Joemeek MC2 Stereo Optical Compressor - stereo optický kompresor

Joemeek MC2 Stereo Optical Compressor - stereo optický kompresor
Joemeek MC2 Stereo Optical Compressor - stereo optický kompresor

Firma PMI Audio Group koupila před pár lety práva na slavné jméno Joe Meek a pokračuje dále ve vývoji a zdokonalování jeho produktů. Jak se zdá, snaží se také svou cenovou politikou více přiblížit masám. V našem testu se podíváme na stereo optický kompresor vycházející z prověřeného designu předešlých modelů.

Popis

Zařízení má podobu klasické půlrackové černé kovové krabice výšky 1U. Design předního panelu je velmi povedený - tmavě zelená barva, černé knoflíky potenciometrů, bílé přepínače a popisky - vypadá to opravdu "cool". Prostě vůbec žádný levný a hnusný plast se nekoná. Na předním panelu jsou také umístěny všechny ovládací prvky - zleva Input Gain, Compress, Slope, Attack, Release a Make Up Gain, tlačítko aktivace kompresoru, dále GR Hold, Stereo Width - oba s vlastním tlačítkem aktivace. To vše doplňují LED indikátory - Peak (signalizace přebuzení vstupního zesilovače), GR (redukce gainu při kompresi signálu) a VU (indikace výstupní úrovně signálu). Všechny propojovací konektory najdeme na zadním panelu - dva symetrické linkové vstupy a výstupy jako jack TRS a také insert zapojený nesymetricky opět jako jack TRS, který slouží současně jako send i return, přičemž k jinému zařízení jej můžete připojit pomocí tzv. "Y" kabelu. Výstupní úroveň lze přepínat mezi +4 dBu a -10 dBu. Konektory jsou pozlacené, zaletované do plošného spoje a prostrčené ven bez fixace na zadním panelu, což jak určitě víte, nemám rád. Ale pokud uvážíme, že se předpokládá propojení pouze jednou za čas, tak je to vlastně řešení dostatečné. Zařízení je napájeno přibaleným externím adaptérem.

 

Zvuk

A nyní k tomu nejpodstatnějšímu. Jak to vlastně celé funguje a hraje. Všechny procesory Joemeek jsou známé tím, že mají svůj vlastní zvukový charakter, a ani tento kompresor není výjimkou. Jeho zvuk je velmi specifický - agresivní a pevný. Není to jenom klasický řadový kompresor pro pouhou rutinní kontrolu dynamiky, ale svým způsobem lze v jistém smyslu mluvit o zvukovém efektu. Stejně, jako si pro nahrávání vybíráte různé kytary, či různé mikrofony apod., tak si pro kompresi lze vybírat různé kompresory. Jejich zvuk se liší model od modelu zejména podle použité technologie pro elektrický obvod, který kompresi obstarává. Joemeek MC2 patří do skupiny tzv. optických kompresorů, kde jádrem onoho elektrického obvodu je optočlen. Tyto kompresory mají několik zvláštností. Zejména je to charakteristický tvar kompresní křivky, která je se sice postupně prohýbá podle nastaveného kompresního poměru, jak je to obvyklé, ale poté se opět narovnává. Výsledkem toho je poněkud živější zvuk těchto modelů, neboť transienty signálu jsou tak více zachovány. To zároveň umožňuje použít mnohem více komprese, než je u ostatních modelů obvyklé. Nastavení kompresního poměru tedy představuje pouze jakousi nejvyšší hodnotu, které je dosaženo někde uprostřed zakřivení kompresní křivky. Časy attacku a release se sice nastavují, ale také nejsou zcela pevné, nýbrž programově závislé na hudebním materiálu. To vše dává tušit, že k nastavení takového kompresoru je potřeba přistupovat poněkud jinak. Mohu potvrdit, že je tomu skutečně tak, a trvá jistou dobu, než si na to zvyknete. Poté však děláte všechno již téměř automaticky.

 

A něco na závěr

Joemeek MC2 se hodí na většinu hudebního materiálu, ale přesto se mi nejvíce osvědčil na zpracování baskytar, bicích smyček, perkusí, rytmických dynamických kytarových partů, a vůbec obecně jakýchkoliv perkusivních zvuků. Jeho agresivní charakter je přímo návykový a je třeba dávat pozor, abyste to s kompresí nepřehnali. Výborně se také hodí na zpracování smyček používaných v elektronické hudbě, kde není problém dosáhnout jakéhokoliv požadovaného extrémního tlaku a typického efektu pumpování signálu. Zařízení je velice tiché i z hlediska šumu, což je pro kompresor důležité, neboť po zesílení komprimovaného signálu na původní úroveň hlasitosti použitím Make Up Gainu se nutně zvyšuje i šum, a tak jakákoliv jeho další nadprodukce v elektrických obvodech by rozhodně nebyla dobrá. Zajímavým doplňkem jsou obvody GR Hold a Stereo Width. První z nich funguje podobně jako expander, přičemž jeho úkolem je potlačit šum v pasážích, kdy daný part nehraje.

Druhý zase ovládá šířku stereo obrazu od mono přes normální šířku až po široké stereo. To je určitě praktické při kompresi například overheadů na bicí, ambientních mikrofonů apod., nebo obecně jakékoli stereofonní dvojice mikrofonů.

Insert na zadním panelu funguje jako klasický klíčovací vstup (sidechain), který ovládá kontrolní obvod kompresoru, takže zařazením například ekvalizéru lze měnit reakci kompresoru tak, aby reagoval na některé frekvence více než na ostatní. Také zde lze připojit zcela jiný externí signál, jehož přítomnost, respektive nepřítomnost, bude řídit kompresi (typicky například funkce ducking).

Celkově musím říct, Joemeek MC2 mě zaujal, a to jak svým vzhledem a mechanickým provedením, tak zejména zvukem, který umožňuje dodat nahrávce specifickou, zajímavou příchuť. Jeho cena je více než příjemná.

 

Info:

Joemeek MC2 je stereo optický kompresor. Více informací můžete získat na stránkách výrobce www.joemeek.com. Maloobchodní doporučená cena zařízení je 5790 Kč.

 

Plus:

specifický zvukový charakter

GR Hold

expander šířky stereo obrazu

design a mechanické provedení

cena

 

Mínus:

nelze použít různá nastavení pro oba kanály

 

Technická specifikace:

typ: stereo optický kompresor

vstupní impedance: 20 kOhm

pre-amp gain: -6 dB až +15 dB

práh komprese (threshold): -6 dBu až +22 dBu

kompresní poměr (ratio): 1 : 1 až 10 : 1

attack: 1 ms až 100 ms (adaptivní)

release: 100 ms až 3 s (adaptivní)

GR Hold threshold: -10 dBu až -50 dBu

nominální výstupní úroveň: +4 dBu/-10 dBu

výstupní impedance: 75 Ohm

úroveň šumu: -95 dBu (při 0 dB Input a Make Up Gain)

napájení: 12 V AC

Psáno pro časopis Muzikus