Laney TI15-112 - Black Sabbath do kapsy

Laney TI15-112 - Black Sabbath do kapsy
Laney TI15-112 - Black Sabbath do kapsy

Anglická firma Laney nedávno uvedla na trh menšího bráchu signature zesilovače Tonyho Iommiho z legendárních Black Sabbath. Platí i v tomto případě známé rčení „na velikosti nezáleží“?

Black Sabbath tento rok vydali skvělé album 13, které je po letech opět katapultovalo na špičky prodejních hitparád a do popředí zájmu fanoušků kytarové muziky. Když se řekne Black Sabbath, kytaristům se automaticky vybaví jméno Tony Iommi, hlavního architekta nezapomenutelného zvuku této legendy a také jednoho z nejoslavovanějších „riffařů“ všech dob. Kdo pozorně sleduje záznamy koncertů Sabbath, tomu nemůže uniknout jedna z neměnných pódiových konstant za Tonyho zády - zesilovače Laney. Iommi je s touto značkou spjat již přes čtyřicet let a jeho osobitý styl hry jde ruku v ruce s nezaměnitelným zvukovým projevem aparátů této firmy. Jakožto jeden z největších matadorů firemní stáje má v současné době od firmy dva vlastní modely, pod kterými je podepsán: velkou stowattovou celolampu TI100 (kterou používá na turné) a nově také celolampové kombo TI15-112, které bylo vyvinuto jako osobní zesilovač na cvičení přímo pro Iommiho. Tomu menšímu z nich se dnes podíváme na zoubek.

 

Vnější popis

Už při vytahování z krabice mě poměrně překvapila robustnost tohoto komba. Aparát váží čtrnáct kilogramů, takže určitě nepatří mezi ty nejtěžší 1x 12” komba na trhu. Váha je ale znát a na cestování hromadnou dopravou si umím představit jiné aparáty. Robustní dojem umocňuje černý perforovaný plech před reproduktorem se vzory ve tvaru (pro Iommiho typických) křížů - mimo designové funkce plní plech i funkci ochrannou, je přeci jen odolnější než běžně používané plátno. Na první pohled zaujmou velké a ve tmě dobře čitelné knoflíky potenciometrů, které jsou vyvedeny v kontrastní bílé s černou ryskou označující jejich polohu, ve tmě na pódiu tedy nebude problém s jejich rychlým nastavováním. Na předním panelu nalezneme zleva doprava: dva vstupy oddělující výkon (15 W a <1 W), Pre-Boost s vypínačem, ovladače Drive, Bass, Middle, Treble, Volume, Dynamics a Tone. Popisu jejich funkcí se budu věnovat v kapitole zvuk, nyní bych snad jen zdůraznil nezvyklé řešení přepínání výkonu komba pomocí dvou různých vstupů pro kytaru, to považuji mezi současnými aparáty za unikát.

 

Zadní panel nabízí napájecí vstup pro klasický eurokabel, hlavní vypínač (kombo bohužel nedisponuje funkcí standby, což považuji za nevýhodu), výstupy Live Record Out a Silent Record/Phones Out (oba obsahují slušnou simulaci reproboxu a konají stejnou funkci, Silent Record Out ale odpojí reproduktor), vstup pro CD/mp3 přehrávač, efektovou smyčku s přepínačem úrovní (-10 dB, 0 dB a bypass), vstup pro footswitch boost a dva výstupy na reproduktory. Kombo je vzadu vybaveno další ochrannou mříží (tentokrát již ne tak zdobnou), která chrání elektronky (zde 2x EL84 v koncovém stupni a 3x ECC83 v stupni předzesilovacím) a zadní stranu reproduktoru. Ta spolu s přepážkou v dolní části komba vytyčuje prostor, do kterého lze odkládat například kabely nebo footswitch. Vše je zabudováno do pevné dřevěné skříně, která je potažena (jak jinak) černou koženkou.

