Istanbul Mehmet - Horacio „El Negro“ Hernandez Signature Cymbals

Horacio „El Negro“ Hernandez
Horacio „El Negro“ Hernandez

Testy činelů Istanbul Mehmet jsem dělal loni někdy koncem léta a začátkem podzimu. Možná to byla i atmosféra padajícího listí, která celému zkoušení dodala trochu tajemna a zároveň melancholie. Pro zlepšení pochmurné nálady jsem začal s tím nejlepším, co nám nové řady přinesly. Jednou z nich je rozhodně signature řada Horacia Hernandeze. Ta je pro Istanbul jednou z vlajkových lodí jejich flotily. Plechy s názvem „El Negro“ (Horaciova přezdívka) jsou každým coulem vrchol originality a kvality. Mezi všemi činely v řadě, které jsem mohl otestovat, nebyl žádný vyloženě slabý činel. Negro si prostě vlezl do výrobny a řekl, jak co bude, a bylo.

Na první pohled je ihned jasně viditelná povrchová úprava, odlišná od ostatních řad. Kopulka vypadá, jako by byla přímo z bronzu, zbytek je matný zlatavé barvy a kraje jsou nádherně lesklé a vybroušené. Celkově jsou všechny činely tenčí, měkčí a působí ohebně. Popisky jsou pak tištěny zeleně, čímž jsou činely také odlišné.

Crash 17”
Crash 17”

Crash

Na test jsem dostal patnáctipalcový crash. Tento činel má hodně přímý a rychlý zvuk. Rozezní se ihned po úderu a poměrně rychle i doznívá. Zajímavé je pozorovat, jak se vlní pouze okraje činelu, zatímco část v okolí kopulky zůstává stále pevná.

 

Má hodně nakřáplý vysoký zvuk a pěkně prolézá. Všechny tyhle vlastnosti ho předurčují k tomu, že se na něj dá zahrát rychlý sled úderů a všechny krásně vyartikuluje a nezaniknou, jako to bývá u spousty jiných činelů.

 

Splash

Je trochu jiný už od pohledu. Celý talířek je totiž navíc ozdoben nejtky. Zvukově je opět hodně vysoko, ale příjemně zní („nestřílí“ do uší). Zajímavé je jeho využití při hře piano hlavičkou (ne přes hranu) nebo špejlemi. Splash najednou dostal sametovou barvu, podobnou rychle se zavírající malé hi-hat. Při tvrdších úderech se tento efekt nedostaví. Ale díky nejtkům je zvuk delší než u většiny splashů tohoto rozměru.

Splash 9”
Splash 9”

Hi-hat

Tak ta mě zaujala opravdu hodně. Hlavně její praktické využití spolu s ridem. Šlapaná je konkrétní, má, jako většina činelů v řadě, jasný rychlý zvuk. Díky němu tak přesně udílí puls a nevytváří zbytečný okolní šum. I díky tomu je to činel pro opravdu brilantní přesné hráče. Stejně tak, když se šlape z paty, není potřeba nijak moc tlačit a hi-hat rychle dozní. Naprosto jinak se ale chová při „rozsyčení“ nohou. Stačí opravdu málo a činely se krásně rozezvučí.

 

Na paličku reaguje hodně dynamicky a je na ní jasně poznat každý druh úderu (zápěstí, prsty, hrana, hlavička, open atp.). Zajímavé je, že i přes jemnost a tenkost plechů jsou údery přes hranu opravdu hlasité a naopak hlavičkou jemné. Při hraní pumpy nebo jiných akcentovaných rytmů je to opravdu příjemné a pro bubeníka jednoznačně velmi inspirující. Otevřená příjemně syčí, zároveň ale nepřestává reagovat na dynamiku. Okamžitě po sešlápnutí utichne. Osobně bych si ji ale koupil pouze v kombinaci s ridem.

 

Ride

Tak to je opravdová jízda. Takzvané swingové čtyři jsem si, aniž bych byl nějakým velkým jazzmanem, užíval asi tři hodiny. Dostupný je ve dvaadvacetipalcové velikosti buď jako Light, Flat nebo Medium. Poslední jmenovaný jsem testoval.

 

Činel má neuvěřitelný tah a každý úder ho rozezní konkrétním zvukem. Dynamicky na něj jde úplně cokoliv, ale nikdy neztratí svůj vnitřek a pořád je slyšet jasný tep, který udává rytmus. Při hře na něj vytvořil jakýsi vlastní zvukový svět, kterým jsem se nechal unášet. Z něj pak vycházely jednotlivé akcentované údery.

 

Pupek, to je také jiný svět. Jasný, přímočarý a průrazný. Projde úplně přes všechno. Jediné, čím na mě tento činel nezapůsobil, bylo mé oblíbené hraní ride přes hranu. V tu chvíli jsem se nedočkal zvýraznění, ale činel přestal znít. Nicméně, kdyby zněl i přes hranu, asi by přišel o svou konkrétnost.

China 16”
China 16”

China

Další originální kousek v sérii je tahle šestnáctipalcová china. Ta má naprosto jiné vlastnosti než výše popsaný ride. Rychle nastoupí a rychle odezní - tím je podobná ostatním, ale není dynamická. Je totiž z velmi tenké slitiny a působí trochu jako umělá hmota, protože se v ruce skoro ohýbá. Také není pravidelně tvarovaná, ale na některých částech je jakoby ohnutá. Ihned po prvních úderech vám dojde, že není rozbitá, ale je to záměr tvůrců.

 

V roce 1980 byla v Turecku dvěma zkušenými činelotepci založena firma nesoucí jméno města výrobou činelů již po staletí pověstného - Istanbulu. Tyto nástroje se zde stále vyrábějí původními ručními postupy, díky čemuž má každý kus svůj osobitý a jaksi „turecký” zvuk.

 

Shrnutí

Každý, kdo zná bubenický styl a hudbu, kterou El Negro dělá, pochopí, proč jsou tyto činely právě takové. Mě teda rozhodně nezklamaly a potvrdily stoupající kvalitu Istanbulu, která se může nejvyššími řadami rovnat špičkám, jako je Zildjian nebo Sabian. I to, že se jim podařilo dostat pod svá křídla takovou bubenickou klasu, jakou je Hernandez, je další jednoznačný ukazatel.

 

Info:

Signature sada činelů Horacia Hernandeze z řady Istanbul Mehmet. K dispozici jsou následující činely: 22” ride (light/medium/flat), crash (15/17”/18”/19”), hi-hata (12”/13”), china (14”/16”) a 9” splash,

 

Plus:

zajímavý design

originalita

kombinace ride a hi-haty se skvěle doplňuje

rychlý nástup zvukudynamicky skvěle reagují

 

Mínus:

činely jsou tenké (mohly by snadno praskat)

china do celé řady moc nezapadá

 

www:

www.istanbulmehmet.com/horacio_el_negro_hernandez_cymbals.html

Psáno pro časopis Muzikus