Leem CS 1604N a CS 1204N - mixážní pulty

Leem CS 1604N a CS 1204N - mixážní pulty
Leem CS 1604N a CS 1204N - mixážní pulty

Korejská firma Leem v současné době obohatila trh jednoduchými analogovými mixážními pulty, jejichž využití je směrováno zejména do oblasti live produkcí, multimédií, malých ozvučení nebo home recordingu. Tyto přístroje oplývají množstvím ovládacích prvků, které je předurčují i pro použití ve školách, klubech nebo divadlech.

 

Popis

Nová řada nabízí uživatelům dva základní modely, které se liší počtem vstupních kanálů a použitím tahových nebo otočných potenciometrů.

Typ CS 1604N a 1204N jsou 12 a 8vstupé mixážní pulty, přičemž model CS 1204N má místo posuvných regulátorů úrovně otočné. Jejich zapojení obsahuje celkem 5 vnitřních sběrnic, jež se dají použít k buzení dvou efektových zařízení a tří výkonových zesilovačů. Díky architektuře pultu můžete napájet odposlechový zesilovač, zesilovač pro monitory, hlavní výkonový zesilovač a efektové zařízení, které je možné napájet před nebo za vstupní šavlí.

Leem CS 1604N je větší typ pultu, přístroj snadno unesete v jedné ruce a vejde se do menšího z jednoduché, ale kompaktní mechanické konstrukce.

Elegantní stříbrná ocelová skříňka svojí výškou připomíná spíše sestavy výkonových pultů se zesilovačem, což je způsobeno integrovaným napájecím zdrojem. Vstupní a výstupní konektory jsou v zadní části horního panelu, takže jsou snadno přístupné a nemusíte kolem něj při operativních změnách zapojení neustále obíhat. Zadní svislý panel obsahuje pouze síťový euro konektor, pojistkovou objímku a dva vypínače, jeden síťový a druhý na fantomové napájení, které je společné pro všechny mikrofonní vstupy. Mixer je připraven pro zabudování do standardního racku pomocí dvou distančních úhlových lišt, které jsou součástí dodávky. Oba pulty jsou solidně mechanicky zpracovány, jak šasi, tak i konektory a ovládací prvky, zdá se, že i drsnější zacházení a náročné podmínky při cestách přežijí bez pohromy. U firmy asi vědí, jak se zachází s takovými přístroji v polních podmínkách koncertů, tanečních zábav a v zakouřených nočních podnicích.

Na předním panelu jsou všechny ovládací prvky i konektory. Popisy jsou provedeny černou barvou na stříbrném podkladě, s jasnou a všeříkající funkcí, značení je standardní, stejně jako rozložení všech ovládacích prvků. Samotné ovládací prvky mají různé barvy podle funkce, takže se na mixu snadno orientujete.

U modelu 1604N je prvních osm vstupních kanálů vybaveno mikrofonními (XLR) a linkovými (stereo jack) vstupy, zatímco zbývající čtyři vstupní kanály jsou stereofonní s linkovými vstupy, osazeny stereo jacky. Model 1204N má poloviční množství mikrofonních vstupů, tedy čtyři a stejné množství stereofonních, jinak je koncepce pultu stejná až na ovládání hlasitostí, která je u většího vyřešena tahovými potenciometry a u menšího otočnými.

