Korg M3 - syntezátor, či pracovní stanice?

Korg M3 - syntezátor, či pracovní stanice?
Korg M3 - syntezátor, či pracovní stanice?

Když se tak zamyslíte a poněkud ohlédnete do historie klávesových nástrojů, krátké slovo Korg budete potkávat relativně dosti často. Speciálně několik podstatných nástrojů z jeho výrobních linek vás bude provázet téměř po celou dobu této exkurze.

Ano, hovořím především o legendárních hudebních pracovních stanicích Korg M1 a O1/W, které zná možná i z vlastní zkušenosti snad každý klávesák, který má už aspoň pár šedivých vlasů (jen se nebojte pohlédnout zrcadlu zblízka do očí, vážení kolegové).

 

A jak to bylo dál?

Kdo trochu sleduje dění u Korgu a jeho produkty, dá mi asi za pravdu, že nebýt M1, asi by nebyla řada Triton, ba ani později Karma s Oasys tam, kde nakonec byly a jsou dnes. O keyboardech řady PA ani nemluvě. Na druhou stranu, dnešní model, o kterém tady je řeč, se hodně poučil i z vývoje těchto zmíněných kapitánů jednotlivých odvětví klávesového "Korg-průmyslu", jejich kladů i záporů. Co to znamená? Inu, že si prakticky vzal ze všech to nejlepší, co se v nich dá najít, k tomu přihodil originální modulární strukturu, excelentní klaviaturu a ejhle, na světě je nástroj...

 

Multi-inštrument

Po nahlédnutí na webu do technických dat, získá člověk stručnou představu, co že vlastně M3 všechno umí, a věřte mi, není toho málo. Ve výbavě je rytmer se svou vyhrazenou rytmickou stopou (což je ostatně neskutečně praktická "drobnost", oceníte sami), samozřejmě sekvencer a objemný sampler s rozšiřitelnou pamětí, syntezátor, efektový procesor, prakticky kompletní KAOSS pad a samo sebou master keyboard, který se může pyšnit mimořádně kvalitní aftertouch klaviaturou, záleží na modelu. Dynamicky citlivá je u všech klávesových modelů M3 se 61/76/88 klávesami, pochopitelně nejvyšší model má navíc hammer mechaniku, mimochodem, značně zdařilou. Čtvrtou variantou je modul M3-M, o kterém si povíme níže více. O různorodých vlastnostech nástroje svědčí koneckonců i to, že kromě základního manuálu má uživatel k dispozici ještě pět dalších, doplňkových. Vývojáři nástroje M3 vskutku nelenili a vzali útokem leckterou vlastnost, takže zde najdete nejen celou řadu zcela nových funkcí, ale i celých technologií. Do vínku pak "přihodili" bohatou doplňkovou výbavu, o které se zmíníme také. Podívejme se tedy M3 na zoubek poněkud hlouběji v jednotlivých oblastech.

 

