Kurzweil PC3X - návrat legendy

Kurzweil PC3X - návrat legendy
Kurzweil PC3X - návrat legendy

Dnes již legendární značku Kurzweil jsme si dlouhá léta zvykli spojovat s jejich top modelem K 2600, který se stal standardem v řadě studií a přinesl ve své době jeden z nejkvalitnějších klávesových workstation. Od těch dob jakoby se v Kurzweilu zastavil čas a ustal vývoj novinek. Velký počet fanoušků této značky však neustále tvořil na jejích starých modelech a věřil na její opětovné probuzení a oživení produkce nových typů nástrojů. Obrat k lepšímu nastal, a to také s příchodem Raymonda Kurzweila, který stál již u zrodu výroby klávesových nástrojů nesoucích jeho jméno. První dlouho očekávanou novinkou je řada PC3.

Koncepce nástroje

Řada klávesových nástrojů PC3 je vybavena více než tisíci programy sestavenými ze zvuků akustických, elektrických a syntezátorových nástrojů včetně bloků, které se do K 2600 musely dokupovat – Orchestral, Contemporary, GM, Triple Strike Piano, Classic Keys a novým blokem Strings. V ROM paměti je jich 64 MB a jsou generovány nejnovějším Kurzweilovým čipem obsahujícím špičkové technologie.

Tradiční V.A.S.T. syntéza tak umožňuje nově polyfonii 128 hlasů a efektový procesor KDFX zde umožňuje ještě větší výkon efektové jednotky než samostatný procesor KSP8. Novinkou je VA 1 syntéza simulující zvuky virtuálních analogů.

Nástroj je vybaven vícezónovýmy setupy, z nichž je jich většina připraveny k přehrávání songů, groovů a arpeggií, šestnáctistopým sekvencerem, a emulací KB3 s devíti slidery pro ovládání zvuků varhan. Velké možnosti v ovládání externích zdrojů jej také předurčují jako výkonný master keyboard. Model PC3X je navíc vybaven klaviaturou s kladívkovou mechanikou.

 

Ovládání

Úvodem je třeba říct, že pokud jste již někdy s nástroji Kurzweil pracovali, nebudete mít s touto novinkou problémy, ergonomie ovládání je hodně podobná, doplněná je však řadou nových funkcí, taktéž je hodně intuitivní i pro začátečníky. S PC3 můžete pracovat v osmi pracovních režimech, jejichž navolení provedete stiskem tlačítek s LED indikací umístěnými vlevo od displeje.

Program – zde se navolí programy, jejichž úpravy se realizují v editoru programů.

Setup – zde lze vybírat a editovat až osmizónové setupy s nezávislými MIDI kanály.

Quick Access – režim rychlého přístupu k programům a setupům pro živou hru.

Effects – nastavení efektů, jejich přiřazení, editace a ukládání.

MIDI – veškerá nastavení pro výstup a přijímání dat, přepínání mezi USB a MIDI.

Master – centrální nastavení pro celý nástroj.

Song – režim práce se sekvencerem a multitimbrálními daty.

Storage – funguje jako čtečka xDkarty, pro ukládání programů, setupů atd.

 

Vlevo nahoře jsou umístěna tlačítka pro navolení typů bank programů. Lze tak jednoduše přepínat mezi Orchestra, Classic Keys nebo Strings programy. V návaznosti na banky lze volit programy dle tlačítek nástrojových kategorií a programů umístěnými přehledně napravo od displeje. Tento logický systém přispěje v rychlé orientaci ve velkém množství programů.

Devět vlevo umístěnými sliderů může být určeno nejen pro emulaci varhanních táhel, ale také pro vysílání hodnot různých nastavitelných MIDI kontrolérů.

Vlevo vedle klaviatury jsou dva kontroléry Pitch Bender a Modulation v podobném provedení jako na nástrojích Yamaha, tlačítko Arp pro spouštění arpeggiatoru a programovatelné tlačítko SW, často používané pro zapínání různých artikulačních vrstev.

Displej zůstal kupodivu totožný s K 2600, modře podsvícený, monochromatický, stejně velký. Zpočátku jsem se tomuto faktu podivoval, obzvlášť v době, kdy všechny špičkové workstation jsou vybaveny barevným LCD standardně. Je třeba ale říct, že pokud je displej tak přehledně zkombinován s řadou okolo něj rozmístěných navigačních tlačítek (funkčních, kurzorových a channel/layer) jako u PC3, přestává to být větší problém.

Další ovládací prvky pro zadávání dat zahrnují alfa kolečko, tlačítka plus/minus a čtrnáctitlačítkovou alfanumerickou klávesnici, taktéž lze jako alternativu v zadávání znaků využít díky funkci Keyboard Naming i klaviaturu nástroje.

