bronzové slitiny B25.

Plusy:
široká nabídka v řadě Custom
zvuková kompatibilita v rámci jednotlivých řad
příznivý poměr cena/výkon

Mínusy:
omezená nabídka v řadě Troy
18" Custom china nezapadá mezi ostatní činely

Najít informace o historii firmy nebo současném personálním obsazení se ukázalo jako nadlidský úkol. Jedná se ovšem o ručně vyráběné činely, a tak je na každém kousku podepsaný jeho tvůrce. Takže posílám pánům jménem Behnan, Mustafa and Yücel pozdrav do Turecka!

Psáno pro: časopis Muzikus 2016/07

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Masterwork-Custom-a-Troy-dve-rady-cinelu-tureckeho-vyrobce~11~unor~2017/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.