Korg Pa800 - kandidát na post nejlepšího aranžéru na trhu keyboardů

Korg Pa800 - kandidát na post nejlepšího aranžéru na trhu keyboardů
Korg Pa800 - kandidát na post nejlepšího aranžéru na trhu keyboardů

Když jsem nedávno psal test na Pa500, ani mě nenapadlo, že by jistě nebylo od věci napsat rovnou srovnávací test těchto dvou významných hráčů na poli aranžérů. Možná to někoho překvapí, ale nejde o přímého nástupce Pa500, jak by se mohlo z názvu zdát. Koneckonců, byl na trhu o nějakou dobu dříve než pětistovka, vzhled je však téměř shodný. Dokonce jde o jinou větev řady Pa, protože osmistovka přímo navazuje na keyboard Pa80, který patřil k nejúspěšnějším aranžérům vůbec. Pa80 drží ostatně ještě jeden světový primát: jako první keyboard nabídl dvojici nezávislých sekvencerů s crossfaderem, který dnes najdete u všech modelů aranžérů Korg.

 

Jak nástroj vznikl

Pa80 byl jedním z prvních nástrojů, které byly vyvinuty v italské Anconě na adriatickém pobřeží. Ancona je známým místem, historicky svázaným s výrobou hudebních nástrojů, dokonce po dobu několika století. Stěžejním nástrojem zde byl akordeon. Později tady začínala i řada italských elektronických společností s prvním vývojem ve svých laboratořích. Díky tomu se mezi místními obyvateli najde nemálo majitelů odborně zdatných mozků, kteří byli vzati pod křídla agilní společnosti Korg Italy a svou invenci věnovali vývoji řady Pa. Kromě toho, management se moudře nespolehl pouze na odbornou zdatnost svých vývojářů, ale provedl rozsáhlý průzkum trhu v celé řadě zemí a tázal se profesionálních i poloprofesionálních klávesáků najejich názor, a jaké mají potřeby u aranžérských keyboardů. Esencí jejich názorů a schopností designérů je nyní model Pa800.

 

Nejdůležitější je zcela nový zvukový generátorTG01, který byl poprvé implementován právě do Pa800. Po tomto úspěšném nasazení a osvědčení jím budou v následujících letech osazovány i další modely (proto je samozřejmě také v Pa500), a to nejen aranžérů, ale také syntezátorů. Je to nejvýkonnější zvukový generátor, jaký má Korg k dispozici, zvládá i multitasking. Stodvacetihlasá polyfonie je vůči předchůdci dvojnásobná. Pečlivě propracovaná spolupráce operačního systému OPOS a technologie RX (Real eXperience), poprvé aplikované v modelu Pa-1X, zajišťuje mimo jiné již zmíněný multitasking. Novinkou je letošní upgrade OS na verzi 2.0 a krátce na to i 2.1 (viz níže). Operační systém je uložený na moderním SSD disku, což je vhodné kvůli odolnosti vůči otřesům. Volitelný je dále ATA 2,5” hard disk.

 

Zvuková výbava

U keyboardu jde jistě o klíčový pojem, a zajisté právě kvůli zvukům a stylům řada z vás tento článek čte. Jak už možná víte z materiálů a z internetu, Pa800 má devět set padesát připravených zvuků, šedesát čtyři bicích sad, tři sta dvacet performancí a z výroby přes čtyři sta připravených stylů. Doporučuji si poslechnout dema na internetu, anebo ještě lépe, přijít si nástroj osobně vyzkoušet (vezměte si svá data s sebou).

 

Celá řada zvuků je úplně nově vyvinutých, mimořádnou pozornost věnovali vývojáři pečlivému stereo samplování zvuku piana Concert Grand, koncertního křídla, a to ve více vrstvách. Zvuk obsahuje nejen rezonanci strun samotných, ale i množinu doplňkových šumů, které činí zvuk klavíru přirozeným, jelikož k němu prostě patří. Například stisk a uvolnění tlumítek, alikvotní rezonanci okolních strun při úhozu a stisknutém damper pedálu apod. Některé zvuky jsou převzaty z legendárního syntezátoru Oasys, který patří mezi nejvýkonnější nástroje ve své třídě vůbec.

