přihlášení uživatele
přihlásit trvale na tomto počítači
vyhledávaní

zvukLTD JH600-EC Jeff Hanneman Signature Series - nadstandardní nástroj pro více i méně zkreslené zvuky

21.9.2013 | Autor: Vladimír Dvořák | sekce: pro muzikanty - testy

LTD JH600-EC Jeff Hanneman Signature Series - nadstandardní nástroj pro více i méně zkreslené zvuky


Jeff Hanneman je v kapele Slayer ten vlasatější kytarista, a ačkoliv je tak trochu ve stínu „zlouna“ Kerryho Kinga, dokáže taky udělat pořádné „bu-bu-bu-bu“! Hlavně na kytaru. U ESP to vědí, a proto je nová série hned několika modelů pro rok 2012 výsledkem mnohaleté Jeffovy spolupráce s touto kytarovou firmou. LTD JH600-EC je jedním ze dvou „lespaulovských“ tvarů z celkově sedmi jeho signovaných modelů.

Popis

Kytara je v podstatě, už u ESP ověřeným a vkusným, tvarovým klonem Les Paula. První dojem: sympaticky těžká, hned a špatně hádám na mahagon. Druhý dojem: dvojzvratná kobyla Kahler, jež dle mého názoru potřebuje seřídit - opět špatně, nepotřebuje. Třetí dojem: mohutný krk v oblasti přechodu do těla nástroje, který je uváděn jako tenký (?). Čtvrtý dojem: hned dva třípolohové přepínače naznačují nějaké specifické zvukové mody dvou nerozpojitelných aktivních humbuckerů EMG 81 u kobylky a EMG 85 u krku. A zase špatně, viz dále.

Jinak vzhledově velmi elegantní řešení lesklého klavírově černého laku v kombinaci s bílým lemováním, doplněné o černou ladící mechanikou a decentně nenápadné rudé pěticípé hvězdy, coby orietační značky na hmatníku. Hmm... pro našince morbidní, ale zde pěkné. Čtyřiadvacet středně silných pražců s poněkud nezvyklou výškou v ebenovém hmatníku rozměrové menzury Gibson, podobná inspirace pravděpodobně i u nápadně silné desky těla nástroje, dva otočné ovladače, zřejmě volume a tónová clona... nic uzemňujícího.

Konstrukce

Les Paulů s pákou se na trhu zase tolik nevidí. V tomto případě je použita jakostní mechanika Kahler Hybrid Bridge, jež se obejde bez jinak nutného kutání skrz tělo nástroje a navíc nabízí poměrně široký komfort. Nemluvě ani o dalších přednostech, od nastavení upevnění „bimbání“ páky přes přizpůsobení kladek (namísto běžných kamenů) a radiusu hmatníku až k přesnému nastavení vzájemné vzdálenosti strun, o zafixovatelném nastavení oktáv a možnosti zablokovat celou plovoucí mechaniku jako pevnou. Zamykání na nultém pražci zaručuje dokonalé ladění i po velmi brutálních pohybech páky. Z dřevěných materiálů je oproti mému očekávání na tělo použita olše, krk je javorový, hmatník ebenový. Krk není vlepený do těla nástroje. Při zde použité konstrukci průchozího krku je tomu pravděpodobně trochu naopak, takže „křídla“ těla by měla být zřejmě přilepena ke krku. Ale nemohu to potvrdit stoprocentně, dokonalý lak ani při podrobném zkoumání nic nenaznačuje. Za zmínku stojí již zmíněný „tenký“ krk, který je na nultém pražci skutečně příjemně pohodlný, dokonce vybaven „límcem“ po vzoru starších Gibsonů, aby se směrem k vyšším polohám plynule změnil na masivní „basebolovou pálku“. Tam je vhodně a elegantně zbaven všech rohů, aby umožnil pokud možno neomezený pohyb pravé ruky ve výřezu těla kytary při hře vysokých tónů. Baterie pro aktivní snímače je ukryta v šachtě přístupné pod plastovým krytem odšroubováním dvou šroubů ze zadní strany těla kytary.

Jeffova kytara pod vlajkou ESP s názvem Jeff Hanneman EC je oproti testované vybavena navíc jen jedním otočným knoflíkem, zřejmě obstarávající EMG SPC Control (aktivní prvek zhutňující singl coil snímače do podoby humbuckerů - docela překvapivá Jeffova finta). Jinak je vzhledem i materiálem totožná, a to dokonce i s jalovým druhým třípolohovým přepínačem!



