Line 6 Bass Floor POD - podlahová verze amp modelingových aparátů série LowDown s expression pedálem

Line 6 Bass Floor POD - podlahová verze amp modelingových aparátů série LowDown s expression pedálem
Line 6 Bass Floor POD - podlahová verze amp modelingových aparátů série LowDown s expression pedálem

Firma Line 6 se proslavila na poli amp modelingových procesorů s mnoha inovativními a originálními postupy, které nabídly i méně majetným hudebníkům možnost si zahrát na pravý "vintage" zvuk za dostupnou cenu.

Bass Floor POD pokračuje v této filozofii a nabízí v kompaktním balení všechny vychytávky firmy Line 6 určené pro basisty.

 

Zmenšený LowDown

Bass Floor POD je vlastně podlahová verze basových komb série LowDown se stejnými funkcemi a parametry. Jedná se o multiefekt se třemi přepínači a expression pedálem. Základní myšlenkou u komb série LowDown bylo nabídnout v jednom aparátu simulaci klasických basových zesilovačů, které jsou mnohonásobně dražší a pro mnoho z nás nedostupné. Nemluvě o tom, že Ampeg SVT z roku 1974 s osmidesítkovou skříní pod sebou je nejenom těžko sehnatelná, ale i dost těžkotonážní záležitost... Uvidíme, jestli ho tahle navoněná krabička dokáže nahradit.

 

PODmanivé zvuky

Design efektu se nadmíru povedl, což ale u Line 6 není žádným překvapením. Šedivá metalíza, chromované ovladače, bytelné kovové madlo v kombinaci s černými přepínači a pedálem, vyprofilovaným jako podrážka od farmářek, společně s logem firmy je opravdu povedeným dílkem. Na první dojem budí Floor POD důvěru a dává najevo, že to s námi basáky myslí vážně. Zapojím přiložený adaptér do sítě (bohužel provoz na baterie není možný, takže v lese si na POD nezahrajete) a zkouším továrnou nastavené presety. Mám jich k dispozici celkem šedesát čtyři a musím říct, že je to pěkná divočina. Spousta zkreslených a syntezátorových zvuků a pazvuků mi připomíná moji první návštěvu pavilonu opic. Tehdy jsem taky nečekal takový kravál... Naštěstí POD se ovládá velice jednoduše a intuitivně, takže jsem mohl začít tu opičí banku zvuků krotit. Když si začnete s presety hrát a měnit jejich nastavení, jde to snadno, a vy zjistíte, že z efektu se začíná stávat použitelná věcička. Takže co všechno to vlastně umí?

 

Vezmeme to pěkně zleva doprava. V horní řadě ovladačů je první zleva Drive. Jedná se o míru zkreslení a nabuzení signálu. Od čistého signálu až po opravdu hutné zkreslení. Dalšími v řadě jsou dva potenciometry Bass a Treble, ovládající basy a výšky. Škoda, že chybí ovladač středního pásma. O dynamiku se vám postará opticky řízený kompresor Opto Comp. Úplně vpravo nahoře je ovladač Effects se třemi přepínatelnými pásmy Envelope Filter, Octaver a Chorus. K dispozici jsou pouze tyto tři efekty, protože podle názoru vývojářů Line 6 jich stejně basisti víc nepoužívají. No, nebudeme s nimi polemizovat, ale nějaký ten reverb, flanger nebo pitch shifter by se taky občas hodily. Míra efektovného signálu a přepínání mezi efekty se nastavuje pouze jedním ovladačem. Takže když začínáte ve směru hodinových ručiček od nuly, postupně nastavujete Envelope Filter a jeho poměr, pak plynule přecházíte do octaveru a končíte chorusem. Toto řešení je velice jednoduché a praktické. Něktěří šťouralové by mohli namítnout, že jednotlivé efekty nelze nastavovat citlivěji. To se týká zejména nastavení envelope filtru. Jednotlivé efekty byly vymodelovány podle slavných vzorů Electro-Harmonix Q-Tron, EBS OctaBass a TC Electronic Chorus.

 

V dolní řadě jsou dva ovladače - vlevo Amp Model (simulace zesilovačů legendárních značek) a vpravo Chan Vol (ovládání výstupní hlasitosti jednotlivých presetů). U ovladače Amp Model máme k dispozici celkem šest různých nastavení dnes již klasiky mezi basovými zesilovači.

První na stupnici je model Clean. Jedná se o simulaci zesilovače David Eden Traveler, který produkuje čistý basový tón, vhodný zejména na funky a fusion styl hraní. R & B je stylově v 60. až 70. letech, kdy zažívaly největší slávu Motown Records a jejích maskot - slavný basista James Jamerson. Tlustý a tak trochu "chlupatý" basový tón je dílem zesilovače Ampeg B-15 Flip Top.

 

Rock je klasika všech rockových basistů. Zesilovač Ampeg SVT a osmidesítková bedna je dodnes nepostradatelnou součástí vybavení velkých studií nebo festivalů.

