přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukLexicon Omega

27.7.2004 | Autor: Ivan Horák | sekce: pro muzikanty - testy

Lexicon Omega

Lexicon Omega

Lexicon - synonymum pro vynikající profesionální zvukovou techniku. Kdo Lexicon ve studiu má - dobře dělá a je bezpochyby velice spokojený. Není tomu ale dlouho, co tato firma vypustila na trh přístroj určený pro širokou veřejnost - do domácích nahrávacích studií. Nejen pro mě to bylo překvapení - podívejme se tedy tomuto drobečkovi na zoubky...



Lexicon Omega

Lexicon Omega

Alfa nebo Omega? Téměř hamletovská otázka, mít či nemít? Lexicon Omega splňuje v mnoha ohledech požadavky pro velice kvalitní zpracování zvuku v domácím studiu. Počínaje vynikajícími technickými parametry, dodávaným softwarem - ProTracks pro PC, Bias Deck SE pro Apple a pluginem Lexicon Pantheon, i jeho variabilitou. Firma navazuje na tradici svých zvukových karet Lexicon Core2 a Lexicon Studio. Lexicon Studio je profesionální zvuková stanice s DSP procesory a množstvím vstupů a výstupů a Core2 je profesionální zvuková karta 4in, 8out, S/PDIF a A-DAT rozhraním. Tyto karty ale nejsou kompatibilní s dnešními operačními systémy (Win XP, MacOS X). Lexicon přece jen stále drží krok a uvedl Omegu. Core2 a Studio komunikovaly s počítačem pomocí sběrnice PCI, Omega již využívá USB rozhraní. To umožňuje připojit zařízení k počítači (bez zásahu do jeho útrob) nebo k notebooku.

I/O
Lexicon Omega dokáže součastně do čtyř stop nahrávat a ze dvou výstupů přehrávat (full duplex). To vše v rozlišení až 24 bit/48 kHz. Disponuje sedmi analogovými vstupy, dvěma analogovými výstupy, digitálním vstupem a výstupem S/PDIF a MIDI rozhraním.
Vstupy jsou až na jednu výjimku umístěny na zadním panelu přístroje. Tou výjimkou je vysokoimpedanční vstup Instrument, který slouží k připojení elektrické kytary, basové kytary a jiných nástrojů se snímači.
Přední panel je velice efektivně navržen pro velmi pohodlnou a snadnou manipulaci s ovladači a tlačítky. Na první pohled se tak nemusí zdát, ale věřte, že když si vše důkladně prostudujete, budete už podvědomě vědět, kam sáhnout. Velice příjemný je dvoukanálový indikátor úrovně (škoda jen, že jeden). Ale teď popořádku, třeba shora...
První pár rotačních potenciometrů slouží k ovládání zisků mikrofonních předzesilovačů a druhé dva páry potenciometrů jsou pro nastavení vstupních úrovní z linkových vstupů. U každého z ovladačů vstupní úrovně je umístěna malá LED dioda "Peak" , která informuje o přebuzení vstupu. Mezi každým párem těchto potenciometrů jsou dvě tlačítka. Horní USB assign směruje daný pár vstupů do AD převodníků. Velice zajímavý je systém tohoto tlačítka. Při prvním stisku indikuje LED dioda aktivaci převodníku 1/2, při druhém stisku 3/4 a při třetím stisku nesvítí žádná LED, a signál není veden nikam. I když je například u mikrofonních vstupů veden signál do převodníků 1/2, může uživatel například linkové vstupy směrovat také do převodníků 1/2 a nahrávat ze čtyř zdrojů do dvou stop. Je to zajímavé, ale kdo to v praxi ocení, nevím. Druhé spodní tlačítko Monitor je pro specifikaci, zda se jedná o vstupní signál stereofonní nebo dva mono signály. Tlačítko ovlivňuje signál pouze do monitorovací matice a ne do AD převodníku. Možná by bylo dobré, kdyby po přepnutí do stereo monitoringu byly oba potenciometry v módu "link" (spřaženy).
Pravý z nejspodnějšího páru potenciometrů slouží k nastavení úrovně sluchátkového výstupu a levý nabízí Direct Monitoring, který je také zavedeným standardem u USB zvukových karet. Velice stručně - v levé krajní poloze slyšíme z monitorovacího (line out) výstupu pouze vstupní signál. Pootáčením vpravo přimícháváme signál z DA převodníku a tím i zpožděný nahrávaný signál (čímž vzniká delay). Je tedy třeba zvolit takový poměr pro nahrávání, aby nebyl delay efekt rušivý, ale aby byl slyšet základ.
Mezi těmito ovladači je miniaturní dvoukanálový VU metr, který monitoruje aktivitu AD převodníků. K přepínání mezi převodníkem 1/2 a 3/4 slouží tlačítko Meter Assign. Škoda jen, že zde nejsou "metříky" čtyři, i za tu cenu, že by byly stísněné do malého prostoru.
Pod přepínačem jsou dvě LED diody, jedna pro indikaci USB aktivity a druhá pro indikaci zapnutého fantomového napájení mikrofonů +48 V.
Následují dva jackové konektory. Levý Instrument pro připojení nástroje a pravý pro připojení sluchátek. Mezi těmito konektory je poslední ovladač S/PDIF Assign, jímž se signál z digitálního vstupu směruje do nahrávacích kanálů 1-2. LED dioda Lock informuje o presenci (čitelnosti) digitálního signálu.
Jak je patrné, přední panel je velice dobře rozvržen. Možná jen tlačítko S/PDIF Assign s informačními LED diodami mohlo být o nějaký ten milimetřík výš. Mohlo by se stát, že tlačítko bude špatně přístupné při současně zastrčených sluchátkách a zapojeném nástroji.