Zvuk

Nasucho zní nástroj vyrovnaně, spíše ve středech, a nezapře tak ani zvukově svůj vizuální inspirační zdroj. Průhyb krku je ideální, stejně jako výška strun, nic nedrnčí.

Pojďme do amplifikace. Je snad dobré si připomenout, v jakých podmínkách se tento nástroj v případě Jeffa Hannemana pohybuje. Zesilovače řady Marshall JCM 800 se standardně (4 x 75W) osazenými boxy, grafický ekvalizér a nějaké to kvákadlo. Tedy žádná NASA laboratoř. Za zmínku snad stojí použití koncových lamp Groove Tubes 6550, ostatně těmi má svůj signovaný model zesilovače osazen i Jeffův, s vlasy podstatně prořídlejšími, kytarový kolega ze Slayer.

Tak, osmistovky nažhaveny a přichází první překvapení - třípolohový přepínač v horním rohu kytary vůbec nemění barvu zvuku, a to v žádné poloze ovládacích hejblátek. Krátký pohled do specifikací a...není prý vůbec zapojen! Šroubovák a odklopit víčko - skutečně, ani drátek! Nevím jaká je to finta výrobce, snad vstřícný krok k zarytým Les Paulovcům donekonečna hmatajícím po horním rohu při změně snímače, či vítaný prostor pro kutily, chtějící doplnit nástroj o další funkce - např. „kill switch“.

Odpojený přepínač

Když jsem si přečet Vláďovu zmínku o nezapojeném přepínači nedalo mi to a vznesl jsem dotaz k „vyšším“ instancím. Vězte, že odpověď je doslova „pretty simple“. Stejnou věc najdete i na signovaném modelu Jamese Hetfielda ESP Truckster. Oba borci totiž chtěli mít přepínač snímačů poblíž ovladačů hlasitosti. V továrně je vyslyšeli a jejich přání splnili. Jenže pak se zjistilo, že když na kytarách à la les paul není přepínač tam, kde bychom ho všichni čekali, nejsou kytary vzhledově dostateně „cool“. A tak ho tam prostě nechali - nezapojený...
(Michal Snížek)

Kytara JH600-EC je dravec, a předurčená, jak jinak, především na více zkreslený zvuk. Svým středovým charakterem se bez problémů prosazuje ve všech způsobech hraní. Silný atak při úhozu trsátka aktivní snímače EMG vyloženě milují a zkonkrétní mnohdy nejasné kontury rychlejších běhů, u skluzů a alikvotních hvízdanců zase oceníte vhodnou volbu dřeva kytary, kdy se, podle mého názoru, výrazně uplatní javorový krk v kombinaci s ebenovým hmatníkem. Díky masivnímu tělu je elektrifikovaný zvuk vždy dostatečně hutný a opět aniž by ztratil jasnou čitelnost. Příjemným překvapením tak pro mě byla například čitelnost krkového snímače EMG 85 při akordové hře v silně zkreslených doprovodech. Vyšší pražce dovolují luxusní a precizní dohmat, nebo čitelný a nezadušený rozkmit velmi širokého prstového vibrata. Je jen potřeba hlídat vyrovnanou sílu stisku kvůli intonaci. Hraní ve vysokých polohách je pohodlně dostupnou lahůdkou, práce s pákou je efektní a spolehlivá při doladění. Svým středovým, čitelným charakterem je kytara vhodná i k bluesově zabarveným zvukům, nižším zkreslením rozhodně neztratí nic na své barevnosti a dynamice. Velmi povedený signovaný kousek, Jeffe, to zase jo.

Info:
LTD JH600-EC je nadstandardní nástroj určený pro více i méně zkreslené zvuky dovolující veškeré finesy agresivní rockové hry za použití spolehlivé vibrapáky. Cena je 34 400 Kč.

Plus:
dokonalé zpracování
kvalitní materiál
koncepce krku
váha (těžší)

Mínus:
nedůstojná přepravní papírová krabice (zasloužila by pevný futrál)
podivný nefukční druhý přepínač

www:
www.espguitars.com/guitars/signature/jh-600ec.html

Psáno pro: časopis Muzikus 2012/12

Online verze stránky: http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-testy/LTD-JH600EC-Jeff-Hanneman-Signature-Series-nadstandardni-nastroj-pro-vice-i-mene-zkreslene-zvuky~21~zari~2013/

Komentáře

celkový počet: 0

Buďte první...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.