 

Šedesát čtyři presetů varhanních zvuků využívá virtuální „hamonďácká“ táhla na barevném displeji, přičemž nová verze operačního systému přidává i deváté táhlo, které dosud scházelo, protože se stopáž 1” většinou využívá jen k přidání tzv. perkusního důrazu („náplivu“), takže vlastně nehraje, ale pokud ne, tak už může (další přínos nového OS, viz rámeček dále).

 

Kdo bude pozorně poslouchat, postřehne, že některé zvuky jsou samplovány ve více vrstvách, takže charakter zvuku se mění podle intenzity úhozu. Nejvíce patrné to je u takových zvuků, jako je Nylon Guitar Pro nebo Alto Sax Pro, které znějí prostě skvěle. Přípona Pro označuje zvuky, kterým byla věnována zvláštní péče. Například nylonová kytara „umí“ při úhozu fakt povedeně sklouznout až o několik pražců. Když si fajnšmekr pohraje s fází attack, pak barva klasické kytary vyzní neuvěřitelně věrně. Zmíněný altový saxofon se zase pyšní pečlivým zpracováním přidaných šumů (ve své podstatě rušivých, leč přesto žádaných, jelikož dodávají zvuku plastičnost a realistický dojem, jako jsou nádechy hráče či cvakání dusítek). To ostatně platí i pro jiné žestě. Tohle „ságo“ se ovšem mimořádně pěkně hodí třeba do latinské muziky. Kdo potřebuje zvuky akordeonů, přijde si také na své! Jsou bezvadné.

 

Jelikož jsem však hlavně klávesák, tak se nemohu nezmínit o elektrickém pianu. Má skvělý, agresivní nástup, avšak umí hrát i krásnými, jemnými plochami. Když ho slyším, tak se mi vždy vybaví jeden vrásčitý černý stařík, který každou třetí neděli (nevím, jestli ještě dneska žije) hrával v newyorském metru na velké křižovatce tří linek pod Grand Central Station (Hlavním nádražím) nebo pod Times Square (nevím už přesně, je to sedm let). V tomto prostoru se však hrává každou neděli, a to nejen sem tam někdo s kytarou, ale i skutečně celé kapely! Tenhle stařík hrával sám, sedával na otřískaném, věkovitém Fender kombu a hrál na ještě starší a ještě otřískanější Fender piano, tuším Rhodes I. Marně jsem se snažil zjistit, jestli byl slepý, nebo ne, protože za celou dobu, co hrál, tak nikdy neotevřel oči. Hrál samozřejmě blues, ale jaké to bylo blues! Nikdy se neopakoval, jeho hudba hrála nejen z komba, ona hrála přímo z něj, on ji vyzařoval! Hrál celým tělem, zřetelně úplně žil tím, co hraje. Něco podobného jsem v životě neslyšel. Tento velký přestupní prostor (podstatně větší než suterén pražského nádraží Florenc) byl vždycky plný, když hrál on, všem se jeho podmanivá muzika líbila a stejně jako já, i další nechávali klidně ujet spoje jeden za druhým... A právě tento zvuk piana se mi vybaví, když se navolí Pro Stage Electric Piano.

