Korg Pandora PXR4

Korg Pandora PXR4
Korg Pandora PXR4

Miniaturizace se projevila i ve světě nahrávacích technologií jako další logický krok po digitalizaci. Nedávno se objevily první kapesní rekordéry integrující mikrofon, vícestopý záznam, efektové jednotky, někdy i MIDI generátor. Ani Korg nemohl zůstat stranou a přispěl k tomuto trendu neuvěřitelnou krabičkou série Pandora s označením PXR4. Jako pamětník čtyřstopých kazetových magnetofonů stojím v úžasu před takovou mašinkou, když si vzpomenu, jak jsme před dvaceti a něco lety začínali s domácími studii. Takže co ten zázrak umí?

 

Koncepce

PXR4 je roztomilý sympatický přístrojek, nabízející čtyřstopý rekordér (s virtuálními stopami dává celkem 32 stop), mikrofon, mixer, DSP jednotku, rytmer a ladičku. Data se ukládají na běžnou SM kartu. Kromě vícestopého záznamu umožňuje mix do sterea. USB rozhraní dovoluje přesun obsahu karty do počítače, a pokud skladby předem smícháte do MPEG podoby, můžete je v počítači rovnou přehrávat. Přístrojek je svou koncepcí (kytarový vstup a ladička) zacílen na kytaristy a baskytaristy, ale může jej využívat i klávesista nebo kdokoli jiný, to je jasné.

 

Popis

Hranatá krabička téměř čtvercového půdorysu s převažující stříbrnou barvou má ovládací prvky na všech stranách. Na hlavním panelu je modrou barvou zvýrazněný blok displeje s oranžově podsvětleným grafickým displejem, pod ním je pět víceúčelových tlačítek (volba záznamu, DSP efektů, záznam aj.), pod nimi je pět minifaderů pro řízení úrovně čtyř stop a celkové úrovně (využívají se i pro nastavování parametrů efektů). Napravo v rohu je datakolečko, vlevo pod ním ovladač kurzoru, pod ním mikrofon a tlačítka Effect/Tuner/Assign, Locate/Bounce, System/Rhythm, Mark/Undo, Shift a Exit. Vpravo dole jsou tlačítka Play/Chain Play, Rec, Store Mark, Stop, Rew/Last Mark, FF/Next Mark.

Na předním panelu je mini stereo jack pro sluchátka, otočný regulátor hlasitosti sluchátek a otočný regulátor hlasitosti vstupního signálu.

Levý panel disponuje slotem pro SM kartu.

Pravý panel nese přepínač typu vstupního signálu (Mic, Line, Guitar), mini stereo jack pro externí mikrofon nebo linkový vstup, standardní jack pro vstup kytary nebo baskytary, mini stereo jack pro výstup.

Na zadním panelu je vypínač (má tři polohy, ve třetí se podsvětlí displej), konektor pro síťový adaptér a USB konektor typu B.

Spodní panel obsahuje výsuvný kryt slotu pro SM kartu, výsuvný kryt prostoru pro dvě tužkové baterie a přepínač kytarového vstupu Hi/Lo.

V příslušenství přístroje je SM karta o kapacitě 16 MB, síťový adaptér, elegantní koženkové pouzdro a návody (včetně českého). Na firemních stránkách na internetu jsou demoskladby, návod a výborně napsaný Easy Guide ve formátu PDF.

A ještě ty neuvěřitelné rozměry: 124 x 110 x 34 mm, váha 265 g bez baterií. S alkalickými bateriemi funguje přístrojek s rozsvíceným displejem asi 2 hodiny.

 

Záznam

Nahrává se na 4 stopy, každá skrývá 8 virtuálních stop. Současně je možno nahrávat na 2 stopy, přehrávat 4. Využívá se 16bitová komprese MPEG1 Layer 2 se vzorkovacím kmitočtem 32 kHz. K dispozici jsou tři kvality záznamu - Hi Quality, Standard a Economy. Návod nikde nevysvětluje, co to konkrétně znamená z hlediska formátu dat, pouze uvádí maximální délku záznamu. Pro největší kartu 128 MB a čtyřstopý záznam by to bylo: v Hi Quality režimu 22 minut, Standard 32 minut a Economy 67,5 minuty. Pro stereo nebo mono záznam můžete tyto údaje vynásobit 2krát, respektive 4krát.

Po povinné volbě kvality záznamu (není možné ji provést dodatečně po záznamu) je možné zvolit stopu nebo stopy (max. dvě) pro záznam, vstupní signál, nastavit jeho hlasitost a už je možné vstoupit stiskem tlačítka Rec do režimu připravenosti k záznamu. Ten se nastartuje tlačítkem Play.

