Marshall 2203KK - JCM800 Kerry King Signature

Marshall 2203KK - JCM800 Kerry King Signature
Marshall 2203KK - JCM800 Kerry King Signature

Mám za to, že objevit se s partou tří dlouhobradých kozlíků Zakka, Dimebega a Kerryho na některém zdejším společenském rautíku by bylo šlágrem, jenž by vyvolal zvýšenou frekvenci už tak pěkného kvapíku očního tiku profesionální drbny Šaliny Pavlačovské, a kdoví, třeba by to vyvolalo větší pozornost než žoviální fotky pod sukně "na ostro" či důležité informace, kde si jaká celebrita kupuje podprsenky.

Není to zas tak nemožná situace, zrovna třeba na dýchánku firmy Dunlop se tito sekeráři mohli klidně sejít a popíjet svoje pivínka. A nebýt Dimbegovy nešťastné smrti, snad by mohlo k takovému setkání dojít i pod vlajkou Marshall, jakkoli tato snad nejlegendárnější firma hudebního průmyslu zatraceně šetří svými signovanými modely. Za celou dobu existence vyrobila limitované série zesilovačů "na tělo" jen Slashovi, Zakkovi Wyldeovi a právě Kerry Kingovi. Pardon, do tohoto výčtu samo sebou patří také model Jimi Hendrix, i když ten z pochopitelných důvodů není dotažený až k samotnému podpisu na čelním panelu. Zajímavou skutečností je, že modelem pro první tři uvedené signované produkty stál pořád jeden a ten samý kytarový zesilovací, dnes legendární, pašák - JCM 800/2203.

Kytarista Kerry King se už léta spoléhal na jeden takový kousek, bez kterého se neobešla jediná nahrávací seance kapely Slayer, a dokonce i na podiu "Bestie" , jak ji Kerry něžně pokřtil, nemohla rozhodně chybět. Na jediném, a zatím posledním, Ozzfestu na Strahově jste mohli vedle hradby většinou prázdných beden Marshall zahlédnout skoro nahatou "osmistovku", co do ní pěkně fouká výkonný ventilátor - tak to byla ona, bestie jedna.

 

Popis

Rozměrově se nijak neliší od klasických hlav Marshall, vzhledově stojí za pozornost šedý motiv Kerryho lebečních "kérek" na čelní, jinak černé, tkanině a podobnými motivy protkaný "zlatý" panel s ovládacími prvky. Je zřejmé, že se jedná o jednokanálovou hlavu osmistovkového střihu se dvěma přidanými otočnými ovladači a tlačítkem, jež je aktivuje. Panel doplňují klasické překlopné spínače, osamocený high-gain vstup, vizuálně dominuje strašidelné písmo s označením modelu a nechybí nezbytné podpisy obou hlavních hrdinů, tedy Jima Marshalla a Kerryho Kinga. Zadní panel je trochu překvapivě strohý, žádné efektové smyčky, kromě síťové zdířky s pojistkovou komorou jen pět výstupů pro reproboxy se srozumitelným popisem zapojení různých impedančních kombinací. Decentní výtka směrem k výstupní kontrole Marshall - pohledem skrz zadní perforovaný ochranný kryt jsem zaznamenal neuchycení jedné z koncových lamp přítlačnými pružinami - je vyloučeno, že by mohlo dojít k takovému uvolnění během přepravy.

 

Konstrukce

Jak bylo zmíněno, jde o jednokanálovou hlavu v klasické osmistovkové stowattové konfiguraci, tedy 3 x 12AX7/ECC83, avšak 4 x KT88 v koncovém stupni, což trochu popírá udaný výkon 100 W. Koncové lampy KT88, podobně jako 6550, disponují maximálním výkonem kolem 40 W , takže teoreticky hlava ve špičkách může jít až někam ke 160 W, ale nemusíte se obávat, záměrem firmy nebylo dosažení co největšího rámusu, ale dynamiky. Lampy EL34 s 25 W výkonu jdou daleko dříve do zkreslení, což sice někomu vyhovuje, ale pokérovanému Kerrymu zřejmě ne. Kromě klasických korekcí Presence, Bass, Middle, Treble, Master a Preamp dva další potenciometry Gate a Assault jdou vstříc dvěma Kerryho speciálním, a musím říci velmi užitečným, požadavkům. Obě tyto vymoženosti se aktivují tlačítkem s dvoubarevnou diodou, jež zelenou barvou indikuje otevřený a červenou zavřený Gate.