 

Technická specifikace

 

výkonová třída: AB

výkon: 15 W (přepínatelný na 1 W)

počet kanálů: 1

korekce: Pre-Boost, Volume, Drive, Bass, Middle, Treble, Dynamics, Tone

elektronky v předzesilovači: 3x ECC83

elektronky v koncovém stupni: 2x EL84

efektová smyčka: sériová s přepínatelnou úrovní 0/-10dB

vstup pro mp3: ano (prostřednictvím 3,5mm jacku)

výstupy pro externí box: 8 nebo 16 Ω

nástrojové vstupy: 2 (15 W nebo 1 W)

výstup na sluchátka: ano

recording out: ano

emulace reproboxu: ano

reproduktor: 12” HH custom made

hmotnost: 14 kg

 

Zvuk

Jak napovídá jméno na předním panelu, nejde i přes kompaktní velikost o žádné ořezávátko. Už při prvním zahraném akordu bylo jasné, že nadpis na předním panelu nelže. Po zapojení Gibsonu LP se na mne takřka okamžitě začal linout zvuk jako vystřižený ze Sabbath Bloody Sabbath. Aparát je zvukově posazený pevně ve středech a nechybí mu „nosový“ charakter typický pro tuto značku, nicméně díky variabilitě ovládacích prvků jde na kombu nastavit pestrá škála zkreslených zvuků. Ostatně zvukové těžiště tohoto komba je zejména ve zkreslených zvucích a s čistým výrobce moc nepočítal. Ano, čistý zvuk lze nastavit vypnutím boostu a otočením Drive na nulu, nicméně je to zvuk poněkud nudný a nezáživný. Mnohem lepších výsledků lze dosáhnout při nastavení zkreslení dle gusta (klidně se zapnutým boostem) a následným stažením hlasitosti na kytaře. Takto lze dosáhnout překvapivě zajímavého čistého či mírně našpiněného zvuku, kterému nechybí brilantnost ani hloubka. Pozornému čtenáři zajisté neuniklo, že zde není žádný přepínač kanálů ani oddělená hlasitost - kombo je totiž jednokanálové. Jediné, co lze spínat footswitchem, je funkce pre-boost a tu lze ale spíše chápat jako jump pro sóla než změnu zvuku čistý/zkreslený. Aparát lze nastavit na „jakobydvoukanál“, tj bez boostu čistý a s boostem zkreslený zvuk. Je zde ovšem výrazný hlasitostní skok a výsledný zvuk není nic moc.

 

Nyní bych se na chvíli pozastavil u ovládání. Kromě klasického ovládání EQ, hlasitosti a míry gainu (zde drive) zde nalezneme ještě knoflíky Pre-Boost, Dynamics a Tone. Začněme popořadě: Pre-Boost je ovladač lineárního zesílení signálu z kytary - funguje stejně, jako kdyby před aparátem byl zapojený klasický „bustr“, tj čisté zesílení signálu z kytary. Boost se skvěle doplňuje po celé své dráze s pre-ampovým zkreslením aparátu a dokáže s charakterem zvuku poměrně slušně zacvičit - ovšem v dobrém slova smyslu. Zvuk se při jeho aktivaci hezky zpevní a zároveň nabobtná, je ale stále dobře použitelný jak pro doprovody, tak pro sóla. Na první pohled jsem nevěděl, co mám vlastně očekávat od potenciometru Dynamics. Že by se jednalo o nějaké inteligentní skrývání hrubek při hře? Naštěstí (nebo bohužel) tomu tak není, jedná se o korekci odezvy basů. Při nulovém nastavení je zkreslený zvuk více sevřený a basy mají rychlejší odezvu, což se hodí zejména při rychlých palm-mutingových pasážích a jiných „sypačkách“, které jsou často používané v metalu. Čím více se potenciometrem otáčí doprava, tím více se basy otevírají a jejich odezva je pomalejší, což může být zvukově vhodnější pro sóla či pomalé sabbathovské valivé riffy. Z pohledu fanouška klasických Black Sabbath - Dynamics na maximu nabídne zvuk ne nepodobný Killing Yourself to Live, zatímco na nule připomíná výsledný tón spíš War Pigs.