Zleva máme vedle sebe osm vstupních jednotek. Na každé najdeme odshora: XLR symetrický vstup pro mikrofon a jack pro nesymetrickou linkovou úroveň. Vstupní citlivost měníme červeným vypínačem PAD - 20 dB nebo 0 dB. Gain - červený regulátor úrovně mění zisk v rozsahu od +10 až -40 dB. Třípásmové korekce bílo označené s pevně nastavenými pásmy Hi -12 kHz s rozsahem +/- 15 dB, Mid -2,5 kHz +/- 12 dB, a Low -80 Hz s účinností +/- 15 dB. Korekce, přes vysokou účinnost, mají díky dobře vybraným šířím pásma příjemný a jasný průběh. Dále se zde nacházejí dva auxy s aretací v nulové poloze. Zelený Mon 1 pro buzení monitorů se tlačítkem Mon Pre Post dá sumárně navolit před nebo za fader hlasitosti, modrý EFX 2 pro nastavení úrovně efektu, který je trvale závislý na ovladači hlasitosti. Pod auxy jsou dvě tlačítka routing, které signál odbaví přímo do hlavní stereofonní sběrnice Main Mix či na pomocnou taktéž stereofonní sběrnici Sub 1 - 2. Pod routingem se nachází žlutě provedené stereofonní báze. Tento potenciometr má jako potenciometry ekvalizéru přesně definovanou střední polohu. Spínač Solo v červeném provedení umožní individuální poslech ve sluchátkách nezávisle na faderu hlasitosti, neumožní však měření vstupního signálu na indikátorech. Až dole je v šedivém provedení šoupák (tahový potenciometr, fader) hlasitosti o délce 60 mm, tento je u menšího modelu nahrazen oranžovým otočným potenciometrem. Dále vpravo jsou čtyři stereofonní šavle, u nichž není přítomna žádná regulace vstupní úrovně, vstup je na nesymetrických konektorech jack, kdy levý slouží jako monofonní. Jackové zásuvky jsou zapojeny tak, že pokud zasuneme konektor pouze do levého kanálu objeví se signál v obou stereofonních kanálech, po zasunutí druhého jacku je signál již normálně ve stereu. Stereofonní vstupy se od výše popsaných monofonních již v ničem neliší.

Přesuneme-li se do pravé poloviny mixu, čekají tam na nás dva červené fadery, kterými nastavujeme celkovou výstupní úrověň z pultu Main Mix a výstup z pomocné stereofonní sběrnice Sub 1 - 2. Do těchto výstupů se dostává signál, jehož trasa byla předtím navolena routingovými tlačítky na vstupních jednotkách. Stereofonní signály pomocné sběrnice je možno poslat ven z pultu pouze samostatným jackovým výstupem Sub Out 1 a 2. V této části pultu se ještě nachází další pomocný vstup a výstup osazený konektory RCA (cinch). Jak již jeho označení napovídá - Rec LR a Play LR - jedná se o připojení záznamového a reprodukčního zařízení jehož intenzita se reguluje červeným potenciometrem Tape Play. Jackový sluchátkový výstup je regulovatelný zeleným potenciometrem Monitor. Do tohoto výstupu můžeme navolit celkový signál z výstupu tlačítkem Sub. Jestliže zvolíme poslech jednotlivého vstupního kanálu tlačítkem Solo, rozsvítí se kontrolní dioda umístěná vedle potenciometru a označená Solo On. Bohužel jakýkoliv navolený signál do sluchátek neprochází měřiči úrovně, takže nám chybí možnost nastavení správné úrovně. Jako indikátor je použit stereofonní dvoubarevný desetidílný led metr s rozsahem od -21 do +9 dB. Pod indikátorem se nacházejí dvě stavové diody, žlutá pro kontrolu fantomového napájení a červená pro indikaci zapnutí přístroje.

Úplně vpravo jsou odshora dva potenciometry stereofonní symetrických vstupů Aux Return 1 a 2, jimiž můžeme regulovat signál ze stereoefektů nebo CD přístrojů. Pod nimi jsou tři tlačítka, kterými pošleme signál ze vstupů Aux Return buď do hlavního výstupu Main Mix, nebo do pomocného Sub 1 - 2, nebo do Aux 1. Zeleným potenciometrem označeným Aux 1 řídíme celkovou hlasitost navolenou na sběrnici Aux 1. Pod ním se nachází již zmíněné tlačítko Mon Pre Post měnící připojení Auxu 1 před nebo za fader. Stejnou funkci má i modrý tahový fader označený jako Aux Master, ale bez možnosti přepínání. Hlavní výstup z pultu je označen Main Outs, a je řešen stereofonními symetrickými zástrčkami, pod nimiž jsou dva výstupy ze sběrnic Aux 1 a Aux 2, které jsou nesymetrické a také na jackové zásuvce.