Označení Brit pod sebou skrývá Marshall Super Bass `68, který se proslavil zejména díky kapelám Cream, The Who, Yes nebo Rush. Nabroušený, lehce řezavý basový tón.

Grind je kombinací zkreslení SansAmp PSA-1 zapojeného do Ampegu SVT pro agresivní nabušený zvuk, typický pro kapely Alice in Chains nebo Rage Against the Machine.

Posledním modelem je Synth, což jak z názvu vyplývá, je syntezátorový bas. V podání Line 6 brutální záležitost. V tomto režimu máte opravdu nepřeberné množství možností, jak "zprznit" svůj zvuk. Od lehce syntezátorového basu až po neuvěřitelné kosmické pazvuky.

 

Pokud máte bednu s hornou (výškovým reproduktorem), můžete si přepnout nastavení do režimu Horn, který zdůrazní vyšší pásmo a dokáže lépe využít potenciál horny. Jestliže vám pořád chybí opravdu hutné basy, je zde k dispozici kouzelné tlačítko Deep vedle displeje, které přidá do výsledného zvuku spodní frekvence. U všech efektů této kategorie je samozřejmostí chromatická ladička. Expression pedál funguje ve dvou režimech. Jako ovladač hlasitosti (tzv. Volume pedál) nebo pro ovládání kvákadla (v režimu Envelope Filter). Potěší jeho plná velikost a slušná výška zdvihu pedálu. Abychom nezapomněli na různé vstupy a výstupy z efektu. Takže klasika je vstup pro nástroj a výstup do aparátu. Dále je k dispozici výstup pro sluchátka (malý jack) a vstup pro CD/mp3 přehrávač. Posledním výstupem efektu je Recording/Direct Output do mixpultu, zvukové karty atd. No a jak to celé hraje?

 

Hej kámo, to fakt umí Ampega?

Jak jsem už říkal na začátku, tovární nastavení presetů jsou dost divoká a je potřeba si s nimi pohrát. Ovládání efektu je vyřešeno na jedničku. Vše jde velice rychle a je snadno nastavitelné. Nemusíte nic složitě přepínat, vše ovládáte pomocí analogových ovladačů. Pak už stačí jenom dvakrát zmáčknout Save a máte hotový svůj vlastní preset. Co se týká věrnosti modelingu již zmíněných zesilovačů, měl jsem možnost na všechny hrát a musím uznat, že základní zvukové charakteristiky jsou tu celkem věrné. Ale ruku na srdce, opravdu si myslíte, že lze dokonale okopírovat zvuk vintage lampového marshalla nebo Ampega SVT? Myslím, že podstatnější jsou zvukové možnosti, které efekt nabízí.

 

Pokud přepnete například z režimu Clean do Brit, tak docílíte výrazně jiného basového zvuku. Zajímavostí je, že se podle toho chovají jinak i korekce basů, výšek a samozřejmě i míra zkreslení. Inženýři od Line 6 optimalizovali pro každý režim zesilovače i jejich specifické vlastnosti při změně frekvenčních pásem. U efektů musím vyzdvihnout octaver, který nepřeskakuje a dovolí hrát i v nízkých polohách na nástroji. Envelope filter zejména v pedálovém režimu kváká jako o život. Chorus má při maximálním nastavení tendenci zvuk až nakreslovat, při jemné manipulaci funguje tak, jak má, a dodává tónu tu správnou "zasněnou mlhu". Ale největší zbraní efektu jsou jeho simulace syntezátorových zvuků. Pro zvukové experimentátory dle mého názoru nepostradatelná věcička. Takhle kvalitní "synth" zvuk jen tak někde nedostanete, a když už, tak se většinou jedná o mnohem dražší a větší analogové efekty. A závěrem?

 

Nakonec Japonec

Pro milovníky zkreslených a syntezátorových basových zvuků je Floor POD ideální nástroj. Nabídne jim širokou škálu nekonvenčních presetů a nastavení. Simulace klasických basových zesilovačů se můžou hodit ve studiu a ušetřit vám spoustu času v hledání toho správného zvuku. Bohužel, vysoká míra citlivosti některých efektů způsobuje nechtěné brumy a šumy, které omezují plně profesionální využití efektu. Pokud ale nechcete šetřit dva roky na vysněný aparát, Bass Floor POD pro vás může být dobrou volbou.

 

Info:

Line 6 Bass Floor POD je podlahová verze amp modelingových aparátů série LowDown s expression pedálem. Doporučená maloobchodní cena je 5990 Kč.

 

Plus:

poměr cena/výkon

kvalitní simulace slavných zesilovačů

neuvěřitelné "synth" zvuky

jednoduché a intuitivní ovládání

 

Mínus:

ovládání ladičky/mute pouze ručně tlačítkem Deep

u některých efektů velká míra šumu a brumu

 

Technická specifikace:

displej: segmentový, 2 číslice

vstup: 6,3 mm jack mono

výstup: 6,3 mm jack stereo

sluchátka: 3,5 mm jack

CD/player: 3,5 mm jack

MID: ne

USB: ne

Psáno pro časopis Muzikus