 

Zvuk

Nebudu to nijak dramaticky hrotit a hned na okraj přiznám, že Marshall 2203KK je jedním z nejlepších rockových zesilovačů, s jakým jsem se kdy setkal. Porovnával jsem jej s autentickými dvěma hlavami JCM800 z let 1980 a 1981, které mám shodou okolností také vybaveny silnějšími lampami 6550, a musím přiznat, že ten zvuk je identický jak barvou, tak dynamikou. Doporučuji korekce: Midlle - 2, Bass - 10, Middle - 5,Treble - 6, Master - 4, Preamp - 10 a dostanete hutný AC/DC zvuk ve všech polohách čitelný a průrazný, zesilovač jde rychle za úhozem trsátka a jeho projev vás svou kompaktní plasticitou přibije k zemi. Silnější lampy jsou jednoznačným kladem pro artikulaci a důraz především spodní části frekvenčního spektra, jež je na pevný, hutný a věrný přenos energeticky nejnáročnější. Zesilovač je vhodný pro kytaristy zvyklé dotvářet svůj zvuk barevnou variabilitou při práci s volume ovladačem na kytaře. Při citlivém zatlumení signálu lze během hry dosáhnout celé škály zvukových barev od silně nakreslených přes různé crunch až k čistým široce plastickým, to vše v prvotřídní kvalitě.

Funkce Gate je jednoduše nastavitelná brána pro zatlumení signálu v zesilovači, která vám umožní velmi účinně tlumit zvuk kytary v rychlých stop-timech a odříznutím nechtěných zpětných vazeb a brumů neuvěřitelně zvyšuje celkovou dynamiku hry. V závislosti na dynamice kytaristova projevu je tato šumová brána studiové kvality nastavitelná tak, aby "netrhala" zpětnou vazbu a naopak "zabrala" při tlumení odsekávaných riffů - funguje to skvěle! Druhý přidaný ovladač Assault je jakýmsi nahrazením vícepásmového ekvalizéru (právě Dunlop), který měl Kerry se svou Bestií - na rozdíl od dnes módního "vykuchaného" nastavení "úsměvu" - naštelován k naprostému opaku, tedy jak sám Kerry roztomile říká, do podoby šklebu. Otáčením ve směru hodinových ručiček se přidává intenzita těchto středových frekvencí, a ani na maximu nezpůsobují nějaké přehlcení nebo jiné znehodnocení zvuku, naopak. Aniž by se, jako například dalším zkreslováním, snížila srozumitelnost rychlých běhů, je takto možné hrát sóla nebo jednotlivé výrazné vyhrávky, tón výborně "drží", zpívá, a hlavně prolézá, v kapele se neztratí. Další jednoznačné plus: Marshall 2203KK si výborně rozumí s nášlapnými pedály, zkoušel jsem overdrivy, chorusy i wah pedály, vše bezchybně a beze zbytku prodá.

 

Závěr

Nakonec se přiznám i k malé inspekci do útrob KK, myslím tedy zesilovače, když už jsem nasadil na koncovou flašku ty přítlačné pružiny, viz výše. Pohledem jsem shledal, že zesilovač je vybaven dvěma trimry pro nastavení Bias, což u tohoto typu koncového zesilovače (push-pull, AB třída) dovoluje nejkvalitnější doladění kritického navázání kladných a záporných půlvln výkonových charkteristik spárovaných lampových dvojic. Je to v současnosti jediný zesilovač s lampami KT88 v katalogu firmy. Marshall 2203KK doporučuji kombinovat s výkonnými reproboxy, které budou co nejméně omezovat jeho schopnosti. Odvděčí se vám nekompromisním profesionálním rockovým zvukem té nejvyšší kvality, bohužel vykoupeným řádným, ač zaslouženým, provětráním peněženky.

 

Info:

Marshall 2203KK je Kerry Kingem signovaný model kytarového stowattového zesilovače určeného pro vysoce kvalitní, nejen zkreslený, zvuk s dostatečnou výkonovou rezervou. Cena je 42 900 Kč.

 

Plus:

zvuk

koncepce

užitečné doplňky

výkon

 

Mínus:

váha (21,5 kg)

nákladný provoz (výměna koncových lamp)

 

Technická specifikace:

váha: 21,5 kg

výkon: 100 W RMS

rozměry: 750 x 31 x 215 mm

elektronky: 3 x ECC83/12AX7, 4 x KT88

 

Proč Tesla KT88 není JJ KT88?

Česká věhlasná státní továrna na výrobu elektronek Tesla byla během privatizace roztříštěna na několik společností. Část vyrábějící zvukové elektronky, jako jsou EL34, KT88, ECC83, byla prodána panu Janu Jorgovi, který dnes vlastní firmu JJ Electronics, Čadca, Slovenská republika. Část produkující vysílací a některé magnetronové lampy, byla včetně pozemku a budov odkoupena panem Malinivičem, který ji přejmenoval na Tesla Vršovice a až po čase zjistil, že by pokračující výroba zvukových elektronek KT88 byla rentabilnější. Avšak větší část původních, nenahraditelných výrobních linek přešla pod JJ, staří experti na výrobu KT88 byli v moderní době "sbohem Lenine!" propuštěni a noví vyrobit kvalitní KT88 na zrepasovaných a poslepovaných linkách neuměli. Vysoká nespolehlivost a krátká životnost nejsou dobrými předpoklady úspěšné výroby čehokoli. Epilog: V dubnu 2006 je Tesla Vršovice definitivně uzavřena a Tesla KT88 vstoupila už navždy do pamětní síně slávy zvukových elektronek; uzavření produkce, žádná budoucnost... konec.

 

Přeloženo z jacmusic.com

Psáno pro časopis Muzikus