KRK VXT - nejnovější série aktivních studiových monitorů

KRK VXT - nejnovější série aktivních studiových monitorů
KRK VXT - nejnovější série aktivních studiových monitorů

Nejnovější série aktivních studiových monitorů nazvaná VXT, konstrukčně vychází z toho nejlepšího, co firma KRK v současnosti pro blízké poslechové pole nabízí: z modelu Exposé E8B s 8" wooferem a 1" tweeterem s kopulkou netradičně klenutou směrem dovnitř. Všechny tři modely mají identický tvar vycházející právě z Exposé - výrazně zaoblené hrany (včetně basreflexového otvoru) přinášejí stejné výhody jako výše zmíněný špičkový model. Monitory se chovají lépe z hlediska nežádoucích difrakcí, mají vyrovnanější vyzařování mimo osu a umožňují také lepší vnímání detailů ve stereu.

Konstrukce boxu a osazení drivery

Neparalelní stěny omezující vznik stojatých vln mají vícenásobnou strukturu: vnitřní a vnější plášť je z tvrdého, robustního materiálu, který je uvnitř vyplněn speciální pěnou (struktura ABS) - ta působí zároveň jako další tlumicí prvek omezující rezonance. Takto provedená konstrukce umožňuje použít výrazně tenčí stěny, než mají klasické konstrukce. Při stejné velikosti si reprosoustavy s tenčími stěnami vlastně přilepšují na vnitřním objemu, a tím se rozšiřuje i rozsah ve spodním frekvenčním pásmu.

Basový reproduktor má žlutou membránu z tkaného kevlaru, jednoho z nejlehčích a nejtužších materiálů, který se dá dnes pro konstrukci reproduktorových membrán použít. Riziko vyplývající z užití kevlaru spočívá v tom, že nevhodnou konstrukcí nebo montáží může docházet u systému k nežádoucímu zabarvení zvuku. Hned po prvním poslechu kteréhokoli VXT je však jasné, že tuto technologii konstruktéři zvládli výborně - zvuk z monitorů je totiž naprosto čistý a velmi neutrální.

Jednopalcový tweeter s klasickou kopulovitou membránou využívá jako materiál pravé hedvábí (silk dome). Dnes už sice pro vysokotónové kopulovité membrány existují i lehčí a pevnější materiály (titan, beryllium), ale z hlediska nežádoucího zabarvení zvuku přináší hedvábí řadu nesporných výhod. Pro nejmenší model VXT 4 zvolil výrobce neodymiový magnetický systém, modely VXT 6 a 8 mají systém ferritový. KRK tak sérií VXT zároveň představil novou řadu HF driverů s vylepšeným průběhem ve vrchní části spektra a nižším zkreslením.

 

Jak je řešena elektronika

Linkový signál je rozdělen do obou cest pomocí aktivních dělicích filtrů (crossoverů), spodní pásmo má ještě subsonický filtr pro ořezání frekvencí, které už nejsou monitory schopné zpracovat - funkce k nezaplacení!

Výkon zesilovačů (jsou osazené toroidními transformátory) pro vrchní i spodní pásmo je samozřejmě ideálně přizpůsoben oběma driverům, vychází to vždy na dvojnásobek výkonu: Woofer "miminka" VXT 4 je kojen třiceti watty, zatímco tweeter si vystačí s pouhými patnácti watty. Obdobně jsou buzeny drivery u VXT 6: šedesát a třicet wattů. Nejsilnější VXT 8 se napájí výkonem sto dvacet a šedesát wattů. Těmto hodnotám také odpovídá zhruba třídecibelový rozdíl v maximální úrovni akustického tlaku, kterou lze z těchto sympatických "bobečků" vyždímat (107, 111 a 114 dB). U všech modelů série VXT je k dispozici i ochranný limitér a výrobce ponechává zcela na uživateli, jestli ho bude chtít využívat, či nikoli. Aktivuje se na zadním panelu třípolohovým přepínačem Clip Indicator/Limiter, kterým firma rozdělila v podstatě uživatele do tří kategorií: Střední pozice Off je určena všem normálním uživatelům (výchozí firemní konfigurace), On je evidentně pro všechny, kteří rádi poslouchají hodně nahlas - červená ledka v elegantním prosvíceném logu indikuje stav těsně před přebuzením, ale limitér je stále vyřazen. Třetí poloha přepínače (Limit) aktivuje ochranný limitér a je určena zřejmě všem notorickým "kuličům" kteří mají ničení reproduktorů jako svého koníčka a jakoukoli poblikávající výstražnou ledku naprosto ignorují.