Vlevo pod tlačítky režimu jsou k dispozici také tři tlačítka pro přehrávání songů, která ovládají nahrávání a přehrávání písní z libovolného režimu.

Celkově lze k systému ovládání nástroje říct, že navazuje na osvědčenou ergonomii K 2600 v PC3 a  doplňuje ji novými tlačítky urychlujícími orientaci v nástroji.

Klaviatura Fatar s aftertouchem patří k nejsilnějším zbraním PC3X, hraje se na ni skvěle, zejména zvuky klavíru díky ní získávají téměř realistický hráčský dojem.

 

Vstupy, výstupy a konektivita

Nástroj nabízí čtyři jackové výstupy, jeden sluchátkový, digitální dvacetičtyřbitový výstup s volitelnou frekvencí až do 192 kHz. Dále pak pět vstupů pro různé typy pedálů, vstup pro dechový kontrolér, kurzweilovský ribbon kontrolér, MIDI konektory s přepínatelnou funkcí thru/out a USB sloužící k přenosu MIDI informací a dalších souborů. Novinkou na nástroji Kurzweil je také slot pro xD karty, na které lze ukládat a zálohovat data a také update software, v nástroji byly otestované karty do velikosti 2 GB.

Na vývoji software pro nástroj se neustále pracuje, a tak by měl být co nejdříve dostupný jeho editor na platformách Mac i PC. Poté s ním bude ještě lepší práce při jeho integraci s počítačovými sekvencery.

 

V.A.S.T. a VA 1

Možnosti V.A.S.T. syntézy překračují díky novému čipu možnosti K 2600. Řada jiných syntezátorů poskytuje uživatelům pouze omezené ovládání parametrů DSP, Kurzweilova Variable Architecture Synthesis Technology umožňuje vytvářet kombinace DSP funkcí s celou řadou možností. Funkce, jež jsou navoleny, definují typ použité syntézy, neboli každý nástroj může mít svoji specifickou syntézu.

Zde je odpověď na otázku, proč měl kdysi Kurzweil i u svých nejlepších modelů polyfonii maximálně čtyřicet osm hlasů, scházel prostě výkonný procesor, jež by zvládl náročné operace. V jednom programu může být použito až třicet dva vrstev, z nichž každá může mít vlastní algoritmus DSP s možnostmi ovládání řady funkcí (obálky, LFO, programovatelných funkcí Fun, MIDI informací a dalších). Navíc ještě režimu Cacsade mód umožňuje řetězení všech vrstev programu.

VA 1 syntéza je převzata ze stejnojmenného, ale v HW podobě nikdy neprodávaného nástroje. Ten se objevil pouze jako prototyp na veletrzích. Nyní však obohacuje zvukové možnosti PC3 o virtuálně analogové zvuky s možností morphingu oscilátorů a pokročilé DSP editace. V nástroji naleznete zvuky s VA 1 syntézou, ale i jejich zkombinování s V.A.S.T. Bylo by dobré, kdyby programů VA 1 syntézy s novými verzemi operačního systému přibylo a více se projevily její přednosti.

 

Sekvencer

V režimu song lze velmi pohotově připravit hudební aranžmá. I když řada klávesistů pracuje při hudební tvorbě s počítačovými programy, většina z nich příležitostně sáhne k pohotovému záznamu hudby na svém nástroji.

PC3 má k tomuto účelu připraven nově koncipovaný sekvencer s rozlišením 1536 PPQ, neomezený počet nahrávaných stop a podrobnou editaci nahraného materiálu.

Patterny Clips se dají vytvořit i v rámci jedné stopy a v podobě krátkých úseků se dají kopírovat, opakovat nebo transponovat. Práce v sekvenceru je velmi přehledná, pohotová a dostupná, ať jste v kterémkoliv režimu, kromě Program a Effect, můžete vždy zmáčknout tlačítko Record a nahrát okamžitý nápad.

 

KB3 Tone wheel

Programy KB3 emulující hru na Hammondovy varhany využívají pro tento účel nezávislé oscilátory s vlastní výškou a ovládáním amplitudy. Na jeden hlas lze použít dva oscilátory, tady celkem devadesát šest oscilátorů.

Pro ovládání parametrů v reálném čase je určeno devět táhel a také multifunkčních tlačítek pro ovládání efektů Leslie, chorus, vibráto a kliknutí kláves.

Napodobení hammondek je velmi věrné, jsou slyšitelné i charakteristické vlastnosti originálního nástroje, díky možnosti okamžitého přístupu k parametrům lze dosáhnout skvělých výsledků. Vzhledem k podstatné odlišnosti od V.A.S.T. programů mohou hrát KB3 programy pouze na jednom kanále.