Zvuk

Je pochopitelně to, co každého muzikanta zajímá na nástroji nejvíc. A to proto, že chce být originální, aby jeho muzika nenudila, co si budeme říkat. Nejkratší cestou k tomu je mít vlastní, působivý zvuk. A jsme u první nové technologie, kterou u M3 můžete potkat - EDS, stručně řečeno - rozšíření známých definic syntézy. Vychází ze zdrojových PCM vzorků, na které se aplikuje nový přístup ke tvorbě zvuku. A to tak, že dva oscilátory nabízejí čtyřstupňovou dynamiku, takže díky míchání a vrstvení získáte kombinaci až osmi stereo multisamplů, čtyři filtry (po dvou na oscilátor), dva zesilovače, pět LFO + EG z Karmy, polyfonie je sto dvacet hlasů. Dá se jen tušit, jak hutný zvuk tím může vzniknout. A v reálu to tak vskutku je. Fantazii se při kroucení knoby meze nekladou, takže mít originální zvuk není s M3 opravdu problém. Jako základna, ze které můžete startovat, je zde 1032 multisamplů na 48 kHz a 1606 bicích samplův celkových 256 MB paměti. Filtry, což je klíčová věc právě u syntezátorů, mají u M3 zelenou. Jejich různou strmostí (až 24 dB/oktávu) dosáhnete dynamických, mimořádně jemných či naopak agresivních zvuků ve čtyřech režimech. Velmi mě zaujal svérázný přístup k modulaci, díky originálním AMS mixům. Ty umožňují kombinovat dva různé zdroje modulace z celkových 50, násobit je vzájemně či různě upravovat. Jednotlivé programy, rytmická stopa i každá ze šestnácti stop sekvenceru mají svůj třípásmový EQ, kterým můžete podrobně nastavit charakter zvuku. Málokdy je slyšet tak komplexní zvuk, jaký umí vyrobit M3. Těžko bych se také mohl nezmínit o velmi sympatickém a věrném zvuku digitálních varhan, jelikož asi každý zná simulátor CX3/BX3 od Korgu z roku 2000, jehož zvuk a provedení vynesly výrobci velké uznání za věrnost simulace originálu hned v prvních letech (mj. i díky populární sadě táhel navíc). Velmi pěkně a dynamicky zní i různým počtem a umístěním mikrofonů(!) snímaná piana. Co dodat? Jako vždy, i zde doporučuji si zvuk poslechnout na vlastní uši.

 

Efekty

Celkových sto sedmdesát efektů zahrnuje vše podstatné, najdete zde i masteringové efekty, které velmi dobře "zfinalizují" vaši skladbu, ale také inzertní efekty, získané vlastní technologií modelingu Korgu - REMS. Výrazně zvuk ovlivní také sekce Karma se čtyřmi moduly, jelikož umožňuje tvarovat stávající zvuk a úpravami dosáhnout nebývalé, vrstvené textury a u akustických nástrojů věrného podání. Efektů Karma generuje přes 2000.

 

Karma

Je sice již několik let starý nástroj, jeho engine je však natolik revoluční, že nachází stále nové uplatnění i u nových "příbuzných" z dílny Korg. Generuje MIDI data pomocí algoritmů, které jsou dokonale integrované, podle hraných not a akordů se generují fráze a patterny v reálném čase. Desítky parametrů těchto algoritmů lze kdykoli změnit. Mimořádně se tyto jemné nuance projevují u zvuků akustických nástrojů, které lze jen pochválit. Vynálezce Karmy pan Stephen Kay a jeho kolegové se ve svých laboratořích svému dítku stále věnují, takže dnešní podoba Karmy se nazývá Karma2 a právě tu zde najdete. Pokud jste se s tímto nástrojem dosud nesetkali, o hodně jste přišli, doporučuji vyzkoušet.

 

Sampler a sekvencer

Má také novou technologii - Open Sampling System. Díky ní můžete re/samplovat v různých režimech, dokonce i během přehrávání songu, jako u audio stopy. Navíc můžete natáhnout různé formáty samplů (wav, aiff, Akai a SoundFont2). Sekvencer má šestnáct MIDI stop a kapacitu sto dvacet osm songů a 210 000 not. Rozlišení činí 16 bitů/48 kHz (1/480). Sekvencer nicméně zcela postrádá audio stopy, takže v něm nelze editovat audio signál, musíte se přepnout do režimu samplů a editovat tam.

 

Ovládání nástroje

Na první pohled vás zaujme rozměrný barevný displej trůnící uprostřed předního panelu, s rozlišením 320 x 240 bodů. Grafickým prostředím Touch-View nabízí ovládání funkcí nástroje prstem. Kromě typických funkcí displeje je ten u M3 vybaven navíc tzv. X-Y padem, což je kontrolér, odpovídající známému KAOSS padu Korg, kde ve dvou směrech můžete prstem ovládat nadefinované funkce. Tyto pohyby si můžete i nahrát a použít později. Velmi šikovná věc. Osm gumových padů nad klaviaturou je dynamicky citlivých a může hrát jednotlivými tóny nebo ovládat funkce, například modulu Karma. Osm sliderů s přepínači slouží třeba k ovládání stop nebo zvuku v reálném čase nebo i jako táhla stopáží hammondových varhan. Na levé straně je nově vyvinutý joystick a ribbon kontrolér, napravo od displeje pak ovládání zvukového modulu. Oba ovládací prvky jsou vysoce citlivé a umožňují jemné úpravy zvuku. Musím se zmínit i o funkci aftertouch, která mne opravdu zaujala svou důkladností, jelikož reaguje na zvyšování přítlaku na klávesu opravdu tak, jak má, tedy v plném rozsahu 1-128, s krokem po jedné! To lze vysledovat v záznamech SW sekvenceru, mezi MIDI událostmi, při velmi pomalém stisku. Nemám zatím podobnou zkušenost.

