Korg Krome EX - pracovní stanice hodící se pro různé hudební styly

Korg Krome EX - pracovní stanice hodící se pro různé hudební styly
Korg Krome EX - pracovní stanice hodící se pro různé hudební styly

Značka Korg je ve světě klávesových nástrojů pojem. Oblíbili si ji takoví hráči jako Jordan Rudess, Herbie Hancock, Richard Clayderman, Greg Phillinganes, Michal Dvořák, Petr Malásek, Roman Dragoun, Zoli Tóth a další. Většina z výše uvedených klávesistů má dnes ve své výbavě nějaký music workstation právě od Korgu. Na letošní kalifornské NAMM Show Korg představil dvě novinky v této kategorii. Kronos SE a Krome EX. Právě druhý zmiňovaný nástroj si dnes představíme.

Trocha historie

Korgovské music workstationy dnes nabízejí celkem tři modely. Nejnižším modelem je Kross, středním Krome a vlajkovou lodí je Kronos. Model Krome, o kterém dnes bude řeč, představila firma poprvé v roce 2012. Poté následovaly další verze tohoto modelu. Letos byl představen odborné veřejnosti model s označením Krome EX.

Korg Krome EX - pracovní stanice hodící se pro různé hudební styly
Korg Krome EX - pracovní stanice hodící se pro různé hudební styly

První seznámení s EX

Music Workstation Krome EX se vyrábí ve třech provedeních. Liší se rozsahem a kvalitou klaviatury. Nejmenší model má 61 a prostření 73 kláves. Obě varianty nabízejí polovyváženou klaviaturu. Od prvopočátků byla dobrým nápadem šestioktávová klaviatura v rozsahu C - C s možností posunu oktávy nahoru nebo dolů. Největší model disponuje 88 vyváženými klávesami typu NH (natural weighted hammer action). Všechny modely umějí rychlostní dynamiku. Ani jeden z modelů nepodporuje tlakovou citlivost aftertouch, což je škoda. To je bohužel dáno cenovou kategorií.

Co se týče designu, zde zůstal Korg věrný původnímu, osvědčenému konceptu. Za uplynulé roky se měnila pouze barevná provedení. EX je proveden v kombinaci černé a vesmírné šedi.

Všechny ovládací prvky jsou podobně rozmístěny jako u předchozích modelů. Většina jich je umístěna na pravé a levé straně nad klaviaturou, vedle sedmipalcového barevného dotykového displeje. Na levé straně, hned vedle posledního C je umístěn joystick se dvěma tlačítky. Zadní strana se vstupy a výstupy je na tom podobně. Jistě si říkáte, proč model nenabízí žádnou změnu. Odpověď je jednoduchá: Design nástroje byl nadčasový už v roce 2012.

 

Co je pod kapotou.

Právě zde nastaly ty největší změny. Korg sází na svůj osvědčený systém EDS-X (enhanced definition synthesis-expanded). Maximální polyfonie současně znějících hlasů se u tohoto modelu mění v závislosti na nastavení oscilátorů, dynamickém prolínání a používání mono nebo stereo multisamplů. Paměť nástroje se zvětšila na rovných 4 GB. Najdete zde sice méně klasických multisamplů (728), ale více stereo multisamplů (44). Navýšeny byly bicí samply (2502). Jen stereo bicích samplů je zde téměř pětinásobek (574). Drobnosti najdeme i u programů, kombinací a bicích sad. Například sady bicích nabízejí o polovinu více uživatelských kombinací (768). Téměř jednou tolik jich dostanete nastaveno z výroby (512). Dvojnásobek je i uživatelských programů (1536). Víc je i programů přednastavených (896). Bicích sad je o třicet dva více (80). Přednastavených je jich 48.Podpora standardu GM2 je samozřejmostí.

A takto bychom mohli ve výčtech pokračovat. U efektových procesorů se nic dramatického neudálo. K navýšení však došlo u polyfonního apeggiátoru a bicích patternů. Platí to jak pro presetové, tak uživatelské patterny. Sekvencer nabízí všechny funkce jako jeho předchůdce. Je to vlastně jakýsi standard u dnešních moderních sekvencerů. K navýšení došlo pouze u patternových presetů sekvenceru (710).

To byl tedy hlavní výčet toho, co se u Krome EX změnilo. Myslím, že každého to jistě potěší.

Korg Krome EX - pracovní stanice hodící se pro různé hudební styly
Korg Krome EX - pracovní stanice hodící se pro různé hudební styly

EX v praxi

Model nabízí tři základní režimy: Program, Combination a Sequencer. Jednotlivé základní zvukové barvy programů jsou uspořádány v bankách A-F, U-A a GM. K dispozici je 16 kategorií (Keyboard, Organ, Belle/Mallet, Strings, Vocal/Airy, Brass, Woodwind/Reed, Guitar/Plucked, Bass/Synt Bass, SlowSynth, FastSynt, LeadSynt, MoutionSynth, SFX, Short Decay/Hit, Drums a User 16). Najdete zde spoustu zajímavých zvukových barev. Hned první z nich, simulující zvuk koncertního křídla (Krome EX Grand Piano), měl krásný, brilantně čistý zvuk. Skvěle zněly i další zvukové barvy jako elektrická piana, kytary, různé simulace akustických nástrojů, synťákové zvuky, kterých jsou zde tuny, či etnické nástroje. S jednotlivými zvuky můžete dále pracovat v reálném čase. Stačí zvolit patřičné parametry v sekci Tone, User nebo ARP pro čtyři fyzické kontroléry, a úprava může začít. Kvalita všech programů je zaručena díky velkokapacitní PCM paměti a pečlivému zpracování zvukových barev z výroby. Musím se přiznat, že takovou nálož jsem u tohoto modelu skutečně nečekal.

