Magix Music Studio Generation 6

Magix Music Studio Generation 6
Magix Music Studio Generation 6

Možná byste těžko věřili, že software, ve kterém je možné nahrávat, editovat a produkovat hudbu v CD kvalitě, se dá pořídit do patnácti tisíc korun. Při zmínce o desetitisícové hranici byste se asi lechce uchechtávali. Ve chvíli, kdybych se jen pokusil naznačit, že něco podobného se dá pořídit kolem dvou tisíc, měli bste mě za blázna nebo nic netušícího laika.Nezáleží na tom, jestli jsem jedno, druhé nebo třeba obojí. Hlavně to nic nezmění na faktu, že takový softík opravdu existuje. Je to Music Studio německé firmy Magix, které se těší velké oblibě a to, že je dostatečně životaschopný jen potvrzuje fakt, že k nám právě dorazila jeho už šestá generace (v němčině už bude pomalu k dostání i sedmička). Měl jsem možnost se setkat i se staršími verzemi a musím říct, že pořád nemůžu přijít na to, proč se tak silný software prodává za cenu, která pomalu vytváří dojem freewaru. Pořád se nemůžu zbavit dojmu, že se ze strany Magixu jedná o charitu (kterou český muzikant tak moc potřebuje).

Můžete v klidu zapomenout všechny x-stopáky, ať už analogové, nebo digitální, za něž výrobci chtějí spousty peněz a jejichž funkce je prakticky pouze jedna - záznam. Editace na nich je prakticky nemožná, mixáž vyžaduje hodiny dřiny a nervy jako lana od výtahu a o masteringu ani nemluvím. Cesta k něčemu poslouchatelnému (byť třeba jen k demu) je trnitější než zahrada Šípkové Růženky.

Se slušným PC, semiprofesionální zvukovou kartou a Music Studiem Magix můžete dojít k výsledku, za který se, po zvukové stránce, nebudete muset stydět v žádném klubu nebo nahrávací společnosti. Program disponuje dvěma oddělenými částmi (Audio a MIDI studio), jež vám k tomu pomohou.

 

Nahrávání a soubory

Pokud se vám podaří zajistit alespoň ucházející signál (máte slušný zdroj a dobré AD převodníky na kartě), Magix Audio studio už si s tím poradí. Příchozí zvuky dokáže nahrát při šestnáctibitovém rozlišení a 48 kHz, a to do všech vstupů, jimiž disponujete (na všech kartách, které v počítači máte). Jestliže se bojíte o místo na disku, můžete se rozhodnout, že budete přímo nahrávat a pracovat s MP3 soubory (až 320 kbit/s). Nebo s jakýmikoli jinými. Audio studio G6 totiž prakticky nezná žádný problém se standardními typy zvukových souborů. Kromě toho, že do více formátů nahrává, dokáže naimportovat prakticky cokoli od zvuků z CD po projekty Audio Cleaning Labu. Program se dělí na dvě okna, na nichž nelze nepostřehnout vliv high end programu a vlajkové lodi firmy Magix - Samplitude (o té v některém z příštích čísel). Klasický mixpultík a hlavní, editační okno, v němž můžete vidět zvuky, které nahrajete, v podobě křivek. Stopa v editačním okně odpovídá stopě v mixu. Snad kromě realtimových efektů z něj můžete ovládat prakticky všechno. Track lze vypnout, nechat hrát solo, pomocí potenciometrů upravovat jeho celkovou hlasitost nebo panorámu. Jednoduše jde také nakreslit, jak bude vypadat průběh posledních dvou jmenovaných parametrů v závislosti na čase...