 

Hodnocení

Asi nikoho nepřekvapí, že zapojení a uvedení do chodu je bezproblémové. Seznámení s přístrojem je rychlé a víceméně podvědomé. Po funkční stránce je všechno jak má být, zvuk je transparentní a průzračný, spektrum je plné a čisté. Pokud nabrousíme korekce, objeví se nepatrný šum, odstup signál/šum je však u této kategorie pultů dostatečný a parametry tomu odpovídají.

Fadery mají velice uvolněný chod, takže může snadno dojít k nechtěnému postrčení o pár dB nahoru, nebo k nežádoucímu snížení úrovně. Na faderu Aux Master je nasazen nesprávný knoflík, který při pohybu sklouzává, je třeba ho vyměnit za správný druh. Pohyb faderů je plynulý, všechny chodí stejně a nezadrhávají.

Jelikož pult postrádá kontrolky přebuzení na vstupech i přepínání měřičů na jednotlivé vstupy a sběrnice, snadno dojde k přebuzení, které se vizuálně nikde nezobrazí, ale je okamžitě slyšitelné; stálo by za úvahu vybavit pult tradičním přepínáním metrů pomocí tlačítek solo, nebo tradiční pfl.

 

Co říci závěrem?

Tam kde nepotřebujeme ozvučovat hodně nástrojů najednou, nebo natáčet více nástrojů současně vystačíme s menším modelem CS 1204N. Pro větší obsazení se hodí větší z bratříčků CS 1604N. Oba modely jsou ideální do zkušebny, kde bez problémů ozvučí všechny vokály a elektroakustické nástroje či zvukové moduly. Bez problémové se jeví použití u barové kapely, kde potřebujeme smíchat několik vokálů s klávesami a bicími samply. Pro klávesové hráče, kteří potřebují na podiu větší množství kláves a modulů a chtějí je odeslat zvukaři předmíchané ve stereu dle vlastních představ, není tato volba pultu k zahození. Pulty se výborně hodí i do instalací menších diskoték, klubů, divadel, škol, restaurací či konferenčních sálů. Při použití kvalitních zdrojů se dá s těmito modely pořídit i slušné stereofonní nahrávka. Dobře poslouží i začínajícím či méně zkušeným zvukařům nebo laikům, kteří ocení jejich intuitivní a podvědomé ovládání.

 

Info:

Leem 1604N a 1204N jsou malé analogové mixážní pulty, slušné kvality, které mají široké uplatnění a nenáročnou obsluhu. Dají se pořídit za 16 900 Kč, respektive 13 900 Kč včetně DPH.

 

Plus:

dobrý zvuk

možnost montáže do racku (úhelníky v ceně)

přiměřená cena

malé rozměry

univerzálnost

 

Mínus:

absence LED indikátoru špiček na vstupech

společný fantom pro všechny vstupy

tlačítka by mohla být z boku dvoubarevná, aby se lépe poznal stav

tlačítko Solo neslouží jako PFL k nastavení citlivosti vstupu

nemožnost poslat výstup ze Sub 12 do hlavního výstupu

tahový potenciometr Aux Master má špatný plastový knoflík

malé využití měřičů úrovně

 

Důležité specifické parametry:

Počet symetrických vstupů: 8 (4)

Počet stereofonních kanálů: 4 (4)

Počet výstupů: 3 (3)

Počet pomocných výstupů aux: 2 (2)

Ekvalizér: High shelving ą 15 dB 12 kHz; Mid peaking ą 12 dB 2,5 kHz; Low shelving ą 15 dB 80 kHz

Citlivost vstupu Mic: 1 mV/ 1k; CD/Line: 150 mV/ 10 k

Výstupní úroveň sluchátek: 7 V/220

THD: 0,05%

Frekvenční rozsah: 20 - 20000 Hz/ądB

Odstup sig/šum: Mic 70 dB; CD/Line 80 dB

Rozměry (v x š x d): CS 1204N 108 x 289 x 348 mm; CS 1604N 108 x 399 x 478 mm

Hmotnost: CS 1204N 4,2 kg; CS 1604N 6,1 kg

Psáno pro časopis Muzikus