Line 6 LowDown HD750 - basová hlava vybavená simulacemi aparátů

Line 6 LowDown HD750 - basová hlava vybavená simulacemi aparátů
Line 6 LowDown HD750 - basová hlava vybavená simulacemi aparátů

Už poměrně dlouhodobě využívám aparáty řady LowDown od Line 6 a nedávno se mi dostala do rukou novinka v podobě nadupané hlavy o výkonu sedm set padesát wattů - LowDown HD750, která se opravdu povedla.

Hlava LowDown HD750 disponuje stejnou nabídkou zvukových možností jako všechny ostatní modely této řady, už od malého desetipalcového komba o výkonu sedmdesát pět wattů. Výběr z řady aparátů, kde rozdíl je jen ve výkonu a nikoliv ve výbavě a ovládání, vidím jako velké pozitivum. I to nejmenší osmipalcové kombo nabízí prakticky stejnou (verze komba 1 x 8” nemá Synth, jinak zvukové možnosti jsou totožné) zvukovou kvalitu linkového výstupu jako ta nejsilnější a nejdražší hlava téže řady.

 

Takže co nám vlastně hlava HD750 nabízí? Je toho dost. Je zde možnost čtyř simulací aparátů - Clean, R & B, Rock, Brit, Grind a poslední je již zmíněný Synth. Hráč má k dispozici také několik kvalitních efektů.

 

Simulace aparátů

 

Clean

Tento kanál je inspirovaný zesilovačem Eden Traveller a s baskytarou tvoří typický hi-fi zvuk. Já ho využívám pro svůj akustický bezpražec, protože můžu upřímně říct, že je to jediný aparát, který si se signálem ze dvou piezosnímačů rozumí.

 

R & B

Kanál je založen na klasickém motownovém zvuku B-15 Flip Top ze šedesátých let, který proslavil hlavně James Jamerson. Tato simulace má výborný punch, který neskutečně dobře pasuje do funku. Skvěle sedne k bicím a navýškované kytaře.

 

Rock

Simulace vychází z aparátu Ampeg SVT.

 

Brit

Tento kanál je založen na zvuku Marshall Super Bass. Tuto simulaci jsem si oblíbil zvlášť kvůli velmi přirozenému overdrive.

 

Grind

Tak tahle simulace, co se týče zkreslení, je moje jednička. Simuluje totiž kombinaci SansAmp „kreslidla a Ampegu SVT. Poměr zkreslení a čistého signálu se dá používat poměrně dost variabilně, od jemného přikreslení, které pěkně funguje s kompresorem, až po opravdu mohutnou stěnu grindového zkreslení.

 

Synth

Hlava se změní na basový syntezátor sedmdesátých let. Při zapnutí tohoto režimu získá oblast korekcí a knoflíku kompresoru alternativní funkce: resonance, cutoff, attack/decay, envelope a waveform. Což jsou typické parametry pro ovládání barev zvuků u syntezátorů.

 

Efekty

 

Compressor

Hlava obsahuje taky velmi slušný Optocomp, který je dostatečně hbitý na rychlejší rytmické dělení. Lze ho pohodlně nastavit pomocí jednoho knoflíku a ledky Threshold.

 

Smart FX

Pod jedním knoflíkem naleznete tři efekty, které dělí průběh potenciometru na třetiny. Je zde filtr, který rád používám na basové party pro dub nebo reggae. Dále Smart FX obsahuje octaver a chorus. U chorusu otáčení potenciometru reguluje rozladění a u octaveru mix přidané spodní oktávy.

 

Závěr

Možností je tedy spousta, ale zásadní je pro hráče také to, jak rychle a jednoduše je s nimi možno pracovat. Není třeba se obávat, že se ukroutíte k smrti - hlava má čtyři paměti nastavení, které se vztahují ke všem potenciometrům, vyjma Master Volume (tlačítka těchto čtyř pamětí jsou v režimu Tuner ukazateli ladičky). V tomto bodě bych snad měl dvě výhrady. Integrovaná ladička je sice zařízení pohodlné, ale jelikož se požadovaný tón zobrazuje na ledkách aparátových simulací, tak si dokážu představit horkou chvilku na pódiu, kdy se muzikant přehlédne a ladí strunu D na ledce Brit místo na ledce Rock a podobně. Co se týče pamětí samotných, tak bych vytkl hlavně způsob, jakým se přechází z režimu paměti do současného nastavení potenciometrů - aby se tak stalo, tak je potřeba otočit nějakým z potenciometrů. Uvítal bych spíše jednoznačný přepínač paměť/skutečný stav potenciometrů.

 

Množství pamětí je možné ještě rozšířit připojením pedálů FBV Express nebo FBV Shortboard, kterými lze počet pamětí zvýšit až na třicet šest a zároveň vám umožní pohodlně ovládat jednotlivé efekty ze země. Firma Line 6 doporučuje k tomuto zesilovači i svůj basový šestsetwattový reprobox LowDown 410 Cabinet 4 x 10” s laditelným výškovým driverem (cena 15 230 Kč) se speciálními reproduktory Eminence Custom.

 

Kolem dokola, myslím, se jedná o velmi dobrý zesilovač, který nabízí spoustu zvukových možností při zachování dostatečné kvality každé z nich (což je u „multimodelingových“ zařízení to nejpodstatnější kriterium). Navíc se aparáty Line 6 pohybují ve velmi přijatelné cenové hladině, což je dalším z mnoha plusů, které vybízejí k tomu „sedmsetpadesátku“ vyzkoušet.

 

Info:

Line 6 HD750 je basová hlava vybavená simulacemi aparátů a digitálními efekty a o výkonu 750 W. Doporučná maloobchodní cena je 20 210 Kč.

 

Plus:

variabilita

kvalitní kompresor

věrný XLR Amp Simulated výstup

cena

 

Mínus:

způsob přepínání presetu a současného nastavení

nepřehledná ladička (kdyby nebyla vůbec, tak je o mínus méně)

 

Technická specifikace:

výkon: 750 W do 4 Ω (375 do 8 Ω)

výstup: 2 x Speakon mono

výstup: XLR s funkcí A.I.R. (simulace snímání reproduktoru)

vstup: CD/mp3

výstup: stereo na sluchátka

zásuvka: FBV Shortboard nebo FBV Express

racková verze: 3U

Psáno pro časopis Muzikus