Line6 Echo Pro

Line6 Echo Pro - racková efektová jednotka s model
Line6 Echo Pro - racková efektová jednotka s model

Po velkém ohlasu modelovacích pedálů začala společnost Line6 vyrábět tři z nich v rackové podobě pro studiové využití. Kromě racku Echo Pro, který jsem dostal na test, se jedná o zařízení Mod Pro a Filter Pro. Echo Pro obsahuje prakticky stejný výběr modelovaných delayů jako jeho pedálový předchůdce, kromě toho plně podporuje MIDI a má paměť na 99 programů. Stejně jako pedál pracuje ve 24bitovém rozlišení.

 

Na zelený čelní panel racku Echo Pro je radost pohledět: Jakmile ho zapnete, efektně se na něm rozsvítí spousta indikátorů. Kromě toho, že vypadá efektně, má toto uživatelské rozhraní výhodu v tom, že je snadno přehledné a intuitivní. Na čelním panelu je devět otočných potenciometrů, jež slouží k nastavování úrovně vstupu a výstupu, k přepínání programů a modelů, k nastavování času, zpětné vazby a dvou parametrů každého modelu. Poslední je ovladač Mix pro nastavení poměru efektovaného a čistého zvuku. Intenzita vstupního signálu je indikována diodami, jak bývá obvyklé.

Mezi ovládacími prvky jsou dva LED displeje, jeden zobrazuje číslo programu a druhý ukazuje hodnoty nastavovaných parametrů, přičemž při některých operacích se jejich funkce doplňují. Je trochu škoda, že pro editaci není k dispozici grafický LCD displej. Při nastavování efektů to nevadí, tam bohatě stačí otočné potenciometry a displej má význam hlavně pro zobrazení času delaye. Trochu horší to ale je při nastavování parametrů MIDI, protože se musíte orientovat podle zkratek, které bez manuálu těžko pochopíte. Naštěstí je součástí balení nálepka s popisem jednotlivých zkratek, kterou si můžete nalepit třeba na stěnu racku, takže byste při práci neměli mít problém.

Z hlediska ergonomie jsou problematickou součástí uživatelského rozhraní tlačítka pro přístup k ukládání, parametrům MIDI, nastavování času atd. Na první pohled vypadají pěkně - průhledná, oranžově svítící tlačítka. Jenže mají tu nešikovnou vlastnost, že jejich popis pořádně vidíte, jen když se na čelní panel díváte pod úhlem 90 stupňů. Pokud si dáte efekt do racku, kde bude trochu níž, a budete se na něj dívat z mírného nadhledu, už popisy tlačítek neuvidíte. Je to ale jen drobná vada na kráse, tlačítek je pár, takže se ta důležitá z nich časem naučíte zpaměti a ostatní zase tak často nevyužijete.

Na zadním panelu jsou vždy dva páry výstupů a vstupů, MIDI vstup a výstup, konektor expression pedálu a zásuvka napájení. Jako vstupy a výstupy jsou k dispozici jacky i vyvážené konektory XLR, přičemž jacky mají zajímavě vymyšlenou funkčnost. Buď do nich připojíte mono konektory a pak fungují jako levý a pravý, nebo do pravého připojíte stereo konektor a pak vám pro stereo připojení do kompatibilně vybavené efektové smyčky postačí jediný kabel. Je to postaveno tak, aby se Echo Pro dalo snadno připojit do efektové smyčky PODu Pro nebo komba Flextone II.

 

Široká škála delayů

Jak už jsem psal v úvodu, Echo Pro nabízí téměř identický výběr modelovaných delayů. Proti pedálu DL-4 nabízí navíc velmi zajímavý model Echo Platter, který simuluje staré delaye používající magnetickou desku. Má chvějící se, mírně zkreslený zvuk. Pokud jde o ostatní modely, tak mezi nimi najdete zástupce prakticky všech druhů delayů, jaké kdy spatřily světlo světa. Máte k dispozici čtyři pásková echa, z nichž každé má úplně odlišný charakter - Tube Echo má zkreslený, roztřesený zvuk, Tape Echo má zvuk mírně saturované pásky s nastavitelnou ekvalizací basů a výšek a Multi-Head simuluje zvuk vícehlavého zařízení Roland Space Echo s teplým, temnějším nádechem. Původní model Line6 Sweep Echo spojuje emulaci páskového echa s automatickým filtrem a je to jednoznačně jeden z nejzajímavějších modelů tohoto zařízení. Jen tak mimochodem, tento efekt si po uvedení pedálu DL-4 získal řadu příznivců a například na desce Sinead O'Connor Faith and Courage je v několika skladbách použit na zpěvu.

