Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design

Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design
Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design

GuitarSystems

Kvalitní kytarové efekty ze země sýru

Přiznám se, že když mi přistály na stůl kytarové efekty od nizozemské firmy GuitarSystems, bylo to poprvé, co jsem o této značce slyšel. Po „vygooglení“ jsem se za to trochu zastyděl, protože značka má ve své stáji početné a kvalitní firemní hráče. Nechybí mezi nimi Steve Stevens (Billy Idol, Michael Jackson), Tony Spinner (Tony Spinner Band, Paul Gilbert, Toto), Poppa Chubby nebo Mark Tremonti (Alter Bridge, Creed).

Když jsem pak zjistil, že kvalitní obvody krabiček GuitarSystems vycházejí z ověřených efektů firem, jako je Treble Booster od Dallas Rangemaster nebo Dallas Arbiter Fuzz Face, má zvědavost vyvolaná slavnými jmény se ještě zvětšila. Jak tedy krabičky hrají?

 

Zvenku a zevnitř

Dříve než se dostanu ke zvuku, zastavím se u designu, kterému vévodí robustní a nezničitelný, bezhlučný přepínač obvodu true bypass, patentovaný jako The PaulSwitch Jr. Vše je montováno ručně a lidé z GuitarSystems dokonce vlastnoručně popisují i obaly výrobními čísly. Na papírových krabičkách se dozvíte, do kterého obchodu je každá malosérie speciálně dodávaná. Na těch, které jsem měl možnost vyzkoušet, bylo napsáno „made for Musicdata“.

 

Čtyři z testovaných efektů, jež se dají zahrnout do kategorie „zkreslovače“, měly podobný tvar připomínající robustnější krabičky MXR. Každý efekt na sebe navíc poutal pozornost barvou a potiskem připomínajícím novinový titulek.

 

K ovládání sloužily tři černé knoflíky a po stranách jsem našel zdířky na jack a napájecí konektor. Přiložené firemní externí napájení překvapilo tichým chodem bez brumů a bez změny charakteru zvuku. Konektor navíc disponoval ochranou proti přepólování a vyššímu napětí. Ovšem největší vychytávkou, kterou ocení především milovníci fuzzů, se ukázalo být tzv. Radio Frequency Interference (RFI) zabraňující příjmu rádiového signálu při vyšším gainu a otáčení volume kytary.

 

Tvarovou výjimku tvořil pátý z efektů Vibe Tool, klon klasického Uni Vibu. Byl větší, čtvercového tvaru a ovladač měnící průběh křivky měl netradičně umístěný napravo, aby se dal během hraní ovládat špičkou boty.

 

Po rozmontování všech modelů na mě dýchly staré dobré časy devadesátých let. Na tištěném spoji byly totiž ručně napájené velmi kvalitní součástky. Všiml jsem si například skvělých kondenzátorů od Panasonicu.

Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design
Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design

Treble Tool Junior

Předlohou pro první recenzovaný Treble Tool Junior stál evidentně Treble Booster od Dallas Rangemasteru, což je asi nejjednodušší a nejkopírovanější efekt všech dob. Jeho nevýhodou je cena dosahující tisíc dolarů. Pokud takové peníze do celkem jednoduché krabičky investovat nehodláte, určitě zkuste Treble Tool Junior. Stejně jako originál disponuje zesílením až o 37 dB a uchovává si to nejlepší ze svého předchůdce.

Jeho zvuk byl hned po zapojení kytary příjemně měkký, přitom průrazný a konkrétní. To vše díky ručně vybíranému germaniovému tranzistoru NOS. Vynikající byla i možnost ovládání přes výškový tone control a současně přes variable range control (T.M.F. - Treble Middle Full), který ovlivňoval spodní frekvence.

 

Na první pohled se může se zdát, že Holandsko vyniká jinými komoditami než kytarovým příslušenstvím. Ale pokud se někdo podíval na vybavení Joea Bonamassy zveřejněného na YouTube, pak si určitě všiml, s jakým respektem mluví o zesilovači Van Weelden. To je značka, kterou u nás asi nenajdete. Málokdo je totiž ochoten dát zhruba 7000 eur za zesilovač. Uvidíme, jak to dopadne s efekty GuitarSystem. I Klon Centaur stál v devadesátých letech „jenom“ 300 dolarů a dnes za něj zaplatíte několikanásobně víc. Kdo ví, zda to tak nebude i v tomto případě.