 

Zvuky a programy

Kvalitní zvuky akustických nástrojů byl vždy doménou značky Kurzweil již od modelu K 250. U PC3 je jejich vysoká koncentrace ještě doplněna výše zmíněnými syntézami, tudíž se jedná o mimořádně vybavený nástroj.

Za nejpovedenější považuji zvuky klavírů, elektrických pian Rhodes a Wurlitzer, poté také smyčců a orchestrálních barev. Díky možnosti mnohanásobného vrstvení je řada programů skutečně monstrózních, většina z nich velmi živá a dynamická.

Pochopitelně neschází velké množství dalších barev svědčících o komplexní vybavenosti pracovní stanice – moderní techno, hip-hop a R’n’B zvuky, velké množství bicích sad a perkusí ad. Zvuková kvalita, hlavní cíl vývojového týmu Kurzweil byl nad očekávání splněn.

Navolení programů má jednu obrovskou výhodu – narozdíl od jiných značek má Kurzweil systém tzv. objektů, pod které lze uložit různá nastavení, song, setup ale hlavně program, kterému se zadá jedna z 2048! pozic. Z alfanumerické klávesnice potom přímo volíte číslo zvuku. Tento systém mi přijde mnohonásobně přehlednější než dělení do sekcí po sto dvaceti osmi programech. Potenciál programů může být dále rozšiřován pomocí dvou slotů (64 MB a 128 MB), do kterých se do budoucna připravují nové barvy. Šestnáct nezávislých a plně programovatelných arpeggiatorů nejvíce využijete v režimu setup, kde jsou na jednotlivých klávesách nastaveny různé doprovodné fráze a patterny.

 

Praktické postřehy

Pro mne bylo setkání s PC3X po letech strávených s nástroji jiných značek velmi příjemné shledání, navíc se mi vybavily zkušenosti s ovládáním nástrojů K 2500 a K 2600. V podstatě vše je v nástroji v současném kontextu potřeb pro kvalitní aranžérskou, interpretační, a vzhledem k nevyčerpatelným možnostem KDFX, i experimentální práci. Pokud někomu na nástroji bude scházet velký barevný displej, HD recording, sampling, XLR vstupy atd., bude si muset zřejmě počkat na rok 2009 a nový top model po letité K 2600. Kurzweil PC 3 je pokračovatelem řady PC a je podle mého názoru nečekaně dobře vybaven. Napadá mne, že pokud toto všechno dokáže nástroj vybavený dvěma novými čipy Mara, co potom bude ukryto ve vlajkové lodi s údajnými čtyřmi čipy?

Veškeré informace o novinkách, update atd. získáte na stránkách www.kurzweilmusicsystems.com.

 

Celkový dojem

Po letech mlčení Kurzweil promluvil velmi konkrétní řečí, a potěšil tak řadu hudebníků. Obohatil tak produkci klávesových nástrojů o velmi zajímavý a inspirativní nástroj s odlišným konceptem a zvukem. Seriózní dojem umocňuje i kvalitní provedení nástroje, kov, pogumované kontroléry a bytelná tlačítka – to vše dává pocit seriózního produktu.

Řada věcí na PC3X již funguje a je zprovozněna, na řadu věcí se čeká s postupnými update nového operačního systému. Zajímavý bude také vývoj rozšiřitelných zvukových boardů a počítačového editoru. Podstatné je to, že na dlouho očekávaný nástroj mohou jeho uživatelé hrát již nyní.

 

Info:

Kurzweil PC3X je nový workstation s 88 vyváženými kladívkovými klávesami, syntezátor... dlouho očekávaný nástupce po legendární K 2600. Doporučená maloobchodní cena jsou PC3X 49 860 Kč a PC3 39 390 Kč.

 

Plus:

vynikající zvuk akustických barev

kvalitní klaviatura

příkladná ergonomie ovládání

velmi přijatelná cena

 

Mínus:

měl by být displej moderní koncepce

řada chyb v OS měla být odstraněna již dříve

 

Technická specifikace:

PC3: 76 lehce vyvážených kláves

PC3X: 88 kláves s hammer mechanikou

 

displej: monochromatický 240 x 64 bodů

polyfonie: 128 hlasů

multitimbral: 16 MIDI kanálů

syntéza: V.A.S.T., VA1, KB3

programy: až 2048 programů

sekvencer: neomezený počet stop, 1536 PPQ

analogové výstupy: 4, 1 sluchátkový

digitální výstup: 24bitový, S/PDIF

MIDI: in, out thru/out

USB: MIDI přes USB, připojení Mac,PC

datová karta: xD

rozměry: 11 x 35,5 x 138 cm

váha: PC3 – 17 kg; PC3X – 24,5 kg

standard MIDI: General MIDI

Psáno pro časopis Muzikus