Jackson Dominion Mark Morton - signature model kytaristy z Lamb of God

Jackson Dominion Mark Morton - signature model kytaristy z Lamb of God
Jackson Dominion Mark Morton - signature model kytaristy z Lamb of God

Mark Morton je kytarista a tvůrčí duše kapely Lamb of God a jeho signature model je výsledkem jeho spolupráce s firmou Jackson na úpravách původní verze kytary Swee-Tone Jazz`r.

Mark Morton je robustní, podsaditý chlapík působící rozvážným dojmem, který však dovede zle kousnout, když je třeba. Ostatně na videosekvenci, přístupné z úvodní stránky jeho kapely, je to docela zřejmé - debata v tourbusu s opilým zpěvákem vedla přes ostrou, a hlavně nekonečnou verbální výměnu až k definiktivním ručním argumentům.

 

Popis

Kytara Mark Morton ale zas tak brutálním dojmem nepůsobí. Tvarem těla trochu připomíná českou socialistickou galaxii nebo na koso stlačeného telecastera, krk je neobyvykle mohutný a hlava se třemi ladicími mechanikami po stranách na způsob gibsona jde však svým tvarem jinam.

"Gibsonovské" je i zvolené osazení dvěma humbuckery a na první pohled i jejich ovládání čtyřmi potenciometry. Jaksi navíc tu jsou pouze dva dvoupolohové mini přepínače, které naznačují možnost rozepnutí cívek, a tedy další rozšíření zvukových možností. Umístění přepínače snímačů, typ kobylky i uchycení strun je opět a la gibson. Exkluzivně působí zamykací ladicí mechanika americké značky Sperzel s "perleťovýmy" knoflíky nebo ze stejné hmoty různobarevně bohaté vykládání ebenového hmatníku. Nejdříve vás ale asi zaujme velmi pěkná povrchová úprava. Testovaný kus byl v provedení river bed, nevím přesně, co si pod tím má člověk představit, ale nástroj je vybaven částečně transparentním lesklým lakem, který je někdy do černa, někdy zase do šeda nebo tmavohněda (podle osvětlení), vždy ale dává vyniknout překrásné vlnkové kresbě horní javorové desky. Další, na první pohled významný prvek, je použití průběžného mahagonového krku; po obou jeho stranách přilepené mahagonové přířezy pak tvoří vlastní tělo kytary.

 

Zvuk

Při prvním uchopení nástroje je, alespoň pro mě, patrný jakýsi nesoulad mezi krkem a tělem. Zatímco krk s gibsonovskou menzurou 24,75" a dvaadvaceti pražci působí kompaktním, robustním dojmem, tělo je jakoby křehčí. Při hraní vsedě jsem dokonce zaznamenal lehké převážení nástroje směrem k hlavě. První dojem byl, že přilepené přířezy jsou z extrémně lehkého mahagonu, ale pohled do technické specifikace nástroje napověděl, že na tělo byl použit takzvaný komorový materiál, a naopak krk je vybaven grafitovými zpevňujícími táhly. Zvukové komory v těle se projevily při prvních tónech poměrně hlasitým akustickým zvukem s výrazným atakem při úhozu do strun. Ne že by to bylo srovnatelné s lubovým typem kytary, ale jisté vykročení tím směrem lze myslím zaznamenat. Výšky jsou poměreně ostré, přispívají k tomu i poměrně tenké pražce a použitý eben na hmatníku. Basy jsou naproti tomu trochu vzadu, spíše jakoby prostorové, zdá se mi, že trochu dohánějí akusticky jasně dominující středovýšky. Dodané struny jsou vyjímečně kvalitní, GHS Boomers .010-.046.

Po zapojení do aparatury (2203 Marshall JCM 800, Marshall Box 1960B osazený 4 x 12EVM12L) se projevují první trochu překvapivá zjištění v podobě opačného umístění ovladačů hlasitosti a tónových clon - oproti vizuelně shodnému rozložení u gibsona je ovládání kobylkového snímače blíže ke kobylce, a krkového snímače naopak blíže vnějšímu okraji těla. Pravděpodobně je to důsledek požadavků samotného Marka Mortona, kdy zřejmě přeci jen častěji využívaný kobylkový humbucker je snadněji a rychleji ovladatelný malíkem pravé ruky - například při tzv. houslovém zvuku, kdy po úhozu trsátkem je právě malíkem postupně zesilován ovladač hlasitosti. Další nezvyklost jsem zaznamenal u přepínačů coil splitter, tedy rozpojení cívek snímačů. Zatímco poloha funkce obou cívek je v případě kobylkového snímače nasměrována směrem k potenciometrům, u krkového snímače je to přesně obráceně, tedy k dosažení plného humbuckingového zvuku obou snímačů směřuje každý přepínač jinam - zvláštní. Samotné snímače jsou trochu překvapením vzhledem k hudbě Lamb of God - velmi kvalitní Seymour Duncan model `59 (oba stejného typu) - nejsou nijak silné, ale mají velmi pěkný, vyrovnaný a hřejivě barevný přednes jak pro čistá, tak zkreslená nastavení, a drží si svůj charakter při práci s volume ovladačem na kytaře. Výrazným prvkem se ukazuje být atak po úhozu trsátkem, což je zřejmě způsobeno konstrukcí těla nástroje. Rychlé běhy jsou tak výborně čitelné a nemilosrdně odhalují hráčův asynchronní souběh pravé a levé ruky.

 

Info:

Jackson Dominion je jak svou konstrukcí, tak svou koncepcí rozhodně zajímavý, kvalitně zpracovaný a atraktivně působící nástroj s širokým rejstříkem kvalitních zvuků a velmi universálním použitím. Až ho uvidíte v obchodě, určitě si ho vyzkoušejte. Doporučená maloobchodní cena je 39 690 Kč.

 

Plus:

zpracování

použité kvalitní komponenty

osobitost nástroje

 

Mínus:

lehké nevyvážení nástroje

diskutabilní navržení ovladačů

cena

absence pevného pouzdra

 

Technická specifikace:

model: Mark Morton Dominion

série: Pro Series Artist Signature

barva: transparentní "River Bed"

tělo: "komorový" mahogan s javorovou vrchní deskou

krk: průběžný mahagovový s grafitovým trussrodem pro lepší stabilitu

rozměry krku: 3. pražec .910", 12. pražec .950"

ladící mechaniky: zamykací Sperzel v perleťové úpravě

hmatník: eben

počet pražců: 22 (jumbo)

kobylkový snímač: Seymour Duncan 059 HB

krkový snímač: Seymour Duncan 059 HB

ovládací prvky: volume 1, volume 2, tone 1, tone 2

kobylka: Schaller 456

hardware: chromový

struny: GHS Boomers, (.010-.046)

menzura: 24,75"

šířka nultého pražce: 43 mm

Psáno pro časopis Muzikus