Zvuk starších efektových pedálů simulují modely Analog Echo (simulace krabičky Boss DM-2), Analog Echo w/Mod (Electro-Harmonix Deluxe MemoryMan) a Lo-Res Delay (nastavitelné rozlišení delaye od 6 do 24 bitů, které vytváří zajímavé digitální zkreslení). Mým osobním favoritem je Analog Echo w/Mod, protože to je delay s nádechem zvláštně zkresleného chorusu, který dělá divy na čemkoli, ať už na kytaře nebo na zpěvu.

Dále Echo Pro nabízí paletu digitálních delayů, od jednoduchého delaye přes delay s modulací (také získává nádech chorusu), stereo delay (každá strana sterea má úplně samostatný delay s nezávislým nastavením času a opakování), ping pong delay (odrazy přecházejí mezi oběma stranami sterea), obrácený delay (zpožděný zvuk je přehráván pozpátku) a Auto-Volume Echo simulující pomalý nástup generátoru obálky na synťáku až po dynamický delay. Ten také patří mezi mé favority a funguje tak, že pokud hrajete, delaye jsou ztišené a neválcují přímý zvuk, a jakmile přestanete hrát (nebo zpívat, záleží, na co delay použijete), hlasitost delaye se zvýší. Je to v podstatě kompresor delaye.

Z pedálu DL-4 zůstala zachována i funkce smyčkového sampleru, který slouží k nahrávání a vrstvení frází, jeho kapacita však byla prodloužena téměř na jednu minutu (přesně 59,94 sekund). Navíc nabízí několik možností ovládání. Kromě tlačítek na čelním panelu lze jeho režimy přepínat pomocí MIDI pedálu (povely změna programu nebo kontinuálními kontroléry - záleží na uživateli) nebo kláves na připojené MIDI klaviatuře.

 

Digitální vlastnosti

Echo Pro pracuje ve 24bitovém rozlišení a používá nezvyklou vzorkovací rychlost 46,8 kHz. Vzhledem k tomu, že je vybaven jen analogovými vstupy a výstupy, je interní vzorkovací rychlost důležitá jen z toho důvodu, aby zajistila dostatečnou kvalitu zvuku, a nemusíte řešit otázky kompatibility s nahrávacím systémem. A z hlediska kvality zvuku je na tom Echo Pro přepychově. Přestože má téměř stejný (řekněme mírně inovovaný) software jako DL-4 a pracuje ve stejném rozlišení, jeho zvuk je jakoby čistší, transparentnější a konkrétnější. Přitom už DL-4 je zvukově na prvotřídní úrovni.

MIDI implementace racku Echo Pro je plně adekvátní. Pomocí povelů změna programu lze přepínat programy, modely a režimy smyčkového sampleru, pomocí kontinuálních kontrolérů lze ovládat všechny nastavitelné parametry a co je hodně důležité, pomocí MIDI hodin lze synchronizovat tempo delaye. Echo Pro se tedy výborně uplatní v jakékoli studiové i pódiové sestavě, protože ho lze snadno ovládat ze sekvenceru i z MIDI pedálu.

Line6 Echo Pro představuje naprostou špičku mezi delayi pro studiové použití, skvěle se hodí pro libovolné zdroje zvuku. Mnohokrát jsem si ověřil, že jeho předchůdce DL-4 výborně funguje nejen s kytarou, ale i se zpěvem, klávesovými zvuky nebo bicími smyčkami, a Echo Pro navíc přidává komfortnější ovládání, flexibilnější zapojení, velkou paměť a ještě vyšší kvalitu zvuku. Skvěle poslouží jak pro přidání prostoru, případně s jemnou modulací, tak pro vytvoření zvláštních efektů, simulaci páskové saturace nebo vytváření úplně nových zvuků.

 

Info:

Line6 Echo Pro je racková efektová jednotka s modely širokého spektra delayů, od emulací páskových a analogových zařízení až po čisté a flexibilně programovatelné digitální delaye. Nabízí dostatečnou paměť, plnou implementaci MIDI a prvotřídní zvukovou kvalitu. Prodejní cena vč. DPH je 24 830 Kč.

Plus:

pestrá paleta delayů

detailní implementace MIDI

výborná zvuková kvalita

pohotové ovládání

Mínus:

v určitém úhlu nečitelná tlačítka

archaické displeje

Psáno pro časopis Muzikus