Modely VXT jsou vybavené jedním symetrickým vstupem kombinujícím XLR a TRS (canon nebo jack). Vstupní úroveň je nastavitelná v rozsahu od -30 do +6 dB trimrem na zadním panelu, který má sice miniaturní hřídelku s šipkou a náznak jakési stupnice, o nějaké přesné kalibraci však nemůže být ani řeč. Při nastavení monitorů na maximální či minimální vstupní citlivost celkem o nic neběží, budete-li se však pohybovat kdekoli uvnitř rozsahu, nezbude vám asi nic jiného, než nastavit stejnou úroveň hlasitosti na obou monitorech uchem nebo si ji jednoduše ověřit na indikátoru (mikrofon umístěný přesně do poslechového bodu). Přidávání z minimální citlivosti funguje v první fázi spíše skokem než plynule.

 

Korekce frekvenčního průběhu a další doplňky

Modely VXT 6 a 8 mají pro vrchní pásmo (nad 2 kHz) možnost přidání nebo ubrání citlivosti o 1 dB, čímž lze do určité míry eliminovat vliv odrazů od přístrojů umístěných ve vyzařovacím poli blízko reprosoustav (mixážní pult, monitory LCD atd.).

Osobně nejsem velkým zastáncem toho, aby se časové disproporce řešily frekvenčními úpravami na monitorech, ale k aktivním studiovým soustavám tato funkce většinou patří.

Korigovat lze i nastavení spodního pásma podle pozice monitorů v místnosti (vzdálenost od zdí, stropů, rohů, absorbérů apod.). Přepínačem lze zvolit normální průběh na basech (Whole), který je definován strmostí subbasového filtru, nebo dva další průběhy s rozdílným potlačením hlubokých frekvencí (Quarter a Half). Na zadním panelu je průběh všech korekcí dokonce graficky vyznačený, aby si uživatel mohl ujasnit, jak ovlivní příslušné nastavení funkci monitorů.

KRK VXT - nejnovější série aktivních studiových monitorů
KRK VXT - nejnovější série aktivních studiových monitorů

Za zmínku určitě stojí i doplněk Audio Mute, což je jakási obdoba "uspávání" počítače v době, kdy není co řešit. Pokud se neobjeví na vstupu žádný signál déle než dvacet minut, monitory by si měly jít "hajnout", což spočívá ve vypnutí hlavního napájení pro zesilovače. V činnosti zůstává pouze detekční obvod s nízkým odběrem, který hlídá, až se nějaký signál opět na vstupu objeví, aby monitory ze spánku "probral". Pokud používáte monitory v systému surround (či v jakýchkoli aplikacích, kde nemusí přicházet na vstup dlouhou dobu žádný signál, a přesto jsou v provozu), doporučuji raději tuto funkci vyřadit z činnosti. Zajímalo mne, v jakém režimu budou při aktivování této funkce monitory po zapnutí sítě - zjistil jsem, že dokud nedorazí na vstup signál, tak i po zapnutí "spí". Po zprovoznění jsem ale čekal zhruba hodinu, než se ozvalo, s rozdílem jen několika sekund, cvaknutí relátka v obou monitorech. Samotný čas "probouzení" trvá necelou vteřinu a probíhá naprosto hladce, bez jakýchkoli lupanců v reproduktorech.

Na zadním panelu najdete ještě přepínač pro odpojení země (Ground Lift), kdyby se objevily problémy s brumem po propojení s dalšími přístroji.

