Line 6 POD Go - moderní modelingový efektový procesor

Line 6 POD Go - moderní modelingový efektový procesor
Line 6 POD Go - moderní modelingový efektový procesor

Line 6 konečně přichází se střední třídou kytarového multiefektu, který vychází z mnohem dražších modelů Helix. Už samotný název POD Go napovídá, že značka Line 6 navazuje na sérii veleúspěšných starších, „klasických červených podů“, které existují v kytarovém světě již dvacet let.

Co vlastně ve středně velkém case od Line 6 POD Go máme? Modelů zesilovačů to má stejně jako drahý Helix, 209 efektů, 256 pamětí pro zvuky (ve dvou bankách - 128 je továrních a 128 uživatelských, editovatelných, ale dá se ukládat do všech). Doporučuji tovární presety nechat pro začátek beze změn a vrtat se v těch pro uživatele. Každý z 256 patchů má ještě možnost čtyř snapshotů.

 

Aparáty

Jsou tady k dispozici „kytarové hlavy a komba“. Napočítal jsem jich 82. V tabulce jich uvádějí 83. Někde se jeden ztratil, nevadí 82 je dost. Několikanásobně dražší model Helix jich má stejně. Nebudu je tady všechny vyjmenovávat, ale obecně jsou to softwarové klony těch nejpopulárnějších kytarových aparátů a komb. Je úplně nemožné všechno tohle mít fyzicky.

Parametry zesilovačů jsou: input gain (Drive, někde dokonce 2x), Bass, Mid, Treble, presence, volume kanálu, Master Volume, Sag, Ripple, Bias, BiasX, Hum (jen u některých, dle typu). Sag - doleva udělá zvuk „tight“ pro moderní metal a doprava víc pro blues a rock. Hum a Riplle přidávají virtuální „brum a nestálost střídavého proudu“ ze sítě (přiznám se, že jsem to nepoužíval, ale ta možnost tu je). Bias doleva simuluje zapojení zesilovače ve třídě AB, doprava třídu A. AB je novější, A je starší. BiasX funguje, když je virtuální koncový zesilovač „vyhulený“ na maximum, pak je to doleva více „tight“ a doprava to přidává kompresi koncových elektronek. Musím uznat, že se jim tohle povedlo, i když to začíná být už trochu alchymie.

 

Reproboxy jsou to, co hraje

Každý reproduktor, a dokonce i různé reproboxy se stejnými reproduktory hrají různě. Rozdíly jsou především ve frekvencích, které ty reproduktory „reprodukují“. Virtuálních reproboxů číhá v PODu Go 39. Malé, velké, staré, nové, dokonce i basové, takže přes POD Go se dá pohodlně nahrávat i baskytara. A protože se v Line 6 POD Go používá technologie IR impulsů, můžeme si dokonce naimportovat 128 vlastních a ty mít pak okamžitě k dispozici. Na webu se dá najít spouta IR zadarmo a ještě několikanásobně víc komerčních. Zkoušel jsem oboje. Impuls musí být v rozlišení 2048 samplů, 24 bitů a 48 kHz. Pokud impuls nesplňuje tyto parametry, tak to nehraje. Přizpůsobit lze vše „zcela jednoduše“ v audioeditoru Audacity. Otevřete IR impuls, pak musíte zvolit na spodní liště Project Rate 48 000 Hz, jednotky zobrazení zvolíte Samples, začátek výběru nastavíte na začátek IR wavu (doleva) a ručně naťukáte do prostředního okénka (zase na dolní liště) číslo 2048 samplů. Pak už jen oříznout a vyexportovat jako wav. Při exportu ještě musíte zvolit bitovou hloubku 24 bitů. Snadné, ne?

Line 6 POD Go - moderní modelingový efektový procesor
Line 6 POD Go - moderní modelingový efektový procesor

Mikrofony

K virtuálním reproduktorům (jen k těm továrním od Line 6) se dají přiřadit virtuální mikrofony. Máme jich tu 16. Následně lze zvolit vzdálenost mikrofonu od reproboxu, low cut (ořezání basů), high cut (ořezání výšek), Early reflection (odrazy od blízkých překážek, dělá to takový velmi krátký delay). Zase tady máme simulaci nejpopulárnějších a drahých mikrofonů používaných pro snímání kytarových aparátů.

 

Pre-ampy

Kdo nechce používat komplet zesilovače, může místo celého aparátu zvolit pre-amp. Těch je tady k mání taky 83. Je to osekané o vliv koncových elektronek.

 

Zkreslovací efekty

POD Go umí dlouhou řadu efektů typu overdrive, distortion a fuzz. Stručný příklad: Clone Centaur, DOD overdrive, Tube Screamer 808 i Ibanez D9, BOSS Super Overdrive, Boss distortion SD-1, Fuzz Face atd.

 

Kompresory a Gatey

Máme k dispozici 13 kompresorů, dvě noise gate a autoswell.

 

Ekvalizéry

„Jenom“ sedm typů... vypíchl bych ekvalizér od Messa Boogie.

 

Modulační efekty

Těch je tady opravdu hodně. Napočítal jsem jich 46 kusů. Opět je zastoupena absolutní klasika jako Chorus Ensemble, EHX flanger, Leslie, Phaser P-90, Small Stone, vibrata a tremola...

