Joemeek ThreeQ

Joemeek ThreeQ
Joemeek ThreeQ

Se značkou Joemeek si řada lidí spojuje dvě věci - kompresory pracující na fotooptickém principu a zelený čelní panel.

V dnešní krátké recenzi se zaměříme na levný předzesilovač ThreeQ, který je vybaven ekvalizérem a fotooptickým kompresorem. Čelní panel je pochopitelně zelený.

 

Koncepce

Přístroj je kombinací mikrofonního a linkového předzesilovače, fotooptického kompresoru a třípásmového ekvalizéru. Vše se vešlo do kovové krabice o šířce téměř "půlrack" a výšce 1U.

Předzesilovač funguje jako mikrofonní nebo linkový, přepínač je umístěn na čelním panelu. Mikrofonní vstup je vybaven XLR konektorem, linkový používá jack 6,3 mm. Oba vstupní konektory, stejně jako všechny ostatní, jsou umístěny na zadním panelu přístroje. Vedle XLR konektoru najdete vypínač fantomového napájení +48 V pro napájení kondenzátorových mikrofonů a na čelním panelu regulaci vstupní citlivosti s LED indikátorem přebuzení. Indikátor je nastaven na úroveň -6 dB před skutečným přebuzením signálu, takže i při občasném probliknutí máte do zkreslení signálu stále ještě solidní rezervu.

Mezi vstupním předzesilovačem a následujícím kompresorem a ekvalizérem je zařazen vstup Insert pro možnost připojení dalších efektů do signálové cesty. Příjemná věc.

Kompresor využívá technologii řízení zesílení pomocí fotooptického prvku, jak je u přístrojů firmy Joemeek běžné. Z ovládacích prvků zde najdete nastavení času náběhu Attack (1-100 ms), čas doběhu Release (0,1-3 s) a úroveň komprese Compress (0-10). Kompresor je vybaven indikátorem redukce zisku (4 x LED) a přepínačem, kterým je možné jej vyřadit ze signálové cesty.

Ekvalizér je třípásmový, s přeladitelným středovým pásmem, s rozsahem regulace ±15 dB. Hloubky jsou naladěny na poměrně obvyklé frekvenci 80 Hz, výšky na 12 kHz a středy jsou přeladitelné v rozsahu 300 Hz -5 kHz. Opět zde najdeme přepínač, kterým lze ekvalizér vyřadit ze signálové cesty.

Celý signálový řetězec je zakončen výstupním zesilovačem s regulací úrovně výstupního signálu. Výstupy jsou k dispozici paralelně dva (konektory jack 6,3 mm), s možností přepínání výstupní úrovně +4 dBu/-10 dBV na zadním panelu přístroje. Zároveň zde najdete ještě linkový vstup Mix In, který můžete využít jako další externí zdroj linkového signálu přivedeného na výstupní zesilovač. Funguje to vlastně jako velmi jednoduchý mix.

Vstupy i výstupy celého zařízení jsou samozřejmě symetrické. Přístroj je napájen z přiloženého 12V AC adaptéru.

 

Praktické zkušenosti

Zkusil jsem změřit některé technické parametry: odstup signál - šum dosahoval hodnoty solidních 89 dB pro linkový vstup a činitel zkreslení byl menší než 0,005 %. Celkově bych řekl, že přístroj svým konstrukčním provedením i technickými parametry odpovídá konstrukcím vstupních kanálů mixážních pultů střední cenové kategorie.

Vstupní předzesilovač má solidní odolnost proti přebuzení a naprosto dostatečný zisk regulátoru vstupní citlivosti 60 dB. Přepínač Line, kterým volíme mezi linkovým nebo mikrofonním vstupem, přepíná i mezi vstupními konektory. Můžeme tedy mít současně připojený kabel do linkového vstupu a zároveň mikrofon, případně i se zapnutým fantomovým napájením a přepínačem pouze volit příslušný vstup bez zbytečného "drátování" na zadním panelu přístroje. Za praktické považuji i možnosti připojení dalších efektů do konektoru Insert.

Kompresor má poměrně netradiční ovládání, stejně jako zajímavý princip řízení úrovně signálu pomocí fotooptického prvku. Běžné je ovládání časů náběhu (Attack) a doběhu (Release) v naprosto dostatečných rozsazích. Méně běžné je ovládání úrovně komprese potenciometrem Compress v rozsahu 0-10. Nenajdeme zde klasické ovládací prvky Ratio a Threshold, známé z jiných kompresorů. Výrobce píše, že prvek Compress funguje podobně jako Threshold, tj. ovládá práh komprese a částečně ovlivňuje i nastavení kompresního poměru. V další části návodu je pak napsáno, že kompresní poměr (Ratio) je nastaven na pevnou kompromisní hodnotu 5 : 1. U dražších kompresorů firmy Joemeek najdeme kromě parametru Compress i regulátor Slope, který odpovídá nastavení kompresního poměru Ratio na jiných kompresorech.

Zřejmě právě díky pevnému kompresnímu poměru a netradičnímu fotooptickému principu je pro nastavení kompresoru potřeba trochu cviku. Vlastně se mi nepodařilo kompresor nastavit jako limiter výrazných krátkodobých špiček signálu, kdy při nastavení krátkého času Attack a trochu vyšší úrovni komprese docházelo k velmi silnému kolísání výstupní úrovně signálu. Lze samozřejmě snížit hodnotu parametru Compress nebo prodloužit dobu náběhu Attack. Vhodnými kombinacemi nastavení vstupní citlivosti, parametru Compress a časů Attack a Release lze naopak dosáhnout velmi zajímavých zvukových možností, které by s běžným kompresorem byly realizovány buď obtížně, nebo vůbec. V každém případě tenhle kompresor v nahrávce uslyšíte, ale vůbec to nemusí být na závadu. Právě při nahrávání hlasu je možné dosáhnout zajímavých (a charakteristických) zvukových možností. Jen škoda, že tady chybí i ta možnost nastavení kompresního poměru.

Ekvalizér je třípásmový, což by pro většinu nastavení mělo stačit. Osobně bych pro některé případy uvítal, kdyby dolní rozsah přeladitelného pásma byl místo 300 Hz ještě nižší, například 200 nebo i 150 Hz.

Za praktické považuji to, že jak kompresor, tak ekvalizér je možné vyřadit ze signálové cesty a celý přístroj tak použít pouze jako samostatný mikrofonní předzesilovač.

Joemeek ThreeQ
Joemeek ThreeQ

Závěr

Levný a solidní předzesilovač s ekvalizérem a poněkud netradičním fotooptickým kompresorem se zajímavými zvukovými možnostmi. Solidní mechanické provedení a technická konstrukce odpovídající ceně. Použití bych viděl všude tam, kde potřebujete kompletní mikrofonní kanál a nepotřebujete celý mixážní pult. Ať už při nahrávání nebo při živém vystoupení. Cena 4590 Kč s DPH je odpovídající.

 

Cena:

Joemeek ThreeQ je mikrofonní a linkový předzesilovač s fotooptickým kompresorem a třípásmovým ekvalizérem s jedním přeladitelným pásmem. Cena je 4590 Kč s DPH.

 

Plus:

koncepce

možnost vypnutí kompresoru a ekvalizéru

fantomové napájení mikrofonu

zajímavý (ale ne neutrální) zvuk kompresoru

 

Mínus:

pevný kompresní poměr kompresoru

kompresor nepoužitelný jako limiter krátkodobých špiček

Psáno pro časopis Muzikus