Každá stopa se dělí na 8 virtuálních podstop A až H, které se dají zvolit pro záznam.

Ve skladbě se uživatel orientuje podle časového kódu a lokátorů - těch je možné do jedné skladby definovat až 100. Časový kód uvádí buď minuty, sekundy a milisekundy, nebo takty, doby a tiky (formát 96 tiků na jednu čtvrťovou). Lokátory lze kdykoli definovat, posouvat nebo mazat. Podmínkou pro správnou funkci kódu i lokátorů je nastavení tempa a metra před záznamem skladby.

Nechybí tu samozřejmě možnost letmého střihu podle lokátorů nebo manuálně, také možnost nastavit až 8 taktů předehrání před vlastním začátkem letmého střihu (to se hodí, když rekordér obsluhuje hrající hudebník a nemá volné ruce na obsluhu) i počet taktů, které budou nahrány. Pro tyto režimy je nutné zapnout v režimu System funkci AutoIn, která zajistí automatické přepínání mezi již nahraným signálem na stopě a vstupním signálem po aktivaci letmého střihu.

Moderní digitální technologie umožňuje využít některé metody dříve nedostupné na klasických analogových magnetofonech. Tak funkce Bounce umožní smíchat již nahrané stopy do jedné nebo dvou cílových. Nejvíce se využije režim 4 do 2. Je nutno určit úrovně a stereo pozice nahraných stop, pak jsou vyrobeny dvě cílové stopy. Další režim umožňuje smíchat nahrané stopy do jedné spolu s externím signálem. Jako poslední zajímavost uvedu možnost přihrání další vrstvy do již nahrané stopy (Dub).

Skladba se uloží automaticky stiskem tlačítka Stop v zastaveném stavu (stejně jako na MD rekordérech).

Po záznamu je možné skladbu přehrát, na mixeru se dají nastavit úrovně a směrování jednotlivých stop. Pochopitelně se využijí i DSP efekty a zabudovaný rytmer (je-li správně nastaveno tempo a metrum). Přehrávat se dá i dvojnásobnou nebo poloviční rychlostí, a to i pozpátku.

Počet skladeb na jedné kartě může být maximálně 99, v každé z nich může být definováno 100 lokátorů. Tempo skladeb je v rozsahu 40 až 240 BPM.

Nahrané skladby je možné zřetězit a přehrávat spojeně.

Skladby je možné pojmenovat, kopírovat a mazat. Editace stop nabízí: volbu virtuální stopy, kopírování úseku stopy na jinou stopu (i s opakováním), vložení prázdného místa do stopy, smazání úseku na stopě s ponecháním prázdného místa nebo s přilepením, časová komprese nebo expanze úseku stopy na jinou stopu beze změny výšky tónu (v rozsahu 50 až 200%), nebo se změnou výšky odpovídající poměru komprese či expanze, kopírování virtuální stopy, smazání virtuální stopy. Pro některé operace se dá nastavit větší délka bloků - 36 msec, nebo se kopíruje na úrovni jednotlivých vzorků.

 

DSP jednotka

Nabízí 77 typů efektů uložených ve 100 presetech, dalších 100 pamětí může uživatel obsadit vlastními programy. Firma dělí efekty na kytarové, vkládací, master a finální.

Kytarové (prvních 50 ROM a RAM) se používají na monofonní vstupní signál, ať už mikrofon (interní nebo externí), kytaru nebo baskytaru. V tomto případě je možné nahrávat jenom na jednu stopu. Efekt se již zaznamená do stopy.

Vkládací efekty (druhých 50 v ROM a RAM) se používají na stereofonní vstupní signál.

Stereofonní Master efekt je již implementován, stačí použít nastavení Send L a R a na stránce EffRtBal nastavit hloubku návratu signálu z efektu. Jde většinou o dozvuk, ale i EQ a celkové mixy.

Stereofonní finální efekty pracují podobně - jeden je již implementován. Předpokládá se použití celkového mixu, kompresoru nebo limiteru apod.

Jednotlivé efekty lze editovat a ukládat. Dají se také řetězit - přístrojek nabízí 8 typů řetězců vhodných pro různé účely.

Uživatelské sady se ukládají na SM kartu - na jedné mohou být dvě.

Efektové bloky vypadají takto: Drive/Limiter (17 efektů), Cabinet/EQ (30, včetně simulací boxů a dokonce i mikrofonů!), Modulation (20), Ambience (8), Noise Reduction/Gate (2).

 

Mixdown

Konečné smíchání skladby se provádí buď na externí stereorekordér (MD, DAT apod.), je možné využít interní DSP PXR4, a pokud to stihnete, můžete přimíchat znovu ještě živou hru (při aktivované funkce SubIn jde externí vstup přímo do hlavní stereo sběrnice).