 

Editace a ovládání

Editace zvukových zdrojů je samozřejmě nedestruktivní. Program vytvoří k nahraným samplům náhledové soubory (podle jejich velikosti se pak můžete rozhodnout, jestli zůstanou na disku nebo pro rychlejší přístup v RAMce) a ty pak ve stopě zobrazuje jako jednotlivé objekty opatřené na krajích pěti (jak to říct nejlépe?) čudlíky. Pro plynulost editace ale také rychlost, s jakou se s Music Studiem naučíte pracovat, je důležité, že program používá pro velkou většinu základních operací jeden nástroj - universal mouse mode. Když s ním uchopíte "čudlíky" v horních rozích objektu, jednoduše vytvoříte fade in a fade out o libovolné délce. Zabráníte tak nežádoucím lupancům, které by jinak zbyly po střizích. Pohybem spodních rohů sampl zkracujete nebo prodlužujete a konečně, když uchopíte tlačítko uprostřed horní hranice objektu, můžete nastavit jeho celkovou hlasitost.

Po seriálu páně Tomíčka by asi rozepisovat se o výhodách off-line HDR proti klasickému záznamu bylo nošením dříví do lesa (a asi by taky nestačilo jedno číslo Muzikusu). Jednou z hlavních, kterou musím připomenout, je možnost volně kopírovat zvuky a libovolně (bezohledně a drze) je přesouvat jak v čase tak ve stopách. Když zkopírujete třeba kytaru do několika stop a jen ji o stupínek jinak rozpanujete, můžete získat neskutečně hutný zvuk. K tomu, aby zvuky zněly unisono a nerozjela se vám jejich synchronizace (i když malé zpoždění jedné ze stop může působit někdy pozitivně a zajímavě) slouží v Magix Music Studiu snap mode. Když je zapnutý, okrajové části objektů, s nimiž manipulujete, se automaticky (na pikosekundu přesně) přichytávají k začátkům a koncům jiných objektů nebo vodítkům (grid - v Music Studiu jsou to svislé čáry znázorňující podle výběru buď čas anebo takty). To je velice šikovné také ve chvíli, kdy nenahráváte, ale jen dáváte dohromady aranže. Nahrajete jeden kus od každého riffu a nakopírujete x-krát za sebe. Můžete zkoušet, jak dlouhé by měly jednotlivé pasáže být a podobně...

Efekty a mixáž

Po zmáčknutí klávesy "M" vyskočí do prostředka monitoru nádherný metalízový mixpultík, jehož každá stopa zahrnuje kromě volume slideru také třípásmový parametrický ekvalizér, kompresor, který zejména bicím dodá ten správný punch, a delay. Hračičkům a náročným to bude určitě málo. A tak je tu ještě možnost navěsit na každou stopu po jednom plug-inu a signál ze stopy ještě poslat do dvou společných efektů na master stopě. Magix Music Studio Generation 6 využívá výhradně pluginy DirectX, ale zachovává i kompatibilitu s VST (Virtual Studio Technology) pomocí prográmku Plugin Enabler, který pro něj VST efekty zkonvertuje. V balení byste nějaké zásuvné moduly jen těžko hledali, takže nezbývá, než si je koupit. Nebo využít toho, že na internetu najdete tisíce nadšenců, kteří vytvářejí freewarové DX a VST plug-iny, které jsou schopné konkurovat těm placeným. Stačí jen vědět, kde hledat (www.hitsquad.com je pro začátek velice dobré místo, jen si dát tu práci a oddělit zrno od plev...).

Mohlo by se zdát, že jeden plug-in na stopu je málo. Ale ono jich PCčko zas o moc víc najednou v reálném čase neupočítá, pokud nemáte procesor přes 1 GHz. V levém spodním rohu okna Audio Studia můžete vidět číslo znázorňující, jak je momentálně zatěžujete CPU. Každý plug-in sebere z výkonu jinou část. Když jsem do jedné (!) stopy pověsil C4 od Waves, vyskočila procenta využití procesoru o celých dvacet.

Naštěstí je možné plug-iny aplikovat také přímo na objekty. Magix má v tomhle (u všech svých HDR programů) velký náskok před konkurencí. Otevřete DX dialog a ze seznamu si vyberete třeba hned několik efektů, u nichž zároveň nastavujete parametry a pak je všechny najednou aplikujete.

Kromě externích plug-inů disponuje Music Studio také pár vlastními. V menu efektů najdete dva slušné ekvalizéry, kompresor a reverb. Nechybí ani základní nástroje pro úpravu kvality zvuku - normalize, DC offset removal. Časem ale určitě budete chtít víc.