 

Emblém kříže

Kromě samotného komba, kabelu a manuálu je součásti balení také kartička o velikosti běžné vizitky, na kterou je přilepený malý hliníkový kříž úplně stejného tvaru, jako mají výřezy v plechu před reproduktorem. Na druhé straně se dá dočíst, že výřezek pochází přímo z jedné z mnoha beden, které Iommi používá pro současné světové turné Black Sabbath! Samotný kříž má zajímavou historii. Když Sabbath v roce 1970 odmítli hrát na satanistických rituálech kolem Stonehenge, tehdejší hlava britské satanské církve Alex Sanders na celou skupinu uvrhl klatbu. Tehdy začala celá skupina pro ochranu nosit malé hliníkové kříže tohoto tvaru, které vyrobil otec Ozzyho Osbournea. Jediný člen původní sestavy, který tento ornament doposud nosí, je Iommi. Není tedy náhodou, že se tento znak objevuje na jeho signature modelech.

 

Poslední v řadě je ovladač Tone, který částečně zastupuje chybějící potenciometr presence - lze s ním regulovat ostrost zvuku a celkový poměr výšek.

 

Kombo si skvěle rozumí jak s humbuckery, tak se singly. Po zapojení Stratocastera s klasickými snímači single coil se z komba stále linul pevný a surový tón, který se dobře prosadil v kapele a zároveň hezky držel charakter kytary. Jakmile jsem na zadním panelu zpozoroval výstupní jack pro připojení externího reproboxu, hned jsem zajásal. Tušil jsem, že teprve po připojení velké bedny (v mém případě Marshallu 1960AV) se kombo projeví na maximum. Jak se ukázalo, nespletl jsem se. S externím boxem teprve vyniknou všechny zvukové kvality naplno a například potenciometr Dynamics má konečně opravdu slyšitelný vliv na zvuk po celé délce své dráhy.

 

Bohužel se také hned ukázalo, že jednou ze slabin tohoto jinak velmi vychytaného komba je výrobcem instalovaný reproduktor. Ne že by hrál nějak extrémně špatně, nicméně například nějaký klasický Celestion (V30, T75, Greenback, H30...) by mu slušel mnohem víc. Jak jsem již zmínil v popisu předního panelu, kombo disponuje možností přepínat výkon mezi cca jedním a patnácti watty výkonu. To se dá realizovat pomocí připojení kytary do jednoho ze dvou vstupů. Zatímco na plný výkon patnáct wattů se kombo dá použít i v hlasité kapele (dost v tomto případě pomůže externí box, avšak není ho třeba), jednowattový mód mi přišel pro kapelu, co se hlasitosti týče, nedostatečný a pro domácí použití naopak příliš hlasitý. Pro ilustraci - cvičení na hlasitostní úroveň běžné televize jde s kombem v 1W modu realizovat při Volume nastaveném cca na dvojku, přičemž koncový stupeň začíná zkreslovat až někde od šestky (a to už prostě dost řve). Samozřejmě zvuk je dobrý i tak, ale přijde mi to škoda. U zmiňovaného 15W módu není problém ani s opravdu hlasitým bubeníkem. Jen je potřeba počítat s tím, že kombo je zde prakticky na hranici svých možností (tj. na konci „headroomu“) a úplně čistý zvuk z něj půjde při těchto hlasitostech s volume téměř na maximu dostat jen stěží nebo spíše vůbec.

 

Závěr

Kombo Laney TI15-112 je jednokanálové celolampové kombo s nekompromisním zvukem. Je vhodné zejména pro rock a tvrdší žánry. Jeho doménou je zejména domácí hraní a menší pódia. V dané cenové kategorii mne momentálně nenapadá moc lepších aparátů „do obýváku“, které bych ale zároveň s klidným svědomím vzal do nějakého menšího klubu (ostatně s tímto záměrem bylo kombo vyvinuto). Vzhledem k tomu, co kombo nabízí za zvuk a možnosti (i přes omezení na jeden kanál), se mi zdá ve své cenové kategorii jako jedna z nejzajímavějších alternativ třeba pro mladé kytaristy v začínajících rockových či metalových kapelách, zároveň ovšem dokáže příjemně překvapit i profesionální hráče.

 

Plus:

Zvuk

Slušný zvuk výstupu Record Out

Poměr cena/výkon

 

Mínus:

Absence funkce standby

Kombo by si zasloužilo lepší reproduktor

 

Info:

Celolampové kytarové kombo Laney TI15-112 je jednokanálový aparát ze signované série kytaristy Tonyho Iommiho (Black Sabbath). Cena je XXXXXXXXX Kč.

 

www

www.laney.co.uk/products/product_details/158

Psáno pro časopis Muzikus