 

Konektivita

Na zadním panelu najdete celou řadu známých konektorů. Mezi nejdůležitější patří určitě USB 2.0 typu A i B, umožňující využít nástroj ve spolupráci s počítačem, kromě vlastního dodaného SW editoru/plug-in editoru s knihovnou, také jako ohromně výkonný kontrolér k vašemu oblíbenému SW sekvenceru a pro další periférie, například USB-CD mechaniku či paměťový klíč. Nutno však poznamenat, že i zde myslí vývojáři Korgu na uživatele a přicházejí s novinkou (tzv. virtualizovaným HW) - máte tak možnost nejen klasicky ovládat SW nástroje z M3, ale i obráceně, pomocí prvků na obrazovce využívat toho, co M3 nabízí, jenomže to není vše! Virtualizovaný HW umožňuje přiřadit libovolné zvuky jako plug-in nástroje ve vašem DAW SW, s podporou VST, Audio Units a RTAS formátů. Pokud nainstalujete volitelný board EXB-FW, máte pro tyto účely k dispozici také konektor FireWire. Další konektory zahrnují Audio 4 x in/6 x out plus digitální S/P DIF, MIDI in/out/thru a tři druhy pedálu. Přepínačem Mic/Line určíte, jaké zařízení dává signál na vstupu, zda z mikrofonu či linkové úrovně.

 

Doplňky

Jeden jsme už zmínili - volitelný FireWire port EXB-FW. Dalším je EXB-M256, který nabízí rozšíření paměti pro PCM vzorky a multisamply ze standardních 64 MB až na 320 MB! Rozšiřující modul EXB-RADIAS je pak samostatným jednoduchým syntezátorem s modelingem analogu a pěkným zvukem (1 timbrální, 24 hlasů).

 

Modulární systém KKS (Korg Komponent System)

Zachovává veškeré obvody zvukového generátoru, napájení i konektory uvnitř modulu, takže můžete celý modul pohodlně zvednout nebo položit, jak se vám to při hraní lépe hodí. Především však je možné celý modul z nástroje zcela vyjmout a použít úplně nezávisle, jako samostatný zvukový modul, nebo použít v kombinaci s jinými nástroji, odpovídajícími systému KKS! Podle modelu lze kombinovat modul s volitelným portem Radias-R a v případě verze s osmaosmdesáti klávesami lze dokonce kombinovat i dva moduly M3-M, s příslušným doplňkovým montážním HW. To je skutečně mimořádně praktické.

 

A zazvonil zvonec...

Takže můžeme stručně bilancovat. Korg vyrobil mimořádně pozoruhodný a přizpůsobivý nástroj, který kombinuje syntezátor se samplerem a dalšími funkcemi. Najdete v něm řadu pozoruhodných, zcela nových technologií jak u generování zvuku, tak obsluhy nástroje, sekvenceru i sampleru. Zvuky jsou zcela nové a úpravami získáte ještě hutnější a výraznější. Klaviatury jsou doslova excelentní! Ptáte se, čímpak jsou tak excelentní? Kdo si vyzkoušel různé nástroje a jejich klaviaturu, dá mi za pravdu, že jejich kvalita je doslova nesrovnatelná a hráč nemusí být bůhvíjaký fajnšmekr. Ani mezi osvědčenými výrobci však není mnoho těch, kteří by v něčem předčili klaviaturu u verzí Korg M3-61/76. Nejde totiž jen o běžný stisk, který zde funguje (jak to říci?) ušlechtile, takže cítíte decentní odpor, ale ne topornost, či strnulost, nebo naopak známou houbovitou rozbředlost. Tomu je na míle vzdálený! Ale jde o další, jemnější nuance - například přítlak pro aftertouch, který je zde dotažený až do posledního milimetru skvěle, dále o rychlost vrácení klávesy, ale především (alespoň pro mne mimořádně důležitou věc!) také o mechanicky tichý chod kláves, když hrajete třeba na ztišený nebo vypnutý nástroj. Tento "parametr", jakkoliv se zdá úsměvný - nenechte se unést, zdaleka není! I některé docela drahé produkty známých výrobců dělají (jak já říkám) svému tatíčkovi autorovi zbytečnou ostudu, když se v tichých, leč rychlých pasážích uši posluchače (přinejmenším v prvních řadách) trapně pasou na doslovném randálu, který dělají vracející se klávesy, narážející do zarážek... To zde nehrozí.

