Keeley Dark Side - ručně vyráběný butikový kytarový multiefekt

Keeley Dark Side - ručně vyráběný butikový kytarový multiefekt
Keeley Dark Side - ručně vyráběný butikový kytarový multiefekt

Keeley Dark Side je extraordinary (mimořádný, neobyčejný, pozoruhodný) kytarový pedál. Neobyčejný v tom, jak hraje, co všechno umí a ve způsobu ovládání. A také v tom, že je ručně vyráběný v USA menší firmou Robert Keely Engineering, která se svými kytarovými pedály vymyká běžné produkci.

Intro

Keeley Dark Side je předurčen pro elektrickou kytaru, ale dá se použít na basu, klávesy, na cokoli. Krabička je rozdělena na dvě poloviny, v pravé části se nachází moderní analogový fuzz. V levé části krabičky se nalézá ovládání modulačních efektů (flanger, simulátor rotary speaker cabinetu, U-Vibe, phaser) a delay. Delay není jen tak obyčejný delay, ale simulace čtyřhlavého páskového echa. Fuzz je samostaná jednotka a delay + modulační efekty je druhá samostatná jednotka. Jejich pořadí se dá měnit! Nejdřív fuzz a pak delay nebo opačně, jak je libo.

Vezmu to celkově lehce polopatě, a hlavně postupně, jinak to nepůjde. Tenhle multiefekt se liší od „moderních“ zcela digitálních zařízení hlavně tím, že má jednoduché „krouticí“ nastavování. Žádný displej ve full HD, wi-fi, Bluetooth, USB a 128 bank na uložení zvuků zde nenajdeme. Všechno je ovládané potenciometry a páčkovými přepínači. Tak jak to vidíme nastaveno, tak to hraje, a to se mi líbí.

 

Fuzz (čteme „faz“ :-))

Analogový fuzz je zmodernizovaný, nemá to ten strašidelný zvuk z 60. let, kdy to jenom „prdělo“. Ovládání je: Level (hlasitost fuzzu), Fuzz (zkreslení), Filter (ořezávač výšek) a třípolohový páčkový minipřepínač, který mění charakter (plnost) zvuku. Vlevo je Flat (plochý obyčejný fuzz), vprostřed je Full (plný zvuk s basy i výškami; líbí se mi nejvíc, je super na sóla) a Scoop, kdy jsou „vykousnuty“ středy a zůstávají basy a výšky.

Fuzz je celkově příjemný a má dlouhý sustain. Přepínačem lze docílit vlastně tří různých zvuků! Fuzz zachovává dynamiku, je slyšet atak trsátka, reaguje na změnu volume na kytaře. Filtr na výšky má slušný rozsah, lze nastavit ostrý i kulatý zvuk. Zvuk fuzzu je nastaven tak, že hezky ladí s bicími, s basou... Žádná zvuková zvěrstva se nekonají. Zapojíme, doladíme výšky, a zvuk je tam.

 

Modulační sekce

Jen krátce úvod: Modulační sekce je digitální čtyřiadvacetibitová. To je nutnost vzhledem k rozměrům krabičky. Ale hraje to „analogově“. :-) Nacpat tam všechno analogové by asi nešlo...

 

Delay

Delay je simulace starého čtyřhlavého páskového echa. K pochopení celého delaye je potřeba si to vizuálně představit. Ve smyčce se točí magnetofonový pásek, na ten je nahrán váš zvuk a zpátky to snímají čtyři magnetofonové hlavy. Můžeme určit, ze které hlavy snímáme zpět zvuk, a taky rychlost otáčení pásku. Takže když nebudu sahat na rychlost otáčení pásku (Time) a nechám to stále stejně, můžu za určitého stálého tempa měnit ty virtuální hlavy... jenže každá hlava je jinde, naštěstí je to po stejných čtyřech úsecích, takže nám to rytmicky sedí. Příklad: Zahraju kytaru rytmicky do tempa „pásku“ a zapojím všechny hlavy, a delay se ozve čtyřikrát opakovaně. Zapojím jen čtvrtou hlavu a ty první tři se neozvou, jen ta čtvrtá, ale jede to ve stejném tempu, jen poslední hlava... Chce to chvíli zkoušet... Navíc tady můžeme měnit počet opakování (Regen, Feedback) a ještě tu rychlost (Time) pásku. Počtu možných kombinací je dvanáct. Delay zní hezky „analogově“ s postupnou degradací zvuku.

 

Modulační efekty

Jsou čtyři: flanger, rotary (simulace otáčejících se zvukovodů na reproduktoru), U-Vibe vibrato a phaser. Čtyři efekty, ale jen dva mohou být současně aktivní. Důležitý je zde potenciometr Blend, který nám namíchá poměry mezi flanger/rotary nebo U-Vibe/phaser. Ale když dáme potenciometr Blend do krajních poloh, hraje jen jeden efekt. Např. phaser. Musíme dát páčkový minipřepínač (na levé polovině pedálu) doprava. A Blend doleva a máme jen čistý phaser zvukově podobný klasickému oranžovému phaseru od známé firmy. :-) A můžeme to doladit potenciometrem Depth a Rate. A když Blend budeme otáčet doprava, budou se postupně mísit efekty phaser a U-Vibe, až úplně doleva zůstane jen samotný U-Vibe. Zní to možná složitě, ale není. U flangeru to funguje podobně. Naplno doprava je jen flanger a pak se to mísí s efektem rotary a úplně vpravo zůstane jen rotary.