Druhou možností je provést smíchání a konverzi na MP2 formát přímo na PXR4. Smysl téhle operace je v pozdějším přesunu do počítače (přes USB rozhraní), kde se dá přehrávat. Skladba takto formátovaná se dá přehrávat v režimu P i na PXR4, jsou tu pak určité drobné limitace ohledně editace, DSP a lokátorů - skladba je totiž považovaná za hotovou.

 

Metronom a rytmer

Metronom má v paměti celkem 32 typů pokrývajících všechna běžná metra - 1/4 až 8/4, 1/8 až 8/8. Rytmer nabízí 55 několikataktových patternů ve vysoké zvukové kvalitě, které působí velmi autenticky. Hlasitost je nastavitelná.

 

Ladička

Využívá se na všechny vstupy, nejen na kytarový. Pracuje jako ostatní Korg ladičky, sama pozná odpovídající tón (v rozsahu 27,5 až 2093 Hz), na displeji napíše jeho jméno a zobrazuje jemně výšku tónu - jednak graficky, jednak přesně v centech. Je možné ladit i potichu, stačí zeslabit Master fader na nulu. Kalibrace vztažného tónu A je pevně dána na obvyklých 440 Hz.

 

Ovládání

Přístrojek se ovládá přes určitou titěrnost velmi snadno a přehledně i díky kurzoru, data kolečku a spoustě tlačítek. Nechybějí funkce Undo, Redo (Undo data na kartě lze smazat a uvolnit tak prostor, jednak pro aktuálně zvolenou skladbu, jednak pro všechny skladby na kartě).

K dispozici je 9 hlášení a 22 chybových hlášení.

Je tu celá řada zjednodušení, např. při programování efektů lze využít minifadery pro nastavování parametrů a tlačítka pod displejem pro volbu efektových bloků.

Přístrojek přichází se dvěma čtyřstopými demoskladbami, jednou rockovou, druhou spíše jazzovou. Dokazují vysokou kvalitu záznamu.

 

Karty

Doporučují se SM karty 3.3 V s kapacitou 4 až 128 MB. Z operací s kartou je tu možnost zjistit typ, volný prostor (využívá se přitom kvalita záznamu nastavená pro aktuálně zvolenou skladbu a počet stop je určen tlačítky Rec Select pod displejem), uložit nebo načíst data efektů, formátovat je a v případě snížení kapacity nebo problémů s daty provést Recovery.

 

USB komunikace

Je podporována Windows Me/2000 nebo pozdější verzí, MacOS 9.0.4 nebo pozdější. Pro komunikaci je nutné zapojit síťový adaptér a USB kabel. Najede se na stranu USB comm? a aktivuje se tento režim. Na ploše by se měl objevit symbol USB mechaniky se jménem Removable Disk (Windows) nebo Unnamed (MacOS). Pak je možné kopírovat pořadače obsahující data skladeb (audio data jednotlivých stop a management soubor), stereo MP2 soubory (tyto skladby je možné v počítači i přehrávat) a uživatelské sady efektů. Při kopírování skladeb tam nebo zpět je nutné pracovat s celými pořadači. Další typy souborů - systémové informace o kartě (PXR4.INI), a pokud byla provedena operace Card Recovery, pak i záznam o ní (CDRECVRY.LOG) - nejsou kritické a PXR4 bude pracovat i bez nich.

 

Závěr

Jde o velmi praktické zařízení, na které spousta muzikantů čekala mnoho let. Pro běžnou hudební praxi zcela dostačuje, kvalita záznamu splňuje všechny běžné nároky. Pozoruhodný přístrojek v přijatelné ceně 21 800 Kč poslouží hlavně cestujícím hudebníkům, ale pro mnoho hráčů může znamenat hlavní výrobní nástroj. Dovedu si představit, že materiál na něm připravený se dá docela dobře využít i pro přípravu CD. Ostatně vyzkoušejte si PXR4 sami a možná budete stejně překvapeni jako já. Skutečně moderní podoba vícestopého záznamu.

 

Info:

Kapesní čtyřstopý digitální rekordér na SM karty s integrovaným mikrofonem, DSP jednotkou, ladičkou a rytmerem. Cena je 21 800 Kč.

Plus:

koncepce

kvalita záznamu

kvalita rytmů

praktičnost

rozměry a váha

USB komunikace

zabudovaný mikrofon

ovládání a podsvětlený displej

příslušenství v ceně

Mínus:

titěrné ovládací prvky

Psáno pro časopis Muzikus