 

MIDI studio

Nejsem zrovna typ MIDImuže, elektronika v hudbě mě mnohdy dokonce dokáže odradit od dalšího poslechu. Ale byl bych naprostý ignorant, kdybych nechal bez povšimnutí možnosti, které nabízí druhá část Music Studia - Magix MIDI Studio. Možná by se to dalo považovat i za zločin.

Už na první pohled MIDI Studio evokuje dojem podobnosti s programem Logic Audio. Připomíná ho design ovládání a všech oken vůbec. A není divu. Magix s další německou firmou Emagic - autorem Logiku - spolupracuje.

Při prvních setkáních s MIDI Studiem mě znervózňovalo ovládání. Neustále jsem instinktivně zkoušel mezerníkem spustit playback a emkem mixpult jako v Audio Studiu. Jenže ovládání obou je dost odlišné, takže jsem do kláves bušil zbytečně. Časem si ale zvyknete.

Kdo přijde na chuť této části Music Studia, bude mít k dispozici výborný Drum Editor, ale i editor not s možností tisku partitury (zapisovat můžete jak pomocí tabulky s klaviaturou, tak přímo do notové osnovy). Až 256 MIDI stop pošle do externího nástroje nebo k přehrání použije jeden z vestavěných instrumentů (Percusor, Carpet Sweeper). Spektrum využití tohoto programu je velice široké a různorodé.

Někdo na něm může dělat jen specifickou přípravu do studia - když poskládáte třeba linku baskytary a vyrenderujete jeden track, bubeníkovi se ve studiu lépe hraje. Lépe se i orientuje, než jen podle metronomu, a nemusí pátrat v paměti, co přijde. Celkově pak všechno rychleji nahraje - a čas jsou peníze.

Jiný muzikant zase vůbec nemusí Audio Studio vůbec nikdy spustit, protože MIDI část, která má svých vlastních čtyřiadvacet audio tracků, mu úplně postačí. Jejich možnosti editace a efektování sice nejsou tak široké jako u Audio Studia, ale základní automatizace hlasitosti a panorámy zvládne. Navíc ještě dokáže importovat videosoubory (pouze standardní *.avi formát), i když bez možnosti úpravy - pouze přehrává.

 

Publikujte s Magixem

Dokončená skladba může z Magix Music Studia vypadnout jako CD standard - 16 bit/44,1 kHz wav, MPEG nebo MP3 (kodér limitován pouze na dvacet použití). Verze DeLuxe dokáže navíc rovnou CD masterovat a pálit. Mezi programy Magixu existuje jistá jednosměrná kompatibilita - dražší program otevře projekty levnějšího - takže svůj mix můžete považovat jen za polotovar vhodný k dodělání v Samplitude.

Pokud se chcete proslavit nebo jen exhibovat, využijete funkce menu File - Publish to web - tedy zveřejni na internetu. Každému (oprávněnému) uživateli Magix přibalí i webovou kartu, jejímž prostřednictvím se stane členem jejich webového klubu a získá právo navštěvovat uživatelská fóra, stahovat (časté) updaty a skladby jiných uživatelů a těšit se technické podpoře ze strany firmy, kterou z vlastní zkušenosti nemůžu hodnotit jinak než kladně.

 

Systémové minimum: W9x/2k, Pentium 200 MHz, 32 MB RAM, 16bitová zvuková karta.

 

Info:

Music Studio Generation 6 je ořezaná verze Samplitude s 24 stereo stopami a k tomu 256stopé MIDI studio ve stylu Logic Audio. To vše za neuvěřitelnou cenu 1999 Kč a ve verzi DeLuxe za 3999 Kč.

 

Plus:

naprosto bezkonkurenční poměr výkon/cena

jednoduchost ovládání, plynulost práce

dva velice silné programy v jednom

podpora ze strany firmy

 

Mínus:

různé ovládání (včetně transportu) pro audio a MIDI studio

jen jeden realtime plug-in na stopu

Psáno pro časopis Muzikus