Funkce
Omegu jsem se snažil využít na obou platformách - PC i Mac. MacOS X (omega není kompatibilní s OS 9) rozpoznal Omegu sám bez instalace ovladačů (LED USB přestala blikat), což pro mě bylo překvapení. Ale v ovládacím panelu v položce zvuk chyběla položka s Omegou, takže nelze (v součastné době) přehrávat systémové zvuky přes tuto zvukovou kartu. BiasDeck SE Omegu rozpoznal. V položce Hardware Configuraion lze nastavit jak Omegu, nebo jiný hardware využívat. U PC je situace jiná - je potřeba ovladače nainstalovat.
Omega je kompatibilní s Win XP a 2000. Pokud využíváte XPéčka, je nutné nejdříve zapojit Omegu, a poté nainstalovat drivery; pokud Win2000, nejdříve nainstalovat, a poté připojit do USB portu. Nainstaloval jsem tedy vše potřebné včetně programu ProTracks, který je s Omegou dodáván. Nastavil jsem v Audio Options jako vstupní a výstupní zařízení Omegu. Chvilku jsem nevěděl, kterou ze tří variant vybrat, ale poradil jsem se s manuálem. Nahrával jsem jak ze stereofonních zdrojů (CD), připojil jsem i mikrofon a basu. Všechno se zdálo čisté, a i když problikávala dioda "peak", nebyl zvuk nijak slyšitelně zkreslen. Předzesilovače DBX se opravdu vydařily a fungují jedinečně. Všechny nahrané zvuky jsou (subjektivně) velice kvalitní a vstupy minimálně šumí.
Když je zapojen jack Instrument, vypojí se automaticky vstup Line 3 a signál je regulován potenciometrem patřícím k Line 3. Digitální vstup lze nasměrovat do nahrávacích kanálů 1/2 (S/PDIF Assign), přičemž se automaticky vypnou všechny analogové vstupy nasměrované do AD převodníku 1/2.

