KRK V8 series 2 - dvoupásmové aktivní studiové monitory

KRK V8 series 2 - dvoupásmové aktivní studiové monitory
KRK V8 series 2 - dvoupásmové aktivní studiové monitory

Jistý pan Keith Klawitter dlouho nemohl najít studiové monitory, které by přesně odpovídaly jeho požadavkům. Rozhodl se tedy, že si je vyrobí sám, a v roce 1986 tak vznikla firma KRK Systems. Keith Klawiter spojil svoje zkušenosti ze studia, zájem o hudbu a nadšení pro elektroniku s touhou po dokonalosti, a dal tak vzniknout monitorům, které se postupně zařadily mezi velmi uznávané značky.

Koncepce

Studiové monitory řady V - series 2 patří k tomu lepšímu (a dražšímu), co firma KRK Systems nabízí. Jedná se o dvoupásmové aktivní studiové monitory, které se liší svojí velikostí, výkonem vestavěných zesilovačů a velikostí basového reproduktoru (4 ", 6 " a 8 " modelů V4, V6 a V8).

Testovaný typ V8 je tedy největším (a nejdražším) z řady V. Žlutá membrána basového reproduktoru je u firmy KRK samozřejmostí a spolu se žlutou barvou v logu firmy a v dalších nápisech tvoří spolu s tmavě šedým povrchem bedny zajímavou barevnou kombinaci. Po estetické stránce monitor působí decentně a vyváženě.

Vzhledem k velikosti basového reproduktoru není bedna zrovna miniaturní. Konstrukce je standardní - s bassreflexovou ozvučnicí, kdy bassreflexový nátrubek je řešen podélnou štěrbinou ve spodní části monitoru. Na přední straně najdete ještě indikátor zapnutí a limitace.

Zadní panel slouží zároveň jako chladič výkonových zesilovačů. Najdete zde kombinovaný vstupní konektor XLR/jack, regulátor citlivosti (-30 až +6 dB), dva přepínače na úpravu frekvenční charakteristiky monitorů, přepínač pro vypnutí limitéru, konektor pro síťový kabel, přepínač pro volbu napájecího napětí (230/110 V) a síťový vypínač. Ten je třípolohový, kromě standardního "zapnuto/vypnuto" lze ještě nastavit režim Auto, kdy se monitor po dvaceti minutách nečinnosti přepne do úsporného režimu a zapne se přítomností signálu na vstupu.

 

Technické řešení

Mechanické provedení monitoru lze hodnotit jako velice pečlivé, včetně řešení detailů. Bedna je vyrobena z MDF desek s velice odolně působící povrchovou úpravou, uvnitř je vyztužena příčkou. Výškový reproduktor nemá membránu chráněnou žádnou mřížkou nebo krycím rámečkem. Určitě výhodnější z hlediska akustických parametrů, ale také velmi náchylné na mechanické poškození membrány například nenechavým prstem zvědavé osoby.

Monitor je vybaven subsonickým filtrem, což je v případě bassreflexové konstrukce rozumné. Dva přepínače na zadním panelu umožňují upravovat frekvenční charakteristiku monitoru, což lze využít nejen při řešení jeho umístění v poslechovém prostoru, ale i při případném připojení subwooferu. První přepínač v podstatě nastavuje dolní mezní frekvenci monitoru, je třípolohový a umožňuje volby -3 dB/45 Hz, -3 dB/50 Hz a -3 dB/65 Hz. Popis je doplněn i obrázkem se změnami charakteristiky. Obrázky velice slušně odpovídají realitě (ověřeno měřením parametrů monitoru), což nebývá ani v této cenové třídě vždy samozřejmostí. V oblasti vysokých frekvencí lze druhým přepínačem měnit průběh charakteristiky se zdvihem (potlačením) v rozsahu -1 dB až +1 dB od frekvence asi 1,5 kHz. Frekvenční rozsah udává výrobce 42 Hz - 20 kHz s tolerancí + - 1,5 dB, což je hodnota velmi optimistická, nicméně nereálná.

Frekvenční výhybky jsou konstruovány se strmostí -24 dB/oktávu, z naměřených parametrů odhaduji dělicí frekvenci v oblasti asi 2,5 kHz. U výkonových zesilovačů udává výrobce výkony 60 W pro výškový a 120 W pro basový reproduktor. Monitor je vybaven limiterem, který lze vypnout přepínačem na zadní straně bedny. Další polohou přepínače je vypnutí indikátoru limitace.

Samozřejmě jsem neodolal a bednu rozebral. Solidní provedení elektroniky i mechaniky vzhledem k ceně nepřekvapilo. Poněkud ale překvapila volba použitých součástek. Výkonové zesilovače řešené pomocí v praxi oblíbených obvodů LM3886 nevadí a považuji je za rozumnou volbu. Pro basový reproduktor jsou použity dva tyto obvody v můstkovém zapojení, pro výškový reproduktor stačí obvod jeden. Zarazila mě ale volba operačních zesilovačů TL074 a TL072, které jsou použity v celé signálové cestě i pro řešení výhybek. V této cenové třídě bych skoro očekával nějaký kvalitnější typ, i když třeba o několik korun dražší. Nebo možná i za stejnou cenu. No, i když, na stejné obvody jsem narazil v poměrně novém modelu ne zrovna levného mixážního pultu nejmenovaného renomovaného výrobce, kde mě jejich použití udivilo daleko víc.