Dovolte mi takto pochválit ještě jeden zvuk, totiž „Otce všech syntezátorů“ - Mini Moogu, který se mi vybavil, když jsem navolil styl Classic Funk. Jeho typický „dřevěný“ podtón, jak jej trefně označil v jednom z rozhovorů v 70. letech pro Melodii můj favorit Martin Kratochvíl, který na něj ostatně dodnes hraje a nedá na něj dopustit, což mi ihned asociuje léta, kdy jsem kupovával jeho LP desky, hned když vyšly, zvláště tu, na níž je vlastně soundtrack pohádky Ptačí král. Nádherné a hluboce citlivé moogové sólo. Nebo naopak razantní kreace, kterými perlil ve stejné době klávesový génius József Skrzek z polských SBB. Hraje na něj ostatně taky dodnes a skvěle. Vzpomínám si, že jsme na něj jednoho parného léta, na festivalu v letním kině v Kyjově, čekali přes tři hodiny, a když konečně dorazil, omlouval se (mezi řádky), že ho za každou cenu potřebovali socialističtí pohraničníci co nejdéle zdržet na hranicích jako nežádoucího buřiče... Ale to čekání se nám vyplatilo. Když pak zasedl za svou klávesovou hradbu, začal kmitat po klávesách a na svých dvacet cenťáků vysokých, „šteklových nazouvákách“, které se tenkrát nosily, začal dupat po pedálech, chodil nám všem těžce mráz po zádech. A Mini Moog tomu všemu samozřejmě vévodil, jak už bývalo bohulibým zvykem u tohoto výjimečného virtuóza. Kdo jste jej slyšeli na vlastní uši, dáte mi za pravdu. Pa800 má zvuk tohoto syntezátoru pečlivě propracovaný ve dvou vrstvách, prakticky shodný s originálem.

 

Podobně mne bez nadsázky doslova nadchla foukací harmonika. Hádal bych se o život, že do ní někdo reálně fouká... Zato třeba smyčce si ode mne odnášejí o dost slabší známku. Bohužel jsem už pamětník, odkojený nádhernými, teplými plochami vintage analogových smyčcových syntezátorů Logan Melody String II a Solina, to se nedá nic dělat. Co bych ale určitě nečekal, je to, jak mile mne překvapí věrnost zvuku obyčejného pískání melodie - Whistle. Taky slapovaná basa mne upřímně posadila na zadek.

 

Styly

Rovněž nemálo stylů bylo vytvořeno nových, takříkajíc „od podlahy“. Uživatel tak může také postupovat, má k tomu celou paletu připravených nástrojů a pamětí pro uložení. Hned po vybalení nástroje je rovnou připraven k profesionální práci. Jak to bývá běžně, ovládání stylů hráč najde nalevo od středu, takže nemusí tápat. Styly pokrývají široký rozsah hudebních žánrů, od tradičních evropských, až po trance/dance. Mně se třeba velmi líbí sekce Funk a Unplugged. Každý styl má čtyři variace, s rostoucí komplexností instrumentace a náročnosti. Doslova cítíte jejich vibraci, že jsou tvořeny jako živá muzika. Na výběr máte ze tří typů přechodů, přičemž třetím je téměř vždy pauza. Ovšem ne ledajaká hloupá stopka. Krátký bicí riff a zbytek taktu prázdný. Pozoruhodné. Kromě toho má každý styl pět doprovodných patternů, hrajících s basovou a bicí linkou. Hráč si může vytvořit vlastní doprovodné patterny a velmi podrobně si je upravit. Styly umí generovat harmonicky skutečně bohaté akordy, podle hraného patternu. Pozoruhodným způsobem se tvoří MIDI Groove patterny. Vezmete audio bicí smyčku, nástroj analyzuje(!) feelling bubeníka a podle něj vytvoří specifickou MIDI šablonu.

 

Audio soubory

Pokud se týká zvukových souborů, umí nástroj pracovat s typy souborů aiff a wav, a dále se samply ve formátech Korg a Akai. Co je však důležité, to je funkce Time Slice, která, jak již jméno napovídá, umí chirurgicky „operovat“ (a to doslova) audio patterny a výsledný řez pak importovat jako nezávislou komponentu do stylu. Asi tušíte, že kreativitě se zde meze nekladou a hranice možností při práci s touto funkcí jsou vskutku nedozírné. Důsledně vzato, tato funkce není absolutně nová, jelikož je převzatá z řady DJských krabiček Korg Electribe, ale zato důkladně propracovaná.

Pokud se týká rozšíření zvukových možností, další aktuální styly je možné si stáhnout v rámci občasné edice update. Vyplatí se sledovat stránky výrobce, jelikož se na nich autoři řadě Pa intenzivně věnují, respektive na řadu let dopředu je zde zajištěna podpora. A to je bezesporu důležitá okolnost.