Dodávaný Software
Balení Omegy obsahuje úhlednou krabičku se třemi CD. Na jednom jsou ovladače pro PC. Je ale zajímavé, že na CD je napsáno PC&Mac, což mě malinko zmátlo. Neustále jsem na něm hledal i drivery pro Mac, ale bezúspěšně. Nakonec jsem nainstaloval pod MacOS X BiasDeck - a tam se volba objevila. Na druhém CD je program ProTracks firmy Cakewalk. Ten je odlehčenou verzí programu Cakewalk Sonar. Součástí ProTracks je DXi (DirectX instrument) nástroj Tassman SE. Jedná se o virtuální analogový syntezátor a program Cakewalk Pyro pro vypalování a grabování CD. A na třetím CD je zmiňovaný program pro MacOS X BiasDeck SE. Škoda jen, že pro obě platformy jsou různé programy.
Divil bych se, kdyby firma Lexicon nepřispěla do softwarového balíku svým dílem. Součástí instalace na Mac i na PC je plug-in Lexicon Pantheon. Jedná se o kvalitní reverb, který nabízí mnoho variant nastavení parametrů. Ale stejně jako plug-in LexiVerb je relativně komplikované nastavit jeho parametry tak, aby dobře zněl. Nabízí mnoho presetů od výrobce, které sice vyhovují, ale nezavděčí se všem. Při všech variantách jeho nastavení je nutné s ním velice opatrně zacházet.
Jako závažný nedostatek Omegy považuji absenci ASIO driverů. Lexicon slibuje uveřejnění těchto ovladačů již několik týdnů, ba měsíců, a jsem zvědav, jestli se tak stane alespoň do vydání tohoto článku. Bez těchto ovladačů je nucen uživatel používat výrobcem dodané nebo doporučené programy. V tomto seznamu ale chybí například Steinberg Nuendo, Cubase, Reason a mnoho jiných. Zkoušel jsem Omegu s Nuendem a program neustále hlásil chyby. Doufám, že páni inženýři z Lexiconu brzo ovladače vypustí do oběhu. Zatím tomu na www stránkách Lexiconu (www.lexicon pro.com) nic nenasvědčuje. To je ale otázkou času, a až se tak stane, bude Omega mnohem luxusnější.

Závěr
Lexicon Omega je i přes drobné nedostatky velice dobrým nástrojem na tvorbu v domácích studiích. Použití dbx předzesilovačů je velice povzbudivé. Je vidět, že si konstruktéři dali na Omeze záležet. Však se i zde uplatňují více než třicetileté zkušenosti firmy Lexicon. Každému budoucímu majiteli bych ale upřímně přál všechny ASIO ovladače, práce se hned stane příjemnější.


info
Lexicon Omega - USB zvukový převodník s MIDI rozhranním. Zvuková karta určená především do domácího studia. Cena pro každého 15 536 Kč (vč. DPH)
plus
vynikající předzesilovače
hodně vstupů
Lexicon Pantheon
cena
minus
absence ASIO driverů
nutnost externího zdroje

Vstupy
Dva XLR mikrofonní vstupy s možností napájení 48 V a útlumu -20 dB. Velmi mě potěšilo, že mikrofonní předzesilovače jsou vyrobeny ve spolupráci s dceřinnou firmou dbx (obsahuje části modelu dbx 386). U mikrofonních vstupů jsou i jack konektory insert pro připojení externího efektu, jak je u takovýchto zvukových karet dobrým zvykem.
Čtyři symetrické jacky jako linkové vstupy bez možnosti přepínání +4 dBu a -10 dBV s plynulou regulací na předním panelu.
Pár jackových linkových výstupů. Samozřejmě symetrických...
Dva Cinch konektory - S/PDIF vstup a výstup.
Dva standardní pětipinové DIN konektory pro připojení MIDI zařízení.
Jeden USB konektor pro připojení k počítači a konektor pro externí napáječ.

Pentium III 500 MHz (1,2 GHz recommended)
128 MB RAM
Rychlý disk

Power PC G4 450MHz
OSX 10.2.8
128 MB RAM (512 recommended)



Psáno pro: časopis Muzikus 2004/06

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/Lexicon-Omega~27~cervenec~2004/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.