 

Tato jedinečná kombinace dovedla například mého starého jemně nakresleného Marshalla až k nádhernému lead zvuku. Po zapojení Gibsona ES 335 jsem z něj vykouzlil poctivý zpěvný sound, který evokoval nahrávky Ten Years After z Woodstocku. S Voxem se pak dostavila zvuková teritoria Briana Maye, který Treble Booster proslavil. A po zapojení strata na mě dýchl duch Roryho Gallaghera. Skvělý efekt, který velmi doporučuji.

Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design
Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design

Tony’s Bender Tool

Jimmy Page, Jeff Beck a v současné době Gary Clark Jr. Ti všichni proslavili fuzz Tone Bender vyráběný okolo roku 1967 v Anglii. Vyznačuje se tlustým, ovšem nepříliš chlupatým soundem, který stojí na pomezí fuzzu a overdrivu. V poslední době se objevilo mnoho butikových výrobců, kteří jeho schéma kopírují, namátkou Fulltone u svého Soulbendera nebo Analogman v modelu Astro Tone.

 

Podobnou cestou se vydávají i GuitarSystems s krabičkou Tony’s Bender Tool. Její zvuk je založený na třech selektovaných a ručně vybíraných gerrmaniových transistorech NOS. Ovládání nabízí poměr fuzzu, knoflík frekvenčního ladění a volume.

 

Stačí si vzít Telecastera, sešlápnout pedál a zahrát úvodní tóny sóla ve Stairway to Heaven nebo riff Whole Lotta Love a je to tam. Vynikající ovladač T.M.F. i zde umožňuje nastavit kromě příjemného fuzzu i krémový overdrive. Krásně s ním vyloudíte i drsné bluesové zvuky à la Gary Clark Jr. s neuvěřitelně lehce řízenou zpětnou vazbou. Každopádně můj favorit.

Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design
Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design

Fuzz Tool Junior

Tam, kde končí Tony’s Bender Tool, začíná Fuzz Tool Junior, který se ve zvuku inspiruje klasickým efektem Dallas Arbiter Fuzz Face, jenž proslavil Jimi Hendrix. Srdce efektu zde řídí vybrané tranzistory -silikonový NOS s nízkým gainem a germaniový NOS se středním gainem.

Pokud zapojíte Les Paula, dostáváte se ke vřelému tónu starých nahrávek ZZ Top. Se stratem dostanete zase klasický Foxy Lady zvuk Jimiho Hendrixe. Skvělá práce, opravdu není co dodávat.

 

Drive Tool Junior

DriveTool Junior je na rozdíl od předchozích efektů čistým dynamickým overdrivem, postaveným na technologii CMOS s využitím původního obvodu NOS (1982) CMOS IC. Potud tedy manuál.

 

Díky tomu ve zvuku oceníte dynamický rozsah a velkou citlivost při ataku strun. Frekvenční odezva je u tohoto modelu navíc vylepšená a podobá se slavnému pedálu Klon Centaur. Některé recenze uvádějí, že je jeho zvuk navíc pevnější.

 

I v tomto případě funguje skvěle tónový knoflík T.M.F. pro nastavení výšek a basů. Oceníte to především během hraní na různé typy zesilovačů nebo komb. Vždy si nastavíte zvuk, aniž by byl rozmazaný nebo „uječený“. Pokud samozřejmě nechcete opak.

 

Vibetool

I u efektu Vibetool se nechali technici GuitarSystems inspirovat zvukem klasického pedálu, ovšem k výslednému soundu došli jinak než jejich předchůdci v šedesátých letech. Tentokrát byl vzorem Uni Vibe.

 

Už u ovládacích prvků najdeme rozdíly. Vibetool například nemá klasické přepínání mezi funkcemi chorus a vibrato. Rovněž knoflík Intensity funguje trochu jinak, protože navíc přidává i lehký gain. Přesto ve zvuku naleznete to, co potřebujete a znáte z mnoha starých nahrávek. Tedy průkopnický sound, který vzdáleně evokuje zvuk podobný Leslie.

Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design
Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design

Měl jsem možnost efekt porovnat se slavným Deja Vibem od firmy Fulltone. Vibetool disponoval stejně ušlechtilým teplým tónem. Skvěle fungoval jak na čistý zvuk, tak i během nastavení všech drsnějších klasických tónů, které u těchto krabiček proslavili Jimi Hendrix nebo Robin Trower. Oproti Fulltonu měl méně basů. To se nakonec v mixu kapely ukázalo jako výhoda. Sám jsem měl několikrát ve studiu problém s nejrůznějšími klony Uni Vibu, když nedokázaly v kombinaci frekvencí basy a kytar prostoupit nahrávkou. S GuitarSystems tento problém odpadl.

 

To, v čem měl Vibetool navrch, byl opět knoflík T.M.F. Pomáhal odstraňovat rozdíly v pulzování u různých typů snímačů. Přeci jenom je známé, že Uni Vibe funguje lépe se singly. Fulltone sice disponuje možností (po odšroubování krytu) nastavit naladění výšek a basů, ovšem s T.M.F. to pracovalo trochu jinak. Díky němu se dal ovlivňovat zdvih křivky i u dvoucívkových snímačů.

 

Příjemné bylo i umístění velkého pogumovaného ovladače Speed. Díky jeho umístění na boku šel lehce ovládat nohou během hraní na pódiu, takže k němu nebylo potřeba externího ovládacího pedálu. Navíc zvládal vibrovat rychleji. Zatímco klasický Uni Vibe má rozmezí rychlosti na maximu 4,5 Hz, u VibeTool je to 9 Hz.

Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design
Kytarové efekty GuitarSystems - kvalitní komponenty, poctivé řemeslné zpracování a zajímavý design

Závěr

Pokud to mám shrnout, za mě jsou efekty od firmy GuitarSystems kombinací kvalitních komponentů, poctivého řemeslného zpracování a zajímavého designu. Vše navíc jednoduché, pěkné a účelné.

 

Co zvedá tyto pedály výš, je kvalitní nadstandardní zvuk, který (ruku na srdce) někdy u vysoce řemeslně zvládnutých butiků občas chybí. Takže pro mne není Holandsko už jen zemí sýrů, tulipánů a marihuany, ale také kvalitních kytarových výrobků. Vzpomeňme třeba na zesilovače Van Weelden nebo kytary RebelRelic či Haarguitars.

 

Info:

Kytarové efekty GuitarSystems jsou kombinací kvalitních komponentů, poctivého řemeslného zpracování a zajímavého designu. Ceny jsou následující: XXXX Kč.

 

Plus:

řemeslné zpracování

zvuk

výběr komponentů

design

jednoduché ovládání

bezhlučný přepínač obvodu true bypass The PaulSwitch Jr.

Radio Frequency Interference (RFI) zabraňující příjmu rádiového signálu při vyšším gainu

 

Mínus:

Zvuk může být pro někoho příliš hi-fisticky dokonalý. Nikde žádná špína.

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Treble Tool Junior (1), Tony’s Bender Tool (2), Fuzz Tool Junior (3), DriveTool Junior (4)

 

Pro výrobu se používají (dle typu efektu): germaniový tranzistor NOS (1), tři vybrané a sladěné germaniové tranzistory NOS  (2), silikonový NOS a medium gain germaniový tranzistor NOS (3) a původní logické čipy NOS CMOS datované kolem roku 1982, které mají hladký tón a nejnižší brum a šum.

 

Ovládání:

Drive, Gain nebo Fuzz control míra zkreslení
T.M.F. ovlivňuje tón, především výšky
Volume úroveň hlasitosti efektu
The PaulSwitch Jr. robustní patentovaný přepínač obvodu true bypass
Externí napájení speciální obvod redukuje nežádoucí šumy a mnimalizuje změnu zvuku při použití externího napájení. Současně je tato krabička chráněna proti obrácené polaritě a přepětí při použití nesprávného napaječe.

 

VibeTool

Ovládání:

Dvoubarevná LED dioda (červená/modrá) indikuje, zda je efekt zapnutý a rychlost modu vibrata v modech zapnuto i vypnuto
Knoflík Intensity úroveň efektu
Knoflík Speed prodloužené rozmezí rychlosti (maximum u originálu je 4,5 Hz, VibeTool disponuje 9Hz)
Napájení 18 V
The PaulSwitch Jr. robustní patentovaný přepínač obvodu true bypass

 

www:

www.guitarsystems.nl

Psáno pro časopis Muzikus