Všechny přepínače mají speciální plastový kryt, aby nemohlo dojít k nechtěnému přepnutí. Chcete-li kteroukoli funkci aktivovat nebo vyřadit z činnosti, potřebujete k tomu tužku, šroubovák či cokoli, čím se pod tento kryt dostanete.

 

Jak se s VXT pracuje

V době testu ještě nebyl VXT 8 k dispozici, a tak mohu referovat jen to, co jsem slyšel z VXT 4 a 6. Právě jsem domíchal půvabný dívčí sextet, který zněl na mé stařičké pasivní monitory "fakt dobře". Neodolal jsem samozřejmě pokušení a čerstvě dokončenou mixáž jsem si chtěl "užít" i s těmito atraktivními modely (zhruba o deset let mladšími).

Po prvním poslechu jsem byl lehce zklamán, u obou monitorů ta "jiskra" ve vrchním pásmu, kterou mají ty moje staré potvory, trochu chyběla. Při pozorném poslechu jsem ale brzy odhalil řadu nedotažených míst v mixáži, které mi předtím na K-RoK nevadily. U VXT 6 bylo naprosto evidentní, že aniž by měl poslech ve vrchním pásmu nějaké přídavné zabarvení, jsem schopen vnímat daleko větší rozdíly v kritických nastaveních úrovní a v prostorových detailech než u starého modelu. A o to tady přece běží - nekochat se barevnými nuancemi, ale správně posoudit veškeré atributy nahrávky přispívající k dobře provedené mixáži.

O používání modelů ze série VXT by se dalo uvažovat i na klasiku - musím říct, že jsem byl velmi příjemně překvapen, zejména při srovnávání průměrných a špičkových snímků. Hodnocení kvality zde často bývá váhavá a zdlouhavá záležitost a k určitému "resumé" se dopracujete leckdy až po vícenásobném poslechu a vytříbení názorů. VXT 6 mi všechny nuance odhalila až nevybíravým způsobem.

Přeskočme ale na opačnou stranu žánrového spektra - míchání bicí soupravy, tj. nastavení komprese, EQ, gate, reverb... Za poloviční čas než obvykle byl výsledek na VXT 6 více než uspokojivý, kontrola druhý den s čerstvýma ušima mne utvrdila v tom, že jsem se nemýlil.

 

Závěr

Kdo hledá monitory pro předvádění impozantního a jiskřícího zvuku žasnoucím klientům, ať se raději poohlídne po jiných modelech. Komu ale záleží na tom, aby rychle a dobře natočil skvěle vyváženou nahrávku prakticky libovolného hudebního žánru, tomu bych doporučil, aby si sérii VXT poslechnul. Soustavy se stejně dobře hodí pro běžnou hudební produkci (stereo), tak pro Surround 5.1 nebo 7.1. (v manuálu najdete přesné rozestavění soustavy v prostoru). Pro větší hudební režie nebo pro Surround lze monitory doplnit 10" laditelným subwooferem 10S ze série Rokit.

Trpíte-li averzí na americké výrobce využívající levnou pracovní sílu v Číně, berte v úvahu nejen to, že se peníze ušetřené na nákladech za mzdy promítají v ziscích firmy, ale také v konečné ceně výrobku a co víc - firma je nepochybně také investuje do dalšího vývoje. Myslím, že právě proto tu už modely ze série VXT jsou - na vynikající, profesionální úrovni, v elegantním provedení a za velmi přijatelné ceny.

 

Info:

Nová série aktivních studiových monitorů KRK VXT 4, VXT 6 a VXT 8 nabízí univerzální a cenově přijatelné řešení poslechu v blízkém a středním poli pro malé i větší režie.

 

Plus:

kompaktní a elegantní design

korekce kmitočtového průběhu v obou pásmech (kromě VXT 4)

neutrální zvuk s velkou rozlišitelností detailů

velmi přijatelná cena

ochranný limitér a funkce Audio Mute

na spodní stěně měkká podložka a závity pro pevnou montáž

 

Mínus:

méně přehledné nastavení citlivosti

Psáno pro časopis Muzikus