 

Delaye

Těch je 34. EHX Memory Man nesmí chybět, stejně jako Analog Delay Boss. Hraje to skvěle.

 

Reverby

Bez reverbu ani ránu... Je jich „jen“ 17. Parametrů mají spoustu. Každý si vybere.

 

Pitch shiftery

Tyhle efekty nesmí chybět v žádném multiefektu. Máme jich tu 13. Zaujala mně kopie pedálu Whammy od DigiTechu a Smart Harmony, kde si můžeme zvolit typ stupnice, která se bude hodit do našich sól.

 

Filtry

Tohle je kategorie „kosmických“ efektů. Zaujal mne Mutant Filter a Comet Trails. Kdo má rád experimentální zvuky, tak tady se může opravdu vyřádit.

 

Looper

Umí zaznamenat 40 sekund v režimu mono. Ve stereu jen 20 sekund, to není moc. No řekl bych, že je to docela málo. Ale looper tady je. Neumí toho sice moc, ale je tu, takže krátké riffy si zahrajeme. Bohužel smyčka se neukládá, to znamená, že po vypnutí looperu se maže, je to škoda... Alespoň desetiminutová paměť (s deseti sloty), by tu být mohla.

 

Kvákadla

Pomocí expression pedálu můžeme ovládat různé parametry efektů a také Wah-Wah. Těch tady máme 10 druhů. Nechybí Vox 846 a 847, Cry Baby, McCoy a Coloursound Wah-Fuzz.

Parametry „klasických“ kvákadel se dají nastavit až tak, jak by opravdová kvákadla nikdy nehrála. Frekvence kvákání lze naladit až do extrémních poloh. Kvákadlo se spouští sešlápnutím špičky pedálu, jde to relativně snadno, nemusíme na něj příliš silně šlápnout, což chválím.

Zajímavé je, že řazení efektů za sebou je zcela na naší libovůli. Jako první můžeme dát i reprobox. Že je to nesmysl? Není, hraje to pak jinak.

 

Line 6 vyrábí své „pody“ již dvacet let (vlastně už jedenadvacet, dvacet let to bylo v roce 2020). Většina kytaristů je zná, ikonický vzhled téhle červené větší či menší „fazole“ nejde přehlédnout. Ale POD měl i jiné barvy a jiné tvary. Dokonce existuje i pod HD a Pocket POD. I dnes se tyhle „staré pody“ používají a zvukově obstojí v mnohem sofistikovanější konkurenci.

 

Ovládací program pro PC nesmí chybět

Line 6 poskytuje zdarma patch manager POD Go Edit. Po nainstalování programu připojíme POD kabelem USB. Zkontrolujeme, jestli není nějaký novější firmware, případně upgradujeme. Po restartu a načtení obsahu efektu vidíme v relativně přehledném interface nahoře zleva v řadě pedály, efekty, aparát, reprobox a zase efekty, přesně tak, jak jdou ve zvukovém řetězci za sebou. Vlevo je sloupeček s uloženými zvuky (číslo + název patche). V prostředním velkém okně se zobrazují parametry jednotlivých komponent, nebo typy komponent, podle toho, co máme v horním řádku vybráno. Skoro každý parametr lze přiřadit nějakému ovladači na pedálu nebo na externím footswitchi a expression pedálu (nutno dokoupit zvlášť). Jednotlivé patche můžeme přejmenovat (max. 16 znaků), kopírovat, exportovat a importovat. Kompletní záloha je otázka cca jedné minuty.

 

Snapshots

Tahle věc je dobrá vychytávka. V rámci jednoho patche můžeme nastavit ještě čtyři takzvané snapshoty. Základ zvuku je vždy stejný, amp/preamp a reprobox. Ostatní efekty si zachovávají svoje parametry, ale mohou být v snapshotech zapnuty, nebo vypnuty.

 

Trails neboli přeznění delaye a reverbu při vypnutí je další skvělá vychytávka. Trails zajistí, že váš dlouhý delay pod sólem nebude po přešlápnutí useknut, ale bude odeznívat ještě po dohrání sóla.

 

Závěr

POD Go od Line 6 patří mezi nejmodernější efektové procesory. Cenou je ale dostupný široké kytaristické veřejnosti. Kdybychom chtěli mít doma všechno, co je tady v jedné „krabici“, museli byschom mít docela velkou stodolu aby se nám to tam vešlo. Jedinou výtku bych měl k looperu, který se svými 40 sekundami (v mono režimu) nepatří do roku 2021.

 

Info:

Line 6 POD Go je moderní modelingový efektový procesor. Je to zatím nejmenší a nejlevnější reinkarnace odvozené od vlajkové lodi Helix. Cena je 12 990 Kč.

 

Plus:

stejné zvuky jako drahý Helix

Trails pro delay a reverb

příznivá cena

robustní konstrukce

editační program

 

Mínus:

krátký a „hloupý“ looper

 

Technická specifikace

USB typ B
efektová smyčka ano
sluchátkový výstup ano
MIDI ne
napájení 9V adaptér (součástí balení)
rozměry 356 x 225 x 95 mm
hmotnost 2442 g (bez adaptéru)

 

https://line6.com/podgo/

Psáno pro časopis Muzikus