Typ reproduktorů se nepodařilo odhalit. Samozřejmostí je jejich magnetické stínění.

 

Zvuk

KRK V8 series 2 - dvoupásmové aktivní studiové monitory
KRK V8 series 2 - dvoupásmové aktivní studiové monitory

Hodnocení zvuku je vždy subjektivní záležitost. Monitory byly umístěny v místnosti 6,5 x 5,9 m, standardně vybavené nábytkem a neobsahující žádné zásadní akustické úpravy a tlumení. Bedny nebyly umístěny v blízkosti stěny, ale asi metr a půl od ní. I při poměrně velké vzdálenosti od stěny nebyl patrný nějaký nedostatek nízkých frekvencí. Basy jsou čitelné, je jich subjektivně dostatek a i u takhle malých beden lze použít přívlastek "pevné". Z podobných monitorů, které jsem měl možnost poslouchat, měl KRK V8 na nízkých frekvencích asi nejvíc "navrch". Samozřejmě doplnění o vhodný subwoofer může výrazně rozšířit přenášené pásmo směrem dolů a na nízkých frekvencích zajistit ještě větší dynamiku.

Vysokých frekvencí je subjektivně lehký nadbytek. Změřená frekvenční charakteristika ukazuje lehké zdůraznění v pásmech 6-7 kHz a 11-13 kHz, kdy to první pásmo je (opět subjektivně) vnímáno více. Zvuk tedy není úplně neutrální, ale není to nic rušivého. Zvuk je solidně čitelný a detailní, možná právě díky tomu malému zdůraznění v oblasti vyšších frekvencí. Ani po delší době jsem neměl pocit únavy z poslechu. Každopádně si lze na zvuk KRK V8 rychle zvyknout a monitory pak používat klidně i na analytický poslech.

Silnou stránkou monitorů je dynamika. Přestože vestavěné zesilovače neoslňují nějak závratnými výkony, s použitými reproduktory se jedná o výbornou kombinaci a monitory jsou schopny bez ztráty čitelnosti hrát i při velmi vysokých hlasitostech. Při běžném poslechu naprosto nepotřebujete vestavěný limitér a kontrolka limitace se běžně ani nerozsvítí. Výrobce udává maximální SPL = 111 dB. Změřená maximální hodnota SPL v poslechové místnosti byla ve špičkách se zapnutým limiterem 121 dB (A) a zvuk byl stále rozumně (spíš nerozumně - vzhledem k hlasitosti) poslouchatelný a čitelný. V tomto extrémním případě sice již mají basové reproduktory značnou výchylku, ale vzhledem k poddajným závěsům se s občasnými extrémy tohoto typu asi počítá.

 

Poznámky

V praxi možná několik drobností. Síťový vypínač je miniaturní, s mírně "gumovým" chodem. Asi rozumnější volbou je místo vypínání využívat automatické přepnutí monitorů do režimu "stand-by" po dvaceti minutách nečinnosti a zapínání přítomností signálu.

Regulátor citlivosti je typu "na šroubovák", bez možnosti nějakého přesného nastavení. Výrobce asi ví, proč doporučuje používat polohu +6 dB, tedy krajní.

Optimalizaci poslechu přepínáním zdvihu na vyšších frekvencích v rozsahu -1 dB až +1 dB nelze bez rozumné měřicí techniky realizovat vůbec, s rozumnou technikou v běžných místnostech obtížně, takže ideální volba znamená poslech známých nahrávek s vědomím, že umístění bedny v prostoru má výrazně větší vliv na zvuk, než poloha přepínačů. Význam tato volba má ve výrazně zatlumených nebo přetlumených místnostech nebo jejich částech.

K reprobednám byl přiložen anglický návod, ve kterém je podrobně popsán postup instalace i funkce jednotlivých ovládacích prvků. Popisy na samotných monitorech jsou však natolik intuitivní, že návod skoro není potřeba vzít do ruky.

 

Závěr

Vzhledem ke svým rozměrům asi KRK V8 nebudou bedny "k počítači" a ani nebudou určeny pro poslech v půlmetrové vzdálenosti. Na jejich zvuk si lze snadno zvyknout a troufal bych si je použít i jako hlavní monitory pro mixáž hudby různých žánrů. Ideální by byly pro menší domácí studio jako hlavní monitory, pro větší studio jako rozumná alternativa k velkým bednám a výborně by byly využitelné pro sestavu "domácího" kina nekomerčních parametrů. Stanovenou cenu považuji vzhledem ke zvuku za přijatelnou.

 

Info:

KRK V8 - Series 2 jsou dvoupásmové aktivní studiové monitory. Cena je 17 290 Kč s DPH za kus.

 

Plus:

zvuk

dynamika

mechanické provedení

 

Mínus:

použité součástky v aktivní výhybce

chod a velikost síťového vypínače

 

Technická specifikace:

konstrukce: aktivní monitor

ozvučnice: bass-reflex

počet pásem: 2

výškový reproduktor: kalotový, 1 "

basový reproduktor: 8 "

magnetické stínění reproduktorů: ano

zesilovač pro výškový reproduktor: 60 W

zesilovač pro basový reproduktor: 120 W

výhybka: 24 dB/oktáva

vstupní impedance: 10 kOhm

rozměry (v x š x h): 424 x 279 x 305 mm

hmotnost: 16 kg

Psáno pro časopis Muzikus