Kombinace umožňuje rozdělení a vrstvení až šestnácti programů najednou. Jedna kombinace je tvořena šestnácti timbry. Každému timbru je přiřazen program s různými parametry pro klávesu, jako například rozsah zóny, MIDI kanál, nastavení mixeru, efekty a další. Kombinace jsou rozděleny do šestnácti kategorií. Rozdělení je stejné jako u programů.

Posledním režimem je sekvencer. Jedná se o klasický 16stopý MIDI sekvencer s jedním master trackem. Sekvencer používá klasický formát SMF 0/1 a speciální formát Korg Krome. Nabízí všechny standardní funkce, jak se sluší a patří na dnešní moderní sekvencer. Jednou větou bych řekl: Nic mi zde nechybělo.

K těmto výše uvedeným režimům můžete využít také služeb bubeníka (Drum Track), což se může hodit jak při zpracovávání nápadů, tak třeba při jamování. A kdyby toho bylo pořád málo, je k dispozici i arpeggiátor, který se dnes hojně vyžívá například v taneční muzice.

Nesmíme také zapomenout na efekty nástroje, bez kterého by byl výsledný zvuk poloviční. Jejich výčet najdete jak v manuálu, tak na stránkách výrobce.

Dovolím si tvrdit, že je to dostatečná výbava, která podpoří vaši kreativitu, aby byl finální výsledek co nejlepší.

 

Workstationy jsou integrovaná hudební pracoviště, která nabízí jeho uživateli vše potřebné k tvoření hudby. Nástroje této kategorie se objevily někdy kolem roku 1980. Prvním finančně dostupným „workstationem“ byl v roce 1988 výrobek firmy Korg M1. Nástroje měly v základu tuto výbavu: klaviaturu, multitémbrový zvukový generátor, efektové jednotky (DSP), sekvencer a disketovou mechaniku. Dnešním hudebním pracovním stanicím přibyly moderní prvky, které jsou považovány za standard. Nabízí například zabudovaný interní hard disk, vstup pro SD/SDHC nebo SDXC paměťovou kartu, USB To Host pro připojení externích médií, USB Device pro přímé propojení s počítačem nebo například sampler... Ve výčtu specifikací by se dalo jistě pokračovat.

Nejznámější výrobci jsou v dnešní době firmy Korg, Yamaha, Roland, Kurzweil a další.

Poznámka: Čerpáno z připravované knihy Bohuslava Boba Ziky s pracovním názvem Historie Klávesových nástrojů.

 

Krome EX a počítač

Nástroj můžete USB kabelem propojit s počítačem. Aby vše fungovalo, jak má, měli byste mít nainstalovaný aktuální ovladač Korg USB Driver. Ten volně stáhnete na firemních stránkách v sekci Support/Drivers. Podporovány jsou dva nejpoužívanější operační systémy Windows (od XP výše) a Mac OS X/macOS (od 10.5 výše). Veškeré požadavky na OS a počítač jsou k dispozici v manuálu i na webových stránkách. Vyzkoušel jsem vše na svém MacBooku Pro společně s GarageBandem a fungovalo to perfektně.

Korg Krome EX - pracovní stanice hodící se pro různé hudební styly
Korg Krome EX - pracovní stanice hodící se pro různé hudební styly

Podtrženo a sečteno

Music Workstation Krome EX od Korgu je moderně znějící syntezátor se spoustou zajímavých zvukových barev. Nechybí zde ani možnost kombinací, které si můžete připravit pro svoje vystoupení. Součástí výbavy je kvalitní sekvencer, bubeník, arpeggiátor a efektové procesory. Díky svojí výbavě se dá použít v jakémkoliv hudebním stylu.

V minulosti jsem testoval jak nejnižší model Kross, tak nejvyšší model Kronos. Byl jsem tedy hodně zvědavý, co vše dokáže jejich prostřední bratříček Krome. Jednoduše řečeno obstál na výbornou.  Pro toho, kdo hledá music workstation za rozumné peníze, který disponuje slušnou výbavou, moderním designem, a hlavně výborným zvukem s přívětivým a jednoduchým ovládáním, je Krome EX tou správnou volbou.

 

Info:

Krome EX je hudební pracovní stanice hodící se pro různé hudební styly. V ČR se Krome 61 EX prodává za 25 990 Kč, Krome 73 EX za 32 490 Kč a Krome 88 EX za 38 990 Kč.

 

Plus:

nadčasový design

celkové možnosti nástroje

zvuková výbava snad pro všechny hudební styly

 

Mínus:

Nepodporuje after touch.

 

Technická specifikace

polyfonie single mód – 120 hlasů/120 oscilátorů; double mód – 60 hlasů/120 oscilátorů
kontroléry joystick, 4 ovladače parametrů v reálném čase, jeden ovladač tempa, 2 spínače zapnuto/vypnuto (bicí stopa a arpeggiátor)
obsah balení nástroj, adaptér a uživatelský manuál „Rychlý start“
volitelné příslušenství sustain pedál DS–1H, pedálový spínač PS–1 a PS–3, nožní ovladač EXP–2, volume pedál XVP–20, USB kabel pro propojení s počítačem, SD nebo SDHC karta (2–32 GB)
rozměry modelů 1027 x 313 x 93 mm Krome EX – 61 kláves
1191 x 313 x 93 mm Krome EX – 73 kláves
1448 x 383 x 131 mm Krome EX – 88 kláves
hmotnost 7,2 kg Krome EX – 61
8,2 kg Krome EX – 73
14,7 kg Krome EX – 88

 

https://www.korg.com/us/products/synthesizers/krome_ex/

Psáno pro časopis Muzikus