 

Songy

V těsném závěsu za zvuky a styly jsou pro nejočekávanějšího uživatele, pro kterého je tento produkt určen především - barového hráče (ať už samostatného nebo v kapele), určitě songy, kterých má ze své letité praxe spoustu na různých médiích a ve svém počítači, a rád by je samozřejmě uplatnil, nejlépe bez jakékoliv změny. Plně programovatelná a srozumitelně ovladatelná databáze SongBook opět není nová, ale její vlastnosti se postupně a nenápadně rozšiřují ve prospěch uživatele. Umí navíc vyhledávat nejenom songy jako takové, ale i styly a Karaoke soubory, MIDI soubory nebo sekvence. Proto je dostupná v obou nejdůležitějších režimech - Style Play i Song Play. Uživatel si může vyrobit neomezený počet playlistů podle různých kritérií a pořadí. K tomu účelu má k dispozici paletu filtrů, pomocí kterých tvoří výběry. Je to jednoduché a velmi účinné. To ostatně musí ocenit každý, kdo si vyzkoušel ten děsivý studený pot, když nemůže navolit ten správný song... Mezi skladbami na pódiu hrají roli i sekundy, jelikož máloco je trapnější než mlčící a do panelu „mašiny“ zuřivě bušící klávesák, který nevnímá okolí, a na place stojí nervózní, rozjuchaní tanečníci, kteří se prostě chtějí bavit a tančit, popřípadě ostatní členové kapely, kteří holt nemohou dělat nic jiného než čekat, že ano... Je to krajně nepříjemné. SongBook si může hráč zcela překonfigurovat podle potřeby a vyhledávat podle názvu, žánru, umělce i tempa. Navíc může vyvolat uložené nastavení, jež zahrnuje doprovodné stopy, nastavení efektů, vokálů a klaviatury (například transpozice).

 

Dvojitý sekvencer

Unikátní vlastností keyboardů Korg je jeho dvojice nezávislých sekvencerů. Každý z nich je plně vybaveným, šestnáctistopým MIDI sekvencerem, který funguje jako rychlý rekordér songů využívající připravené styly. V tomto režimu je vhodný například pro skladatele, kteří potřebují rychle zaznamenat hudební nápad a použít jej, a všechny party lze snadno nahradit nebo doplnit. Šestnáctistopý režim využívá kompletní výbavu funkcí kvantizace, ořezávání, vkládání a kopírování, načež veškeré nahrané songy můžete uložit jako MIDI soubory. Pochopitelně je zde crossfader pro současné přehrávání obou sekvencerů s plynulou změnou poměru hlasitostí. Toho s úspěchem využijete při doprovodných akcích nebo při karaoke zábavách, jelikož Pa800 umí rovněž zobrazit a rolovat texty. Pokud zakoupíte volitelný board s video rozhraním, můžete výstup napojit do běžných videozařízení, jako jsou velkoplošné TV obrazovky.

 

Efekty

Hráč má k dispozici čtyři stereo master efektové procesory se sto dvaceti pěti dílčími efekty, kde najde jak klasiku - reverby, chorusy, delay apod. -, tak i novinky. Díky patentované technologii REMS lze upravovat kytarový zvuk, zní to opravdu báječně. Jak akustiky, tak elektrické kytary zní skvěle. Myslím, že i kytarista by měl problém to rozeznat. Novinkou je také skvělý efekt Super Rotary pro varhanní zvuky, který neváhám výstižně nazvat „hologramem Leslie“. Vokály lze upravit nejen běžnými vokálními efekty (EQ, kompresor, delay a reverb), ale s hlasem můžete mimořádně efektně pracovat i přes Vokodér.

 

Zcela zvláštní a zaslouženou pozornost nutno věnovat vokálním efektům procesoru TC Helicon. Je úplně nezávislý a vybaven EQ a dalšími profesionálními efekty. Nabízí tříhlasý harmonizér, který zní velmi věrně, a je to bezesporu také díky vybavení kvalitním mikrofonním předzesilovačem.

 

Displej

Veškeré ovládání se děje (kromě tlačítek na panelu) především na barevném a dotykově citlivém displeji, jehož strukturu autoři důkladně přeorganizovali.