Opravdu praktickým lze nazvat modulární systém KKS (Korg Komponent Systém), umožňující odpojit zvukový modul od klaviatury, popřípadě kombinovat s jinými KKS nástroji, nebo i dva moduly vzájemně. Nástroj ocení především ti, kdo komponují (cesta zrodu skladby je vskutku přímočará, "plná polní" po ruce), ale i ti, kdo živě hrají. Hodí se však i do studia, samozřejmě.

 

Info:

Korg M3 je z třetí generace pracovních stanic, která těží z předchozích modelových řad, a nejenom z nich.

 

Plus:

to nejlepší z Oasys a Karmy2

modulární systém KKS

špičková klaviatura, dynamická i kladívková

rychlé vyrobení nového songu

barevný dotykový displej s funkcemi KAOSS padu

samostatnou rytmickou stopu

ovládání na panelu

 

Mínus:

chybí XLR vstup mikrofonu s fantomovým napájením

chybí interní harddisk, popřípadě paměťová karta (CF, SD, apod.)

chybí vypalovačka CD-R/RW

chybí audio stopy s editorem v sekvenceru

 

Technická specifiakce:

displej: 320 x 240 dot color TouchView GUI

audio výstupy: L/Mono, R; individual - 1, 2, 3, 4; S/P DIF (optický, 24 bitů, 48 kHz); sluchátka

audio vstupy: 1, 2 (přepínač MIC/Line, level knob); S/P DIF (optický, 24 bitů, 48 kHz)

MIDI: in, out a thru

převodník: 2 x USB typu A; 1 x USB typu B (USB 2.0); 2 x FireWire (ve volitelném boardu EXB-FW); to KYBD (zapojení klaviatury)

klávesy: 61/73/88 - hammer

kontrolery: Joystick, Ribbon, [SW1], [SW2]

zvukový generátor: 256 MB; 1028 multisamplů; 1606 bicích samplů

sampler: 16 bitů, linear, 48 kHz mono/stereo sampling, resampling; 64 MB standard (až 320 MB s boardem EXB-M256); formáty: Korg, aiff, wav, Akai S1000/S3000, SoundFont 2.0

polyfonie: 120 hlasů

efekty: 5 inzertních efektů (stereo in/out), 2 master efekty (stereo in/out), 1 total efekt (stereo in/out) současně; 2 efektové sběrnice, 2 LFO; 170 typů

 

Modulární koncepce

Tohle je skutečně skvělý nápad. Ve studiu/doma stačí mít jednu základnu (třeba 88 hammer z M3) a dokupovat si jednotlivé nástroje, jejichž "pajšl" je vyklápěcí a navíc "vyndávací a zastamdací". Dnes v této řadě zatím najdete právě zmíněnou M3 a syntezátor Radias. A proč jsem jako základnu zmínil zrovna 88klávesovou verzi? Inu, to je jednoduché - má totiž dostatek prostoru, aby přijala tyhle moduly dva! Takže vedle sebe mohou být dvě M3 nebo M3 + Radias! A dva-v-jednom, to už zní srozumitelněji, pravda? Věřte nebo ne, vaše peněženka tomuhle slangu taky ráda porozumí...

Psáno pro časopis Muzikus