 

Flanger

Flanger poskytuje krásný „špinavý flenž“, jaký známe ze starých nahrávek. Z těch modulačních efektů se mi líbil asi nejvíc. Má příjemné rozladění, nesviští příliš, určitě „supersound“!

 

Rotary

Velmi zdařilá simulace rotujících zvukovodů. Měl jsem možnost vidět a slyšet opravdické. Je to hodně podobné, dobrá práce (kdybychom chtěli ty opravdické, připravme si násobně víc peněz. :-)

 

Phaser

Standardně znějící phaser, zvukově velmi podobný z dobře známého oranžového phaseru. Vše ok.

 

U-Vibe

Vibrato, kdo chce, aby jeho zvuk byl opravdu hodně vintage, přepne do U-Vibe. Podobný zvuk lze slyšet z nahrávek Jimmiho Hendrixe.

 

Volume

Modulační jednotka má vlastní volume (hlasitost), takže se tím dá dělat i boost (případně i zeslabit). Chceme-li na sólo phaser a chceme, aby to bylo víc nahlas než na beglajt, tak přidáme volume na levé straně pedálu, a je to. Současně s phaserem nakopneme volume. To platí pro celou modulační sekci. Je to vlastně takové „master“ volume pro celou levou půlku. Nezávislé volume má samozřejmě i fuzz.

 

Další „fičůrka“

Ty dvě poloviny pedálu se chovají jako dvě nezávislé krabičky, pořadí lze měnit. Kdo by chtěl pustit „vyhulený“ flanger do fuzzu, může. Získá tím extra gain, téměř kosmický, neuvěřitelný zvuk. Dělá se to tlačítkovým přepínačem na zadní straně, kde jsou jacky. Ten přepínač není skoro vidět, ale dá se lehce nahmatat.

 

Expression pedál

Komu je tohle všechno stále ještě málo, může připojit expressoin pedál, kterým lze za běhu měnit hodnoty feedbacku u delaye a nebo u modulačních efektů rychlost vln phaseru.

 

Cena?

Ano, cena tohoto pedálu je vyšší. Ale kdybychom si chtěli pořídit všechny tyhle krásně znějící efekty zvlášť, dali bychom za to víc a nevešlo by se nám to do pedalboardu (přeci jen simulace rotující Leslie i v mini provedení není úplně malá).

 

Zvuk

To nejdůležitější na kytarových pedálech je jejich zvuk. A tenhle pedál hraje excelentně a jeho zvuk neomrzí, protože to hraje tak, jak to známe z desek.

 

Využití

Nejdříve malá odbočka. Rozlišuji kytarové krabičky na: 1) standardní pódiové, které nám zajistí komfort a jistotu při live vystoupeních, 2) na exkluzivní a dražší, kreativně-inspirativní, které mají často takové zvukové vlastnosti, že každý typ jejich zvuku nám přináší nový pocit a hlavně chuť tvořit a experimentovat (ty si nechám doma a nebudu je vláčet po pódiích). Keeley Dark Side je pro mě jednoznačně typ 2. Na pódium je ho škoda. Tam stačí levná masová produkce. Keeley Dark Side je inspirativní zařízení, lze si s ním hodiny hrát a zkoušet různé kombinace neuvěřitelně barevných zvuků. Takže to využití: studio, nahrávání, tvorba, experimenty, šílenství... a radost ze zvuku. Tenhle efekt je potřeba hýčkat a rozmazlovat.

 

Závěr - proč Dark Side?

Protože to má zvuk jako měl Gilmour. :-) No, přesněji, hodně podobný, jako kdysi v minulém století používal Gilmour na deskách Pink Floyd. :-) Phaser, flanger, rotary i fuzz v kombinaci s delayem vytvoří zvuk, který na těch Floydech prostě je. Keeley odvedl dobrou práci. Jo a taky je na tom takové trojúhelníkové logo Dark Side (pamětníkům dobře známé). Snad jen škoda, že to nemá celkem tři sekce. Fuzz + modulaci + delay zvlášť. Ale to by asi pak bylo příliš drahé.

 

PS

Kolegové budou závidět. :-)

 

Info:

Keeley Dark Side je ručně vyráběný butikový kytarový multiefekt nestandardních parametrů. Je plný skvělých zvuků. Obsahuje dvě jednotky: fuzz a sekci modulační/delay. Cena je 11 855 Kč.

 

Plus:

skvělé zvuky

jednoduché ovládání

možnost měnit pořadí efektů

možnost zapojit expression pedál

 

Mínus:

cena

závist spoluhráčů

 

Technická specifikace

rozměry 99 x 120 x 53 mm
hmotnost 425 g
napájení 9V, pouze adaptérem s mínusem uprostřed
spotřeba 75 mA

 

Web

robertkeeley.com/product/dark-side/

Psáno pro časopis Muzikus