 

Klaviatura

Na rozdíl od jiných výrobců, Korg si jede vlastní cestou, pokud se týká vrstvení zvuků a zón. Jeho nesymetrické rozdělení partů (tři party v horní části klaviatury a jeden part v dolní) je svérázné, pro Korg typické, ale má svou logiku a je otázkou krátkého času, než si na ně hráč zvykne.

 

Závěr

Pa800 je povedený nástroj, který je určen především pro sólové muzikanty do baru, ale výborně poslouží i ve studiu, popřípadě jako klíčová komponenta studia domácího. Stačí dokoupit USB-CDRW mechaniku a své songy můžete rovnou vypalovat. Po vybavení volitelným video-boardem se může stát multimediálním centrem zábavy po celý večer, jelikož nechybí ani obsluha karaoke souborů. Kvalitní vokální efekty společnosti TC Helicon a mimochodem velmi dobré ozvučení z něj činí zcela samostatnou a nezávislou jednotku o hmotnosti třináct kilo, kterou pod paží přenesete kamkoliv.

 

Info:

Korg Pa800 je je komplexní pracovní stanicí a aranžérem s intuitivním ovládáním, širokou nabídkou funkcí, interaktivitou a s velkou nabídkou zvuků. Doporučená maloobchodní cena s DPH je 66 293 Kč a 2489,10 €.

 

Plus:

vynikající vokální harmonizér TC Helicon

technologie REMS pro úpravu zvuku kytary

věrnost zvuků skupiny PRO

funkce Time Slice

USB 2.0 s možností využití paměťového klíče

 

Mínus:

Hard disk je pouze volitelný, dle mého názoru by měl být součástí výbavy.

Nenajdete zde ani slot pro kartu typu SD/CF apod., jako je tomu u Pa500

Nástroj s tak kvalitním efektovým procesorem by si určitě zasloužil digitální vstup i výstup, popřípadě synchronizaci (WordClock).

 

Specifikace keyboardu Korg Pa800

klaviatura: 61 dynamických kláves

systém na SSD disku: OPOS (Objective Portable Operating System) a RX (Real eXperience), multitasking;

zvukový generátor TG01: Korg HI Synthesis (HyperIntegrated); 120 hlasů, 120 oscilátorů

efekty: 4 stereo digitální multiefekty, 124 typů, vokodér, Voice procesor TC Helicon

zvuky: 950 zvuků, GM2, 64 bicích sad

uživatelské zvuky: 256 zvuků, 64 bicích sad

sampling: Record, Edit, Time Slice

load/import: wav, aiff, Korg a Akai samply

ovládání v reálném čase: slidery, přepínače, editace, čtvrttónové ladění, arabské ladění

styly: 400, 960 User, kompatibilita s i-Series a Pa

ovládání stylů: 4 variace, 3 přechody, 3 úvody, 3 závěry aj.

performance/STS: 320, databáze SongBook

realtime stopy: 4 (Upper 1, 2, 3, Lower) + 4 stopy padů

song Play: XDS Crossfade Dual sekvencer, SMF 0 a 1, texty, značky, Jukebox

sekvencer: Quick Record, Step Record, 16 stop, 200 000 událostí, SMF, Karaoke

pedály: damper, half, control/nožní spínač, 4 pady

analog out: 2 x symetrickí i nesymetrický, levý/mono, pravý, Out1, Out2, sluchátka

analog in: 2 x symetrický i nesymetrický Line In, nezávislý gain

MIDI: In, Out, Thru, USB/MIDI (1.1 Full Speed)

USB: 2 x 2.0, 1 x 1.1;

harddisk, USB CDRW/Floppy: volitelná mechanika

displej: 320 x 240, barevný, TouchView, dotykový

zesilovač: 2 x 22 W s EQ

reproboxy: 4 x 10 cm woofer + tweeter, bassreflex

spotřeba: 40 W

rozměry: (š x h x v) 111 x 34 x 18 cm

hmotnost: 13 kg

Psáno pro časopis Muzikus